השנה האחרונה הייתה רצופה בדחיות, ביטולים ואיחורים בטיסות. חברות התעופה הזרות הקפיאו והחזירו את פעילותן, הסיטו טיסות ליעדים אחרים, לעתים גם החליפו מטוסים ברגע האחרון. גם חברות התעופה הישראליות לא היו חסינות למצב, בעיקר במקרים בהם חכרו מטוסים עם צוותים זרים שסירבו להגיע לארץ. מתוך הכאוס ששרר בענף צמח חוסר אמון צרכני, שהלך וגדל ככל שעבר הזמן והתרבו הביטולים.
● "זה הקו הכי עמוס. לאל על אין סיכוי לעמוד בביקושים, והמחירים מזנקים"
● ביטולי הטיסות מטלטלים את ענף התעופה, אבל המכה הגדולה לנוסעים היא האי-ודאות
● אובר-בוקינג והעלאות מחירים: האם הציבור מאבד אמון בחברות התעופה הישראליות?
מערכת בתי המשפט מנהלת מאגר פומבי של תביעות ייצוגיות. מעיון במאגר עולה כי עם סיומה של פגרת בית המשפט בראשית ספטמבר, הוגשו חמש בקשות לאישור תביעות ייצוגיות נגד חברות תעופה העוסקות בנושאים שונים.
כך, לדוגמה, בתביעה ייצוגית נגד חברה זרה, עלתה טענה כי בעת ביטול ההזמנה, כאשר מחזירים ללקוח את הסכום ששילם על הטיסה, הוא מקבל את הסכום בלי הפער של ריבית והצמדה. תביעה נוספת שהוגשה היא נגד ארקיע, ועוסקת בטיסה בה נוסעים קנו מושבים משודרגים, אך נאלצו לוותר עליהם בלית-ברירה עקב החלפת המטוס ברגע האחרון. לטענת מגישי הבקשה, הנוסעים לא קיבלו חזרה את התשלום שהוסיפו כדי לשדרג את המושב.
השלישית היא תביעה נגד אל על, העוסקת בטענה כי החברה מתנהלת בניגוד לחוק הגנת הצרכן, במקרה שלקוח מבטל את הטיסה, כאשר הוא מקבל שובר במקום לקבל את הסכום המלא חזרה.
התביעה הרביעית הוגשה נגד חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי, אתיחאד (Etihad Airways), בטענה כי היא גובה דמי ביטול שלא כדין.
בכל אחת מארבעת התביעות הללו, סכום התביעה נאמד ביותר מ-2.5 מיליון שקל.
בשנה האחרונה, בעקבות התנהלותן של חברות התעופה בעת המלחמה, מספר רב של צרכנים מיהרו להגיש תביעות ייצוגיות. עו"ד אייל נחשון, מומחה בתביעות ייצוגיות ושותף במחלקת הליטיגציה במשרד ברנע ג'פה לנדה, מסביר כי "אנשים התחילו להתעניין יותר בזכויות שלהם בביטולי הטיסות, אולי בגלל שהנושא עלה לאחרונה לסדר היום. חברות תעופה רבות נוהגות לפי תקנות אירופיות, ולאחרונה עולות טענות מצד הצרכנים על הנזק שמסביב".
אולם לפני שמחליטים להגיש תביעה ייצוגית, יש מספר דברים שצריך לשקול.
מהי תביעה ייצוגית?
תביעה ייצוגית היא תביעה שנועדה לטפל במקרים שבהם רבים נפגעו מאותה התנהלות, והיא מאפשרת לקבוצה גדולה לקבל פיצוי בצורה מרוכזת. בתביעה מסוג זה, התובע מייצג את האינטרסים של כל הקבוצה, שגם אם לא משתתפת בהגשת התביעה - אם זו תתקבל, חבריה יוכלו ליהנות מהפיצויים או מההטבות. תביעות ייצוגיות נפוצות במקרים של נזק צרכני.
מהם היתרונות והחסרונות של תביעה ייצוגית?
היוזם של תביעה ייצוגית עשוי לקבל תגמול גבוה, אך יש גם חסרונות: זה יכול להיות תהליך ארוך, מסוכן ויקר. לדברי עו"ד רונן עדיני, מומחה בתביעות ייצוגיות, "היתרון המרכזי עבור התובע הייצוגי הוא הגמול שהוא יכול לקבל אם התביעה תצליח. עם זאת, ישנם חסרונות שחשוב לשקול, כמו עלויות ההגשה שכוללות אגרה של כ-6,800 שקל וסכום נוסף של כ-10,000 שקל בשלב ההוכחות. כמו כן, יש סיכון שחיוב הוצאות יושת על התובע אם התביעה תידחה, וההליך עצמו עלול להימשך מספר שנים".
"אם התביעה מנוהלת בצורה לא נכונה, היא עלולה לפגוע בזכותם של אחרים להגיש תביעות אישיות בעתיד", מסביר עו"ד נחשון. "בעידן הנוכחי, אנשים ממהרים להגיש תביעות כדי להיות הראשונים בתור, אך חשוב לעצור ולבדוק אם מדובר בכלי המשפטי הנכון עבור המקרה הספציפי שלהם".
מתי כדאי להגיש תביעה ייצוגית נגד חברת תעופה?
כפי שמסביר עו"ד נחשון, השאלה המרכזית היא האם מדובר במקרה רוחבי או פרטני. "אם מדובר במקרה פרטי כמו שינויי מושבים או עיכוב בטיסה אחת, ייתכן כי תביעה רגילה תתאים יותר. תביעה ייצוגית נועדה למקרים רחבים יותר שבהם נפגעו צרכנים רבים בצורה שיטתית".
עו"ד נחשון מדגיש גם את החשיבות של בדיקה מוקדמת האם כבר הוגשה תביעה ייצוגית באותו נושא: "הגשת תביעה כפולה תיפסל, ולכן חשוב לבדוק היטב מראש".
מהו התגמול המקובל בתביעה ייצוגית נגד חברת תעופה?
בדרך-כלל, בתביעות ייצוגיות נגד חברות תעופה, התגמול ליוזם התביעה ולעורכי דינו נע בין 10% ל-20% מסך הפיצוי שנפסק, מעיד עו"ד נחשון. לדברי עו"ד עדיני, "התובע הייצוגי יזכה לגמול מיוחד (מעבר לפיצוי, אותו יקבל כל אחד מחברי הקבוצה), שבדרך-כלל הוא אלפי שקלים, לעתים כמה עשרות אלפי שקלים, ובמקרים מוצלחים במיוחד - מאות אלפי שקלים ואף יותר".
באילו נושאים כדאי לוותר מראש על תביעה ייצוגית נגד חברת התעופה, ולפנות לתביעה רגילה במקום?
לדברי עו"ד נחשון, מומלץ לפנות לתביעה רגילה, ולא לתביעה ייצוגית בנושאים הנוגעים למקרים פרטניים של כבודה, שינויי הושבה ולעתים אף שינוי מועד טיסה וכו'.
האם יש דוגמאות לתביעות ייצוגיות שהוגשו בעבר נגד חברות תעופה והצליחו?
ישנן מספר תביעות ייצוגיות שכבר אושרו. עו"ד עדיני מספר על תביעות שהוא ניהל: "תביעה נגד חברת לוט הפולנית ואוקראין איירליינס אושרה כייצוגית בגין פרקטיקת ה'נו-שואו', שם נוסעים שהחמיצו מקטע טיסה אחד מצאו את יתר הטיסות שלהם מבוטלות ללא הודעה מוקדמת או החזר כספי. כיום התביעה מתנהלת בשלב השני כתביעה ייצוגית. גם תביעות נוספות נגד טורקיש איירליינס וסוויס מתנהלות כעת בנוגע לאותו נושא".
תביעה נוספת הוגשה בגין מכירת טיסות פיקטיביות, כלומר טיסות שבפועל לא התקיימו בשעות או בתאריכים שהוצגו ללקוחות. עו"ד עדיני מציין מקרה של חברת "השטיח המעופף", שבמסגרתו החברה פיצתה את הלקוחות בכ-4 מיליון שקל לאחר פשרה שהושגה בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה בנושא.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.