עם לקוחות ענק ומוצר סודי חדש: החברה הוותיקה שעשתה מהפך

גם בסטנדרטים של קרן פימי, סיפור ההצלחה של מנועי בית שמש הוא תופעה לא שגרתית • בדרך לרווח של כ-650 מיליון שקל ביצעה הקרן שורת מהלכי השבחה, שכללו השקעות בטכנולוגיה, רכישה משמעותית ומימוש קרקע ברווח עצום • גם התחזקות הדולר לא הזיקה

מפעל החברה בבית שמש / צילום: רווח הפקות, ויקיפדיה
מפעל החברה בבית שמש / צילום: רווח הפקות, ויקיפדיה

כשקרן פימי רכשה את השליטה בבית שמש  בשנת 2016, ספק אם דמיינו שם הצלחה כזאת - תשואה של פי 4 על הכסף שהשקיעה במפעל תעשייתי ותיק שהוקם לפני יותר מ-50 שנה. תשואה שאינה עניין של מה בכך גם בקרן למודת ההצלחות שמוביל ישי דוידי (הגם שכבר היו לה כאלה בעבר, ע"ע נייר חדרה, אינרום, פולירם ואחרות).

בלעדי | עמוס לוזון ינסה לתרגם את פריחת הדיור בפולין להנפקה בתל אביב לפי 1.2 מיליארד שקל 
אי.בי.אי ירכוש כמחצית מהמניות שבנק הפועלים החליט למכור מחברת החיתום 

באותה עסקה לפני כשמונה שנים רכשה פימי את מניות השליטה במנועי בית שמש, מידי כלל תעשיות של לן בלווטניק והמנכ"ל לשעבר אבנר שחם. ביום שני השבוע מכרה הקרן למספר גופים מוסדיים נתח מהחזקתה ביצרנית ומשפצת חלקי המנועים למטוסים, תוך שהיא מנצלת זינוק של יותר מ-170% במחיר המניה בשנה האחרונה.

פימי מכרה לגופים המוסדיים (כלל ביטוח, מיטב, ילין לפידות ומור) כ-10% ממניות מנועי בית שמש תמורת 178 מיליון שקל - בהנחה של כ-11% על מחיר השוק. מדובר על מכירת מעל רבע מהחזקותיה של פימי בבית שמש כשגם לאחריה היא תמשיך להחזיק ב-25% ממניות החברה ותישאר בעלת השליטה בה. הקרן כבר מימשה חלק מהחזקתה במניה בשנת 2019 תמורת כ-100 מיליון שקל.

קרן פימי שנוסדה בשנת 1996 מתמחה ברכישה של חברות בתחומי התעשייה, המסחר והשירותים, שבהן היא מבצעת תהליכי השבחה משמעותיים ומימוש. לאורך השנים ביצעה הקרן כ-70 אקזיטים, ומנועי בית שמש הוא בהחלט אחד המרשימים שבהם.

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום
 ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

בשנים 2016-2018 השקיעה הקרן כ-200 מיליון שקל ברכישת מניות השליטה בבית שמש ובינתיים מימשה, כולל המכירה האחרונה, מניות בסכום של 350 מיליון שקל.

בנוסף, היא ממשיכה להחזיק מניות בשווי שוק של כ-500 מיליון שקל, כשמנועי בית שמש נסחרת לפי שווי של כ-2 מיליארד שקל. המשמעות היא שקרן פימי מורווחת על השקעתה כ-650 מיליון שקל בסך-הכול.

החלפת מנכ"ל ורכישה משמעותית

עסקת המכירה שביצעה פימי השבוע כנראה הייתה בלתי אפשרית במצבה של מנועי בית שמש ב-2016, אך היום, לאחר תהליך ההשבחה שעברה, מדובר בחברה שונה לגמרי.

זמן קצר לאחר כניסתה למנועי בית שמש מינתה הקרן את רם דרורי לתפקיד מנכ"ל החברה, כשלתפקיד היו"ר מונה גילון בק, שותף בכיר בפימי ומי שנחשב כמספר 2 של דוידי עצמו. בהמשך ביצעה התייעלות תפעולית וחשיבה אסטרטגית כיצד לפתח את החברה.

מנועי בית שמש החלה להשקיע עשרות מיליוני דולרים בטכנולוגיה והנדסה בתחום הביטחוני. גורם בשוק מסביר בשיחה עם גלובס כי "הדרישות בתחום התעופתי והחלל הן הכי גבוהות שיש, ואין הרבה חברות שיודעות לייצר את החלקים המורכבים הללו, כמו מנועי בית שמש, והיא עובדת עם חברות מהגדולות בעולם בענף. בתחום הביטחוני אתה הופך לשותף בפיתוח עצמו ולא רק מייצר חלקים".

אותה אסטרטגיה באה לידי ביטוי גם בכך שבתחילת השנה דיווחה החברה על התקשרות לפיתוח וייצור מנועי סילון. בעקבות איפול ביטחוני הפרטים אמנם די עמומים, אך בחברה כבר קיבלו הזמנות של 75 מיליון דולר בקשר עם המנוע החדש שהיא מפתחת, והיא צופה הזמנות נוספות של עד כמיליארד שקל.

בד-בבד זינקו היקפי הפעילות של מנועי בית שמש. אם בשנת 2015, טרום הרכישה, עמד היקף המכירות השנתי שלה על 77 מיליון דולר, הרי שהיום היא מכניסה סכום של 62 מיליון דולר בשלושה חודשים בלבד - כפי שעולה מדוחות שפרסמה לאחרונה לרבעון השני של 2024.

חלק מהצמיחה המהירה בהכנסות נזקף לרכישתה של חברת חישולי כרמל בשנת 2018 תמורת 58.5 מיליון דולר. מדובר בחברה שמספקת חומר גלם עבור מנועי בית שמש, ובעקבות רכישתה בשנה שלאחר מכן זינקו הכנסות הרוכשת בכפי 2.

בשנת 2023 כבר רשמה מנועי בית שמש הכנסות של 210 מיליון דולר, וקצב ההכנסות הנוכחי מגיע לכמעט 250 מיליון דולר בשנה. גם הסכמי המסגרת של החברה גדלו לאורך שנות פימי, מ-170 מיליון דולר ל-2 מיליארד דולר.

"כשלקוח גדול מחו"ל חותם על חוזה ל-5 ואפילו 10 שנים בהיקף של 250-300 מיליון דולר, הוא צריך להיות בטוח שמנועי בית שמש תספק את זה בזמן, בלי בעיות ועם כל הדרישות", אומר הגורם בשוק. "זה לא היה קיים לפני עשור, ותחת המטריה של פימי נוצר האמון בחברה".

באשר לרווח הנקי בשנת 2022, זה עמד על 4.7 מיליון דולר ובשנה שעברה זינק ל-60 מיליון דולר, אך זאת בעיקר הודות למכירת קרקע סמוכה למפעל המנועים בבית שמש לידי מגדל ביטוח תמורת 320 מיליון שקל. ברבעון השני של 2024, מנגד, עלה הרווח לשיא של 9 מיליון דולר (16 מיליון דולר במחצית השנה - יותר מפי 3 לעומת התקופה המקבילה).

לדברי הבכיר, "מדובר בחברה שיש לה פעילות טובה בתחום התעופה האזרחית והביטחונית. היא נמצאת ברכיבים קריטיים, ולכן סביר שהיא תמשיך ליהנות מהביקושים בעולם ומהרוח הגבית החזקה לשני התחומים".

תחום רותח, וגם קצת מזל

בין לקוחותיה של מנועי בית שמש נמנות חברות ענק כמו פראט אנד וויטני, ג'נרל אלקטריק ורולס-רויס. רוב הכנסות החברה (71% בשנת 2023) מגיעות מהתחום האזרחי והשאר מהמגזר הביטחוני, כשיותר מ-80% מהמכירות הן ליצוא. המשמעות במקרה הזה כפולה: שוק התעופה האזרחי "התאפיין בצמיחה ממושכת ויציבה", אבל זה היה נכון עד הקורונה.

מנועי בית שמש נפגעה מאוד באותם ימים כאשר שוק התעופה האזרחי נסגר למעשה, חברות תעופה הפסיקו להזמין מטוסים והפגיעה התגלגלה גם למנועי בית שמש, שמנייתה צללה ביותר מ-60%. היציאה מהקורונה מנגד הובילה לגל הזמנות עולמי מחודש שממנו נהנית כעת החברה. על השוק הביטחוני לא צריך להכביר מילים - מלחמת רוסיה-אוקראינה ומלחמת חרבות ברזל הפכו את התחום הביטחוני לרותח, וממנו נהנות כל החברות בתעשייה זו.

ואי אפשר שלא להזכיר את שער הדולר. לאורך שנים השקל התחזק מול הדולר ומאחר שכאמור רוב הכנסות החברה הן בדולרים, היה מדובר באבן ריחיים כואבת על תוצאותיה, כיוון שזו מעריכה כי כל התחזקות של השקל ב-10% פוגעת ברווח הנקי השנתי שלה בכ-3.4 מיליון דולר.

בשנתיים האחרונות המזל "מאיר פנים" לחברה בהיבט זה, כאשר הדולר מתחזק מול השקל, על רקע קידום החקיקה המשפטית במדינה והמחאה נגדה ולאחר מכן מלחמת חרבות ברזל. הדולר משלים בשנתיים האחרונות זינוק של יותר מ-20%, מה שמתגלגל לתוספת רווח שנתית של 5.6 מיליון דולר.