גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כמו דומינו": כך השביתה תאונה אחת את כל גוש דן

תאונות הדרכים יוצרות פקקים שמשפיעים לא רק על הנהגים ברכב הפרטי, אלא גם ובעיקר על התחבורה הציבורית ● הבעיה הזו אמנם לא ייחודית לישראל, אך היא מורגשת בה הרבה יותר כי הגידולים בביקושים במדינות וערים אחרות היו יותר מתונים ואיפשרו השתדרגות של התשתיות התחבורתיות באופן הדרגתי

צומת עזריאלי / צילום: איל יצהר
צומת עזריאלי / צילום: איל יצהר

איך תאונת דרכים אחת שיתקה אתמול (ד') בערב את כל הכבישים ברחבי מטרופולין גוש דן? זו השאלה שככל הנראה העסיקה רבים מהאנשים שעמדו שעות ארוכות בפקקים לאחר שהתרחשה תאונת דרכים בצומת יגאל אלון - השלום, באחד המחלפים העמוסים והמרכזיים ביותר בישראל. 

העלאות מסי הרכב בדרך. איך ניתן לייעל את ההוצאות ולחסוך אלפי שקלים?
העלאת מס בדרך: כלי הרכב שיתייקרו באלפי שקלים לפחות ב־2025

הפקקים השפיעו לא רק על הנהגים ברכב הפרטי אלא גם ובעיקר על התחבורה הציבורית, שכן אוטובוסים עמדו בפקק ולא סיימו את מסלולם כדי לצאת למסלול נוסף. כך, אוטובוסים לא הגיעו לתחנות והמשבר הורגש לא רק במוקד הגודש אלא בכל המטרופולין, זו הסיבה שגם נוסעים בקריית אונו, המרוחקת יחסית ממחלף השלום, המתינו אתמול למעלה משעה לאוטובוס. 

חוקרים מסבירים שהתשובות לכך הן רבות וחלקן לא אינטואיטיביות, אבל כבר עכשיו ברור אפשר להגיד: כך הולכת להראות שגרת חיינו.

מערכת התחבורה במטרופולין ת"א נמצאת על סף שבירה

מתכנן התחבורה יונתן רוזין מסביר שמערכת התחבורה במטרופולין ת"א נמצאת על סף שבירה, ולכן "בכל פעם שיש תאונה, הפגנה, חסימה, או אפילו צמצום נתיבים משמעותי באחד מצווארי הבקבוק של המערכת - כמו מחלף השלום - כל שאר המטרופולין נופל כמו דומינו". 

לדבריו, "יש עבודות בכל הצירים הראשיים שמובילים לת"א, אין מספיק מערכות הסעת המונים (דוגמת רכבת קלה ומטרו - א"ז), אין מספיק העדפה לאוטובוסים, אז רוב האנשים מעדיפים לשבת בפקק ברכב הפרטי שלהם מאשר באוטובוס - ואפשר להבין אותם. התוצאה היא "ספירלת מוות" של התחבורה הציבורית, ואנחנו צופים בה בזמן אמת". 

הפרופ' אראל אבינרי, מומחה לתשתיות מאפקה - המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, מסביר שהאירוע החריג אתמול לא צריך להפתיע איש. "יש זחילה כלפי מעלה בביקושים במטרופולינים לביצוע נסיעות. מן הסתם, התשתיות לא מתחדשות בקצב שמדביק את הביקושים ואותן התשתיות הקיימות שהגיעו לקיבולת מלאה - אז וודאי שכל דבר קטן יכול לגרום לקריסה שלהם". 

בנוסף לדבריו, העובדה שהעומסים מתפזרים על פני רוב שעות היממה, ולא רק בשעות ההגעה והחזרה מהעבודה כבעבר, יוצרת מצב שגם ההתאוששות מאירועים כאלו היא איטית יותר. "לצערנו נראה יותר ויותר מקרים כאלה ובשעות יותר מוזרות של היום משום שלמעט השעות הקטנות של הלילה יש עומסים שמביאים לכך שמשכי הנסיעה מתארכים פי שניים. האמת היא שכבר כמעט אין לנו סיטואציה של נסיעה חופשית ללא עומס ולכן כל התאוששות מאירוע כזה לוקחת זמן".

הצמיחה המהירה בישראל פגעה ביכולת ההערכות

הבעיה הזו לא ייחודית לישראל, ואולם לדברי פרופ' אבינרי היא מורגשת בה הרבה יותר כי הגידולים בביקושים במדינות וערים אחרות היו יותר מתונים ואיפשרו השתדרגות של התשתיות התחבורתיות "בישראל הגידול באוכלוסייה ובביקושים לנסיעות הם גדולים מאוד יחסית לעולם המפותח שבו יכולים להיערך מבעוד מועד לשינויים בביקושים ואצלנו הם נערכים בתקופות כ"כ קצרות כך שגם פתרונות כמו מטרו ורק"ל לא הולכים לפתור את הבעיה הזו כי גם בנייתם מתמשכת מאוד לאט". 

ובכל זאת, קשה להבין כיצד לתאונה אחת יש השפעה ברדיוס כל כך גדול. יונתן רוזין מסביר שפקקים מתפתחים בצורה לא אינטואיטיבית "נגיד שהייתה תאונה במחלף השלום, כמו אתמול, ושני הרכבים שהיו מעורבים בה חוסמים נתיב וחצי-שניים. באותו רגע, הקיבולת של הצומת יורדת משמעותית כי יותר רכבים צריכים לחצות את הצומת דרך פחות נתיבים". 

לדבריו, "ספציפית, הפעולה של השתלבות רכבים ממספר נתיבים לנתיב בודד ("השתזרות") - שבמקרה הישראלי, כל אחד מנסה להידחף על חשבון השני - היא זו שמעכבת את התנועה. כך, נוצרת תגובת שרשרת, כי בזמן שנהגים נלחמים על לעקוף את התאונה, זרם הרכבים מאחוריהם ממשיך להיבנות (לפני שווייז התריע בפניהם על תאונה או פקק). ואם מוסיפים לזה נהגים שנכנסים לצמתים לא פנויים, אז הפקק מתחיל להסתעף ולייצר זרועות חדשות, מה שמאיץ את הפקק בצורה אקספוננציאלית". 

"לכל תשתית תחבורתית יש קיבולת", מוסיף פרופ' אבינרי, "בקיבולת המקסימלית מובן לכולם שאי אפשר להכניס יותר מכוניות, אבל התופעה הזו מתרחשת עוד הרבה לפני כן. העמסה על מערכת תחבורה שמתנהלת בתנועה חופשית לא תהיה מורגשת יותר מדי, אבל במערכת עמוסה כל דבר קטן ואפילו לא תאונה אלא סתם רכב שעומד בצד הדרך או מישהו שנוסע קצת יותר לאט ואירועים קטנטנים כאלה מייצרים אפקט דומינו שמוביל לקריסה תחבורתית ויהיו כאלו יותר ויותר. בהמשך אפילו נתקשה להסביר למה זה קורה בגלל שכשהמערכת על הקצה כל דבר קטן גורם לאפקט מצטבר ולא נבין איך יש פקק לפנינו כשאין שום שיבוש ברמזורים, תאונת דרכים או עבודות בכביש. - כך ייראו החיים במטרופולינים". 

צורך בשינוי חד של מדיניות ברחבי המטרופולין

ואולם, לא מדובר בגזירת גורל ויש פתרונות שיכולים לחלץ את ישראל מהמשבר אבל הם מורכבים, דורשים אומץ ולא נעשים כאן מספיק. "ברמה הטקטית-מיידית, צריך לאפשר לרשויות מקומיות סמכות לאכוף חסימת צמתים עם אמצעים אלקטרוניים, זה יכול לעזור מאוד וברמה האסטרטגית, יש צורך בשינוי חד של מדיניות ברחבי המטרופולין, בטח לאור הדחיות הצפויות ברוב פרויקטי הסעת ההמונים המתוכננים". שינויי מדיניות שנעשו בערים בעולם כוללים כלים רבים כמו הגבלת חניה וניהול התמחור שלה, צביעת נתיבים לתחבורה ציבורית, סלילת שבילי אופניים, החלת אגרות גודש ואמצעים נוספים.

לדברי פרופ' אבינרי הבעיה היא גדולה יותר מהתחבורה "הרבה אנשים נזרקים לאזורים הצפופים והעמוסים לא בגלל נסיבה תחבורתית אלא בגלל נסיבות תכנוניות של פיזור לא נכון של מקורות תעסוקה ומגורים ויתר השימושים".

לדבריו, "אם מסתכלים על הצפיפויות אנחנו לא נורא צפופים כמו שהיינו יכולים להיות, וצפיפות היא לא תמיד בעיה כי אפשר להיערך אליה עם תשתיות להסעת המונים ואם היינו מסיטים אליהם חלק מהביקושים, זה היה פחות נורא. אבל זה דורש תכנון מראש וישראל היא לא כזו".

לדבריו, "אין תכנית אסטרטגית למדינה ולכן אנחנו לא יודעים איך האוכלוסיה תפוזר בעוד 20 שנה. זו הסיבה שמערכות תחבורתיות קורסות. אי-אפשר לבנות היום מערכת תחבורתית שתדע לטפל בפיזור אוכלוסיה שאין לנו מושג איפה תגור, תעבוד, וכיצד תסע ולאן. לכן, כל עוד אין חשיבה אסטרטגית ארוכת טווח לא תצליח שום חשיבה תחבורתית לפתור את זה". 

עוד כתבות

ח''כ טלי גוטליב / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ועדת השרים תדון בהצעת החוק שתגביל העמדה לדין של חברי כנסת

הצעת החוק הפרטית הוגשה ע"י ח"כ טלי גוטליב, נגדה מתנהלת חקירה פלילית בעקבות התבטאויות ● ההצעה מבקשת לקבוע כי לא תיפתח חקירה פלילית נגד חבר כנסת, ולא ידון בית המשפט בתביעה אזרחית נגד חבר כנסת, אלא אם הכנסת אישרה זאת ברוב של 90 ח"כים, ורק במקרים בהם המעשה לא נעשה במסגרת מילוי תפקידם

יאיר אבידן / צילום: אייל טואג

גבר על מנהל רשות המסים לשעבר: יאיר אבידן נבחר לדירקטוריון בנק הפועלים

אבידן גבר בהתמודדות על ראש ראשות המסים לשעבר, ערן יעקב ● לאבידן יש קריירה ארוכה ועשירה בענף הבנקאות, והוא אף שימש במשך כשלוש שנים כמפקח על הבנקים ● המאבק הבא בבנק: היורש ליו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק, שיסיים תשע שנות כהונה

מימין: דניאל שרייבר ושי וינינגר, מייסדי ומנהלי למונייד / צילום: אתר החברה

148% בשלושה שבועות: המניה הישראלית שהפתיעה והקשר לשורטיסטים

מניית הביטוח הדיגיטלי למונייד יותר מהכפילה את ערכה בעקבות דוחות כספיים שהפתיעו את השורטיסטים והגדילו את הביקוש למניה ● גם בחירתו של טראמפ ותחזיות ההנהלה תרמו לזינוק

אילוסטרציה: Shutterstock

ההורים נתנו כסף במתנה לרכישת דירה, ואז הזוג התגרש. מה קבע ביהמ"ש?

בני זוג רכשו דירה תמורת 1.8 מיליון שקל, כשסך של 300 אלף שקל שולם ע"י הורי האישה ● כשזו התגרשה, הוריה תבעו שהבעל לעבר ישיב להם את הסכום שהשקיעו בדירה, לטענתם במסגרת "מתנה על-תנאי" ● כיצד הכריע בית המשפט?

סניף דלתא / צילום: יח''צ דלתא

ארדואן הכריז על חרם? המפעל של דלתא בטורקיה עובד כרגיל

מדוחות חברת דלתא עולה כי בבעלותה מפעל לייצור גרביים בטורקיה, שאחראי ל-3% מהכנסותיה – ופעילותו לא נפגעה למרות הצהרות נשיא טורקיה ● גוגל ואוניברסיטת רייכמן פותחות שלוחה חיפאית לבית הספר להייטק, וקבוצת מר פותחת מפעל שלישי בדרום ● אירועים ומינויים

ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock

מחזיקים מטבע דיגיטלי בחו"ל? בקרוב, המידע עליכם יגיע בקלות לרשות המסים

ישראל מצטרפת לתקן ה־CRAF של ה־OECD, במסגרתו ישתפו המדינות במידע בנושא קריפטו ● המנגנון ייכנס לתוקף ב־2027, וברשויות עובדים על הטמעתו ● מומחה למיסוי: "הכרחי להשלים המהלך בגילוי מרצון" ● לאחרונה הגבירה רשות המסים את פעילות האכיפה בנושא

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

חילן מסכמה רבעון חזק עם עלייה ברווח וההכנסות, אך המניה יורדת

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • חברת ה-IT חילן מציגה דוחות חיוביים אך מנייתה יורדת בכ-4% ● גם עזריאלי קבוצה מסיימת רבעון חיובי עם הכנסות של 1.2 מיליארד שקל

שוטר במכרה זהב לא־חוקי בבוריטיקה, קולומביה / צילום: Reuters, LUISA GONZALEZ

כנופיית סמים גנבה 3 טונות של זהב במבצע שוד מושלם כל כך, שהוא עדיין נמשך

במהלך השנים האחרונות, ארגון פשע שודד את אחד ממרבצי הזהב הגדולים ביותר בקולומביה השייך לענקית כרייה סינית ● החברה מעריכה כי נגנב ממנה זהב בשווי של כ־200 מיליון דולר ומפנה אצבע מאשימה לממשלה: "איך ייתכן שהרשויות לא פועלות נגד זה?"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מירי רגב לא האריכה את הקדנציה, ועכשיו חברת נתיבי איילון פועלת ללא יו"ר

מקסין פסברג, שמונתה ליו"ר הדירקטוריון ב־2021 ע"י מרב מיכאלי, עזבה השבוע את תפקידה, לאחר שרגב בחרה שלא להאריך לה את הקדנציה ● הטענות המושמעות בענף נגד רגב הן שהיא נוהגת להשתלט על חברות תשתית ממשלתיות דרך יו"ר הדירקטוריון, המנכ"ל ושומרי הסף

סייארה. מימין: תמר בר-אילן ויותם שגב שהקימו את החברה / צילום: מנש כהן

בתוך כחצי שנה: חברת הסייבר הישראלית שהכפילה את השווי שלה ל-3 מיליארד דולר

את סבב הגיוס הנוכחי של סייארה הובילו הקרנות אקסל וספייר ונצ'רס בהשתתפות משקיעים קיימים, בהם סקויה וקרן ההון סיכון האמריקאית רד פוינט ● סבב הגיוס הקודם של החברה, שנערך באפריל האחרון, היה לפי שווי חברה של 1.4 מיליארד דולר ● לפני כחודש רכשה סייארה סטארט-אפ צעיר גם הוא בתחם אבטחת המידע בשווי של 162 מיליון דולר

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

מזרחי טפחות: הרווח הנקי זינק ב-30% ל-1.4 מיליארד שקל

התשואה על ההון הגיעה לרמה גבוהה ביותר עד כה בקרב הבנקים הגדולים - 19% ● בדומה למתחרים, מזרחי טפחות הציג צמיחה חדה באשראי לציבור

מימין לשמאל: אבי גבאי, אילן סיגל, יעקב נדבורני, טל גרנות גולדשטיין ואלי אדדי / צילום: ינאי יחיאל, רמי זרנגר, איל יצהר, אוהד רומנו

האיום על טלוויזיה ב-69 שקלים והחשש ב-freeTV: שוק התקשורת נכנס לסחרור

ההכרזה של הוט וסלקום על שיתוף-פעולה בתחום הטלוויזיה, בדומה למהלך שעליו הכריזו בקיץ yes ופרטנר, עלולה להוביל את שוק התקשורת חזרה לימי הדואופול - ולפגיעה בצרכנים ● נפגעת נוספת תהיה הפלטפורמה של קשת ו-RGE, שתהפוך לשחקנית קטנה שנלחמת בענקים

שני כבלי תקשורת באירופה נחתכו: האם המתיחות ביבשת עלולה להגיע לישראל?

המתיחות באירופה מעמיקה עד קרקעית הים, עם חיתוכם של שני כבלי תקשורת מרכזיים באורח מסתורי ● בישראל חוששים מפגיעה דומה בתשתית הימית המיושנת ממילא

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; הביטקוין מתקרב למחיר של 98 אלף דולר

הדאקס יורד ב-0.1% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה מעורבת ● הביטקוין לא עוצר: נסחר סביב מחיר 97,000 דולר ● אסטרטג שווקים מזהיר מפני בריחת משקיעים משוק האג"ח האמריקאי ● והאם הריבית בארה"ב תרד מהר יותר מהתחזיות?

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם מספר הנרצחים בחברה הערבית ירד תחת כהונת המפכ"ל דני לוי

המפכ"ל הטרי התגאה בתוצאות שהביא בלחימה בפשיעה בחברה הערבית. אבל עוד מוקדם לחגוג ● המשרוקית של גלובס

גוגל כרום / אילוסטרציה: Shutterstock, Evan Lorne

משרד המשפטים האמריקאי לוחץ על גוגל להיפרד מדפדפן כרום

משרד המשפטים האמריקאי מבקש מבית המשפט הפדרלי להורות לגוגל למכור את דפדפן האינטרנט כרום, כפתרון לתיק ההגבלים העסקיים המתנהל נגד החברה ● בבקשה נכתב כי אילוץ החברה למכור את כרום יסייע ליצירת תנאים שווים יותר עבור המתחרים בתחום ● באוגוסט האחרון נקבע כי גוגל מחזיקה במונופול בשוק החיפוש

עופר ינאי / צילום: ראובן קפוצ'נסקי

המגעים לא הבשילו: עופר ינאי נסוג מרכישת 10% מרשת 13

רשת 13 ועופר ינאי הודיעו כי המו"מ לרכישת 10% מהחברה ע"י איש העסקים וכניסתו לבעלות ברשת 13 - לא הבשיל

רס''ן במיל' זאב (ז'אבו) חנוך ארליך ז''ל / צילום: דובר צה''ל

זאב ארליך, אזרח ישראלי בן 71, נהרג בהיתקלות בלבנון

רס"ל (במיל') איתן בן עמי, לוחם ביחידת המילואים של מגלן שבעוצבת הקומנדו, נפל בקרב בדרום לבנון ● השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין הגיע לישראל - אחרי ביקור בן יומיים בביירות ● מזכ"ל חיזבאללה בנאום: "יכולים להמשיך לאורך זמן" ● מטח לקריית שמונה הוביל להרס רב, ואחד הבתים בעיר נחרב לחלוטין • ארה"ב לעיראק: מיצינו את כל המאמצים מול ישראל למנוע תקיפה בשטחכם ● עדכונים שוטפים

הקמפוס המתוכנן באזור מחלף גלילות / הדמיה: גלעד לן

סולאראדג' מחפשת שוכר משנה בקמפוס החדש. ומה המחיר למ"ר?

נכון לעכשיו מחפשת סולאראדג' שוכר לקומה אחת, בקמפוס בגלילות שבונה עבורה עזריאלי, ואמור להיפתח בעוד כמה חודשים ● המחיר המבוקש: כ-120 שקל למ"ר • שווי השוק של החברה, שהגיע בשיא כבר ל־20 מיליארד דולר, עומד היום על פחות מ־600 מיליון דולר

גאוטם אדאני, ראש קבוצת אדאני / צילום: APSEZ

כתב אישום על הונאת ענק: הבעלים ההודי של נמל חיפה מסתבך

המיליארדר גאוטם אדאני ושני בכירים נוספים מואשמים בקשירת קשר לביצוע עבירה, בפרשה בה לפי החשדות הם השיגו מימון מגורמים בארה"ב ובעולם "על בסיס מסמכים שיקריים" ● בנוסף הם מואשמים בכך שהסכימו לשלם שוחד של כ-250 מיליון דולר לגורמים ברשויות בהודו