קבוצת התעופה לופטהנזה הודיעה כי תחדש את טיסותיה לישראל וממנה החל מ-5 בספטמבר, לאחר למעלה מחודש שבו הקפיאה את פעילותה באזור. הקבוצה מפעילה שלל טיסות ליעדים שונים במדינות אירופה כגון גרמניה, אוסטריה, בלגיה ושווייץ, והיא קבוצת התעופה הגדולה באירופה ומשתייכת לברית התעופה הגדולה בעולם, "סטאר אלייאנס". היא כוללת את חברות התעופה לופטהנזה איירליינס, אוסטריאן איירליינס, בראסלס איירליינס, סוויס ויורוווינגס.
● אחרי יותר מחודש: חברת התעופה שחוזרת לטוס לישראל
● שדות התעופה המקושרים בעולם: רק אחד מהיעדים של אל על בפנים
● האם הציבור מאבד אמון בחברות התעופה הישראליות?
בשבועות האחרונים ביטלה קבוצת לופטהנזה טיסות ליעדים נוספים באזור, בהם ביירות, טהרן, עמאן וארביל. נכון לשעה זו, השעיית הטיסות לבירות תימשך עד 30 בספטמבר. הטיסות לעמאן ולארביל חודשו ב-27 באוגוסט.
עדיין לא ידוע אם הקבוצה תשיב את הפעילות לאותם היקף ויעדים שהפעילה בטרם הקפאת הטיסות. ייתכן כי תתווסף עצירת ביניים בלרנקה לטובת החלפת צוותי אוויר, בדומה לחברות תעופה אחרות שהשיבו את טיסותיהן לארץ במהלך החודשים האחרונים.
הייתה מהראשונות לחזור
האם החזרה של לופטהנזה מקרבת את חזרת החברות שעדיין לא חזרו? טיסות מטעמה של קבוצת לופטהנזה הופסקו ב-7 באוקטובר 2023, בדומה לחברות תעופה בינלאומיות אחרות, אך היו בין הראשונות לחזור, ב-8 בינואר 2024. מאז חידוש הטיסות, הקבוצה הרחיבה את לוח טיסותיה צעד אחר צעד.
58 טיסות שבועיות של לופטהנזה פעלו בנתב"ג טרם השעיית הטיסות ב-1 באוגוסט, אשר חיברו את ישראל לשישה יעדים מרכזיים במערב אירופה: פרנקפורט, מינכן, וינה, ציריך, בריסל ודיסלדורף.
עם חזרתה בינואר החלו לחזור חברות תעופה נוספות לפעול בארץ, ולמעט עצירה קצרה לאחר מתקפת הכטב"מים האיראנית, חברות המשתייכות לקבוצה המשיכו לטוס לישראל וממנה בחודשים האחרונים. לאחר מתקפת הרקטות של חיזבאללה על מג'דל שמס, שבה נרצחו 12 ילדים, חברות תעופה בינלאומיות החלו לחשוש מתגובה ישראלית.
קבוצת לופטהנזה החלה עם ביטולי טיסות נקודתיים לישראל, וטיסה אחת שהייתה בדרכה לארץ אף חזרה על עקבותיה. לאחר מכן המשיכה קבוצת הענק עם ביטולים נקודתיים, באופן מדורג ולמשך למעלה מחודש. לאחר הביטול של לופטהנזה, חברות בינלאומיות רבות נוספות הלכו בעקבותיה וביטלו את טיסותיהן, בהן יונייטד איירליינס, דלתא, וויזאייר, ריינאייר ועוד. חלקן לא השיבו את פעילותן לישראל עד היום.
מי שכן חזרו היו בתחילה אתיופיאן איירליינס, וויזאייר ובולגריה אייר, אך הן היו חריגות יחסית, ושאר חברות התעופה המשיכו לבטל טיסות באופן מדורג לטווחי זמן קצרים, הכוללים ימים בודדים בכל פעם. מאוחר יותר, ועל אף סגירת המרחב האווירי מעל נתב"ג למשך שעתיים בשבוע שעבר בשל החשש ממתקפת חיזבאללה, בשבועיים האחרונים החלה מגמה הפוכה, וחברות התעופה הבינלאומיות החלו לשוב בהדרגה לישראל.
חברות נוספות, כגון אג'יאן, אייר אירופה, איבריה וטארום השיבו את טיסותיהן לישראל. בצוהרי יום שלישי נחתה בישראל חברת התעופה הפולנית לוט, לראשונה מאז הפסיקה את פעילותה בתחילת חודש אוגוסט, וביום חמישי צפויה לשוב לפעילות גם חברת ITA האיטלקית.
לעומת זאת, יש גם חברות שעדיין לא חזרו לישראל, ביניהן אייר בלטיק שצפויה לחזור ב-8 בספטמבר, וירג'ין אטלנטיק וריינאייר שצפויות לחזור בסוף החודש הקרוב, וחברות התעופה האמריקאיות דלתא, שביטלה טיסות עד סוף אוקטובר, ויונייטד איירליינס, שביטלה את טיסותיה עד להודעה חדשה.
בענף סבורים כי לופטהנזה היא שקובעת את הטון, וחברות התעופה הקטנות מתחקות אחריה, היות שהיא עובדת עם מערכות ניהול סיכונים המאפשרות להעריך מצבים ביטחוניים במדינות ולעשות שיקולים בהתאם.
"אנחנו רואים יותר ויותר חברות תעופה שמחזירות את פעילותן בישראל", מציינת מנכ"לית חברת התיירות אופקים, רויטל בן נתן. "אולם כפי שראינו במקרים קודמים, קבוצת לופטהנזה מהווה ברומטר לפעילות התעופה בישראל, וייתכן כי היא הסנונית לקראת חזרת חברות תעופה נוספות, אירופיות, אמריקאיות ועוד. מדובר בקבוצת תעופה חזקה מאוד, עם השפעה ניכרת על השוק שלנו, משום שהיא מאפשרת לישראלים לטוס לכל העולם, מגרמניה, מאוסטריה ומשווייץ, עד לארה"ב, לדרום אמריקה, לאפריקה ואף למזרח".
אורן כהן-מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת השטיח המעופף, מסביר כי לקבוצת התעופה לופטהנזה יש חשיבות מרכזית בענף. "החברות הזרות שעדיין לא חזרו - אני חושב שהרבה ילכו בעקבות חברות הקבוצה, יש להן חשיבות מרכזית במפת התיירות שלנו. אני חושב שזה יגרום לזרות נוספות לחזור, ואני מאמין שזה יביא להקדמת החזרה של החברות האמריקאיות".
איך זה ישפיע על המחירים
ייתכן שגם לשיקולים מסחריים הנוגעים לביקוש גבוה במיוחד לחודש הקרוב יש מקום בהחלטת לופטהנזה. בסוף ספטמבר יתקיים פסטיבל אוקטוברפסט, שמביא תיירות לגרמניה בפרט ולסביבתה בכלל, לכן גובר הסיכוי לביקוש גבוה ליעדים השונים שאליהם מפעילה הקבוצה טיסות במערב אירופה.
בענף מעריכים כי בטווח הקצר לא צפויה השפעה על המחירים, היות שרוב הכרטיסים כבר נקנו חודשים ארוכים מראש, ולכן מחירי הכרטיסים שנותרו הם של המושבים האחרונים המתומחרים גבוה תמיד על-ידי חברות תעופה.
לפי חברת התיירות אופקים, לקוחות רבים כבר רכשו לפני מספר חודשים כרטיסים לטיסות של לופטהנזה בספטמבר ובחגים, וחיכו לראות אם הן יצאו. מדובר בנדבך נוסף בשינוי ההתנהלות הצרכנית כפי שמדווחים באופקים בתקופה האחרונה, שלפיו ישראלים מחכים עד לרגע האחרון ואז מחליטים אם לצאת לחופשה או לשנות את התאריך עם אפשרויות הגמישות שרכשו.
כמו כן, נכון לעכשיו קיים מנעד רחב של מחירים בשל העובדה שמרבית הכרטיסים נמכרו, ועדיין לא רואים שינוי משמעותי במחירים עבור המקומות שנשארו.
כהן-מגורי מוסיף כי "החזרה של החברות הזרות היא הפתרון למחירים הגבוהים. חברות כמו של קבוצת לופטהנזה, שרצה על קווי מערב אירופה שאין בהם תחרות מספיקה, יתנו מרווח להורדת מחירים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.