גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תאונה אחת תמחק חבל ארץ שלם: ההצעה המסוכנת שמקדמת הממשלה

תוך התעלמות מאזהרותיו של המשרד להגנת הסביבה, הממשלה מקדמת הצעה שתגדיל את שינוע הנפט של קצא"א מאילת לאשקלון ● זאת, כאשר התשתית הקיימת דולפת בממוצע כל שנתיים

מפרץ אילת / צילום: Reuters, Ammar Awad
מפרץ אילת / צילום: Reuters, Ammar Awad

הכותב הוא יזם ובעל חברות בתחום האנרגיה הירוקה וחובב טבע. כותב במדור "תרבות חיות" של גלובס על התנהגותם של בעלי החיים

ב־24 במרץ 1989 נכנסה מיכלית הנפט "אקסון ואלדז" לנמל הנסיך וויליאם בדרום אלסקה. בכניסה, היא סטתה מנתיב השיט ופגעה בשונית אלמוגים רדודה. בטן האוניה נפערה כתוצאה מעוצמת מהפגיעה, וחמישית ממטענה, כ־40 מיליון ליטרים של נפט גולמי, הודלפו והוזרמו למימי המפרץ.

הנפט הזורם מאזרבייג'ן: מנוף הלחץ שארדואן טרם השתמש בו

האסון, עד היום, נחשב לאסון הנפט הגדול בהיסטוריה, עם נזקים שלא ניתן לאמוד בכסף. האזור הפך מפנינה משגשגת, לגיהנום עלי אדמות. מתו מאות אלפי ציפורי ים, יונקים ודגים, וגם כעבור עשרות שנים, בעלי החיים והסביבה לא הצליחו להשתקם לחלוטין.

האוכלוסיות הצטמצמו עד לכדי כמעט הכחדה מוחלטת, כלכלת הדייג והתיירות באזור נהרסה לחלוטין, קהילת בני האדם שחיה באזור הצטמצמה משמעותית בשל הפגיעה הכלכלית והמעבר לאזורים אחרים.

בעקבות האסון, מושל אלסקה העביר החלטה להגבלת כמות הנפט הנכנסת לנמל, החלטה שעומדת בעינה עד היום.

מאלסקה הרחוקה לישראל שלנו, בחודשים האחרונים עולה ויורדת, בהתאם ללחץ הציבורי, הצעה שמקודמת על ידי ראש הממשלה, שר האוצר והשר לשיתוף־‏פעולה אזורי, להגדלת ואף הכפלת תפוקת קצא"א (קו צינור אירופה אסיה בע"מ) מאילת לאשקלון.

בפועל, הממשלה מבקשת לבטל את מדיניות "אפס תוספת סיכון" במפרץ אילת שהתוותה השרה להגנת הסביבה לשעבר, תמר זנדברג, ולפיה קצא"א איננה יכולה לשנע נפט בהיקף העולה על 2 מיליון טון בשנה.

ההחלטה, בצדק, מדירה שינה מעיני ארגוני הסביבה אבל גם מעיני ראשי הערים בדרום, דוגמת אילת, אשקלון ואשדוד, וגם מעיני ראשי המועצות המקומיות שבשטחן עובר הצינור - מועצת רמת נגב, הערבה התיכונה, חבל אילות ומצפה רמון.

כולם, ביחד ולחוד, שלחו אין ספור מכתבים מתחננים למשרדי הממשלה הרלוונטיים, כשהטענה העיקרית היא שהגדלת כמות המיכליות תסב למפרץ אילת נזק ימי בלתי הפיך, וכל דליפה בצינור היא פוטנציאל לנזק סביבתי יבשתי שלא ידענו כמותו.

עד כה, לא קיבלו ראשי הערים והמועצות האזוריות תשובה קונקרטית מה יעלה בגורלם, והם חיים בהמתנה ארוכה להחלטת הממשלה בנושא.

אסון הנפט של אקסון ואלדז, 1989 / צילום: ap, Rob Stapleton

חוות־הדעת המקצועית

החששות נובעים בעיקר מההיסטוריה הבעייתית של קצא"א. בעשור האחרון אירעו חמש דליפות (אשר ידועות לציבור ופורסמו) מהצינור של קצא"א, כל זאת בזמן שכמות הנפט המוזרמת בו היא בסך הכל רגילה, ומותאמת לתשתית הקיימת.

אם בעשור שלם הצינור דלף חמש פעמים, מה יקרה בדליפה הבאה כשהכמויות בו יהיו נניח פי 10, כפי שמתוכנן? כיצד ניתן לנהל סיכונים כה גבוהים עם תשתית כה בעייתית ועם ניסיון עבר כה מפוקפק? איך אפשר לחשוב על הגדלת כמויות בתשתית שדולפת בממוצע כל שנתיים? מי שמתייחס לנושא התשתית בחוות־הדעת שלו הוא המשרד להגנת הסביבה, שטוען שמדינת ישראל אינה ערוכה באופן מספק לאירוע לאומי של זיהום ים בשמן במצב התשתית הקיים היום.

לדבריהם, הפערים כוללים מחסור משמעותי בתקני כח אדם, תקציב שנתי, הקמת תחנות נוספות לטיפול בזיהום שמן בים ותגבור המתקנים הקיימים.

העמדה של המשרד להגנת הסביבה מצטרפת גם לעמדת ארגוני הסביבה ומומחים לנושא. כולם טוענים כי אין תשתית מתאימה להגדלת תפוקת זרימת הנפט, ועד שלא תהיה כזאת הדיונים בנושא מיותרים ופוטנציאל הנזק לאסון גבוה מדי.

אינטרס מסחרי גרידא

חוות־דעת נוספות המגיעות מגורמים במשרד האנרגיה, המל"ל והביטחון, גורסות גם הן שאין בהגדלת התפוקה כל אינטרס ביטחוני או אנרגטי בחירום או שגרה.

עם כינון הסכמי הנורמליזציה מול מדינות אברהם, חתמה חברת קצא"א על הסכם חסוי לשינוע נפט מאיחוד האמירויות לרחבי העולם - דרך מפרץ אילת ואשקלון. אולם, גם הצהרות פומביות מכיוון איחוד האמירויות מדגימות טענה דומה - אין לנו כל צורך בהגדלת התפוקה, היא לא מיועדת אלינו ולא דרשנו אותה.

היות והנפט אינו מיועד לשוק האנרגיה המקומי, המשמעות היא שמדינת ישראל בסך הכל משמשת תחנת מעבר לנפט, ובהיעדר אינטרס ביטחוני או אנרגטי בחירום, שאותו ניתן להסביר בעיקר בעתות מלחמה, נותרנו עם אינטרס מסחרי בלבד.

המערכת האקולוגית במפרץ אילת / צילום: Reuters

האינטרס הכלכלי אולי יעשיר את קופת המדינה, אבל גם עלול לחסל את מפרץ אילת, החיים בו, התיירות והעסקים. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, ההחלטה בדבר ביטול מדיניות "אפס תוספת סיכון" שוב ירדה מסדר היום של שולחן הממשלה, כרגע עד להודעה חדשה, אולי מאילוצי לוח זמנים או אולי בשל לחץ ציבורי ההולך וגובר נגד יישום ההחלטה.

טוב תעשה הממשלה, אם תנחה בראש ובראשונה על הכנת התשתית באופן מיטבי לפני כל דיון על הגדלת תפוקת הנפט. כשהתשתית תתואם לכמויות נפט גדולות בהרבה מהנוכחיות, כולל התשתית לתפעול אזור אסון, אפשר יהיה לדון בנושא מחדש.

בכל אופן, בכל תשתית שתוקם, גם אם תותאם לכמויות גדולות בהרבה, בפועל, עשרות מיכליות נפט יגדשו את מסוף נמל אילת בכל יום. האם זה הנוף אותו אנחנו רוצים בתמורה לממון? האם ניתן בכלל לנהל סיכונים כה גבוהים כשתאונה אחת בלבד עלולה למחוק חבל ארץ שלם?

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

הדוח הסופי של האוצר: מס מדורג על רווחי הבנקים שמעל ל-50% ביחס לשנים קודמות

לפי הדו"ח הסופי של הצוות הבין משרדי: העלייה החריגה בשיעורי הרווחיות של הבנקים נובע מהריבית הגבוהה ומסביבה תחרותית מוגבלת וריכוזית ■ אגף התקציבים ונציג בנק ישראל התנגדו: "הכיוון שהתגבש בדוח הסופי, לא שיקף את הלך הרוח במהלך דיוני הצוות"

עבודה מהבית / צילום: Shutterstock, Creative Lab

מה אנחנו מפסידים בעבודה מרחוק - ואיך אפשר למזער את הנזק

משרדים היו תמיד המקום שבו נבנות מערכות יחסים ומתרחשת למידה ● המפתח הוא להבין כיצד לשמור על הדברים האלה עם עבודה היברידית - שחלקה מתבצעת מהבית, וחלקה מהמשרד ● כך עושים את זה נכון

אחרי טעויות חמורות בדיווח: BBC יבחן מחדש את הסיקור על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: חיזבאללה מסרב להתפרק מנשקו והחזית עם לבנון מתחממת, האנטישמיות בבריטניה נמצאת ברמות שיא, ב-BBC צפויים לבחון מחדש את הסיקור על ישראל אחרי דוח שקבע שהיו טעויות חמורות בדיווח על המלחמה, ושגריר ארה"ב בישראל בראיון לוול סטריט ג'ורנל על החיים בירושלים ● כותרות העיתונים בעולם

צפוי להיסגר בסוף השנה: הפגנה מחוץ למפעל פולקסווגן / צילום: Reuters, Sebastian Kahnert

בלחץ גרמניה ותעשיית הרכב: אירופה לקחה צעד אחורה במהפכה הירוקה

שלוש שנים וחצי אחרי ההחלטה הדרמטית לאסור מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית מ־2035, הנציבות האירופית נסוגה - בעיקר בשל לחצים מצד גרמניה והביקוש הנמוך לכלי רכב חשמליים ● המהלך מסמן שינוי סדרי עדיפויות וניסיון לאזן בין יעדי האקלים ליציבות כלכלית

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ־10 מיליון שקל ● מאירה ברנע־גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

אחרי ביטול ההנפקה: רשף גייסה 550 מיליון שקל לפי שווי של 3.75 מיליארד שקל

לאחר שנסוגה מכוונתה להנפיק את חברת הבת, יצרנית המרעומים ארית תעשיות בדרך להשלים גיוס פרטי לפי שווי נמוך יותר ● למוסדיים ניתנו אופציות לרכישת מניות נוספות אשר עשויות להביא את היקף הגיוס הכולל לעד 900 מיליון שקל

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

מה קבע בית המשפט כש־7 ילדים ורעיה נשארו מחוץ לצוואת האב

בית המשפט דחה תביעת עורך דין לפיצויים בעקבות הפסקת ייצוג ● העליון קבע כי ניתן להותיר בידי המדינה כספים שנתפסו מנאשם בשוחד לצורכי חילוט עתידי ● צוואה שנישלה רעיה ו־7 ילדים בוטלה בשל מעורבות והשפעה בלתי הוגנת של היורש ● 3 פסקי דין בשבוע 

פנטהאוז בן 4 חדרים בחיפה / הדמיה: יח''צ

"עסקה חריגה במיקום יוצא דופן": בכמה נמכר פנטהאוז בחיפה?

הפנטהאוז, שנמצא במרחק אווירי של כ־40 מטר מהים, נמכר תמורת 6.2 מיליון שקל ● מסתבר שכשהים פתוח לפניך, וכשהמרחק אליו קצר במיוחד, ניתן להגיע למחירים "תל אביביים" גם בשוק החיפאי

נקבע למועד אחר? / צילום: Shutterstock

הבוס שלך כבר לא פנוי בשבילך

אמזון רוצה צוותים גדולים יותר. בנק אוף אמריקה משטח את ההיררכיה ● אמריקה התאגידית מצמצמת שכבות של מנהלים, ועולם העבודה משתנה באופן דרמטי

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה ואורקל זינקו, נייקי נפלה ב-11%

אורקל הצטרפה לקבוצת משקיעים שאמורה להוביל את פעילות TikTok בארה״ב ● הדוח של נייקי: שיפור בארה"ב, ירידה חדה במכירות בסין ● בוול סטריט נערכים ליום פקיעת האופציות הגדול בהיסטוריה ● הבנק המרכזי של יפן החליט להעלות את הריבית במדינה ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995 ● הבורסות באירופה ננעלו במגמה חיובית

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

על הצעצוע הכי חם של השנה חתום סטארט-אפ טכנולוגי שלא שמעתם עליו

חברה אלמונית שהתחילה בכלל מאפליקציות וכמעט אזל לה הכסף - הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט ● הרעיון: קונסולת משחקים שגם הורים רוצים לילדים שלהם, וקהל היעד שלה הוא ממש לא הגיימר הסטריאוטיפי

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

מגמה מעורבת בת"א; מדד הבנקים נופל בכ-1.2%

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ות"א 90 עולה ב-0.2% ● מדד הבנקים יורד לאחר שהצוות הבין משרדי לבחינת הטלת מס מיוחד על הבנקים פרסם את הדוח הסופי ובו המליץ על הטלת מיסוי ● ארית דיווחה שרשף בדרך להשלמת גיוס פרטי של כ-550 מיליון שקל, לפי שווי מוערך של כ-3.75 מיליארד שקל ● ריטיילורס נופלת לאחר שנייקי פרסמה דוחות מאכזבים ● וגם: האם תחזיות בתי ההשקעות לשנת 2025 התממשו, ומה עשוי להפוך להזדמנות בשנה החדשה?

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

מימין: אריאל כהן, אייל פסו וניקש ארורה / צילום: נאבן, יח''צ, מולי גולדברג

הסכם הענק של פאלו אלטו, והמניה הישראלית שצנחה ב-90% מתחילת השנה

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● המשקיעים סיימו שבוע תנודתי שהסתיים בצורה חיובית הודות לנתוני אינפלציה מפתיעים ● הצניחה במניית גאוזי נמשכה גם השבוע והיא נסחרת ברמות שפל ● מניית נאבן הצליחה לתקן את הירידות מהשבוע החולף אך עדיין נסחרת הרבה מתחת למחיר בהנפקה ● וגם: עסקת הענק של ענקית הסייבר עם גוגל

יוסי אבו / צילום: ענבל מרמרי

רגע אחרי שהממשלה אישרה את עסקת הענק למצרים - ניו מד רוצה לתת למנכ"ל עוד 8 מיליון שקל

המחזיקה הגדולה במאגר לוויתן, ניו-מד אנרג'י של קבוצת דלק, רוצה להעניק למנכ"ל החברה יוסי אבו אופציות בהיקף של 8.1 מיליון שקל, כשהמנה הראשונה היא כבר "בתוך הכסף" ● כזכור, ניו מד כבר ביצעה "אובר רולינג" פעמיים בשנים האחרונות כדי לאשר לאבו תגמול למרות התנגדות אסיפת בעלי המניות