גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-190 אלף שקל: לקרוס אובר הזה יש תמחור תחרותי ועוד כמה דברים להציע

הקרוס–אובר החשמלי הגדול מבית BYD מתאפיין בעיצוב שמרני ובממדים מכובדים ● תא הנוסעים שלו מרווח ומאובזר היטב ומערכת ההנעה תקנית למדי, אבל תמחור אגרסיבי מעניק לו עמדת פתיחה טובה ● מבחן דרכים

Byd Seal U / צילום: יח''צ
Byd Seal U / צילום: יח''צ

בשנת 2021 הוצעו בישראל תשעה דגמי קרוס-אובר חשמליים בטווח מחירים של 160 עד כ-280 אלף שקל. בשנת 2024 כבר מתחרים בפלח הזה למעלה מ-20 דגמים, ולפחות עוד שניים ייכנסו לשוק עד סוף השנה. אינפלציית הדגמים בפלח יוצרת תחרות קשה, ולעיתים התחרות היא אף "בתוך הבית", בין דגמים שונים של אותו יצרן.

קחו למשל את הקרוס-אובר החדש SEAL U מבית BYD. אחיו הקטן מוביל זה כשנתיים את המכירות בכל הפלח החשמלי, ובחודשים מסוימים גם את כלל המכירות בישראל. אבל זה לא מפריע ליצרנית הסינית להשיק בישראל דגם גדול יותר ומאובזר היטב, במחיר התחלתי שגבוה רק ב-15 אלף שקל מהמחיר של ה-ATTO.

זו טקטיקה שיווקית מקובלת בשוק הרכב הסיני, ובמיוחד אצל BYD, שיש לה אין ספור דגמים דומים ושלל תת-מותגים. אבל בישראל הסיכון הוא, שהשלם יהיה קטן מסך חלקיו.

עיצוב חיצוני

מעצבי BYD לא ניסו לפרוץ דרך חדשה והעניקו ל-U מראה נקי, תכליתי ו"מכובד", שפונה למכנה משותף רחב. עיצוב החרטום דומה מאוד ל-Seal סדאן של החברה, ומציג פגוש חסום, פנסים צרים ומכסה תא מנוע תלול.

פרופיל הצד נראה דינמי, בזכות גג שזורם לאחור בשיפוע מתון ופוגש בעמוד אחורי דקיק יחסית. ואילו הזנב נראה כאילו נוצר ממיזוג של ב.מ.וו X5 ושל אאודי Q8. כל העסק ארוז בממדים גדולים יחסית, וניצב על חישוקי 19 אינץ' גדולים. זה לא עיצוב שגורם לאנשים לבהות בו, אבל הוא בהחלט ידידותי לעין ומשדר סטטוס.

פנים הרכב

סף תא הנוסעים ממוקם בגובה נוח לכניסה ויציאה והמושבים הקדמיים ממקמים את הנהג גבוה יחסית מעל הכביש, ומעניקים לו תצפית טובה לעבר צמתים. מרחב הראש והכתפיים של היושבים מלפנים מכובד, והמושב האחורי רחב דיו עבור שלושה מבוגרים, אם כי מרחב הראש די גבולי עבור נוסעים שגובהם יותר מ-1.8 מ'. היושבים מאחור נהנים מרצפה שטוחה וממרחב ברכיים מכובד, אם כי יש בפלח כלי רכב עם בסיס גלגלים ארוך יותר, שמציעים יותר בסעיף הזה.

תא המטען רחב ועמוק, ומציע נפח הטענה של 522 ליטר, לא ענק כמו בטסלה Y אבל מעל הממוצע בפלח. פתיחה חשמלית לדלת האחורית נכללת באבזור התקני של כל הגרסאות, והגיע הזמן שגם היצרנים המערביים יפסיקו לגבות תוספת מחיר עבור המערכת החיונית הזו.

עיצוב הפנים של התא סימטרי, סולידי ונעים לעין, ומותיר תחושה מושקעת, כמו ב-SEAL סדאן. המושבים מרופדים בריפוד דמוי-עור עם תפרים בולטים, ויש גם עיטורים מתכתיים קרירים ותאורת אווירה נעימה. הגג עטוי בבד נאה, אם כי היינו שמחים לאופציה של ריפוד בהיר יותר, שקולט פחות חום בקיץ. החריג היחידי במראה הסולידי הוא מוט ההילוכים שעשוי מקריסטל פלסטי שקוף, ונראה קצת יותר מדי "סיני" לטעמנו האישי.

איכות הייצור מותירה רושם מוקפד עם חומרים רכים, שמדפנים את רוב המשטחים שנמצאים בטווח יד של הנהג ונוסעיו. במקומות נסתרים יותר אפשר למצוא פלסטיק נוקשה. בידוד הרעשים במהירויות גבוהות טוב מהממוצע, למעט רחשי צמיגים, שמחלחלים לתא. הרושם של איכות ייצור מוקפדת נותר גם בעת נסיעה על כבישים משובשים במיוחד.

מערך הפיקוד טיפוסי ל-BYD וכולל לוח מחוונים דיגיטלי קטן ומסך מולטימדיה גדול ושטוח, שנע בין מצב אופקי לאנכי. גרסת המבחן הבסיסית, שבה נסענו, מסתפקת במסך קטן של 12.8 אינץ', אך לטעמנו זו אופציה עדיפה על פני מסך ה-15.6 אינץ' העצום בגרסה הבכירה.

ממשק התפעול מאורגן היטב, ולמרות שחלק מהאופציות החיוניות, דוגמת ביטול "הסיוע" להיגוי והשליטה במזגן, דורשות נבירה בכמה תפריטים, יש אפשרות לתכנת להם "קיצורי דרך" ברורים על המסך הראשי. כדי לכוון את מראות הצד עדיין יש צורך בתפריטי מגע.

שמחנו לגלות שפתחי האוורור נשלטים ידנית, אך המזגן עצמו אינו מהחזקים שבהם נתקלנו בחשמליות.

האבזור התקני מכובד כמקובל אצל הסינים וגם גרסת הבסיס מצוידת במערכת קול סבירה, מושבים חשמליים קדמיים עם שלל אפשרויות כוונון, דלת אחורית חשמלית וגג זכוכית ענק. אפשר להתנחם בכך, שלפחות בחורף הוא יחסוך קצת חשמל על חימום הרכב.

האבזור התקני כולל גם מערכת בטיחות אקטיבית עתירת ביצועים ומערכת מצוינת של מצלמות היקפיות, שמשפרות מאוד את יכולת התמרון במקומות דחוקים. מנגד מערכת ה"סיוע להיגוי" מתערבת בהיגוי בצורה לא ידידותית ויש גם לא מעט התרעות בטיחות טורדניות.

מנוע וטווח נסיעה

מערכת ההנעה של ה-U די תקנית ונטולת יומרות. היא משלבת מנוע קדמי בודד בהספק 218 כ"ס עם סוללה בקיבולת 72 קילוואט-שעה וטווח של עד 420 ק"מ בדגם הבסיס, או בקיבולת של 87 קילוואט-שעה וטווח של עד 500 ק"מ בדגם הבכיר.

הזינוק הרשמי מאפס ל-100 אורך 9.3 שניות בגרסת הבסיס, די איטי ביחס לרכב חשמלי. אבל יש הרבה מומנט זמין, ובמצב התכנות הספורטיבי התגובה די נמרצת וצבירת המהירות בעליות סבירה.

במזג האוויר המתון יחסית שבו נערכה נהיגת המבחן השגנו טווח של כ-350-280 ק"מ, שהוא מתקבל על הדעת לרכב בגודל כזה.

לצרכני קילומטרים כבדים כדאי לשקול ברצינות לשלם תוספת של כ-20 אלף שקל עבור הדגם עם הסוללה הגדולה יותר (ואבזור משודרג). יש גם מערכת יעילה לאחזור אנרגיית הבלימה, שמאפשרת לנהוג כמעט מבלי להשתמש בבלמים.

על הכביש

די ניכר שהרכב מכויל יותר לנוחות ופחות לדיוק דינמי. המתלים רכים מאוד ומנטרלים היטב מהמורות עירוניות טיפוסיות, אם כי יש להם נטייה לקפץ על רמפות הרעדה.

נטיית הגוף בפניות די מוחשית, וההגה מרגיש קל ומלאכותי. זה מסייע בתמרון בעיר אבל פחות ידידותי לנהיגה נמרצת בכביש מתפתל. מצב הספורט מקשיח את תגבור ההגה אבל לא את ההיזון החוזר.

מחיר

ה-SEAL U מציב את מחיר החדירה על 190 אלף שקל, והגרסה עם הסוללה הגדולה מציבה את רף המחיר על 210 אלף שקל. זהו תמחור מאד תחרותי, שמציב את הרכב מול כלים חשמליים קטנים יותר ושומר גם על פער מכובד מטסלה Y אם כי הוא צריך להתמודד גם עם מתחרים חזקים כמו ה-G6 של XPENG. במחיר הזה ובהתחשב בממדים, באבזור ובמוניטין שצבר המותג לא נופתע אם הוא ירשום מכירות מכובדות. השאלה היא כמה מהן יהיו על חשבון אחיו הקטן והמצליח.

חלק מהמתחרות

זיקר X

185 אלף שקל לגרסת הבסיס, עם מנוע בודד של 275 כ"ס. הממדים החיצוניים קטנים מה-BYD אך בסיס הגלגלים זהה כמעט והתא מרווח. הסוללה מספקת עד 440 ק"מ.

זיקר X / צילום: יח''צ

XPENG G6

199 אלף שקל לגרסת הבסיס. עיצוב עגלגל ודינמי וממדים חיצוניים דומים ל-SEAL. בדגם הבסיס מנוע בהספק 256 כ"ס וסוללה של עד 435 ק"מ.

XPENG G6 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בתל אביב; ישראייר קופצת בכ-8% לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ● השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים ● הביטקוין לא עוצר: נסחר סביב מחיר 97,000 דולר ● אסטרטג שווקים מזהיר מפני בריחת משקיעים משוק האג"ח האמריקאי ● פוריה פיננסים: הפסקת אש בגזרה הצפונית צפויה להוביל להתחזקות של השקל בטווח הקצר ● והאם הריבית בארה"ב תרד מהר יותר מהתחזיות?

מימין: דניאל שרייבר ושי וינינגר, מייסדי ומנהלי למונייד / צילום: אתר החברה

148% בשלושה שבועות: המניה הישראלית שהפתיעה והקשר לשורטיסטים

מניית הביטוח הדיגיטלי למונייד יותר מהכפילה את ערכה בעקבות דוחות כספיים שהפתיעו את השורטיסטים והגדילו את הביקוש למניה ● גם בחירתו של טראמפ ותחזיות ההנהלה תרמו לזינוק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; קוואלקום נפלה ב-6%, טרגט צללה ב-20%

נאסד"ק ירד ב-0.2% ● מישל באומן, חברה במועצת המנהלים של הפד: "ההתקדמות בהפחתת האינפלציה נתקלת בקשיים" ● על רקע החשש מהסלמה במלחמת אוקראינה-רוסיה, בורסות אירופה נסגרו בירידות זה היום הרביעי ברציפות ● ישראליות בוול סטריט: למונייד, וויקס וגלובל אי זינקו ● הביטקוין מעל 94 אלף דולר ● אנבידיה שוב עקפה את הצפי, המשקיעים מאוכזבים מהתחזית

אולם תצוגה של טסלה. בקרוב במידטאון / צילום: Reuters, Sun xinming

שכירות ל-10 שנים: איפה יוקם אולם התצוגה החדשה של טסלה בישראל

טסלה תקים מתחם חדש ב-מידטאון תל אביב ● חברת הרכב חתמה עם ישראל קנדה על הסכם השכירות ● פתיחת אולם התצוגה, שתכנונה כולל השקעה של מיליוני שקלים, מתוכננת במהלך הרבעון השני של 2025

בנימין נתניהו ויואב גלנט / צילום: חיים צח-לע''מ

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט

בית הדין בהאג קיבל את הבקשה החריגה של התובע הראשי, כרים חאן, להוציא צווי מעצר נגד רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון לשעבר יואב גלנט בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות במסגרת המלחמה בעזה ● "נמצא יסוד סביר להאמין כי נתניהו וגלנט נושאים באחריות פלילית להכוונת התקפה נגד אוכלוסייה אזרחית"

אילוסטרציה: Shutterstock

90% מתקציב הפרסום מושקע בדיגיטל: כך נערכו מנהלי השיווק לחודש הקניות

ימי הקניות המסורתיים של נובמבר נמתחים השנה על פני כל החודש לאור התחרות הבינלאומית, לצד התמקדות בהפגת מתחים בשל המלחמה והגדלת תקציבי דיגיטל מעבר לרגיל ● מנכ"לים ומנהלי שיווק בחברות מובילות משתפים עם גלובס את האסטרטגיות שעובדות עבורם

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה חודשים: איתותים על אפשרות להורדת ריבית

ביום שני הבא יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית האחרונה לשנת 2024, והוא צפוי להשאיר אותה ללא שינוי ● אך בינתיים בשווקים מתחילים לצפות את סוף המלחמה, ושם כבר רואים את הורדת הריבית באופק

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה שוב עקפה את הציפיות; המניה ירדה במסחר המאוחר

זהו הרבעון התשיעי ברציפות בו החברה עקפה את ציפיות האנליסטים ● החברה הרוויחה 81 סנט למניה, ההכנסות היו 35 מיליארד דולר, זינוק של 94% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה ● ההכנסות ממרכזי הנתונים היו 30.1 מיליארד דולר, יותר מפי שניים מהרבעון המקביל ● תחזית ההכנסות לרבעון הרביעי, אף שהיא גבוהה מממוצע תחזיות האנליסטים, מאכזבת את המשקיעים

שני כבלי תקשורת באירופה נחתכו: האם המתיחות ביבשת עלולה להגיע לישראל?

המתיחות באירופה מעמיקה עד קרקעית הים, עם חיתוכם של שני כבלי תקשורת מרכזיים באורח מסתורי ● בישראל חוששים מפגיעה דומה בתשתית הימית המיושנת ממילא

יו''ר תע''א, עמיר פרץ, לצד המנכ''ל בועז לוי / צילום: התעשייה האווירית

התעשייה האווירית: ההכנסות מישראל זינקו ל־33% מהנתח

בתשעת החודשים הראשונים של השנה זינק הרווח הנקי של התעשייה האווירית בכ־74% לשיא של כ־416 מיליארד דולר ● רק ברבעון הנוכחי נרשמו מכירות בכ־4.3 מיליארד דולר, והרווח הנקי זינק לכ-122 מיליון דולר

מימין לשמאל: אבי גבאי, אילן סיגל, יעקב נדבורני, טל גרנות גולדשטיין ואלי אדדי / צילום: ינאי יחיאל, רמי זרנגר, איל יצהר, אוהד רומנו

האיום על טלוויזיה ב-69 שקלים והחשש ב-freeTV: שוק התקשורת נכנס לסחרור

ההכרזה של הוט וסלקום על שיתוף-פעולה בתחום הטלוויזיה, בדומה למהלך שעליו הכריזו בקיץ yes ופרטנר, עלולה להוביל את שוק התקשורת חזרה לימי הדואופול - ולפגיעה בצרכנים ● נפגעת נוספת תהיה הפלטפורמה של קשת ו-RGE, שתהפוך לשחקנית קטנה שנלחמת בענקים

הילה קורח במהדורת החדשות המרכזית / צילום: צילום מסך מתוך המהדורה

סוף המהדורה: מגישת המהדורה המרכזית, הילה קורח, עוזבת את חדשות 13

לאחר שלוש שנים בתפקידה כמגישת המהדורה המרכזית של חדשות 13, הילה קורח הודיעה היום כי תסיים את תפקידה ● "השנים האלה הן שנים קשוחות", ציינה בציוץ בטוויטר ● יו"ר ועד עובדי חדשות 13, מתן חודורוב: "האמת היא שקורח עוזבת בגלל כשל עמוק בדירקטוריון"

איור: גיל ג'יבלי

TSMC במקום אנבידיה? הנוסחה שתעזור לכם לבחור מניות לטווח ארוך

וורן באפט בנה את הונו מזיהוי של מניות ערך בסקטורים מסורתיים בתקופות משבר, אבל האם זו הבחירה העדיפה לכל משקיע? ● מה היתרונות והחסרונות של כל אחד מסוגי המניות, ואילו חברות מאפשרות למשקיעים ליהנות מכל העולמות? ● שאלת השבוע

תומר ראב''ד יו''ר קבוצת בזק / צילום: אוראל כהן

משפרות רווח ומקטינות חוב: מניות התקשורת בת"א זינקו בעשרות אחוזים

לאחר תוצאות חזקות לפרטנר שהובילו לזינוק במניה, מדווחת בזק על תוצאות בהתאם לתחזיות, עם גידול בעסקי הליבה ● היו"ר תומר ראב"ד: "העניין מצד משקיעים זרים גדל, אבל עדיין אין משהו משמעותי" ● וגם: המהפך הקטן בשוק הסלולר

מטוס אל על ממריא מנתב''ג / צילום: Shutterstock

המספרים של אל על חשפו: הקווים הכי משתלמים ובכמה עלתה ההכנסה מנוסע?

חברת התעופה רשמה שיאים חדשים של הכנסות ורווח, בעיקר בזכות הדומיננטיות שלה בטיסות לארה"ב ולאירופה ● ההכנסה הממוצעת מנוסע עלתה בשיעור דו-ספרתי, ובקופת המזומנים של החברה נצברו כבר יותר ממיליארד דולר ● גם בכירי אל על נהנים מהפריחה בעסקיה, עם תוספת של מיליון שקל כמעט לשכרם

ח''כ טלי גוטליב / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ועדת השרים תדון בהצעת החוק שתגביל העמדה לדין של חברי כנסת

הצעת החוק הפרטית הוגשה ע"י ח"כ טלי גוטליב, נגדה מתנהלת חקירה פלילית בעקבות התבטאויות ● ההצעה מבקשת לקבוע כי לא תיפתח חקירה פלילית נגד חבר כנסת, ולא ידון בית המשפט בתביעה אזרחית נגד חבר כנסת, אלא אם הכנסת אישרה זאת ברוב של 90 ח"כים, ורק במקרים בהם המעשה לא נעשה במסגרת מילוי תפקידם

גאוטם אדאני, ראש קבוצת אדאני / צילום: APSEZ

כתב אישום על הונאת ענק: הבעלים ההודי של נמל חיפה מסתבך

המיליארדר גאוטם אדאני ושני בכירים נוספים מואשמים בקשירת קשר לביצוע עבירה, בפרשה בה לפי החשדות הם השיגו מימון מגורמים בארה"ב ובעולם "על בסיס מסמכים שיקריים" ● בנוסף הם מואשמים בכך שהסכימו לשלם שוחד של כ-250 מיליון דולר לגורמים ברשויות בהודו

יאיר אבידן / צילום: אייל טואג

גבר על מנהל רשות המסים לשעבר: יאיר אבידן נבחר לדירקטוריון בנק הפועלים

אבידן גבר בהתמודדות על ראש ראשות המסים לשעבר, ערן יעקב ● לאבידן יש קריירה ארוכה ועשירה בענף הבנקאות, והוא אף שימש במשך כשלוש שנים כמפקח על הבנקים ● המאבק הבא בבנק: היורש ליו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק, שיסיים תשע שנות כהונה

מילואימניקים בשטחי הכינוס / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

השינוי שהאוצר מתכנן בתגמול למשרתי המילואים

התוכנית שמנסים לקדם בימים אלו באוצר, מבקשת להגביל את היכולת של המילואימניקים לקבל תגמול על השירות ועל שכר עבודה במקביל ● מטרת התוכנית היא לצמצם את עלויות התשלום העודפות ולייעל את מערך המילואים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בת"א; מלם תים זינקה ב-10%, תדיראן גרופ ב-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● עונת הדוחות בתל אביב צוברת תאוצה; בין המדווחות היום: אל על, ישראכרט וסלקום ● אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות הערב, והאנליסטים אופטימיים ● ענקית השבבים קוואלקום מפרסמת תחזית הכנסות אופטימית ● ובמיטב מעריכים: "שוק המניות האמריקאי יקר מדי ואופטימי מדי"