פינוי מכלי הדלק במפרץ חיפה יעלה לחברה הממשלתית 126 מיליון שקל

כך עולה מתשקיף חברת תשתיות אנרגיה (תש"א) שתגייס חצי מיליארד שקל בהנפקת אג"ח ראשונה לציבור • ההפרשה בגין פינוי המכלים במפרץ חיפה העבירה את החברה להפסד של כ–47 מיליון שקל במחצית הראשונה השנה • לקראת ההנפקה קיבלה החברה דירוג מקסימלי

חוות מכלי הדלק והנפט של חברת תש''א, בצמוד לשכונת קריית חיים בחיפה / צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה
חוות מכלי הדלק והנפט של חברת תש''א, בצמוד לשכונת קריית חיים בחיפה / צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה

תשקיף הנפקת האג"ח של החברה הממשלתית תשתיות אנרגיה (תש"א) חושף שהיא צפויה לספוג הפסד של 126 מיליון שקל בעקבות המהלך לפינוי ופירוק מכלי אחסון של דלק ונפט במפרץ חיפה, זאת לאחר המאבק של תושבי האזור לפינוי חברות "מזהמות" וחידוש המפרץ. בכוונת תש"א לגייס חצי מיליארד שקל, כשבמקביל למהלך ההנפקה אישרה חברת מידרוג את הדירוג המקסימלי לאג"ח שתנפיק החברה - Aaa הגבוה עם אופק יציב.

יזמית ההייטק שעוזבת את תפקיד יו"ר רדקום לאחר כמעט 10 שנים 
רמי לוי ממנה את בתו יפית אטיאס למנכ"לית משותפת 

תשתיות אנרגיה הינה חברת התשתית הלאומית של משק הדלק בישראל. החברה שנקראה בעבר תש"ן נוסדה בשנת 1959 ובשנת 2021 שונה שם החברה לזה הנוכחי, לאחר שהמילה "נפט" הושמטה ממנו. החברה שמאחסנת את עתודות הנפט של המדינה, ומזרימה אותן לבתי הזיקוק, עברה להציג במחצית הראשונה של השנה הפסד של כ-47 מיליון שקל, לעומת רווח של 37 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. זאת לאחר שהפרישה 84 מיליון שקל בדוחותיה בגין פירוק של שבעה מכלים שאינם פעילים.

ההפרשה הגדולה מגיעה לאחר שבחודש אפריל האחרון עיריית חיפה ביטלה את רישיון העסק של מתקן ה"טרמינל" שלה בחוף קרית חיים. מתקן זה עוסק בפריקה וקליטה של נפט גולמי ממכליות ים וכן קליטה של נפט גולמי המוזרם באמצעות צינור יבשתי על ידי קצצ"א מאשקלון, אחסון תפעולי של נפט גולמי והזרמתו לבית הזיקוק בחיפה.

לאחר דיונים משפטיים חתמה תש"א בתחילת אוגוסט על מזכר הבנות מול עיריית חיפה, ל"הריסה ופינוי של שורת המכלים הצפונית", שכוללת 9 מכלים, 7 מתוכם כאמור לא פעילים, בתוך שנה מקבלת היתר ההריסה ובתוך 30 חודשים לשני המכלים הפעילים. על פינוי שני המכלים הנוספים החברה צופה את יתרת ההפרשה בהיקף של 42 מיליון שקל.

רוב כספי ההנפקה ל"רציפות תפקודית"

בתש"א גם החליטו לקצר את תקופת החיים המוערכת על ידה למכלים הנוספים שנמצאים במפרץ לכ-7.25 שנים, שאותה היא מגדירה כ"התקופה המוערכת עד לסיום פעילות מסוף הדלק בנמל". כתוצאה מכך צופה החברה הוצאות פחת נוספות של 30 מיליון שקל עד סוף השנה הנוכחית.

רוב כספי הנפקת האג"ח (270 מיליון שקל מתוכם) מיועדים להשלמת פרויקט "רציפות תפקודית" הצפוי להסתיים בשנת 2026. הפרויקט, שנועד לחבר את תחנות הכוח הפרטיות בדרום לתשתיות הדלק של החברה, וזאת במטרה לאפשר את הפעלתן בשעת חירום באמצעות סולר, מחולק לתשעה מקטעים. היקף הפרויקט מוערך בכ-572 מיליון שקל ועד כה הושקעו בו כ-243 מיליון שקל.

עוד 230 מיליון שקל צפויים לשמש להקמת שישה מכלים בחוות האשל צפונית לבאר שבע, אשר יחוברו למערכת ההזרמה הארצית, ואשר צפויים בין השאר לתת מענה לצורך בהגדלה משמעותית של כמויות הסולר המאוחסן לשעת חירום במיתקנים אשר יהיו מחוברים למערכת קווי הצנרת. עד כה הושקעו בפרויקט זה כ-40 מיליון שקל.

תש"א פועלת בארבעה מגזרים: אחסון וניפוק תזקיקים (35% מההכנסות), הזרמה שלהם לבתי הזיקוק (40%), שירותי נמל (17%) ואחסון נפט גולמי (8%). להקבוצה מוכרת את מרבית שירותיה בתעריפים שנקבעים בצו לפי חוק פיקוח על מחירים ורוב הכנסותיה הן מתעריפים מפוקחים הנכללים במחירי הדלק ומחירי החשמל.

בסיכום המחצית הראשונה של שנת 2024 שמרה תש"א על יציבות בהכנסות שעמדו על 201 מיליון שקל, אך שיעור הרווחיות הגולמית שלה נשחק ל-27.3% לעומת כמעט 34% בתקופה המקבילה בשנה שעברה. בשנת 2023 כולה הכנסות החברה א עלו ב-4.5% והסתכמו ב-409 מיליון שקל. מנגד, הרווח הנקי שלה צלל ביותר מ-23% לסכום של 49.2 מיליון שקל.

לתש"א, כך עולה מהתשקיף, יש כיום 6 חוות מכלים, בהן היא מעסיקה בסה"כ 400 עובדים: באשקלון, צפונית לבאר שבע, בקרית טבעון, בצומת ביל"ו, ברמת חובב ובנמל חיפה . יו"ר הדירקטוריון של החברה הוא משה קלצ'ין, שמכהן בתפקידו מאז שנת 2016. לפני קצת יותר משנה מונה עוזי לוין לתפקיד מנכ"ל החברה.

נכון לאמצע השנה הנוכחית החברה סובלת מגירעון בהון החוזר בהיקף של 368 מיליון שקל אלא שלדבריה לא תהיה לה בעיה לגייס מימון אם תצטרך ולכן "אין בגירעון בהון החוזר כדי להצביע על בעיית נזילות בחברה".