גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב הזה הוא בבסיסו תרגיל במיתוג. אז למה בכל זאת הוא מעניין?

הקאנטרימן החדש הוא קרוס־אובר גדול ומודרני, בעיצוב שמזכיר את "מיני" ● הנדסת האנוש דורשת הסתגלות, הביצועים מתונים למדי אבל הקסם הייחודי עדיין שם

ב.מ.וו מיני קאונטרימן / צילום: יח''צ
ב.מ.וו מיני קאונטרימן / צילום: יח''צ

שנות ה-90' של המאה הקודמת היו תקופה נאיבית עבור תעשיית הרכב. רבים סברו אז שהצפיפות התחבורתית בערים היא הבעיה הקריטית שבראש סדר העדיפויות, והאמינו שלקוחות מבוססים יסכימו לשלם סכומים משמעותיים על "מכוניות יוקרה קטנות", שקל לנוע איתן בעיר.

מרצדס השיקה באותה תקופה את הדור הראשון של A קלאס העירונית, אאודי פיתחה ושיווקה את המכונית העירונית A2, שהייתה עשויה אלומיניום, ואילו ב.מ.וו יצאה להרפתקה: "המצאה מחדש" של המותג הבריטי הכושל עסקית "מיני", באמצעות הנדסה גרמנית מודרנית ומיצוב יוקרתי.

התפיסה הזו לא עמדה במבחן הזמן. רכבי הפנאי והקרוס-אובר המרווחים והרווחיים (ליצרנים) כבשו גם את הקהל העירוני, ורוב המכוניות "העירוניות" של יצרני היוקרה גדלו בממדיהן או שפשוט נעלמו.

"מיני" של ב.מ.וו עדיין מייצרת מכוניות פרימיום קטנות, אבל גם היא משנה כיוון בהדרגה. למעט המיני "קופר" המקורית, כל שאר הדגמים של המותג הם "תרגילים במיתוג", ובהם גם מיני "קאנטרימן" החדש, שמתבסס על ב.מ.וו X1 ו-X2.

עיצוב חיצוני

זהו הרכב הגדול ביותר של מיני עד היום - יותר ארוך, רחב וגבוה מקיה נירו. הממדים מודגשים על ידי עיצוב דמוי תיבה, שכולל חרטום אנכי, גג גבוה ושטוח ודלתות מסיביות. את זהות המותג יוצר הגריל האובלי המסורתי של מיני בחרטום וצמד פנסי חזית רבועים וגדולים. יש גם פנסים אחוריים אנכיים, שמאירים בלילה את דגל ה"יוניון ג'ק" של בריטניה כמו בשאר דגמי מיני, אך ניתן לשנות זאת אלקטרונית. העיצוב שובר שגרה והממדים משדרגים את הסטטוס של הרכב ישראל, שבה הגודל תמיד קובע.

פנים הרכב

בניגוד לרוב דגמי מיני, הקרובים לכביש ודורשים גמישות בכניסה לרכב וביציאה ממנו, לקאנטרימן סף כניסה/יציאה בגובה של קרוס־אובר אמיתי, נוח גם לגבוהים. המושבים הקדמיים מציבים את הנהג והנוסע גבוה מעל הכביש ומספקים תצפית טובה מעבר למכסה המנוע, שמתאפיין בקימורים "נוסטלגיים".

מרחב הראש מכובד, המושבים הקדמיים גדולים ומספקים תמיכה סבירה ובמושב האחורי יכולים להתרווח בנוחות שני מבוגרים גדולים. המרחב באמצע די מוגבל ומתאים לכל היותר למתבגרים. מרחב הרגליים מאחור מצוין תודות לתוספת לבסיס הגלגלים, שעומד על 2.69 מ', ואת המושב האחורי ניתן לנייד על מסילה. במצבו המכווץ ביותר, נפח תא המטען כ־450 ליטר, סביר עבור מטען משפחתי. תא המטען לוקה בסף גבוה שמקשה על העמסת חפצים כבדים.

תאי הנוסעים של כל רכבי "מיני" לדורותיהם תמיד היו מעבדת ניסויים לרעיונות עיצוב מקוריים, וגם התא של הקאנטרימן נראה כמו תרגיל גמר בפקולטה למדעי ההיפסטרים. בחזיתו משטחים מינימליסטים ופשוטים, שנקטעים רק על ידי פתחי אוורור צרים ואנכיים. משענת היד מסתירה סלסלה מעוצבת, ואילו מחזיקי הכוסות וידיות הדלתות נראים כאילו נלקחו מקולקציה של פיליפ סטארק. את אלמנט ה"רטרו" של מיני מספקים קומץ מתגים מכניים ונוסטלגיים, כולל מתג התנעה שמופעל באמצעות סיבוב.

איכות הייצור גבוהה ובידוד הרעשים יעיל, אבל בליגת המחיר הזו ניתן לייחל ליותר משטחי פלסטיק רכים בסביבת הנהג. האבזור התקני מכובד ברמה הבכירה, שבה הגיע רכב המבחן, וכולל את כל הפריטים הנפוצים ברכבי פרימיום כולל מערכת קול איכותית, חימום ואוורור במושבים הקדמיים, ריפוד דמוי עור, גג פנורמי וחבילת בטיחות עדכנית.

מולטימדיה ומצלמות

התצוגה הדיגיטלית כבר לוקחת אותנו עמוק למאה הנוכחית. לרכב אין לוח מחוונים נפרד וכל התצוגה והתפעול מתבצעים באמצעות מסך LCD דקיק בצורה של עיגול מושלם, שכאילו מרחף במרכז הקונסול. "הצלחת המעופפת" הזו מרשימה ומקורית וכוללת שלל "עיצובי רקע" דיגיטליים, שמספקים נושא פופולרי לשיחה בין הנוסעים.

אלא שהעיצוב הייחודי גם מכתיב פשרות בהנדסת האנוש. המידע מפוזר בחלקים של המסך העגול, כולל נתוני נהיגה חיוניים, שעדיף אם היו מוצגים ישירות מול הנהג ללא צורך בהטיית הראש. היינו שמחים לקבל גם שליטה פיזית במערכת האקלים. למרבה המזל יש מערכת פיקוד קולי ברמה גבוהה (באנגלית) כגיבוי לרוב הפונקציות החיוניות.

מנוע וצריכת דלק

שוחרי איכות הסביבה יכולים להזמין את הקאנטרימן גם עם הנעה חשמלית, אבל למבחן התייצבה גרסת הטורבו-בנזין עם מנוע 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, שמייצר 150 כ"ס ומקבל סיוע חשמלי ממערכת היברידית "קלה", שמוסיפה עד כ-20 כ"ס להספק במצבים מסוימים. זהו מנוע קטן וחביב, שמשמיע צליל מחוספס אופייני למנועי 3 צילינדרים ומספק שיוט נינוח. אבל המנוע הקטן רתום למשקל עצמי של כ-1.65 טונות לפני נוסעים, ומטען והמשקל מורגש בעת האצה נמרצת בעלייה שדורשת קפיצה לסל"ד גבוה וצורם.

בחו"ל משווק הרכב גם בשתי גרסאות טורבו-בנזין ספורטיביות עם 200 ו-300 כ"ס, אך אלה לא מיובאות משיקולי מחיר. התיבה האוטומטית כפולת המצמדים מגיבה בעצלתיים במצבי התכנות המתונים, אבל תגובתה מתחדדת במצב הספורטיבי.

צריכת הדלק המוצהרת עומדת על 16.4 קילומטר לליטר ועם רגל מתונה אפשר להגיע ל-13־14 קילומטר לליטר בתנאים ריאליים. לא רע לקרוס-אובר שמנמן.

על הכביש

המכוניות העירוניות הקטנות של מיני רכשו מוניטין מוצדק של מכונות חדות ומענגות לנהיגה ספורטיבית. אבל עם הצמיחה בממדים ובמשקל, התפוגגה גם החדות. יחסית לקבוצה ולייעוד הקאנטרימן עדיין רהוט ודי אתלטי, אבל ההיגוי לא הכי מהיר ופניות הדוקות משחררות קצת יותר מדי נטיית גוף. ספיגת הזעזועים די קשיחה אבל כנראה שחלק מהאחריות מוטלת על חישוקי 19 אינץ' עם צמיגי ספורט, שבהם מצוידת הגרסה הבכירה. מומלץ לוותר עליהם.

מחיר

מיני קאנטרימן טורבו־בנזין עולה בישראל 265 אלף שקל בגרסת הבסיס, ובגרסה המאובזרת 299 אלף שקל. זה עדיין זול בעשרות אלפי שקלים מב.מ.וו X1, אבל הפלח עמוס במתחרות, חלקן חזקות וגדולות יותר. זהו הדגם השימושי ביותר של המותג שבו נסענו עד היום, והוא פונה לחסידיו הרבים, שמפאת גיל, ממדים, מעמד משפחתי או סטטוס חברתי כבר לא יכולים להידחק למכוניות הקטנות של "מיני". מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

לקסוס UX300 הייבריד

מ־240 אלף שקל, הקרוס-אובר הקומפקטי המחודש מציע עיצוב בעל נוכחות ותא מפואר. ההנעה משלבת מנוע 2 ליטר בנזין ומנוע חשמלי וההספק הכולל 199 כ"ס

לקסוס UX300 הייבריד / צילום: יח''צ

אאודי Q3 35TFSI

282 עד 303 אלף שקל עולה הדור האחרון של Q3. העיצוב אלגנטי ומאופק, ומנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר מייצר 150 כ"ס ומאיץ ל-100 ב־9.4 שניות

אאודי Q3 35TFSI / צילום: יח''צ

עוד כתבות

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

אוניברסיטת תל אביב / צילום: Shutterstock

שתי אוניברסיטאות ישראליות בצמרת הדירוג הבינלאומי הנחשב

אוניברסיטת תל אביב נכנסה זו השנה השנייה ברציפות למדד היזמות היוקרתי של PitchBook ומדורגת שוב במקום השביעי בעולם, ובמקום הראשון מחוץ לארה"ב ● הטכניון נכנס לראשונה לעשירייה הפותחת עם יותר מ־1,300 יזמים וגיוסים של כ־43 מיליארד דולר גיוסים ● ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לארה"ב עם שני מוסדות בצמרת

הנפקת ריסקיפייד, אוגוסט 2021 / צילום: CRC MEDIA

הנפקת הסייבר הגדולה של השנה מגיעה לוול סטריט. ואיפה הישראליות בתחום?

הנפקת נטסקופ, שתצא לדרך השבוע בניו יורק, נבחנת בזכוכית מגדלת ע"י תעשיית הסייבר כולה ● אחרי שנים שבהן חברות ישראליות ובינלאומיות העדיפו להימכר לרוכשים אסטרטגיים ולא לצאת לבורסה - ואלו שכן הונפקו בעיקר מאכזבות - בשוק מקווים לנקודת מפנה

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

20 שנה לרפורמה שטלטלה את שוק ההון: מה קרה לכוחם של הבנקים?

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים לאחר מכן כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם שמרו על ההגמוניה לאורך השנים ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?

רפורמת בכר - הרפורמה שנועדה לפרק את ריכוזיות הבנקים מציינת שני עשורים. איך הכול התחיל

רפורמת בכר, שאושרה בכנסת ב־2005, נחשבת עד היום לנקודת מפנה בשוק ההון הישראלי - והדרך אליה הייתה רצופה במאבקים ● מדוע היה בה צורך, ומה היו המלצותיה? ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

מתוך ההגרלה של נגה / צילום: צילום מסך

לוטו גרסת נגה: הדרך החריגה שבה החליטו מי יזכה להתחבר לחשמל

בצל ביקוש אדיר לחיבור לרשת המתח העליון, בקבוצת נגה נאלצו לערוך הגרלה כדי לקבוע אילו פרויקטים יעברו סקירה ● שיכון ובינוי זכו ב־57% מההספק שנכנס לסקירה - כל ארבעת הפרויקטים שהגישו עברו ● אנלייט, שהגישה את ההספק הגדול ביותר, נאלצת להמתין לתורה ● בשוק מותחים ביקורת על חוסר הוגנות בהליך

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

עדיין טעון אישור: הנציבות האירופית ממליצה על השעיית הסכם הסחר החופשי עם ישראל

בנציבות האירופית התכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת

סטארמר מעניק לנשיא טראמפ בבית הלבן את ההזמנה מהמלך צ'ארלס / צילום: ap, Carl Court

גרעין והשקעות במיליארדים: בבריטניה מקווים שביקור טראמפ ימריץ את הכלכלה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יבקר השבוע בבריטניה, וראש הממשלה קיר סטארמר נחוש לנצל הכרזות על השקעות בתחום הבינה מלאכותית והאנרגיה הגרעינית כדי לשפר את התדמית הכלכלית של הממלכה ● למשלחת האמריקאית יצטרפו מנכ"לי החברות OpenAi ואנבידיה

השותפים בגלילות קפיטל. מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי / צילום: בן יצחקי

קרן הסייבר הוותיקה מגייסת חצי מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. מה היא מחפשת?

קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל תקים קרן סיד חמישית להשקעה בשלבים ראשונים וקרן צמיחה שנייה ● בתוך כך, רינת רמלר מצטרפת כשותפה

מגדל THE PARK / צילום: מתוך ויקיפדיה

בניין PARK כמשל: המעגל השני של גוש דן נאבק למצוא שוכרי משרדים

45 קומות המשרדים שבנו אמות ואלייד יקבלו בקרוב טופס אכלוס, אבל עוד לא דווח שנסגרו חוזי שכירות ● בשוק הנדל"ן המסחרי מצביעים בעיקר על האזור הבעייתי: "לא בני ברק ולא תל אביב"

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף, והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

אסף נתיב, ינקי קוינט, רם בלינקוב, אבי אדרי ועו''ד רונה ברגמן נוה / צילום: פרטי

ינקי קווינט נגד משרד האוצר: "רוב היום אני מתעסק בחסמים"

בכירי ענף ההייטק הגיעו לפתיחת המשרדים החדשים של קרן ההון סיכון פיטנגו ● פורום המנהיגות הנשית מציין 5 שנים להקמתו ● ואיזו שאלה הצליחה להוציא את ינקי קווינט משלוותו? ● אירועים ומינויים

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

מייסדי נבן אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: טריפאקשנס

עוד הנפקה ישראלית: נבן צפויה להגיש תשקיף למסחר בניו יורק

כבר שנים שנבן נחשבת למועמדת ליציאה להנפקה, אך כעת זה קורה: חברת התיירות העסקית האמריקאית, שנוסדה בידי ישראלים, צפויה להגיש בקרוב תשקיף גלוי למסחר בבורסה בניו יורק ● עפ"י ההערכות, החברה תנסה לגייס לפי שווי של 7-8 מיליארד דולר ● ברקע, זו החברה הרביעית שיוצאת להנפקה, במה שנראה כמו הגל הישראלי הגדול ביותר מאז 2021