בין השברים של אחד מהכטב"מים המתאבדים ששיגר חיזבאללה לצפון הארץ בתחילת השבוע, כחלק ממתקפת התגובה על חיסול אחד ממנהיגי הארגון לפני כחודש, בלט פרט אחד: המנוע של כלי הטיס הקטן, שדומים לו הרגו אזרחים וחיילים ברחבי הארץ בחודשים האחרונים, ככל הנראה יוצר בגרמניה.
● גרמניה מציגה: משלוח נשק ותמיכה גורפת בישראל, ויש לה אינטרס
● באירופה גובר הלחץ להפסיק לספק נשק לישראל, ודווקא דנמרק לא מתקפלת
● המתיחות במזרח התיכון הגיעה לנקודת רתיחה. האם עדיין אפשר למנוע מלחמה אזורית
לפי תמונות שצילם ניר אילון, תושב מקומי, ושפורסמו בעמוד הפייסבוק של כתב "כאן" בצפון רובי המרשלג, על יחידת ההצתה של המנוע ששרדה את הפיצוץ התנוסס שם היצרן 3W Professional, וההצהרה "מייד אין ג'רמני". אילון סיפר ל"גלובס" כי הכטב"ם היה חלק מזוג כלי טיס שטסו אחד אחרי השני, מצפון לכיוון דרום, והתרסק בשטח כשהוא גורם לשריפה. לפניהם זיהה נחיל דומה של שלושה מל"טים באותו הכיוון.
פגיעה של חיזבאללה בבית בקצרין, השבוע / צילום: ap, Ariel Schalit
חיזבאללה לא הראשונים
בעקבות פרסום התמונות החליט אלון, תושב מקומי של קיבוץ דן ודובר גרמנית, לקחת את העניינים לידיים. בווידיאו שהעלה לרשתות החברתיות ביום ראשון הוא תיעד את עצמו כשהוא מתקשר למנכ"ל החברה שייצרה את המנוע, הממוקמת בעיר הנאו שבמדינת המחוז הסן. המנכ"ל, קאי פיטר ויינהולד, התרעם על ההפרעה ביום ראשון והכחיש כי מכר את הרכיבים לארגון הטרור חיזבאללה.
אבל בדיקה של ההיסטוריה של החברה המשפחתית הקטנה, שנוסדה לפני כ־40 שנה כחברה לייצור מנועים למודלים מוטסים, מראה כי זו אינה הפעם הראשונה שרכיבים שלה נמצאו במל"טים של ארגונים ושל מדינות הקשורות ב"ציר ההתנגדות" האיראני, וגם ברוסיה. החוקים הנוכחיים בגרמניה מחייבים אישור יצוא מחוץ לאיחוד האירופי רק לטכנולוגיה דו־שימושית (Dual-Use) - מוצרים היכולים לשמש גם למטרות צבאיות בנוסף לאזרחיות, אך המנועים למל"טים אינם מוגדרים לכאלה. עם זאת, החוקים אוסרים במפורש על מכירת חלקים למל"טים לאיראן או לרוסיה.
החברה הגרמנית עלתה לראשונה על הרדאר התקשורתי כבר ב־2020. אז היא נקראה עוד 3W-Modellmotoren Weinhold GmbH, חברה פרטית שהבעלות בה עברה במשפחת ויינהולד, כמו חברות רבות מה"מיטלשטנד" הגרמני. דו"ח של ארגון מחקר הסחר בנשק CAR - Conflict Armament Research באותה שנה קבע כי מנועי החברה הוצבו במל"טים מתאבדים שהיו בשימוש החות'ים - מורדים תימנים במימון ובתמיכה איראנית - וששימשו במתקפות שלהם על סעודיה ועל מטרות בתוך תימן. מל"טי ה"סמאד" שנותחו על ידי הארגון כללו את המנועים הגרמנים עם הספק של 12 כוח סוס, ואיפשרו טווחים רחוקים ונשיאת ראש קרב של 18 ק"ג. עלות מנוע אחד עמדה על כ־1,300 אירו. "המאפיינים הבולטים של כטב"ם הסמאד", כתב הארגון, "הם צורתו והמנוע שלו - המיוצר על ידי חברת 3W Professional בגרמניה".
הגיע לחות'ים דרך יוון
כלי התקשורת הגרמנים חקרו כיצד הגיעו מנועים מהחברה למורדים החות'ים, ומצאו כי אחד המסלולים היה משלוח של כמה עשרות מהם לאיש עסקים יווני, ברכישה מרוכזת שבוצעה ב־2015. עשרה ימים לאחר שמשלוח של 42 מנועים הגיע לאתונה, הם נשלחו בטיסה ישירה לטהראן. מדובר בהפרה של הכללים מצד החברה היוונית, בשל הצורך לקבל אישור לייצא לאיראן רכיבים העשויים לשמש למטרות צבאיות.
כשהחברה ניסתה לעשות זאת שוב, שירות המודיעין הפנים הגרמני מנע זאת, לפי התקשורת הגרמנית. לפי דיווח במגזין The National היוצא לאור באיחוד האמירויות, "התברר כי שירותי המודיעין הגרמנים יצרו קשר עם היצרנית הקטנה של המנועים". החברה מסרה אז לתקשורת, כי "לא היה כל סימן שהמנועים מיועדים למכירה מחוץ לאיחוד האירופי".
אבל שנה לאחר מכן שוב דיווחו כלי התקשורת בגרמניה על הימצאות מנועים של החברה הגרמנית, הפעם במל"טי סיור ותצפית שבהם עשו שימוש הרוסים בליטא ובאוקראינה, עוד לפני הפלישה הרוסית למדינה בפברואר 2022. האוקראינים ניתחו מל"טים רוסים עם מנועים אלו, ואיתרו כי היה מדובר במשלוח מגרמניה לחברה צ'כית. החברה נוהלה על ידי אנשי עסקים רוסים ונסגרה לאחר מכן, אחרי שככל הנראה העבירה את המנועים לרוסיה.
שני המקרים, ביחד עם המקרה המתועד כעת מצפון ישראל, מראים כי ההגבלות על יצוא טכנולוגיה דו־שימושית, אינן עובדות למעשה, או שישנן פירצות רבות במנגנוני היצוא האירופיים שאיפשרו לאיראנים להתחמש בכלי הנשק בעלות נמוכה יחסית, ולחמש בדרך זו גם את ארגוני החסות שלהם בלבנון ובתימן. הם גם מציבים את החברה הגרמנית הקטנה במרכז שלוש זירות שונות, שכולן קשורות ישירות או בעקיפין לאיראן. לפי הנתונים העסקיים, מדובר בחברה קטנה יחסית, בעלת כ־11 עובדים נכון לשנת 2022 עם מחזור מכירות של כ־850 אלף אירו בשנה בלבד, לפי נתוני "דן אנד בראדסטריט".
"מזועזעים מהטרור"
בפועל, נראה כי גרמניה משמשת כקרקע פורה לניסיונות רכש איראנים. בחודש שעבר דווח כי הרשויות במדינה עצרו אזרח לבנוני שהתגורר בגרמניה, בשם פאדל ז. (בגרמניה רק האות הראשונה של שם המשפחה מתפרסמת במקרים של חשד לפלילים, א"א). הוא הואשם בחברות בארגון חיזבאללה, וברכש ובניסיונות רכש של רכיבים למל"טים שיועדו להתקפות נגד ישראל, לפי לשון התביעה הגרמנית. לפי ההודעה, פאדל הוא חבר חיזבאללה כבר מ־2016, והחל בשנה זו להשיג רכיבים קריטיים למל"טים של הארגון מגרמניה. הוא ניסה לארגן משלוחים של הרכיבים ישירות ללבנון.
מנכ"ל החברה והבעלים ויינהולד אמר בתגובה ל"גלובס" כי "איננו יכולים להבין כיצד המנועים שלנו הגיעו לארגון טרור". לדבריו, מנועי החברה אינם מוגדרים כטכנולוגיה דו־שימושית החייבת באישורי יצוא מחוץ לאיחוד האירופי אך היא "מחויבת שלא לספק מוצרים למדינות הנמצאות באמברגו" (כמו איראן ורוסיה, א"א). "אנחנו ממלאים לחלוטין אחרי הדרישות הללו", אמר.
הוא פירט כי החברה אינה עושה עסקים באופן ישיר עם חברות בלבנון, באיראן או בתימן. לדבריו, "אנחנו מזועזעים לחלוטין ממעשה הטרור הזה ומגנים אותו בחריפות". לדבריו, החברה "יצרה קשר עם המשטרה" במטרה לחקור את הנושא. "זה נורא שהמוצרים שלנו ככל הנראה מנוצלים לרעה על ידי ארגוני טרור. למרבה הצער, אנחנו לא יכולים לשלוט במכירה־מחדש של המנועים שלנו, ולא יכולים להגן על עצמנו מפני האפשרות שהם יימכרו לארגוני טרור או למטרות פליליות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.