גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא הכול מתוק: התחרות העזה בשוק השוקולד והסוכריות

ענף הממתקים הישראלי מגלגל 3 מיליארד שקל בשנה, ולמרות העלייה במודעות לנושא הבריאות והפחתת הסוכר - נהנה מעלייה בביקושים בתקופת המלחמה ● לצד השחקניות המקומיות הגדולות מתרבים המותגים הבינלאומיים, ואת חנויות השוק הקטנות מחליפים סניפי רשתות שנפתחים בהשקעה גבוהה ● הטרנדים משחקים תפקיד משמעותי, ו"הכוכב הבא" נקבע בטיקטוק ובאינסטגרם

סניף של רשת הממתקים סוויט טיים / צילום: גדעון לוין
סניף של רשת הממתקים סוויט טיים / צילום: גדעון לוין

למרות התחושה המתעתעת לפיה רוב הממתקים בשוק הישראלים דומים לאלה שפגשנו לפני 10 ו-20 שנה, מדובר בשוק תחרותי מאוד, שהשחקנים בו מתאמצים לפצח מה יהיה הטרנד הבא שיוציא צרכנים לחנויות, או אף יגרום להם לשעוט לקופה. אומנם למוצרים הנוסטלגיים עדיין שמור מקום של כבוד על המדף, אבל גם הם נדרשים לטוויסטים ולחידושים כדי לשרוד. במילים אחרות, לא הכול מתוק שם.

דובר צה"ל במכתב חריף נגד ערוץ 14: "חציית קו אדום, הסתה מכוונת וביזוי של צה"ל"
בלעדי | לאחר 8 חודשים: אלה הזוכים במכרז הסופרים של ביג פתח תקווה

אם לפני עשור קנינו ממתקים בעיקר ברשתות השיווק או בקיוסקים שמכרו טוטו, לוטו, פיצוחים וסיגריות, היום החנויות שינו זהותן מקצה לקצה. מדובר בהיכלים צבעוניים שעוצבו בצורה מפתה, כדי למשוך אליהם לא רק ילדים אלא צרכנים בכל הגילאים, בחיפוש אחר הנחמה הרגעית, החשק או הטרנד הבא - שגם עולה בהתאם.

לצד שחקניות גדולות כמו שטראוס ואסם-נסטלה פועלות בשוק הישראלי יצרניות מקומיות כמו כרמית, ורד הגליל ומקס ברנר, ועל המדפים ניתן למצוא גם שחקנים בינלאומיים כמו מילקה, פררו ומארס. במקביל כוללת התחרות רשתות כמו סוויט טיים או קבוצת קמרי שמפעילה את סבן אקספרס, עולם הממתקים וקנדילנד.

לפי ההערכות, מדובר בשוק שמגלגל כ-3 מיליארד שקל בשנה. נתוני סטורנקסט מראים כי מינואר עד ספטמבר 2024 עמדו מכירות טבלאות השוקולד לבדן על 526 מיליון שקל. אם בעבר רוב המוצרים היו מיוצרים בארץ, כיום כ-60% מיובאים ממדינות כמו שווייץ, בלגיה, יוון, ובעבר גם טורקיה.

לכאורה, האתגר הגדול של השוק אמור היה להיות מהפכת הבריאות שהפכה פופולרית בשנים האחרונות, אולם כל הגורמים בשוק עמם שוחחנו מעידים כי המדבקות האדומות שמתריעות על כמות גדולה של סוכר לא באמת עשות את עבודתן ולא מרתיעות את הישראלים.

מחוללות הטרנדים

בין הסיבות הבולטות לגידול בשוק בשנים האחרונות נמצאות הרשתות החברתיות, בדגש על הטיקטוק והאינסטגרם, שמחוללות טרנדים במהירות עצומה. בתוך כמה שעות יכול סרטון לצבור מיליוני צפיות, שמיתרגמות כמעט מיידית למכירות.

אחת הדוגמאות הבולטות מהשנה וחצי האחרונות היא הרולאפס, שבתקופה הראשונה להגעתו לארץ יצר ביקושים עצומים שהגיעו גם למחיר של כמעט 200 שקל לקופסה. לפי נתוני Humanz, שמתמחה בעבודה עם משפיענים, ההאשטאג #rollup רשם בישראל כ-138 מיליון צפיות. 

"ההתפתחות שלנו הייתה מאוד מהירה, בעיקר הודות לשיווק באינסטגרם ובטיקטוק, כשבאינטסגרם יש לנו 64 אלף עוקבים, ובטיקטוק 170 אלף. זה מה שהדור הזה אוהב, וזיהינו זאת מההתחלה", מודה אריק בן חמו, מייסד סוויט טיים.

הרשת, שפועלת מאז 2019, מונה כיום כ-35 סניפים. "אנחנו מוכרים רק מוצרי יבוא, ודי מהר עשינו מחזורים של 400-500 אלף שקל בחודש", אומר בן חמו. "לא היה לזה אח ורע בנישת הממתקים. בכל שבוע אנחנו מייבאים מוצרים חדשים, עם מגוון שעומד על 3,000 מוצרים. יש כאלה שנכנסים לחנויות וממלאים סל של 600-700 שקל - ולא מדובר רק בילדים.

"השוק הזה כל הזמן מתפתח, וכל הזמן יוצאים טרנדים חדשים, כמו הרולאפס בזמנו, שבזכותו הגענו למספרים מטורפים. כל טרנד שיש בעולם מגיע אלינו מהר מאוד, ובאמצעות הרשתות הם תופסים חזק מאוד. כדי שסל הקנייה יישמר, צריך לדעת לשמר התלהבות וחדשנות. אחת ההצלחות שלנו היא המכירה בוולט - יש חנויות שרק באספקט הזה עושות 60-70 אלף שקל בחודש".

ומה הטרנדים הבולטים של התקופה? לפי בן חמו, בראש מוביל שוקולד דובאי - שוקולד במילוי קדאיף, שמחירו עומד על 69 שקל ליחידה. גם לשרביטי שוקולד של הארי פוטר יש ביקוש גבוה, וטרנד נוסף הוא מארז מיסתורי בוקס, כשהצרכנים - בעיקר ילדים - לא יודעים מה נמצא בפנים עד לאחר הרכישה. "זה עף ברמה שאנחנו לא מספיקים לייצר", הוא מעיד.

מה מייצר את הביקושים הגבוהים? "זה השילוב של הנראות והמוצרים, שמתכתבים אחד עם השני. יש כאלה שעוברים ליד החנויות ונכנסים גם אם לא תכננו, בגלל הצבעוניות שמושכת אותם פנימה. זו הסיבה שביג, מליסרון ועזריאלי מאוד רוצים אותנו בקניונים ומוכנים להשקיע איתנו - כי ההקמה לא זולה. מדובר בעלויות של כ-500-600 אלף שקל לחנויות של 50-90 מ"ר. אבל הרווח הגולמי טוב, והזכיינים מחזירים את ההשקעה די מהר. הסניף בבאר שבע, למשל, החזיר את ההשקעה בתוך חצי שנה".

התוכנית של בן חמו עבור הרשת, שמגלגלת כ-100 מיליון שקל בשנה, היא להגיע ל-60 סניפים עד סוף שנת 2025 - מה שמלמד על הפוטנציאל שהוא צופה לשוק הזה.

מגמה עולמית

היקף שוק הממתקים העולמי הוערך ב-2023 בכ-243 מיליארד דולר, ועד 2031 הוא צפוי להגיע ל-330 מיליארד דולר, כך לפי אתר מחקרי השווקים Data Bridge. הצמיחה העקבית בשוק נובעת ממספר גורמים, ביניהם עלייה בצורך בפינוק בקרב הצרכנים ושינויים באורח החיים.

השוק מאופיין במגוון רחב של מוצרים, כולל שוקולדים, סוכריות קשות וסוכריות גומי, והמגמות האחרונות כוללות ביקוש גובר לממתקי פרימיום באיכות גבוהה יותר, שעשויים מחומרים טבעיים ואורגניים. היצרניות השונות גם מתמקדות באריזות שימשכו יותר את העין, ובהרחבת טווח המוצרים.

שוק הממתקים הוא אחד השווקים המשוכללים בישראל, בהיבטי הייצור המקומי והיבוא, התחרותיות והשילוב בין המסורת לקדמה. יש לזכור גם כי כשמדובר בקטגוריות יבשות, הלוגיסטיקה קלה יותר. מדובר במוצרים עם חיי מדף של בין תשעה חודשים לשנה, בניגוד לעולמות המצוננים שיש להם 30 יום חיי מדף או פחות - מה שמרחיב את אפשרויות היבוא.

גורם בכיר בענף מסביר כי השוק הישראלי מעניין מאוד את השחקנים הגלובליים, שרבים מהם פועלים בישראל - מפררו, ענקית בינלאומית שמהווה בית ללא מעט מותגים, דרך נוטלה, בואנו, ביצי קינדר, מארס, נסטלה (בעלי אסם), לינט וגם מונדלז שחתמו השנה על הסכם שיתוף-פעולה עם מפעל הממתקים כרמית (ראו בהמשך). "כשחסמים רגולטורים הוסרו, וסוגיית הכשרות השתכללה, זה איפשר לכל המפעלים המשמעותיים ברחבי העולם לייצר עבור ישראל. התוצאה היא אחת הסביבות התחרותיות המשוכללות, הן מבחינת מתחרים והן מבחינת סוגי מוצרים".

היצמדות לנוסטלגיה

אחד האתגרים המשמעותיים של הענף הוא לשמור על הסיגנצ'ר טייסט, כלומר הטעם המוכר של מוצרים ותיקים, בזמן שהדורות מתחלפים, הטעמים משתכללים והחוויות הסנסוריות הופכות למורכבות יותר. לתוך זה נכנסת מהפכת הבריאות, שמאתגרת את הענף במציאת פתרונות להפחתת סוכר.

במובן הזה, חטיבות הפיתוח הפכו משמעותיות יותר, והשיח נע סביב יחידות מדודות יותר, הקטנת הקלוריות והורדת כמות הסוכר, במטרה להגביל סיכונים בריאותיים מבלי לפגום בחוויה. במקביל, לא מעט חברות הכניסו לפורטפוליו מוצרי פרו עתירי חלבון, ועולם משמעותי נוסף של ללא גלוטן.

ביצרנית הממתקים "כרמית" מעידים כי הושפעו ממחירי הקקאו המאמירים, מה שהוביל לשינוי מתכונים של ממתקים שונים, וליצירת שילובי טעמים חדשים. "אנחנו שמים דגש על פיתוחים, כמו מוצרים ללא סוכר או ללא גלוטן", מספרת מנהלת השיווק יעל ויסמן. 

יעל ויסמן, סמנכ''לית השיווק של כרמית / צילום: דני גולן

לפני כשנה חתמו בכרמית על הסכם שיתוף-פעולה עם ענקית הממתקים מונדלז (מילקה, אוראו, טובלרון ועוד), שעד כה עבדה רק עם דיפלומט, לטובת שיווק מותג השוקולד מאראבו. בנוסף, בשנה החולפת, מאז נפתח המפעל החדש של כרמית בנצרת בהשקעה של 120 מיליון שקל, שינו בחברה את המיתוג בכל הקטגוריות והגדילו את האריזות - בניגוד למגמה העולמית, שבה חברות מקטינות אריזות בגלל התייקרות חומרי הגלם. "עולם השוקולד נמצא בעלייה משנה לשנה, הן כספית והן כמותית", אומרת ויסמן.

לדבריה, ​"היה ניתן לצפות שאם יש עלייה במחיר, המכירות יירדו, אבל זה לא קורה. בתקופת המלחמה אנשים נמצאים יותר בבית, בדומה לקורונה, והם צורכים יותר".

צריכת המתוק אכן מורגשת יותר בתקופות קשות, שמלוות את ישראל כבר ארבע שנים, ממגפת הקורונה ועד למלחמה. "מצד אחד אנחנו מחפשים כל הזמן משהו שלא טעמנו, ומצד שני אנחנו רוצים נוסטלגיה בתקופת מטורפת ומאתגרת וקשה, כשמפחדים לצאת, ויש אזעקות", אומר אורי אברוצקי, פרסומאי ומרצה לחדשנות במכללה האקדמית נתניה.

"כשאנחנו אוכלים משהו מתוק שהמוח שלנו מכיר, הוא מחזיר אותנו למקומות מהילדות, ובתקופה כל-כך קשה, מי מאתנו לא ירצה לחזור שנתיים שלוש אחורה, אפילו לימי הקורונה".

אוברוצקי מזכיר כי בניגוד למה שנהוג לחשוב, הטרנדים לא מגיעים רק מחו"ל - דווקא בתקופת המלחמה ניתן לזהות חזרה לטעמים הנוסטלגיים המוכרים שיש בהם יציבות. "בסוף, כשאנחנו בבית, יושבים שעות רבות מול המסך ומחפשים נחמה, היא מגיעה מטעמים מוכרים שמחזירים אותנו למקומות של הניתוק ונותנים לנו תחושה של אושר רגעי".

כשל המדבקות האדומות

הטרנדים אומנם יוצרים 'פיקים' של ביקושים אדירים לתקופה, אבל בסופו של דבר, הם לא מחליפים את המוצרים הנוסטלגיים של השוק המקומי - ועל זה היה מבוסס, למשל, קמפיין המתוקים של עלית, שעלה לאוויר בקיץ וקישר בין המשפחתיות לאהדה למתוק באופן שנתפס כשנוי במחלוקת.

"בתקופות מסוימות יש דברים שקונים יותר, והמקומיים נדחקים הצידה, אבל הקהל הישראלי לא שוכח על מה הוא גדל", מספר גורם בכיר בענף. "המוצרים של אסם ועלית הולכים עם צרכנים לכל אורך הדרך, בעוד שהטרנדים אלה התוספות שמובילות להתפתחות של השוק. הילדים מחפשים מה חדש, וזה מוביל לעלייה של עשרות ומאות אחוזים במכירות. ההשקעה בפרסום, שיכולה להגיע גם לעשרות אלפי שקלים בחודש לחנות, דוחפת את המוצרים לקהל היעד".

כאמור, בענף כה תחרותי נדרשת יצירתיות, וכך יש מקרים שבהם מוצרים מוכרים הופכים לטרנד חדש באמצעות טוויסט כלשהו. אחד הטרנדים האחרונים שכבש את הטיקטוק הוא הקרמבו, שאליו מוזגים שוט אספרסו חם. "זה משהו שמגיע כי אנחנו משועממים וצריכים משהו היברידי שיעשה רעש, יפצפץ ויעלה את סף הריגוש. בנוסף, רבים חווים תחושת דיכאון עקב המצב המדינה, ומה נוגד דיכאון? מתוק", אומר אוברוצקי.

ואיך הנחמה המתוקה מתכתבת עם מהפכת הבריאות? פחות טוב מהמצופה. "בסוף, הדור של ההורים רגיל לצרוך דברים מסוימים, והם קונים לילדים שלהם את אותם הדברים, עם המדבקות של עתיר השומן והסוכר", מודה אוברוצקי.

"את התוצאות של המדבקות האלה נראה עשור קדימה, אבל כרגע אין כמעט שינוי. גם כשילדים חוגגים יום הולדת, אין כמעט שולחנות עם חטיפים ללא סוכר ובלי סוכריות גומי. כשמגיעים לחנויות סוויט טיים או טסה, הכול נראה כמו עמי ותמי, והכול עם מדבקות.

"גם משיחותיי עם אנשי מקצוע בתעשייה, השינוי לא ניכר עדיין. מדובר בתהליך שייקח המון זמן. בשורה התחתונה, יש גידול מטורף בצריכת המוצרים המתוקים, כי כולם רוצים שירגשו אותם ויוציאו אותם מהמקום שבו הם נמצאים". 

עוד כתבות

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

20 שנה לרפורמה שטלטלה את שוק ההון: מה קרה לכוחם של הבנקים?

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים לאחר מכן כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם שמרו על ההגמוניה לאורך השנים ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

נשיא סוריה אחמד א־שרע / צילום: ap, Stephanie Lecocq

נשיא סוריה: המו"מ עם ישראל יכול להוביל לתוצאות בקרוב

דרמר ושר החוץ הסורי נפגשו בפעם השלישית: הושגה התקדמות לקראת הסכם אפשרי ● בריטניה תכריז על הכרה במדינה פלסטינית בסוף השבוע - אחרי עזיבתו של טראמפ ● מטה משפחות החטופים: עשרות העבירו את הלילה במאהל בסמוך למעון רה"מ בירושלים ● ענת אנגרסט, אימו של מתן: "מטרת המלחמה היא כרגע כיבוש עזה ולא הצלת החטופים כמו שהוגדר" ● 48 חטופים - 713 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

החיסכון שלנו עבר לידיים של המוסדיים בעקבות רפורמת בכר / איור: Shutterstock

השליטים החדשים של כספי הציבור: המוסדיים קיבלו ביצת זהב ומינפו אותה

לא סתם צבי סטפק ממיטב מכנה את רפורמת בכר "המפץ הגדול של שוק ההון". היא הפכה את חברות הביטוח ובתי ההשקעות למנהלים של טריליוני שקלים של הציבור בקופות גמל, קרנות פנסיה וקרנות נאמנות ● הללו הפכו לקבוצה עם כוח עצום, ויש הטוענים שאף ריכוזית לא פחות מהבנקים ● אבל בשוק מסבירים: התחרות ללא ספק מגיעה גם לשם ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד 

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"

אמיר ירון וג'רום פאוול / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער ריביות היסטורי מול ארה"ב: כך זה ישפיע על המשק

בצל חוסר הוודאות הביטחונית ורמת האינפלציה, ישראל מתקשה להצטרף למגמה הגלובלית של הורדות הריבית - ועל פי ההערכות, לאחר הורדת ריבית הפד אתמול, הפער ביחס לארה"ב צפוי להתרחב אף יותר בהמשך השנה ● ההשלכות עשויות להיות דרמטיות: מהשקל ועד לאג"ח ונוטלי המשכנתאות

הנפקת ריסקיפייד, אוגוסט 2021 / צילום: CRC MEDIA

הנפקת הסייבר הגדולה של השנה מגיעה לוול סטריט. ואיפה הישראליות בתחום?

הנפקת נטסקופ, שתצא לדרך השבוע בניו יורק, נבחנת בזכוכית מגדלת ע"י תעשיית הסייבר כולה ● אחרי שנים שבהן חברות ישראליות ובינלאומיות העדיפו להימכר לרוכשים אסטרטגיים ולא לצאת לבורסה - ואלו שכן הונפקו בעיקר מאכזבות - בשוק מקווים לנקודת מפנה

ח''כ אריאל קלנר, הליכוד יומן הלילה, גלי ישראל, 27.08.25 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

תזכורת תקופתית: בנט ולפיד לא הגדילו את הכסף הקטארי

תחת נתניהו החל להיכנס כסף מקטאר לממשלת חמאס ברצועה, ונקבע כי הסכום יעמוד על 360 מיליון דולר ● למרות הטענות בקואליציה, תחת בנט ולפיד זה לא השתנה ● המשרוקית של גלובס

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר ה־SEC פול אטקינס / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

טראמפ רוצה לבטל את הדיווחים הרבעוניים. וול סטריט לא תיתן לו

נשיא ארה"ב קרא השבוע לבטל את הדוחות הכספיים הרבעוניים וטען: "פעם בשישה חודשים זה אמור להספיק". ברשות ני"ע החלו לקדם את השינוי ● אלא שירידה בדיווחים עלולה להוביל לתנודתיות במחירי המניות וייתכן שחברות ימשיכו בתדירות הנוכחית כדי לזכות באמון השוק

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

אלביט כבר בפנים: הבורסה משיקה מדד חדש

הבורסה משיקה בעוד חודש וחצי שני מדדי מניות חדשים - אחד ייענה לתחום הלוהט בשנה האחרונה של מניות ביטחונית ● המדד השני יהיה מדד ת"א תשתיות, שיכלול חברות שפועלות בתחום התשתיות הלאומיות או הציבוריות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח איבד 4%, הבנקים 3%

מדד ת"א 35 ירד ב-2% ● איי.בי.איי: "הירידות נובעות יותר מההבנה שהצעדים מהעולם, הם אולי לא ברמה של סנקציות, אבל כן מוציאים לנו כרטיס צהוב" ● נקודות אור היום הן מניות נייס וארית שעולות בכ-2% ● פסגות מעלים את מחיר היעד של שופרסל ב-40% ● הערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

השותפים בגלילות קפיטל. מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי / צילום: בן יצחקי

קרן הסייבר הוותיקה מגייסת חצי מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. מה היא מחפשת?

קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל תקים קרן סיד חמישית להשקעה בשלבים ראשונים וקרן צמיחה שנייה ● בתוך כך, רינת רמלר מצטרפת כשותפה

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

בנייה / צילום: Shutterstock

העדכון ההיסטורי של מדד תשומות הבנייה הפתיע לרעה את הקבלנים

בלמ"ס שינו את הרכב המדד לראשונה זה 14 שנה, ובענף ציפו לקפיצה חדה ● לאחר שנרשמה עלייה של 0.4% בלבד, הקבלנים טוענים: לא משקף את העלויות האמיתיות של שכר העובדים

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

מתוך ההגרלה של נגה / צילום: צילום מסך

לוטו גרסת נגה: הדרך החריגה שבה החליטו מי יזכה להתחבר לחשמל

בצל ביקוש אדיר לחיבור לרשת המתח העליון, בקבוצת נגה נאלצו לערוך הגרלה כדי לקבוע אילו פרויקטים יעברו סקירה ● שיכון ובינוי זכו ב־57% מההספק שנכנס לסקירה - כל ארבעת הפרויקטים שהגישו עברו ● אנלייט, שהגישה את ההספק הגדול ביותר, נאלצת להמתין לתורה ● בשוק מותחים ביקורת על חוסר הוגנות בהליך

מייסדי נבן אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: טריפאקשנס

עוד הנפקה ישראלית: נבן צפויה להגיש תשקיף למסחר בניו יורק

כבר שנים שנבן נחשבת למועמדת ליציאה להנפקה, אך כעת זה קורה: חברת התיירות העסקית האמריקאית, שנוסדה בידי ישראלים, צפויה להגיש בקרוב תשקיף גלוי למסחר בבורסה בניו יורק ● עפ"י ההערכות, החברה תנסה לגייס לפי שווי של 7-8 מיליארד דולר ● ברקע, זו החברה הרביעית שיוצאת להנפקה, במה שנראה כמו הגל הישראלי הגדול ביותר מאז 2021

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

התוצר לנפש ושיעור החוב: מה למדנו מנאום ההבהרה של נתניהו?

אחרי הנאום שחולל סערה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להרגיע את הציבור והשווקים ● הוא רצה לגבות את דבריו בנתונים וגרפים, לא תמיד זה עזר ● האיחוד האירופי לא עד כדי כך חסר משמעות, וכשמסתכלים על התוצר צריך להתחשב בעוד גורמים ● אבל יש גם נתון שהוא אכן חיובי, אם כי גם אותו יש לשים בהקשר הנכון ● המשרוקית של גלובס