בשנת 2017, כשקבוצת פולקסווגן הכריזה על כוונתה להפוך לשחקנית גלובלית בפלח החשמלי, הגה קופירייטר אלמוני סלוגן מבריק עבור החברה: "מכוניות חשמליות למיליונים, לא למיליונרים". הסלוגן תמצת את הפילוסופיה של החברה: לייצר כלי רכב חשמליים עממיים, נגישים ושימושיים עבור קהל גדול של לקוחות ברחבי העולם, בניגוד לגישה של "להתחיל מהאליטות" של חברות כמו טסלה.
● השבוע בענף הרכב | גל גדול של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין ביבוא עקיף
● מכוניות חשמליות סובלות מירידת ערך מואצת. כך תבלמו אותה
אלא שדרכה של פולקסווגן אל היעד הייתה ועודנה ארוכה ומלאה במכשולים, בהם עלויות ייצור גבוהות, שיבושים בשרשרת האספקה, בעיות תוכנה שגרמו להפסד של מיליארדים, ביטול הסובסידיות לרכב חשמלי בשוק הגרמני ובעיקר תחרות מתעצמת מכיוון סין.
פולקסווגן עוד עשויה להגשים את "חזון החשמלית העממית" בשנתיים הבאות, בסיוע יצרנית סינית (XPENG). עד אז היא ממשיכה לשווק בעולם חשמליות המתומחרות קרוב לקצה העליון של טווח המחירים בפלח שלהן, תוך ניצול הערך המוסף היוקרתי של המותג.
אחד הדגמים הללו הוא הקרוס-אובר קופה ID5, שהושק לראשונה לפני שלוש שנים ומגיע אלינו כעת לאחר עדכון חיוני.
עיצוב חיצוני
הרכב חולק הפלטפורמה עם סקודה אנייאק ואאודי Q4. הוא מצליח להציג אישיות ייחודית בזכות מסגרת גג עם קימור בולט ופרופיל צד, שמתרומם לעבר דלת אחורית חמישית בעלת שמשה צרה, המפוצלת בחלקה התחתון על ידי ספוילר ספורטיבי.
עיצוב החרטום יותר סולידי ו"משפחתי" ושומר על המראה המוכר של פולקסווגן, עם יחידת גריל/פנסים צרה ופגוש משולב. זו מכונית דינמית ומושכת תשומת לב גם בין החשמליות המודרניות.
פנים הרכב
סף הכניסה לתא הנוסעים בגובה נוח אבל מסגרת הגג נמוכה יחסית, במיוחד מאחור, וחבטנו בה את הראש בעת כניסה חפוזה לרכב. בפנים המצב משתפר עם מושבים קדמיים גבוהים יחסית, שמספקים מרחב ראש סביר גם לנוסעים גבוהים מהממוצע.
מרחב הראש מאחור מוגבל יותר, תופעה מוכרת בדגמי קרוס-אובר-קופה. המושב האחורי רחב ועמוק מספיק לשלושה מבוגרים, ומציע מרחב רגליים טוב ונוח לנסיעות ארוכות. קו החלונות של הדלתות האחוריות גבוה יחסית לילדים.
לקוחות פולקסווגן, שמשלמים יותר מרבע מיליון שקל על רכב משפחתי, מצפים לקבל איכות ייצור גבוהה ותחושה "גרמנית" בתא - ואת זה המכונית בהחלט מספקת. הדיפונים והעיטורים לא מנסים לשדר יוקרה מוחצנת כמו באחות Q4 או בחלק מהמתחרות הסיניות, אבל רוב המשטחים סביב עמדת הפיקוד עטופים בחומרים רכים ואיכותיים, הדלתות נטרקות בצורה סולידית ובידוד רעשי הכביש והרוח במהירויות גבוהות הוא מהטובים בפלח. טוב משמעותית מאשר בטסלה Y, שמיוצרת גם היא בגרמניה. אפילו החיבורים בין משטחי הגוף מציגים רמת דיוק כמעט שחצנית.
האבזור התקני מכובד כבר בגרסת הבסיס וכולל מערכת בטיחות עתירת פונקציות, מושבים חשמליים נוחים ותומכים מלפנים, ריפוד נאה, דלת אחורית חשמלית ועוד. גרסת הפתיחה לא כוללת חלון גג פנורמי "אופנתי", אבל מבחינתנו זה יתרון לרכב חשמלי בקיץ הישראלי האגרסיבי.
מולטימדיה ומצלמות
הנדסת האנוש נשענת מאוד על "אסכולת טסלה" - סביבת נהג "סטרילית" וכמעט נטולת מתגים. כמעט כל תפעול המערכות, כולל האקלים, מתבצע בסיוע תפריטי המגע שעל המסך. תוכנת ההפעלה וממשק האנוש עברו שדרוג משמעותי, המסך גדול וחד יותר והתפריטים מאורגנים בצורה נוחה יותר.
תא מטען
למרות המבנה הספורטיבי, תא המטען מציע נפח מאסיבי של 549 ליטר. יש גם רצפת תא מטען מודולרית, שמאפשר העמסה נוחה של חפצים כבדים, ודלת אחורית חשמלית כסטנדרט.
מנוע וסוללה
במערכת ההנעה המשודרגת של ID5 מודל 2024 נתקלנו כבר באאודי Q4 המחודשת. היא כוללת מנוע בודד בהספק של 286 כ"ס, לעומת 204 כ"ס במודל 2023, שלא יובא לישראל, ומומנט של 55 קג"מ. סוללה בקיבולת של 82 קילוואט-שעה היא האופציה היחידה, ובגרסת הבסיס שמצוידת בחישוקים מתונים, היצרן מצהיר של טווח מכובד של עד 546 ק"מ.
על הכביש
המומנט המסיבי מורגש מיד. גם במצב התכנות הנורמלי, די בליטוף דוושת התאוצה כדי לשגר את הרכב קדימה בקצב רציני, ויש מספיק רזרבות ליציאה לעקיפה במהירויות תלת-ספרתיות מכובדות. מצב התכנות הספורטיבי מחדד את תגובתה, אם כי לא בהכרח את התאוצה, ומי שחושש מכל כך הרבה כוח זמין יכול לבחור במצב ה"חסכוני" ש"מרגיע" את תגובת הדוושה.
נוכח עומסי החום הקיצוניים, טווח הנסיעה המוצהר די תיאורטי. הפעלת המזגן "חותכת" הרבה אחוזים מהטווח וכך גם מערכת הקירור של הסוללה, שמתאמצת אחרי נסיעה וחניה בחום של 38 מעלות. בקיץ אפשר לצפות לטווח ריאלי של 400-420 ק"מ בנסיעה לא מאומצת. מצב הבלימה העצמית לטובת טעינת הסוללה לא הכי אפקטיבי. קצב הטעינה של הסוללה, 135 קילוואט, הוא ממוצע בלבד לפלח. מנגד המזגן מצליח לקרר את התא די במהירות, כולל מאחור.
התחושה "הגרמנית" מלווה את הרכב גם בפרק הדינמי. היצרנים הגרמנים לא מקלים ראש בנושאים כמו התנהגות כביש הדוקה והיזון חוזר לנהג. ההיגוי של ID5 משדר תחושה מדויקת, ועם שליטה מצוינת בתנודות המרכב, הרכב מאפשר להיכנס במהירות לפניות הדוקות ולהעביר משקל בצורה נעימה ובטוחה. זה לא עניין של מה בכך ברכב ששוקל 2.2 טון לפני נוסעים ומטען, והוא משקף הרבה השקעה הנדסית באגף הזה. היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות טובה מאוד.
מחיר
מחיר גרסת הבסיס מתחיל ב-257 אלף שקל ונוסק ל-287 אלף בגרסה הבכירה, שכוללת חלון גג פנורמי עם כיסוי, מושבי ספורט ועוד. זה לא "מחיר למיליונים" והוא יקר בכמה אחוזים טובים מטסלה Y לאחר ההוזלות האחרונות, וכמובן מהסיניות עם התמחור האגרסיבי. אבל הוא עדיין מחיר נגיש בהשוואה לאאודי Q4 המקבילה עם אותו מפרט כמעט. אבל פולקסווגן מעולם לא ניסתה לנהל קרבות מחירים, ונראה שקהל הלקוחות הנאמן שלה לא מתרגש מזה. כך או כך, זו החשמלית הטובה והמאוזנת ביותר של הקבוצה הגרמנית שבה נסענו עד כה. מ־0 ל־100 קמ"ש
חלק מהמתחרות
קיה EV6
עבור 237-254 אלף שקל, הגרסה החד-מנועית של קיה מציעה עיצוב דינמי ותא נוסעים מרווח. המנוע מייצר 229 כ"ס וסוללת 82 קילוואט מספקת טווח של עד 528 ק"מ.
קיה EV6 / צילום: יח''צ
XPENG G6 לונג ריינג'
230 אלף שקל עולה גרסת לונג ריינג' של הקרוס-אובר של XPENG. לרכב עיצוב 5 דלתות ספורטיבי ותא נוסעים מרווח, מנוע של 286 כ"ס וטווח סוללה של 570 ק"מ.
XPENG G6 לונג ריינג' / צילום: יח''צ
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.