גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל הופכת לאחד היעדים הזולים והרווחיים לרכבים חשמליים מסין

האיחוד האירופי החל להטיל מכס של עשרות אחוזים על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין ● בטווח הקצר המהלך עשוי להוזיל את החשמליות הסיניות בישראל, אך בהמשך עלולות לצוץ בעיות שירות לאותן מכוניות, בשל היעדר השקעה של היצרנים ברכבים עם תקינה אירופית

אלפי רכבי MG של קבוצת SAIC הסינית, לפני הפצה באירופה / צילום: Reuters, Tom Wren
אלפי רכבי MG של קבוצת SAIC הסינית, לפני הפצה באירופה / צילום: Reuters, Tom Wren

בחודשים האחרונים עקבנו מקרוב אחרי מלחמת הסחר המתעצמת סביב יצוא הרכב החשמלי מסין לאירופה. בשבוע שעבר הגיע העימות לשיא חדש, כשב־1 בנובמבר נכנסו לתוקף מכסי עונשין קבועים על כלי רכב חשמליים פרטיים מתוצרת סין, שמיובאים לאיחוד האירופי. זאת בנימוק של "מדיניות סבסוד אנטי־תחרותית" שנוקטת ממשלת סין כדי לעודד את היצוא. 

העלאת מס בדרך: כלי הרכב שיתייקרו באלפי שקלים לפחות ב־2025
אירופה יוצאת למאבק בכלי הרכב החשמליים מסין, וישראל עשויה להרוויח

האיחוד אומנם ביצע ברגע האחרון כמה התאמות משניות כלפי מטה בגובה המכס, אולם עדיין מדובר בזינוק של בין 17% ל־36%, בהתאם ליצרן, שלא כולל את המכס הקיים כיום בגובה 10%.

התגובה לא איחרה לבוא, ועל פי המדיה בסין הממשלה הורתה ליצרני הרכב להקפיא את תוכניות ההשקעה שלהם במדינות באיחוד האירופי שהצביעו בעד ההחלטה להטיל מכסים. במקביל פתחה ממשלת סין בחקירה משלה בחשד לסבסוד סחורות שמיוצאות מאירופה לסין, בהן בשר חזיר, משקאות אלכוהוליים, מוצרי חלב ועוד. גלובס עושה סדר בעימות - ובהשלכותיו המקומיות.

איך הכול החל?

בנובמבר אשתקד פתח האיחוד האירופי בחקירה שנועדה לבדוק האם יצרני הרכב החשמלי הסינים נהנים מסבסוד ממשלתי מרמת הייצור והשינוע ועד למימון. לטענת האיחוד, הסבסוד אפשר להם לייצא לאירופה כלי רכב במחירי היצף, שנמוכים בעד 32% מממוצע המחירים של דגמים מקומיים מקבילים, תוך גרימת נזק לייצור הרכב ולתעסוקה באיחוד האירופי.

מסקנות החקירה, שפורסמו בקיץ, קבעו שסבסוד כזה אכן מתקיים והדרך לנטרל אותו היא להטיל מכסי מגן משמעותיים. גובה המכס נקבע בהתאם למידת שיתוף הפעולה של היצרנים הסינים שנדגמו. חברת SAIC הממשלתית, למשל, שהיא יצואנית הרכב הסינית הגדולה ביותר לאירופה, סירבה לשתף פעולה ולכן "חטפה" קנס מכס חריג של 36%. אחרים ספגו מכס נמוך יותר.

מכסים "זמניים" הוטלו כבר ביולי, ובאוקטובר נערכה הצבעה של המדינות החברות על הטלת המכסים. נציבות האיחוד שאפה להשיג הסכמה רחבה אולם לחץ סיני כבד שיבש את התוכנית ומספר מדינות מרכזיות, ובהן ספרד וגרמניה, הצביעו נגד. למרות זאת הושג הרוב הדרוש, המגעים בין הצדדים לריכוך המכה נדחו וכאמור ב־1 בנובמבר נכנסו המכסים לתוקף. האיחוד ביצע "מחווה" סמלית לסינים והחליט לא לגבות רטרואקטיבית את המכסים ה"זמניים", אבל עדיין מדובר בפגיעה קשה.

מה יעשו הסינים?

כל יצרני הרכב הסינים נמצאים כיום בבעיה תחרותית קשה באירופה. רובם ניסו בשנים האחרונות להתגבר על החשדנות כלפי יצרנים זרים ועל הנאמנות ה"פטריוטית" של האירופים לתוצרת המקומית באמצעות שיווק כלי רכב במחירי היצף. חלקם גם הצליחו.

אבל היתרון הזה עתיד להיעלם כעת, אלא אם כן יחליטו אותם היצרנים לספוג מכיסם את ההתייקרות באופן מלא או חלקי והמשמעות היא שהם ימכרו בהפסד מהותי. סביר להניח שיהיו יצרנים סינים שיחליטו לסגת לחלוטין מאירופה ולהתמקד בשוקי יצוא יותר ידידותיים - במיוחד כאלה שעדיין לא ביצעו השקעות מהותיות במדינות האיחוד.

יצרנים אחרים שאפו לעקוף את המכסים על ידי הקמת מפעלי ייצור באירופה. אולם, לאחר ההוראה של ממשלת סין לעצור את ההשקעות במדינות שהצביעו בעד הטלת המכסים, המטלה הזו עתידה להיות הרבה יותר בעייתית. כך למשל, לפחות שני יצרנים שתכננו להקים מפעלי ייצור באיטליה יצטרכו לתכנן את המהלכים שלהם מחדש.

זה ישפיע על הישראלים?

יש שתי השפעות מרכזיות על הצרכנים הישראליים. הראשונה היא חיובית בטווח הקצר. כפי שכתבנו בעבר, לאחר הטלת המכסים באירופה בתחילת נובמבר, ישראל הופכת רשמית להיות אחד היעדים הזולים והרווחיים ביותר ליצוא כלי רכב חשמליים מתוצרת סין בתקינה אירופית.

זה אומר שהיבואנים הרלוונטיים של המותגים הסינים בישראל ייהנו מכמויות אספקה כמעט לא מוגבלות וקרוב לוודאי שגם מתנאי סחר משופרים. אלה יאפשרו לנטרל, לפחות בצורה חלקית, חלק מההתייקרות הצפויה ב־2025 בשל ביטול הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי. בנוסף, הם ייהנו מיתרון תחרותי יחסי על המתחרים האירופים והקוריאנים בפלחים הרלוונטיים מכיוון שה"מערביים" לא יוכלו לספוג את ההתייקרות באותה מידה.

בטווח הארוך יותר, רמת הסיכון של הלקוחות בפלח החשמלי עולה, מכיוון שסביר להניח שיהיו יצרנים סינים שיחליטו לא להשקיע בפיתוח דגמים חדשים עם תקינה אירופית (ראו סעיף אחרון) בשל הנחיתות התחרותית, ולמעשה יינטשו את השוק האירופי. מצב כזה עלול להוביל לאיבוד ערך מואץ של כלי רכב שכבר נרכשו ולבעיות בשירות בעתיד. זו לא בעיה גורפת אבל היא תאפיין יצרנים צעירים יחסית ומעוטי משאבים או שכאלה, שעדיין "בוחנים את טמפרטורת המים" באירופה. 

איך קשור משרד התחבורה?

בצירוף מקרים מעניין הודיע משרד התחבורה הישראלי בשבוע שעבר על תפנית בעמדתו ביחס ליבוא כלי רכב חשמליים שיש להם "תקינה לסדרות קטנות". הכוונה היא לכלי רכב שלא עומדים בתקינה אירופית מלאה כנדרש, אלא עומדים רק בגרסה מוגבלת ומקלה של התקינה האירופית.

הדבר מהווה מעין "דלת אחורית" ליבוא ושיווק כמויות מוגבלות של דגמים, שהיצרנים שלהם לא יכלו או לא רצו להשקיע בתקינה אירופית מלאה - שהיא תהליך מורכב ויקר. משרד התחבורה אימץ את הדלת האחורית הזו כבר ב־2019 כדי "לעודד יבוא של כלי רכב חשמליים". בחודש יולי השנה הודיע המשרד שלאור הצמיחה המהירה של כלי רכב חשמליים בישראל "המטרה הושגה", ולפיכך ההיתר המיוחד לא יוארך לשנת 2025.

אולם בשבוע שעבר "התקפל" המשרד והודיע כי "בעקבות פניות שהגיעו מגורמים שונים במשק שהעלו משמעויות נוספות הנגזרות מיישום ההחלטה (עיכוב משלוחים בשל סגירת נמל אילת והמצב המלחמתי), לרבות השפעה על התחרות בענף, נעשתה חשיבה והערכה מחודשת בתוך המשרד".

בהודעה נמסר שיתאפשר יבוא כלי רכב חשמליים בסדרות קטנות (עד 400 כלי רכב לדגם) גם בשנת 2025, בתנאי שהיבואן יציג הזמנות שנחתמו מול יצרן הרכב לפני סוף 2024. המשרד לא טרח לציין מי הם אותם "גורמים שונים במשק", וגם העיתוי, ממש בצמוד לדרמה המתחוללת באירופה, די תמוה.

כך או כך החלטת המשרד היא ברכה ליבואנים שמחזיקים בזיכיונות של יצרני ומותגי רכב חשמלי מהשורה השנייה והשלישית של תעשיית הרכב הסינית, שהם השחקנים העיקריים שמשווקים דגמים בתקינה חלקית. מבחינתם זהו "חבל הצלה", שיאפשר להם לייבא עוד 400 כלי רכב בתקינה הזו, לכל הפחות, בחודשים הבאים.

זו גם ברכה עבור יבואנים עקיפים, שיכולים ליהנות כעת מ"סטוקים" מוזלים של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין, שנתקעו באירופה או בסין כתוצאה מביטול הזמנות ואף מ"נטישת" מלאי רכב בנמלים באירופה. ולא נשכח, שלא מעט יבואנים צעירים רואים כיום בזיכיונות היבוא שברשותם בתור "סחורה עוברת לסוחר", שניתן למכור לצד ג' גם אם תקינת הרכב חלקית. 

עוד כתבות

טלי בן עובדיה / צילום: ערן לוי

דירקטוריון חדשות 13 הודיע: טלי בן עובדיה מונתה למנכ"לית זמנית

על אף ששניים מנציגי הציבור בדירקטוריון חדשות 13 התנגדו למינויה, באופן קבוע או זמני, הוחלט בדירקטוריון להתעלם מהצורך באישור של למעלה מ-75% מדירקטוריון החברה - ואישרו את המינוי הזמני

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הספקת הנשק תיפגע? איך ישפיעו צווי המעצר לגלנט ונתניהו על היחסים עם אירופה

החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג עלולה לטלטל את יחסי ישראל עם מדינות אירופה ● הוצאת צווי המעצר לבנימין נתניהו וליואב גלנט מחזקת את מי שקוראים לנתק עם ישראל קשרים דיפלומטיים ומעמידה בסימן שאלה את יצוא הנשק לישראל

מטוס של RYANAIR / צילום: מיכל רז חיימוביץ

ריינאייר מאריכה את ביטולי הטיסות: מה יגרום לה לחזור?

ריינאייר הסירה ממערכת ההזמנות את הטיסות לישראל עד סוף חודש מרץ ● החברה פועלת כדי לקדם תיקון חקיקה שיעזור לה לחזור, אבל זה לא כל מה שהיא רוצה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מהו הצירוף שזכה בתואר הסיסמה הגרועה ביותר למחשב בשנת 2024?

בעקבות איזו מלחמה כתב מארק נופלר את שירו "אחים לנשק", מה מודדים ביחידת מידה טסלה ואיזה עץ נחשב לגבוה בעולם? ● הטריוויה השבועית

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה ירוקה בוול סטריט: דאו ג'ונס עלה בכאחוז

הביטקוין לא עוצר: נסחר ביותר מ-99 אלף דולר ● נעילה חיובית באירופה ● יו"ר הרשות לניירות ערך האמריקאית, גארי גנסלר יעזוב את תפקידו ב-20 לינואר ● משרד המשפטים האמריקאי קבע שעל גוגל למכור את הדפדפן כרום

נתב''ג. משבר תעופה חמור / צילום: טלי בוגדנובסקי

השמיים נופלים: מה יעצור את משבר התעופה החמור שאליו נקלעה המדינה

יותר משנה מפרוץ המלחמה ונראה כי החזית מול חברות התעופה הזרות רק מסתבכת ● במשרד התחבורה עדיין לא הצליחו להעביר את התיקונים הנדרשים בחוק, ובדרך לגיבושו ניתנה הצצה ללחצי לוביסטים ופוליטיקאים ● בינתיים הבעיה לא קרובה לפתרון, ובעוד שהחברות הישראליות ממשיכות ליהנות מהמצב, בכירים בענף אומרים: "המשבר ייגמר רק כשהמלחמה תיגמר"

מילואימניקים בשטחי הכינוס / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

השינוי שהאוצר מתכנן בתגמול למשרתי המילואים

התוכנית שמנסים לקדם בימים אלו באוצר, מבקשת להגביל את היכולת של המילואימניקים לקבל תגמול על השירות ועל שכר עבודה במקביל ● מטרת התוכנית היא לצמצם את עלויות התשלום העודפות ולייעל את מערך המילואים

הפגנת תמיכה בפלדשטיין מחוץ לבית המשפט המחוזי / צילום: כדיה לוי

אחרי ההפגנה: הפרקליטות עונה לטענות על רדיפה בפרשת הדלפת המסמכים מלשכת רה"מ

דובר ראש הממשלה לשעבר אלי פלדשטיין הואשם במסירת ידיעה סודית בכוונה לפגוע בביטחון המדינה וזכה לתמיכה מצדם של חברי כנסת מהימין בטענה כי רודפים אותו ● הפרקליטות פרסמה היום מסמך בתשובה לטענות ● עיקרי הדברים: ההדלפה עליה הואשם לא נוגעת למה שמכונה "מסמך סינוואר" ולאחר שהמסמך נאסר לפרסום על ידי הצנזורה על פלדשטיין היה לדעת כי פרסום המסמך פוגע בביטחון המדינה

ד''ר יובל אבני / צילום: אסנת רום

הוא ויתר על קריירה מבטיחה כרופא, פגישה מקרית אחת שינתה לו את החיים

לד"ר יובל אבני היו הרבה תפניות מפתיעות בחיים ● ללא תעודת בגרות הוא התקבל לקורס טיס, באמצע שירות הקבע הוא פרש ללימודי רפואה, ואת ההתמחות בכירורגיה עזב לטובת הון סיכון: "הרגשתי שכדי להתאים את עצמי למקצוע אני נדרש להיות יותר ציני" ● לפני חמש שנים הוא הקים את קרן קרשנדו, שמשקיעה בחברות בתחום התוכנה

מרב בהט, מנכ''לית דאזז ואסף רפפורט, מנכ''ל וויז / צילום: בן חכים, נתנאל טוביאס

המשקיעים המשותפים והמניות של Wiz: החברים הטובים ממיקרוסופט ממזגים את החברות שהקימו

וויז השלימה את רכישת דאזז המזהה חולשות אבטחה בקרב אפליקציות ●  מנכ"ל וויז אסף רפפורט עבד יחד עם בעלי דאזז מרב בהט במיקרוסופט והם נחשבים לחברים ● בנוסף לשתי החברות משקיעים משותפים ● סכום העסקה לא פורסם אך הוא מוערך בכ-450 מיליון דולר במזומן ובמניות וויז

שיגור הלוויין 'אופק 13' / צילום: דוברות משרד הביטחון

האינטרסים, התדמית והכסף הגדול: למה כל כך חשוב לצרפת להשאיר את ישראל מחוץ לתערוכות הנשק?

ממשלת צרפת כבר ניסתה לשים מקל בגלגלים של השתתפות ישראל בתערוכות ביטחוניות, ולא הצליחה ● כעת היא הסירה את הכפפות והפסיקה להסתתר מאחורי מארגני האירוע, ומטרתה היא למנוע השתתפות ישראלית בסלון האווירי בפריז ● הכסף, החשיפה, הקשרים: מה רוצים הצרפתים להשיג בתערוכות הללו, ולמה הן רוצות את ישראל בחוץ

עסקאות השבוע

אחרי שלושה חודשים על המדף: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בשדרות?

הדירה בשטח של 110 מ"ר נמכרה תמורת 1.3 מיליון שקל ● הרוכשים הם בני זוג שעלו לארץ לפני כחמש שנים, והמוכרים הם משקיעים שלא גרו בעיר ורצו לממש את הכסף כדי לקנות במקום אחר ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

קולונל גנרל קים יונג בוק עם מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בביקור בבסיס כוחות מיוחדים בספטמבר / צילום: Reuters, KCNA

קוריאה הצפונית שלחה איש-מסתורין לפקד על חייליה הנלחמים באוקראינה

לקים יונג בוק, גנרל בדרגת שלושה כוכבים בצבא של קוריאה הצפונית, לא היה פרופיל ציבורי, עד שפיונגיאנג הפכה אותו למקבל ההחלטות הממונה על כ-11 אלף החיילים שלה שנשלחו לרוסיה ולמלחמתה באוקראינה

יו''ר ה-SEC, גארי גנסלר / צילום: ap, Mariam Zuhaib

יו"ר רשות ניירות הערך האמריקאית יפרוש ביום השבעת טראמפ לנשיא

גארי גנסלר יעזוב עם כניסתו הרשמית של טראמפ לבית הלבן, ב-20 לינואר ● טראמפ הבטיח במהלך הקמפיין שידיח את גנסלר, עתה הוא יכול לבחור מיידית מחליף ● המועמדת המרכזית לתפקיד היא עורכת דין לשעבר ב-SEC, המייצגת כיום חברות בלוקצ'יין ● גנסלר: "ה-SEC עמדה במשימתה ואכפה את החוק ללא פחד או העדפה"

המגדל נפתח ב-2006 והיה הבטחה גדולה בשוק מגורי היוקרה במרכז מיאמי / צילום: mondialrealty.com

תעלומת נדל"ן במיאמי: מי רוכש את הדירות בבניין שהמיליארדר רוצה?

קן גריפין, המנכ"ל של קרן הגידור סיטדל, רוצה להקים את מטה החברה על שטח של כ-16 דונם במיאמי ● הבעיה: בניין דירות בן ה-22 קומות שניצב במרכז השטח, ובמשך השנתיים האחרונות נקנה דירה אחרי דירה על ידי רוכש אנונימי ● בנתיים בעלי הדירות בבניין בטוחים: גריפין הוא הקונה האנונימי

פרופ' הייתם עמל / צילום: איגור פרברוב

החוקר שפורץ דרך בגילוי המקור לאוטיזם

פרופ' הייתם עמל מהאוניברסיטה העברית, המכהן בימים אלה כפרופסור אורח בהרווארד, מצא קצה חוט שיכול להוביל לפיצוח הקשר בין מולקולה שמאפיינת זיהום סביבתי להתפתחות אוטיזם ● בעקבות התגלית שלו, קיבל קונסורציום חוקרים בהשתתפותו מענק חריג לבחינת השפעתם של חומרים מזהמים על העלייה במספר המאובחנים בתסמונת ● בראיון לגלובס, הוא מסביר מדוע המחקר רלוונטי גם לאלצהיימר ומגלה מה יחזיר אותו לישראל

הקמפיין האחרון של פוקס עם עדן גולן / צילום: צילום מסך

קבוצת פוקס נכנסת להפסקת הפרסומות של ערוץ 14

לפי נתוני יפעת בקרת מדיה, מאז אוגוסט קבוצת האופנה של הראל ויזל מפרסמת בערוץ 14, אם כי במינון נמוך ● קולקציית הסופגניות של רולדין הושקה בבית החולים השיקומי בשיבא-תל השומר, ולספארי ברמת גן יש מנכ"ל חדש

בחודש אוקטובר נלקחו משכנתאות בהיקף של 6.91 מיליארד שקל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סכנה ליזמים וחוסר ודאות לרוכשים: המשכנתאות הנדחות תופסות נתח הולך וגדל

בחודש אוקטובר נלקחו משכנתאות בהיקף של 6.91 מיליארד שקל - מדובר במספר נמוך יחסית לחמשת החודשים שקדמו לו, אך הוא ניתן להסבר בריבוי חופשות החגים ● המשכנתא הממוצעת בחודש שעבר הגיעה לרמה של 1.03 מיליון שקל ● מגזר הלוואות הבולט והבלון ממשיך להוות חלק משמעותי מכלל ההלוואות שנלקחות לדיור, ובאוקטובר הוא היווה כ-16%

המאבק על הרווחים הכלואים / אילוסטרציה: גלובס

בדרך לוועדת הכספים: המאבק על מס המיליארדים מגיע לישורת האחרונה

תוכנית הדגל של האוצר מרגיזה במיוחד את המגזר העסקי בישראל ● המטרה: לגרום לחברות להוציא רווחים שצברו במיליארדים ולשלם עליהם מס, במקום להשאיר אותם "כלואים" ומושקעים פסיבית ● שר האוצר תומך באנשי משרדו הבטוחים כי מדובר במהלך צודק ואפקטיבי, אך המתנגדים רואים בכך "פצצת אטום" שתפגע במשק ● איך זה ייגמר? תלוי במידה רבה ביו"ר ועדת הכספים

בנימין נתניהו / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

המאבק סביב ועדת החקירה הממלכתית הוא פול גז בניוטרל

ועדת חקירה ממלכתית לא תטלטל את הספינה ● ערוץ 13 לא מצליח להתרומם על הרגליים ● ויש תקרה לכמה שיקבלו חיילי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק