רגע לפני שג'ו ביידן פרש מהמרוץ לנשיאות, הסקרים הציגו שינוי דרמטי במצב הרוח של המצביעים האמריקאים הצעירים. לפחות מאז ימיו של הנשיא לשעבר ברק אובמה, הבוחרים מתחת לגיל 30 היו חלק יציב ונלהב מהקואליציה של המפלגה הדמוקרטית. אך בתחילת יולי, לפי מכון המחקר Pew Research, מצביעים רשומים בקבוצת גיל זו זיהו את עצמם יותר עם המפלגה הרפובליקנית מאשר הדמוקרטית - ובהפרש דו-ספרתי. תמונת המצב הזו הדהימה את הסוקרים ועוררה אימה בקרב מנהיגי המפלגה הדמוקרטית, שמא הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הצליח לפצח את הדרך לליבם של צעירי ארה"ב.
● פרשנות | זהירות, שיקגו: עזה מגיעה לוועידה הדמוקרטית
● "למד כל מה שאתה יכול על הקורבן שלך": כך פועלות כנופיות ההונאה באזורים נטולי חוק
אלא שכשלושה שבועות לתוך הקמפיין של קמלה האריס, ונדמה שהצעירים חוזרים לחיק המפלגה הדמוקרטית. ביידן נתפס כמבוגר וכמי שעבר זמנו, ולאחר שהודיע כי לא ירוץ לקדנציה שנייה והאריס נכנסה למרוץ הכריזה Vote.org, פלטפורמה בלתי מפלגתית בארה"ב המוקדשת לרישום מצביעים וטכנולוגיה להנעת הצבעה, על עלייה של כמעט 700% ברישום מצביעים - כמעט כל המצטרפים החדשים הם בני פחות מ-35.
האריס הצליחה לעלות הגל ולקנות את לב הצעירים. בסקרי דעת הקהל השונים צעירים, כולל במדינות מפתח, בוחרים עכשיו בהאריס על פני טראמפ בפער של עד 24 נקודות האחוז.
אינספור ממים וסרטוני טיקטוק הריעו להאריס, ומבול של תרומות הגיע בעקבותיהם (אם כי אלה לא בהכרח הגיעו מאותו קהל צעיר). ביממה הראשונה לקמפיין שלה גייסה האריס 81 מיליון דולר, סכום שיא עבור מועמד אמריקאי. זה צמח ל-310 מיליון דולר ביולי כולו. 36 מיליון דולר גויסו ביום שלמחרת ההודעה על כך שמושל מינסוטה טים וולז יהיה בן זוגה לקמפיין. לא פחות מ-170 אלף איש נרשמו כדי להתנדב בקמפיין שלה בשבוע הראשון שלה כמועמדת.
הבראט הפך לתופעה
לדמוקרטים הגיעה גם תמיכה מכיוון בלתי צפוי, הזמרת הפופולרית הבריטית דווקא צ'ארלי XCX. ב-22 ביולי היא העלתה ב-X (לשעבר טוויטר) ציוץ שבו הצהירה כי "קמלה היא בראט". הרשת חגגה. עד לפני כמה שבועות, מרבית האמריקאים, במיוחד בגילאי 35 וצפונה, לא היו מבינים מה זה בכלל אומר. ואז צעירים בארה"ב ובעולם כולו אימצו את המונח שניתן להאריס. התופעה הוויראלית מצאה במהרה את דרכה לחדשות הלאומיות בארה"ב ולתוכניות הלייט נייט האמריקאיות. NBC News אף פרסמה דיאגרמה שתסביר לצופים המבוגרים (יש שיאמרו בומרים) מה זה אומר להיות בראט.
הסלנג "brats" משמש בדרך כלל באנגלית כדי להתייחס למישהו מפונק או ילדותי, אבל צ'רלי XCX העניקה לו משמעות חדשה באלבומה שיצא ביוני. בראיונות שונים הגדירה צ'ארלי XCX את הבראט כ"מישהו שהוא מאוד כנה, מאוד ישיר, קצת לא יציב". תופעת הבראט הניעה אפקט ברשתות החברתיות שהגביר מאוד את ההתלהבות של הדור הצעיר מהמועמדת הדמוקרטית.
ימים ספורים לאחר הציוץ הוויראלי של צ'ארלי XCX, האריס הצטרפה לטיקטוק. מאז צברה האריס יותר מ-4.3 מיליון עוקבים בטיקטוק, ולמעלה מ-25 מיליון לייקים על סרטוניה. הפלטפורמה הזו ממחישה היטב את התפקיד המשמעותי שהמושג "בראט" מהווה עבור הקמפיין של האריס: היא מוצפת בתוכן המוקדש להאריס כבראט, קוראת ל"שינוי הנשי" ומניעה את מעורבות הצעירים. סגנית הנשיא משיגה כתוצאה עלייה משמעותית בסקרים.
הזמרת צ'ארלי XCX / צילום: ap, Vianney Le Caer
בטיקטוק פעילים יותר מ-121 מיליון אמריקאים, מה שהופך אותם לקהל השני בגודלו בעולם ברשת החברתית הזו, לאחר אינדונזיה. הפופולריות הזו, יחד עם העובדה שלא מעט צעירים מקבלים את החדשות שלהם מטיקטוק כמקור בלעדי, כך לפי מחקרים, נותנת לדמוקרטים הזדמנות פז לפנות לקהל נרחב, שלא בהכרח הצביע בעבר.
נראה שהאריס מנסה בכל כוחה להתרחק מהתווית המבוגרת של קודמה בראש המפלגה הדמוקרטית. סרטונים שלה בטיקטוק פונים ישירות לצעירים ביותר בקרב מצביעי ארה"ב. בסרטון הראשון שהעלתה היא אומרת: "הבנתי שהופעתי לאחרונה בעמוד ה'פור יו' (דף שמערכת ממליצה עליו למשתמש, א"ו), אז החלטתי להצטרף ולהביע את עצמי כאן". בסרטון אחר היא ביקרה באולפן של תוכנית הריאליטי "המרוץ לדראג של רופול". לאחר מכן היא שיתפה את שיחת הטלפון שלה עם ברק ומישל אובמה, שהביעו את תמיכתם בה.
אחד הממים שצברו פופולריות ברשת קשור לנאום של האריס ממאי 2023, שבו היא דיברה על שוויון זכויות וקידום הזדמנויות לבני מיעוטים. במהלך הדברים אמרה האריס: "אמא שלי הייתה אומרת לנו, 'אני לא יודעת מה קורה איתכם הצעירים. אתם חושבים שפשוט נפלתם מעץ קוקוס?' ובצחקוק הוסיפה: 'אתם קיימים בהקשר של כל מה שאתם חווים וכל מה שבא לפניכם'". תומכי האריס החלו לשתף אימוג'ים של קוקוסים ועצי קוקוס שמזכירים את הנאום הזה.
והאריס לא עצרה בצ'ארלי XCX - היא גם קיבלה סוג של גושפנקא מהמלכה-האם ביונסה. הזמרת המובילה אמנם לא הביעה תמיכה פומבית בפה מלא בהאריס, אבל ציידה אותה בנשק שחשיבותו לא מבוטלת - שיר מנצח לקמפיין. בחודש שעבר נכנסה האריס לראשונה למטה הבחירות שלה לצלילי להיט ההעצמה "Freedom" של ביונסה. האריס ביקשה מהזמרת רשות להשתמש בשיר חד-פעמית, לטובת האירוע המתוקשר, וקיבלה אישור להשתמש בו לאורך הקמפיין כולו.
לא נמנעת מעימותים
"האריס מסוגלת להתחבר לתרבות שלצעירים אכפת ממנה," אמרה למגזין ה"ניו יורקר" כריסטינה צינטזון רמירז, נשיאת NextGen, אחת מקבוצות הצעירים הגדולות בארה"ב לאיגוד ורישום מצביעים צעירים. "יש לה מסר הרבה יותר עקבי שנוגע ישירות לטראמפ. המסר של ביידן נמנע מעימותים". כך, צללה האריס לנושאים נפיצים כמו ביטול הפסיקה שקבעה כי הפסקת הריון היא זכות חוקתית, והציבה אלטרנטיבה ליברלית מול דעותיהם השמרניות של טראמפ וסגנו.
ג'ון דלה וולפה מהמכון לפוליטיקה באוניברסיטת הרווארד, שמבצע סקרים לבדיקת עמדות הצעירים בארה"ב, אמר למגזין שהרגע הזה מרגיש לו דומה להקמת "March for Our Lives" ב-2018, לאחר הטבח בבית הספר התיכון בפארקלנד, פלורידה. "לילה אחד, נראה היה שיש מישהו שמקשיב," הוא אמר. "זה סיפק את השילוב הייחודי של תקווה שראיתי בקרב צעירים סביב אובמה, עם הדחיפות והמאבק שהיה כל כך חזק אחרי פארקלנד".
כל זה צפוי להשפיע על הצעירים בבחירות בנובמבר, אך האריס לא יכולה לנצח רק איתם. אחוזי ההצבעה של צעירי ארה"ב הם נמוכים משמעותית מהמצביעים המבוגרים, שכבר ידעו כמה וכמה סבבי בחירות.
בצד הדברים, האריס סופגת ביקורת על כך שאחרי יותר משלושה שבועות שבהם הובהרה מועמדותה, היא לא קיימה ראיון או מסיבת עיתונאים אחת לרפואה. טראמפ, ובעיקר סגנו ג'יי די ואנס, תוקפים את האריס על כך וסופרים בפומבי בכל יום כמה ימים חלפו שבהם לא דיברה עם התקשורת.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.