מיטרוניקס שוב חותכת תחזיות, סמנכ"ל הכספים עוזב - והמניה מתרסקת

מניית יצרנית הרובוטים לבריכות מקיבוץ יזרעאל משלימה נפילה של 85% ואובדן שווי של כ-7.8 מיליארד שקל מהשיא • מיטרוניקס תולה את ההאטה בעסקיה בריביות הגבוהות, בהצטברויות מלאי אצל המפיצים, בפגעי מזג האוויר ובתחרות מצד רובוטים סיניים זולים

מוצר של חברת מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן
מוצר של חברת מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן

מיטרוניקס, יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה, ממשיכה לאכזב את המשקיעים בתל אביב, כשהיא מציגה רבעון נוסף של תוצאות חלשות יחסית ואף חותכת את התחזית שלה, רבעון שני ברציפות.

כתוצאה מכך צנחה היום (ד') מניית מיטרוניקס  בכ-18% לשווי חברה של 1.3 מיליארד שקל בלבד, כשהיא משלימה נפילה של כ-85% ואובדן ערך של כמעט כ-7.8 מיליארד שקל משווי השיא שבו נסחרה בסוף שנת 2021.

קיבוץ יזרעאל, על כ-300 חבריו, מחזיק כעת מניות (56% מההון) בשווי של 730 מיליון שקל, כאשר בשיא עמד ערכן על כ-5 מיליארד שקל.

למרות הפגיעה כתוצאה מהמלחמה, רבעון שיא לטופגאם, הרווח הנקי זינק ב-40%
בחסות מוצר סודי חדש ובעלים חדשים: המהפך של המפעל הוותיק

בד-בבד עם פרסום הדוחות המאכזבים עדכנה מיטרוניקס על עזיבתו של סמנכ"ל הכספים מני מימון בסוף חודש אוקטובר הקרוב. מימון מונה לתפקיד עם פרישתו של מנכ"ל החברה הקודם אייל טריבר בסוף שנת 2021, כאשר הסמנכ"ל שקדם לו, שרון גולדנברג, קודם לתפקיד המנכ"ל. 

במיטרוניקס צופים כעת כי ההכנסה השנתית תרד בשיעור של 5% עד 15% לעומת שנת 2023, כאשר בתחזית הקודמת החברה צפתה ירידה של 2% עד עלייה של 4%. במילים אחרות, החברה צופה כעת שתרשום בשנת 2024 הכנסות בטווח של 1.6-1.8 מיליארד שקל. במיטרוניקס מפחיתים גם את תחזית הרווחיות הגולמית לטווח של 39%-40% מההכנסות.

מהדוחות שפרסמה מיטרוניקס עולה כי מכירותיה ברבעון השני ירדו ב-17% לסכום של 607 מיליון שקל. שיעור הרווחיות הגולמית נשחק ל-41% (לעומת יותר מ-42% אשתקד), והרווח התפעולי צלל ב-43% ל-73.3 מיליון שקל. הרווח הנקי הרבעוני הסתכם ב-43.2 מיליון שקל, נפילה של 53% ביחס לאשתקד.

בסיכום המחצית הראשונה רושמת מיטרוניקס ירידה של 15% בהכנסות לסכום של 1.06 מיליארד שקל. הרווח התפעולי ירד ב-46% ל-133.5 מיליון שקל, והרווח הנקי הסתכם ב-83 מיליון שקל, נפילה של 54%. 

נזכיר כי המחצית הראשונה של השנה נחשבת לתקופה החזקה של מיטרוניקס, בה לקוחות החברה (מפיצי מוצריה) מצטיידים ברובוטים לפני עונת הקיץ כדי למכור אותם ללקוחות הקצה. 

מזג אוויר קיצוני ותחרות מסין

הסיבה להתרסקות במכירות ובעיקר ברווח מוסברת על-ידי החברה בריבית הגבוהה, שגורמת לקונים הפוטנציאליים לשקול מחדש רכישה של רובוטים לניקוי בריכות. זו מתגלגלת למפיצי המוצרים, שמצטיידים מראש בפחות ברובוטים, תוך שהם מנסים לחסל את המלאים הקיימים. לדברי החברה, התהליך אצל המפיצים לא רק שלא נחלש אלא אפילו "התעצם בשנה האחרונה, כצורך של השרשרת להוריד רמות מלאי עודפות שהצטברו ביציאה מתקופת הקורונה".

לצד אלה מציינת מיטרוניקס גם "מזג אוויר קיצוני שגרם להתחלה מאוחרת של עונת הבריכה באירופה ובצפון אמריקה בשנתיים האחרונות"; וכן "התעצמות ערוצי האונליין על חשבון ערוצי ההפצה המסורתיים", שמאלצות את החברות, כולל מיטרוניקס, להוריד מחירים.

הורדת מחירים זו נובעת מכניסתם לשוק של הרובוטים הסיניים הזולים יותר, כאשר לדברי החברה, "בערוץ האונליין עוצמת התחרות בשנים האחרונות גדלה באופן משמעותי עם כניסה של מספר רב של שחקנים סיניים, אשר מציגים הצעות ערך בטווח רחב של מחירים, תוך השקעה משמעותית בשיווק דיגיטלי".

באשר לפילוח המכירות עולה כי הללו צללו ב-16% בארה"ב ובצפון אמריקה, בעוד שבאירופה נרשמה נפילה של 21%. מנגד, באוקיאנה (אזור אוסטרליה, המגזר הקטן יותר של החברה) נרשם גידול של 12% במכירות.

במיטרוניקס מנסים לצמצם עלויות, כך ש"מקודמים בטווח הקצר תהליכי אופטימיזציה של פעילות הרכש, התייעלות תפעולית בפעילות הייצור בין השאר באמצעות שילוב אוטומציה וטיפול במבנה העלויות הקבועות של החברה. בטווח הבינוני-ארוך, המוקד הוא בחינה של תוכן המוצרים".

במיטרוניקס רוצים לצמצם עלויות של ייצור הרובוטים תוך שלוש שנים "בטווח של 10%-15% מעלות המכר", והצפי הוא שעד סוף השנה היא תוזיל כ-7% מעלות הייצור.