גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העלאת מס בדרך: כלי הרכב שיתייקרו באלפי שקלים לפחות ב־2025

שוק הרכב הישראלי צועד לעבר אחת השנים הקשות בתולדותיו, עם עליית מסים רוחבית ● אולם גם בתוך הפגיעה הכללית ישנם פלחי שוק שהפגיעה בהם תהיה קשה במיוחד ● החל מהמכוניות החשמליות ועד כלי רכב מסחריים - אלו "נקודות הכאב" הבולטות

האוצר נערך להעמקת המיסוי בשוק הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
האוצר נערך להעמקת המיסוי בשוק הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בעוד כחודשיים (ינואר 2025) ייכנסו לתוקף שורה של גזירות מס, שעתידות לייקר משמעותית את רוב דגמי הרכב הנמכרים בישראל ואת השימוש בהן. חלק מהגזירות יהיו רוחביות - דוגמת עליית מס הערך המוסף - ואחרות יתמקדו בסקטורים ספציפיים של השוק, כמו מס מסחריות ומס רכב חשמלי. כך, שוק הרכב הישראלי צועד לקראת אחת השנים הקשות בתולדותיו. ננסה למפות כאן כמה מ"נקודות הכאב" הבולטות.

מכה נוספת למחזיקי הרכב החשמלי: הקיצוץ שבוחנים במשרד האוצר
ההימור החדש של יבואניות הרכב הגדולות

מס מסחריות קלות: עוד תרומה ליוקר המחיה

לצד עליית המע"מ ל־18% והפחתת הטבות המס הירוק על כלל כלי הרכב, צפוי להיכנס לראשונה בינואר גם "קנס זיהום". הקנס יעמוד על עד 7,500 שקל על כלי רכב חדשים, שנמצאים בדרגות הזיהום הגבוהות ביותר - קבוצה 14 ובעיקר קבוצה 15.

האוצר מציג את המהלך כמעין "מס יוקרה סביבתי", שמכוון בעיקר ללקוחות שרוכשים רכבי יוקרה עם מנועים גדולים או רכבי פנאי עם מנועים בזבזניים בדלק, אולם הוא עתיד לפגוע נקודתית גם בפלח המסחריות הקלות והטנדרים. פלח זה הוא אחד הסקטורים "היצרניים" והחיוניים בשוק הישראלי. כלי הרכב הללו הם "חוט השדרה" של עסקים קטנים, נותני שירותים ושל ציי רכבי שירות ולוגיסטיקה. הטנדרים ספציפית הם כלי עבודה חיוניים של חקלאים, קבלנים ועובדי שטח.

בדיקת גלובס מעלה שבערך 85% מכלל הדגמים המסחריים הקלים שנמכרים בישראל מצוידים במנועי דיזל או במנועי בנזין "קלאסיים", ללא סיוע חשמלי, ומשתייכים לקבוצת הזיהום הגבוהה ביותר, קבוצה 15. חלקם בקבוצה הזו גדול בערך פי שלושה מחלקם בכלל מסירות הרכב החדש בישראל.

המשמעות היא שכמעט כולם צפויים לספוג בינואר "קנס סביבתי" ממוצע של כ־5 אלף שקל. זה אולי נסבל ברמת הרכישה הבודדת אבל כאשר מדובר בחברות ובציים, שרוכשים אלפי יחידות כל שנה, מדובר בהתייקרות משמעותית. נזכיר שעליית המחירים הזו תצטרף לעלייה הצפויה בבלו הדלק, שגם ממנה עתידים להיפגע במיוחד כלי רכב מסחריים.

לקבוצת המסחריות יש עוד מאפיין ייחודי בהשוואה לרכב פרטי: היא מיועדת לייצר הכנסות לעוסקים ולכן יש לה ממשק ישיר לצרכנים. לפיכך סביר להניח שתוספת העלויות תתגלגל ישירות למחירי הסחורות והשירותים ותתרום ליוקר המחיה.

תיאורטית, עוסקים יכולים לרכוש מסחריות קלות (מתחת ל־3.5 טון) עם הנעה "ירוקה", דוגמת הנעה חשמלית, ולהימנע מהקנס. אולם נכון להיום היצע המסחריות החשמליות הקלות בשוק הישראלי הוא מזערי, מחירן יקר ולרובן יש טווח מוגבל יחסית - כך שהם לא קוסמים לצרכני נסועה "כבדים", שעוברים מאות רבות של קילומטרים ביום עבודה. יתר על כן, מסחריות חשמליות לא זוכות לשום הטבת מס בהשוואה לכל רכב חשמלי פרטי. כלומר, גם הן יספגו בינואר את עליית מס הקנייה החדה בפלח ואת ביטול הטבת האגרה (ראו סעיף נפרד).

המכוניות החשמליות: מכה משולבת

את עיקר "מכות המיסוי" בינואר צפוי לספוג סקטור המכוניות החשמליות, שהיה בשלוש השנים האחרונות מנוע הצמיחה הפעיל ביותר של השוק. המכה המשולבת כוללת את עליית המע"מ, ביטול הטבת ביטוח החובה ועלייה חדה במס הקנייה.

בטיוטה של תוכנית התקציב, שהוצגה החודש לעיון הציבור, אין שום אזכור להמשכיות ההטבה על כלי רכב חשמליים, למעט "פטור" מהקיצוץ של 4 אלף שקל בזיכוי המס הירוק, שאותו יספגו שאר כלי הרכב. המשמעות היא שאם הנוסח הזה יאושר ככתבו וכלשונו, בינואר תהיה עלייה במס הקנייה על חשמליות מ־35% כיום ל־83%.

ניתן להניח שלפחות חלק מעליית המחיר בפלח "תיספג" על ידי יבואנים או יצרנים, שלא ירצו להישאר מחוץ למשחק. אפשר גם להניח שלפחות בשני הרבעונים הראשונים, התייקרות כלי הרכב תהיה רק במחירונים ולא בפועל. זאת בשל מלאים מסיביים, שישוחררו ממכס "במס הישן" עוד ב־2024.

אבל בטווח הבינוני־ארוך, חצי שנה קדימה ואילך, צפויות המסירות בפלח הזה לספוג מכה אנושה עם התייקרות בשיעור דו־ספרתי של רוב דגמי הרכב החשמליים "העממיים". אם משלבים זאת עם המיתון הצפוי, נראה שכל הפלח החשמלי עם טווח נסיעה סביר (400 ק"מ ומעלה) יתרחק מהישג יד של לקוחות המעמד הבינוני, שבו נמצאים עיקר הלקוחות לדגמים החשמליים בטווח המחיר של 140־170 אלף שקל.

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock

לפיכך, החל מהמחצית השנייה של 2025 אפשר לצפות למלחמת הישרדות קשוחה בפלח הרכב החשמלי "העממי". מי שיצליח לשרוד אותה יהיו מותגים שהיצרנים או היבואנים שלהם יהיו מוכנים "להתאבד" כדי להשיג חדירה ראשונית מכובדת לשוק הישראלי, או כדי לשמור על נתח השוק הקיים שלהם. מה יקרה לשאר? נצטרך לחכות ולראות.

כלי הרכב מסין: פגיעה חלקית

חדירת כלי רכב מתוצרת סין לישראל היא סיפור הצלחה חריג אפילו במונחים בין־לאומיים, והיא עומדת כיום על כמעט 25% מהמסירות השנתיות, פי חמישה מאירופה למשל. אבל החשמליות תופסות בערך 85% מכלל המסירות "הסיניות", ואלו, כאמור, צפויות לספוג פגיעת מס רוחבית שתשליך ישירות על נתח השוק "הסיני" בישראל.

הפגיעה הצפויה לא תהיה טוטאלית. חלק גדול מהלקוחות, שרגישים להוצאות הדלק, בעיקר ציים, עשויים לפנות לדגמים זולים עם הנעה "מחושמלת", הייבריד ופלאג־אין. אמנם לכלי הרכב הללו כבר אין שום הטבות מס בישראל, אבל לאחרונה החלו להופיע בשוק דגמים סינים "ירוקים", במחירים הגיוניים (בהשוואה לחלופות מערביות).

התהליך כבר החל עם מותגים כמו MG מבית SAIC, שהשיקה החודש דגם עירוני אסטרטגי עם הנעה היברידית ומחיר של פחות מ־128 אלף שקל. הוא יימשך עם שורה של דגמי פלאג־אין, שיושקו בשנה הבאה על ידי צ'רי ועל ידי המותג Jaecoo, גם הוא מבית צ'רי.

בעשור האחרון הקפידה ישראל להציג בכל פורום בין־לאומי מכובד את שיעור החדירה המרשים של כלי רכב מופחתי זיהום. זה בהחלט הישג סביבתי מכובד, אולם שיעורי החדירה האלה הושגו ב־15 השנים האחרונות במידה רבה תודות להטבות המס הירוקות, שהוזילו ועודדו את הרכישה של כלי עם הנעה אלטרנטיבית על ידי הציבור הרחב.

לא ברור מה יהיה לישראל להציג בפורמים עתידיים. ב־2025 ישראל תהיה אחת המדינות המפותחות הבודדות שלא מעניקות תמריץ משמעותי לרכישת רכב חשמלי נטו או לרכישת מכוניות היברידיות ופלאג־אין. יתר על כן, שיעור המס על מכוניות חשמליות, כ־83% פלוס מע"מ, יהיה הגבוה בעולם בכלל. 

עוד כתבות

חיילים אוקראינים נחים לאחר ירי על עמדות רוסיות במחוז דונייצק, סוף אוקטובר / צילום: Reuters, Fermin Torrano

ביום ה-1,001 של הפלישה הרוסית: האם אוקראינה עוברת את סף העייפות?

תחקיר בי.בי.סי מתאר דמורליזציה חמורה בצבא האוקראיני: עריקה של עשירית מהחיילים, כמעט 100,000 ● סקר מראה כי רוב האוקראינים רוצים משא ומתן לשלום מייד ● רוסיה אינה מחוסנת. כלכלנים מעמידים בספק את יכולתה לעמוד במשימות הצבא מעבר לאמצע 2025

יאיר אבידן / צילום: אייל טואג

גבר על מנהל רשות המסים לשעבר: יאיר אבידן נבחר לדירקטוריון בנק הפועלים

אבידן גבר בהתמודדות על ראש ראשות המסים לשעבר, ערן יעקב ● לאבידן יש קריירה ארוכה ועשירה בענף הבנקאות, והוא אף שימש במשך כשלוש שנים כמפקח על הבנקים ● המאבק הבא בבנק: היורש ליו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק, שיסיים תשע שנות כהונה

הילה קורח במהדורת החדשות המרכזית / צילום: צילום מסך מתוך המהדורה

סוף המהדורה: מגישת המהדורה המרכזית, הילה קורח, עוזבת את חדשות 13

לאחר שלוש שנים בתפקידה כמגישת המהדורה המרכזית של חדשות 13, הילה קורח הודיעה היום כי תסיים את תפקידה ● "השנים האלה הן שנים קשוחות", ציינה בציוץ בטוויטר ● יו"ר ועד עובדי חדשות 13, מתן חודורוב: "האמת היא שקורח עוזבת בגלל כשל עמוק בדירקטוריון"

המדינה שמגנה את ישראל אבל רוכשת ממנה נשק במיליארד אירו

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הולנד רכשה מתחילת המלחמה נשק מישראל במיליארד אירו, הקול הלבנוני הקרוב ביותר לאוזנו של טראמפ, אוסטרליה סירבה להכניס את איילת שקד, האזהרה המטרידה ליהודים בברלין ומדוע העימות בין ישראל לאיראן לא גלש עדיין למלחמה ● כותרות העיתונים בעולם 

דינה בן-טל גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: דוברות אל על

תודה שטסתם: עלות שכרם של מנכ"לית אל על והיו"ר תזנק במיליון שקל לכל אחד

כפי שנחשף בגלובס, המענק השנתי של בכירי אל על צפוי לקפוץ בחצי מיליון שקל ● ובנוסף תאשר החברה תוספת שכר של כ-20% בשכרם של מנכ"לית החברה דינה בן טל-גננסיה והיו"ר עמיקם בן צבי

עופר ינאי / צילום: ראובן קפוצ'נסקי

המגעים לא הבשילו: עופר ינאי נסוג מרכישת 10% מרשת 13

רשת 13 ועופר ינאי הודיעו כי המו"מ לרכישת 10% מהחברה ע"י איש העסקים וכניסתו לבעלות ברשת 13 - לא הבשיל

סייארה. מימין: תמר בר-אילן ויותם שגב שהקימו את החברה / צילום: מנש כהן

בתוך כחצי שנה: חברת הסייבר הישראלית שהכפילה את השווי שלה ל-3 מיליארד דולר

את סבב הגיוס הנוכחי של סייארה הובילו הקרנות אקסל וספייר ונצ'רס בהשתתפות משקיעים קיימים, בהם סקויה וקרן ההון סיכון האמריקאית רד פוינט ● סבב הגיוס הקודם של החברה, שנערך באפריל האחרון, היה לפי שווי חברה של 1.4 מיליארד דולר ● לפני כחודש רכשה סייארה סטארט-אפ צעיר גם הוא בתחם אבטחת המידע בשווי של 162 מיליון דולר

בנימין נתניהו ויואב גלנט / צילום: חיים צח-לע''מ

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט

בית הדין בהאג קיבל את הבקשה החריגה של התובע הראשי, כרים חאן, להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות במסגרת המלחמה ברצועת עזה

סניף דלתא / צילום: יח''צ דלתא

ארדואן הכריז על חרם? המפעל של דלתא בטורקיה עובד כרגיל

מדוחות חברת דלתא עולה כי בבעלותה מפעל לייצור גרביים בטורקיה, שאחראי ל-3% מהכנסותיה – ופעילותו לא נפגעה למרות הצהרות נשיא טורקיה ● גוגל ואוניברסיטת רייכמן פותחות שלוחה חיפאית לבית הספר להייטק, וקבוצת מר פותחת מפעל שלישי בדרום ● אירועים ומינויים

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

האבטלה בשפל והשכר עולה בקצב מהיר, עכשיו נותר לראות איך ישפיעו הגזירות

שיעור האבטלה הוא "הנמוך ביותר מאז ימי בן גוריון", כך לפי מומחים, אבל גם הביקוש לעובדים חדשים לא עולה ● בצל הגזירות הכלכליות והעלאת המע"מ, האנליסטים חלוקים לגבי ההשפעה שתהיה על השכר שלנו, וממילא גם על כיוון האינפלציה

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

מזרחי טפחות: הרווח הנקי זינק ב-30% ל-1.4 מיליארד שקל

התשואה על ההון הגיעה לרמה גבוהה ביותר עד כה בקרב הבנקים הגדולים - 19% ● בדומה למתחרים, מזרחי טפחות הציג צמיחה חדה באשראי לציבור

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

אושר בטרומית: הקמת גוף מודיעין חלופי תחת משרד ראש הממשלה

לפי ההצעה, המחלקה תוצב תחת משרד ראש הממשלה, שיקבע את סמכויותיה ואת אופן הפיקוח עליה ● כמו כן, ועדת השרים לענייני ביטחון לא תקבל החלטה ללא קבלת חוות-הדעת של המחלקה

תומר ראב''ד יו''ר קבוצת בזק / צילום: אוראל כהן

משפרות רווח ומקטינות חוב: מניות התקשורת בת"א זינקו בעשרות אחוזים

לאחר תוצאות חזקות לפרטנר שהובילו לזינוק במניה, מדווחת בזק על תוצאות בהתאם לתחזיות, עם גידול בעסקי הליבה ● היו"ר תומר ראב"ד: "העניין מצד משקיעים זרים גדל, אבל עדיין אין משהו משמעותי" ● וגם: המהפך הקטן בשוק הסלולר

גאוטם אדאני, ראש קבוצת אדאני / צילום: APSEZ

כתב אישום על הונאת ענק: הבעלים ההודי של נמל חיפה מסתבך

המיליארדר גאוטם אדאני ושני בכירים נוספים מואשמים בקשירת קשר לביצוע עבירה, בפרשה בה לפי החשדות הם השיגו מימון מגורמים בארה"ב ובעולם "על בסיס מסמכים שיקריים" ● בנוסף הם מואשמים בכך שהסכימו לשלם שוחד של כ-250 מיליון דולר לגורמים ברשויות בהודו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בתל אביב; ישראייר קופצת בכ-8% לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ● השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים ● הביטקוין לא עוצר: נסחר סביב מחיר 97,000 דולר ● אסטרטג שווקים מזהיר מפני בריחת משקיעים משוק האג"ח האמריקאי ● פוריה פיננסים: הפסקת אש בגזרה הצפונית צפויה להוביל להתחזקות של השקל בטווח הקצר ● והאם הריבית בארה"ב תרד מהר יותר מהתחזיות?

אולם תצוגה של טסלה. בקרוב במידטאון / צילום: Reuters, Sun xinming

שכירות ל-10 שנים: איפה יוקם אולם התצוגה החדשה של טסלה בישראל

טסלה תקים מתחם חדש ב-מידטאון תל אביב ● חברת הרכב חתמה עם ישראל קנדה על הסכם השכירות ● פתיחת אולם התצוגה, שתכנונה כולל השקעה של מיליוני שקלים, מתוכננת במהלך הרבעון השני של 2025

מלחמת המטבעות בין האירו לדולר חוזרת / אילוסטרציה: Shutterstock

מלחמת המטבעות חוזרת: האירו נחלש מול הדולר, וזאת לאו דווקא בשורה טובה לשקל

הדולר מתחזק בעקביות מול רוב המטבעות מאז הבחירות בארה"ב, ומתקרב לנקודת שוויון מול האירו ● מי שעשויה להרוויח מהמצב היא גרמניה שנקלעה לתקופה קשה, ופיחות במטבע יהפוך את היצוא שלה לאטרקטיבי יותר ● וגם: הסיבות לכך שהשקל דווקא מתחזק

איור: גיל ג'יבלי

TSMC במקום אנבידיה? הנוסחה שתעזור לכם לבחור מניות לטווח ארוך

וורן באפט בנה את הונו מזיהוי של מניות ערך בסקטורים מסורתיים בתקופות משבר, אבל האם זו הבחירה העדיפה לכל משקיע? ● מה היתרונות והחסרונות של כל אחד מסוגי המניות, ואילו חברות מאפשרות למשקיעים ליהנות מכל העולמות? ● שאלת השבוע

בנייה בישראל. ''הוצאות חריגות שוחקות את הרווחיות של היזמים'' / צילום: Shutterstock

קבלני הביצוע נשארו בלי רווח, ויזמי הנדל"ן נדרשים לפתוח את החוזים והכיס

חברות הביצוע דורשות מהיזמים לפתוח חוזי בנייה סגורים וקבועים מראש, בשל התייקרויות בשוק מעבר למדדי הלמ"ס ● תוספות התשלום מגיעות כיום לעד 5% מעלויות פרויקטים ● בדניה סיבוס דורשים מלמ"ס לעדכן את המדדים, "ואם הדברים לא ייפתרו, נשקול הגשת בג"ץ"

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

צים הרוויחה מעל מיליארד דולר ברבעון; המניה מזנקת בוול סטריט

חברת הספנות צים מדווחת על זינוק של 117% בהכנסות, לאחר שמחירי ההובלה הוכפלו, ומעלה שוב את התחזית השנתית ● תחלק דיבידנד של 440 מיליון דולר ● המנכ"ל אלי גליקמן: "אין אף חברה ישראלית שהרוויחה סכום כזה ברבעון" ● "אני נזהר בדבריי על אנליסטים, אבל הם בד"כ מומחים להסביר מה היה בעבר, וקשה להם לצפות את העתיד"