לאחר שעוכבה במשך שנתיים, ועם אינספור מחאות ציבוריות ועשרות השגות שהוגשו נגדה - סוגיית מיקומה של תחנת המטרו M1 בחלק הצפוני של הקו תגיע בשבוע הבא להכרעה. הסוגיה עוררה עניין רב סביב גורמים שונים, שמעוניינים כל אחד בהכרעה אחרת - בהם עיריות רעננה והרצליה, מאות תושבים ובית האבות משען. התוואי הצפוני של קו זה הוא היחיד במערכת המטרו שטרם אושר עד היום, כאשר ישנן עוד מחלוקות רבות.
● המדינה תפקיע נכסים ב-10 מיליארד שקל לפחות כדי לבנות את המטרו
● למגויסים אין תחבורה, ובמשרדי הממשלה מגלגלים אחריות
מערכת המטרו מתוכננת לכלול שלושה קווים שיעברו ב־24 רשויות. הקווים M2 ו־M3 כבר אושרו על ידי הממשלה, וכך גם המקטע הדרומי והמקטע המרכזי של קו M1. אולם המקטע הצפוני של הקו, המתפצל לשתי שלוחות באזור השרון, טרם אושר כאמור, על רקע התנגדויות רבות. בשבוע הבא אמורה להכריע חוקרת ההתנגדויות עו"ד תלמה דוכן בכמה מההשגות שהוגשו, וזאת במסגרת הליך שימוע שייערך.
הדילמה המרכזית
לתוכנית התוואי הצפוני של הקו הוגשו כמעט 250 השגות בנושאים שונים. למקומה של תחנת "רעננה רכבת מערב" לבדה הוגשו 89 השגות, כולל השגה אחת שהוגשה בשם כ־230 תושבים. בנוסף, המשיגים הציעו לאורך הדרך 12 חלופות שונות.
התחנה המדוברת מתוכננת במרחב שבין תחנת רכבת ישראל "רעננה מערב", לבין בית לוינשטיין. מדובר באזור מרכזי בעיר שבו עוברים כמה מצירי התנועה העמוסים ביותר שלה, כולל כביש 531, דרך ירושלים ורחוב האחוזה. התחנה אמנם לא צפויה להיות מרכזית מאוד על הציר - לפי ההערכות היא תשרת כ־12,600 איש ביום, לעומת כ־98 אלף איש בתחנת גלילות - ובכל זאת היא מעוררת עניין רב.
הדילמה המרכזית סביב מיקומה הסופי של התחנה נוגעת לאותן שתי נקודות מרכזיות במרחב: רכבת ישראל מדרום, ובית לוינשטיין מצפון. המצדדים במיקום התחנה בסמוך לתחנת הרכבת - שזו האפשרות שקודמה בתחילת הדרך - טוענים כי יש ליצור "האב" תחבורתי באזור, שיציע נגישות מהירה לתחנת המטרו החדשה, לרכבת ולכביש 531 הסמוך. המצדדים במיקום התחנה בסמוך לבית לוינשטיין טוענים בעיקר כי יש להתחשב בציבור המטופלים במרכז הרפואי, אשר יזכו לנגישות מלאה אל המקום אם התחנה תהיה צמודה אליו. לדעה זו שותפים עיריית רעננה, שירותי בריאות כללית, עמותת נגישות ישראל ועוד.
אך ישנן גם חלופות אחרות. אחת המועדפות, שהומלצה על ידי נת"ע המנהלת את פרויקט המטרו, היא הזזת התחנה מעט צפונה ביחס לתכנון הראשוני, כך שתהיה בין הרכבת לבין המרכז הרפואי - כמעין פשרה. במסגרת הצעה זו אף מוצע לבחון הקמה של מסוע (מדרגות נעות) באורך 400 מטרים שיקשר בין התחנה לבין בית לוינשטיין. החלופה הזו נתמכת גם על ידי עיריית רעננה.
נזק של מאות מיליונים?
אולם, רשת משען מתנגדת לחלופה המומלצת על ידי נת"ע ומועדפת גם על ידי העירייה. למשען תוכנית להקמת 600 יחידות דיור, 400 יחידות לדיור מוגן ו־38,300 מ"ר למסחר ולתעסוקה, ממערב לדרך ירושלים. התוכנית הזו עוד לא אושרה, אך נמצאת בדיונים מול הוועדה המקומית, ולדברי הרשת נעשית בתיאום איתה. לטענת רשת משען, המיוצגת בידי עו"ד קרן קמחי נדולני מפירמת עורכי הדין GNY, השינוי שמציעה נת"ע "משלב את הרע מכל העולמות ופוגע אנושות בזכויות הקניין של משען".
לפי בדיקה שעשתה הרשת, השינוי יוביל להפקעה לצמיתות של 11.3 דונמים מהתוכנית המדוברת, ולהפקעה של 4.19 דונם מהתוכנית לטובת שטחי התארגנות (שטחים שמהם, למשל, יתבצע שילוח מכונות הכרייה אל מתחת לאדמה) - הפקעה שאומנם מוגדרת זמנית, אך לטענת הרשת תימשך 15 שנים.
דוח שהכינה עבור הרשת שמאית מיכל שימקביץ, שותפה בכירה במשרד BFKS לכלכלה ושמאות, קובע כי הפקעות צפויות אלו יגררו פיצויים של 81.3 מיליון שקל, זאת לצד נזק של כ־200 מיליון שקל בשל הפגיעה בתוכנית העתידית, שלטענת הרשת תגיע עד כדי סיכול התוכנית. בעקבות כל אלו דורשת הרשת לבחור בחלופה אחרת, אשר ממקמת את התחנה בצמוד לבית לוינשטיין.
בחלופה זו מצדדת גם קבוצת תושבים משכונת הפרחים, השכונה שבה מתוכנן לעבור התוואי. קבוצה זו מיוצגת בידי עורכי הדין שרון, טל קדמי ואסף תובל, וטוענת כי אם תיבחר חלופת התחנה בצמוד לבית לוינשטיין, התוואי יעבור תחת מספר מבנים קיימים בודדים - וזאת לעומת 41 בניינים רבי קומות, עם עשר יחידות דיור לפחות בכל אחד, בחלופה הצמודה לתחנת רכבת ישראל. לטענתם, חלופת נת"ע מצמצמת גם היא את מספר המבנים שתחתם תעבור הרכבת, ל־21 בתים פרטיים בלבד - אך הם רואים בחלופה הצמודה לבית לוינשטיין כמועדפת.
כאן לא נגמר הסיפור: ישנן השגות נוספות, בהן זו של עיריית הרצליה, אשר מתנגדת לכל שינוי שהוא במיקום של תחנת "רעננה רכבת מערב". זאת, לטענתה, משום שהוא ישפיע על מיקומן של תחנות סמוכות בשטח העיר הרצליה - ובכך יפגע ברמת השירותיות שהן יוכלו להעניק לתושבי השכונות החדשות המתוכננות באזור, ביניהן שכונת קריית מסלול והרובע הצפוני של הרצליה. לעירייה הצעה משלה: להשאיר את תחנת המטרו בצמוד לתחנת רכבת ישראל, ולהקים מסוע תת־קרקעי עד לבית לוינשטיין.
"צריך להגיע להחלטות"
בימים הקרובים תתקיים סדרת דיונים שמוגדרים "שימוע השגות בפני חוקר". בדיונים אלו יוצגו כלל ההשגות, מצד המשיגים עצמם, בפני החוקרת דוכן, לטובת הכרעה מצידה לגבי החלופה הנבחרת. את נטייתה של החוקרת באשר לחלופה המועדפת - גם אם זו לא בהכרח תיבחר על ידה בסופו של דבר - אפשר למצוא בדוחות שהגישה בנובמבר 2023. עו"ד דוכן כתבה בהן בין היתר כי היא ממליצה שהתוואי סביב תחנת "רכבת מערב רעננה" ישונה בהתאם להצעת נת"ע, וזאת תוך שהיא מודעת לכך שהשינוי "פוגע במידת מה בקישוריות לתחנת הרכבת".
עו"ד דוכן מתייחסת בדוח גם לטענות רשת משען, וכותבת שמאחר שאין במקום עדיין תוכנית מפורטת (שכן התוכנית של משען טרם אושרה), "תוכנית אחרת שתקודם בשטח כבר ממילא תתאים את עצמה למצב התכנוני החדש ותוכל באמצעות תכנון מתאים לצמצם את הפגיעה בבעלי הקרקע". לצד זאת קובעת החוקרת כי "הפגיעה הקניינית במשען נעשית בחוסר ברירה". בראייה כללית של תהליך ההשגות כותבת החוקרת כי "נבחנו עשרות רבות של חלופות, אך בשלב כלשהו צריך להגיע להחלטות".
יש לציין כי ההכרעה של עו"ד דוכן באשר למיקום התחנה אינה סופית בכל מקרה, ודורשת עוד את אישורה של הוועדה לתשתיות לאומיות, ולאחר מכן את אישור הממשלה, שהוא האישור הסופי - ועד לנקודה זו צפוי לעבור עוד זמן לא מבוטל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.