גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדיל הסודי של מירי רגב ומשרד האוצר נחשף

למרות ההתנגחויות בין שרי האוצר והתחבורה בשיחות התקציב, לגלובס נודע כי הושגה הסכמה דרמטית: השרה רגב לא תתנגד להחלת מס גודש תמורת תקצוב עתידי של רכבת לקריית שמונה ב־20 מיליארד שקל ● מה עומד מאחורי הדיל - ששני המשרדים מכחישים?

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

הדם הרע שמאפיין את מערכת היחסים בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשרת התחבורה מירי רגב נוטה להגיע לכדי פיצוץ בבואם למשא־ומתן על תקציב המדינה. גם הפעם בישיבת הממשלה הוחלפו מהלומות סביב ההחלטה להעלות את תעריפי התחבורה הציבורית, אלא שבחדרי המשא־ומתן הסגורים דווקא הגיעו להסכמות.

תקציב התחבורה: בוטל קיצוץ של 700 מיליון שקל, יוקמו רשויות מטרופוליניות
ראיון | מנכ"ל נת"ע היוצא בראיון פרישה בלעדי: "אין לי מילה רעה לומר על קודמיי, למעט שהם לא ידעו מה הם עושים"  

ההסכמות, כידוע, מעוגנות לא רק בדפי התקציב אלא גם בסיכום תקציבי - מסמך שעליו חתומים אנשי אגף התקציבים ואנשי המשרד המקצועי הרלוונטי, ובו הבטחות עתידיות, ביאורים והתניות. בעבר המסמך נחשב ל"סודי", ובמשרד האוצר אף נעמדו על הרגליים האחוריות שלא לפרסמו במענה לעתירות בבתי המשפט. אלא שבמרוצת הזמן המסמכים הללו החלו לדלוף לכלי התקשורת ולחשוף את ההבטחות והדילים בין הצדדים.

לכן, לפחות בכל הנוגע למשא־ומתן מול משרד התחבורה, התפתחה בשנים האחרונות פרקטיקה שנויה במחלוקת של משא־ומתן לא רשמי וסיכומים שבעל־פה כדי למנוע דליפה לתקשורת. כך, בעוד שהצדדים הודיעו לתקשורת ודרכה לציבור על שורת הסכמות דוגמת העלאת תעריפים, מניעת קיצוץ בתשתיות ורפורמה להקמת רשויות מטרופוליניות - במסדרונות הממשלה התרחש משא־ומתן אחר לגמרי, דרמטי וסודי שעיקרו נחשף כאן, והוא נוגע ב"דיל" בין המשרדים - החלת אגרות הגודש חרף התנגדות השרה רגב, ותקצוב עתידי של הרכבת לקריית שמונה חרף התנגדות משרד האוצר.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

העימותים עם רגב

נזכיר כי ב־2021, עת עבר התקציב הדו־שנתי בממשלה הקודמת, סיכמו המשרדים (אז בראשות מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן) על החלת אגרות גודש בכניסות לגוש דן החל משנת 2025. בתמורה לאגרות הגודש האוצר הרעיף מיליארדי שקלים על פרויקטי תחבורה שונים: הקמת נת"צים, מסופים, שבילי אופניים, השקעה בקווי רכבת קלה ובחניוני ענק וכן בתוספות עתק לסובסידיה של התחבורה הציבורית.

אלא שעם חילופי השלטון רגב הביעה התנגדות גורפת להחלת המס ואף הורתה לחברת נתיבי איילון להקפיא את ההליך המכרזי, ובתגובה באוצר סגרו את הברז, ותקציבים לתוספות שירות באוטובוסים נעצרו.

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

בשנה האחרונה, כפי שנחשף בגלובס, החלו באוצר לקדם את החלת המס ללא משרד התחבורה וחרף התנגדות השרה. הנומרטור של משרד האוצר אף צופה הכנסה של כ־1.7 מיליארד שקל מהחלת המס ב־2027. אלא שעל־פי החוק, כדי להתקין תקנות ולקבוע את תנאי המכרז להקמת שערי התשלום בכניסות למטרופולין על שר האוצר להתייעץ עם שרת התחבורה. לכן, כדי להוציא לפועל את הרפורמה, השרה רגב נדרשת לכל הפחות שלא להתנגד אקטיבית.

עימות נוסף שנרשם בעבר בין רגב ואנשיה למשרד האוצר הוא ביחס לתקצוב רכבות לקריית שמונה ולאילת. בשיא העימות, רגב לא הסכימה לחתום על צווי ההפקעה הנדרשים לטובת העבודות העתידיות להקמת המטרו עד שלא עברה החלטת ממשלה להקמת הרכבות הללו. ואולם התקציב היחיד שהתקבל לתכנון המסילות היה 2.4 מיליארד שקל - שהוסטו מפרויקטים אחרים של המשרד ולא כתוספת.

כעת, בד־בבד עם הניסיונות להחיל את מס הגודש, הצדדים דנו בהחלטה שתובא לאישור הממשלה ובה יוצע לקבוע כי תוקם מסילת רכבת לקריית שמונה בעלות של 20 מיליארד שקל. החלטה שכזו לא תחייב את האוצר בהקצאת תקציב מיידי או אפילו לשריין אותו בהצעת התקציב ל־2025, אבל היא כן תאפשר למשרד התחבורה לדרוש את התקציב בהמשך.

אם רגב תצליח להשיג את התקצוב המלא לפרויקט, הוא יהיה צבוע כ"שלה", בניגוד לפרויקטים אחרים שקודמו בתקופת קודמיה והיא מבקשת לקחת קרדיט על הוצאתם לפועל. זאת למרות שישנה מחלוקת עזה ביחס להצדקות הכלכליות להקמת הקו לקריית שמונה.

שיתוף הפעולה הכרחי

גורמים בענף ששוחחו עם גלובס מעריכים כי באוצר משוכנעים שהממשלה הנוכחית כאן כדי להישאר, ולכן מוטב להגיע להסכמות מול הדרג הפוליטי, ולא לצבור עימותים שלא ניתן לנצח בהם. מוערך שגם בכוורת הקרובה לרגב הבינו שבלי שיתופי־פעולה עם אנשי האוצר לא באמת ניתן לקצור הישגים. כך התפתח שיח של דילים בין הצדדים שהחליף את העימותים הקשים והמתוקשרים בשנתיים האחרונות, והאווירה התחלפה מדם רע, צעקות, ואיומים - לאווירה שהוגדרה על־ידי גורמים המעורים במשא־ומתן כ"ממלכתית".

כבר משנות ה־90 הצביעו דוחות שונים בארץ ובארגון ה־OECD על הצורך להוריד את סמכויות השלטון המרכזי בתחום התחבורה אל רשויות מטרופוליניות, אך הממשלות בישראל קיבלו רק החלטות דקלרטיביות בדבר הצורך להקימן ולא פעלו לשם כך. מאחורי הקלעים של המהלך להטמעת הרפורמה בחוק ההסדרים, עומד הדיל שבין משרד התחבורה לאוצר להפוך את הרשות לתחבורה ציבורית ליחידת סמך במשרד, כך שתהיה עצמאית וגדולה יותר, לרבות בתפקידים. גם ברשויות המטרופוליניות למשרד התחבורה תהיה אחיזה מסוימת.

במשרדים רצו לנסות להעביר את הרפורמה הזו אף שהיא לא מושלמת, בלשון המעטה. גם נוסח החוק מלא בהתניות שונות, כך שסביר שוויכוחים בין משרדי האוצר והתחבורה עוד יימשכו גם אם החוק יועבר כלשונו בכנסת (שגם שם צפויות התנגדויות), והדרך להקמת הרשויות עוד ארוכה.

הקיצוצים וההתייקרויות

התקציב כולל התייקרות משמעותית של התחבורה הציבורית, כשמחיר נסיעה בודדת יעלה מ־6 שקלים ל־8 שקלים ובהתאמה גם הסדרי החופשי חודשי. יחד עם זאת, מעגל ההנחות יורחב, ובנוסף לחיילים משוחררים, תושבי פריפריה, זכאי ביטוח לאומי ונכים, גם אוכלוסיות במעמד סוציו־אקונומי נמוך יזכו להנחות וגמלאים יקבלו נסיעות חינם. המשרד גם תוקצב ב־250 מיליון שקל לתוספת של שירות וקווים.

הקיצוץ בתשתיות בסך 700 מיליון שקל בשנה עד 2028 צומצם, וכנגדו תוקצבו פרויקטים חדשים. כך, ב־2025 יידחו פרויקטים בסך 700 מיליון שקל, שנתיים אחר־כך ב־500 מיליון שקל כל שנה ובשנה הרביעית ב־100 מיליון שקל בלבד. בין הפרויקטים החדשים שיתוקצבו כנגד הקיצוץ: השקעה של 1.5 מיליארד שקל בהקמת קווי מטרונית ברחבי הארץ וטיפול בכביש 40 שבו נהרגו רבים בתאונות דרכים.

עוד הוסכם כי המשרדים יפעלו למצוא תקציב להארכת הקו האדום לראשון לציון, לאחר שהתקציב לביצועו נלקח בשנה שעברה כדי לממן תוכנית כבישים. משרד התחבורה הכחיש דאז את הפרסום בגלובס שלפיו התקציב לא ניתן בפועל.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לכתבה כי "בניגוד לפרסום, לא קיים סיכום כמתואר". גם באוצר הכחישו ומסרו: "בניגוד למתואר בכתבה, אין סיכום בנושא זה בין המשרדים".

עוד כתבות

שוטר במכרה זהב לא־חוקי בבוריטיקה, קולומביה / צילום: Reuters, LUISA GONZALEZ

כנופיית סמים גנבה 3 טונות של זהב במבצע שוד מושלם כל כך, שהוא עדיין נמשך

במהלך השנים האחרונות, ארגון פשע שודד את אחד ממרבצי הזהב הגדולים ביותר בקולומביה השייך לענקית כרייה סינית ● החברה מעריכה כי נגנב ממנה זהב בשווי של כ־200 מיליון דולר ומפנה אצבע מאשימה לממשלה: "איך ייתכן שהרשויות לא פועלות נגד זה?"

מימין: דניאל שרייבר ושי וינינגר, מייסדי ומנהלי למונייד / צילום: אתר החברה

148% בשלושה שבועות: המניה הישראלית שהפתיעה והקשר לשורטיסטים

מניית הביטוח הדיגיטלי למונייד יותר מהכפילה את ערכה בעקבות דוחות כספיים שהפתיעו את השורטיסטים והגדילו את הביקוש למניה ● גם בחירתו של טראמפ ותחזיות ההנהלה תרמו לזינוק

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה חודשים: איתותים על אפשרות להורדת ריבית

ביום שני הבא יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית האחרונה לשנת 2024, והוא צפוי להשאיר אותה ללא שינוי ● אך בינתיים בשווקים מתחילים לצפות את סוף המלחמה, ושם כבר רואים את הורדת הריבית באופק

גאוטם אדאני, ראש קבוצת אדאני / צילום: APSEZ

כתב אישום על הונאת ענק: הבעלים ההודי של נמל חיפה מסתבך

המיליארדר גאוטם אדאני ושני בכירים נוספים מואשמים בקשירת קשר לביצוע עבירה, בפרשה בה לפי החשדות הם השיגו מימון מגורמים בארה"ב ובעולם "על בסיס מסמכים שיקריים" ● בנוסף הם מואשמים בכך שהסכימו לשלם שוחד של כ-250 מיליון דולר לגורמים ברשויות בהודו

מטוס אל על ממריא מנתב''ג / צילום: Shutterstock

המספרים של אל על חשפו: הקווים הכי משתלמים ובכמה עלתה ההכנסה מנוסע?

חברת התעופה רשמה שיאים חדשים של הכנסות ורווח, בעיקר בזכות הדומיננטיות שלה בטיסות לארה"ב ולאירופה ● ההכנסה הממוצעת מנוסע עלתה בשיעור דו-ספרתי, ובקופת המזומנים של החברה נצברו כבר יותר ממיליארד דולר ● גם בכירי אל על נהנים מהפריחה בעסקיה, עם תוספת של מיליון שקל כמעט לשכרם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בתל אביב; ישראייר קופצת בכ-6% לאחר הדוחות, בזן יורדת ב-5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ● השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים ● הביטקוין לא עוצר: מתקרב למחיר של 98,000 דולר ● אסטרטג שווקים מזהיר מפני בריחת משקיעים משוק האג"ח האמריקאי ● פוריה פיננסים: הפסקת אש בגזרה הצפונית צפויה להוביל להתחזקות של השקל בטווח הקצר ● והאם הריבית בארה"ב תרד מהר יותר מהתחזיות?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; קוואלקום נפלה ב-6%, טרגט צללה ב-20%

נאסד"ק ירד ב-0.2% ● מישל באומן, חברה במועצת המנהלים של הפד: "ההתקדמות בהפחתת האינפלציה נתקלת בקשיים" ● על רקע החשש מהסלמה במלחמת אוקראינה-רוסיה, בורסות אירופה נסגרו בירידות זה היום הרביעי ברציפות ● ישראליות בוול סטריט: למונייד, וויקס וגלובל אי זינקו ● הביטקוין מעל 94 אלף דולר ● אנבידיה שוב עקפה את הצפי, המשקיעים מאוכזבים מהתחזית

אילוסטרציה: Shutterstock

ההורים נתנו כסף במתנה לרכישת דירה, ואז הזוג התגרש. מה קבע ביהמ"ש?

בני זוג רכשו דירה תמורת 1.8 מיליון שקל, כשסך של 300 אלף שקל שולם ע"י הורי האישה ● כשזו התגרשה, הוריה תבעו שהבעל לעבר ישיב להם את הסכום שהשקיעו בדירה, לטענתם במסגרת "מתנה על-תנאי" ● כיצד הכריע בית המשפט?

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם מספר הנרצחים בחברה הערבית ירד תחת כהונת המפכ"ל דני לוי

המפכ"ל הטרי התגאה בתוצאות שהביא בלחימה בפשיעה בחברה הערבית. אבל עוד מוקדם לחגוג ● המשרוקית של גלובס

איראן וסעודיה מתקרבות, והמדינה שקוראת לחרם על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן שוקלת להפסיק ייצור דלק גרעיני, הצבא הלבנוני יאלץ להחליט האם להתעמת עם חיזבאללה או לסכן את המימון מארה"ב ואיראן וסעודיה מתקרבות ● כותרות העיתונים בעולם 

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה שוב עקפה את הציפיות; המניה ירדה במסחר המאוחר

זהו הרבעון התשיעי ברציפות בו החברה עקפה את ציפיות האנליסטים ● החברה הרוויחה 81 סנט למניה, ההכנסות היו 35 מיליארד דולר, זינוק של 94% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה ● ההכנסות ממרכזי הנתונים היו 30.1 מיליארד דולר, יותר מפי שניים מהרבעון המקביל ● תחזית ההכנסות לרבעון הרביעי, אף שהיא גבוהה מממוצע תחזיות האנליסטים, מאכזבת את המשקיעים

יו''ר תע''א, עמיר פרץ, לצד המנכ''ל בועז לוי / צילום: התעשייה האווירית

התעשייה האווירית: ההכנסות מישראל זינקו ל־33% מהנתח

בתשעת החודשים הראשונים של השנה זינק הרווח הנקי של התעשייה האווירית בכ־74% לשיא של כ־416 מיליארד דולר ● רק ברבעון הנוכחי נרשמו מכירות בכ־4.3 מיליארד דולר, והרווח הנקי זינק לכ-122 מיליון דולר

בתי הזיקוק, חיפה / צילום: שלומי יוסף

בזן: רווח של 95 מיליון דולר בשלושת החודשים, והפסד ברבעון

קבוצת בתי זיקוק נפט דיווחה על הפסד של 15 מיליון דולר לעומת רווח ברבעון המקביל לאור צמצום רווחי הזיקוק ● מנכ"ל בזן מדגיש: "בתקופת הדוח חלה ירידה בסביבת המרווחים, אך מרווחי הסולר והבנזין נותרו ברמה גבוהה ביחס לממוצע הרב-שנתי"

טלי בן עובדיה / צילום: רמי זרנגר

מנכ"לית זמנית לחדשות: הפיתרון של רשת 13 לחילוקי הדעות בדירקטוריון

רשת 13 מעוניינת למנות את טלי בן עובדיה כמנכ"לית זמנית של החדשות ● ברקע, התנגדות שני דירקטורים מטעם הציבור למינויה הקבוע בחברה ● מחר דירקטוריון רשת יתכנס והמינוי הזמני יעלה להצבעה

מימין לשמאל: אבי גבאי, אילן סיגל, יעקב נדבורני, טל גרנות גולדשטיין ואלי אדדי / צילום: ינאי יחיאל, רמי זרנגר, איל יצהר, אוהד רומנו

האיום על טלוויזיה ב-69 שקלים והחשש ב-freeTV: שוק התקשורת נכנס לסחרור

ההכרזה של הוט וסלקום על שיתוף-פעולה בתחום הטלוויזיה, בדומה למהלך שעליו הכריזו בקיץ yes ופרטנר, עלולה להוביל את שוק התקשורת חזרה לימי הדואופול - ולפגיעה בצרכנים ● נפגעת נוספת תהיה הפלטפורמה של קשת ו-RGE, שתהפוך לשחקנית קטנה שנלחמת בענקים

דינה בן-טל גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: דוברות אל על

תודה שטסתם: עלות שכרם של מנכ"לית אל על והיו"ר תזנק במיליון שקל לכל אחד

כפי שנחשף בגלובס, המענק השנתי של בכירי אל על צפוי לקפוץ בחצי מיליון שקל ● ובנוסף תאשר החברה תוספת שכר של כ-20% בשכרם של מנכ"לית החברה דינה בן טל-גננסיה והיו"ר עמיקם בן צבי

תומר ראב''ד יו''ר קבוצת בזק / צילום: אוראל כהן

משפרות רווח ומקטינות חוב: מניות התקשורת בת"א זינקו בעשרות אחוזים

לאחר תוצאות חזקות לפרטנר שהובילו לזינוק במניה, מדווחת בזק על תוצאות בהתאם לתחזיות, עם גידול בעסקי הליבה ● היו"ר תומר ראב"ד: "העניין מצד משקיעים זרים גדל, אבל עדיין אין משהו משמעותי" ● וגם: המהפך הקטן בשוק הסלולר

גיורא בר-דעה, לשעבר מנכ''ל קבוצת שטראוס / צילום: איל יצהר

שנתיים וחצי אחרי הריקול, בשטראוס החליטו: נושאי המשרה לא ייתבעו

ועדת התביעות הבלתי תלויה קבעה כי התהליכים הניהוליים בשטראוס והנהלים לפני אירוע הריקול ב-2022 היו תקינים; וכי לא הוצגו ראיות להפרת חובת אמונים של מי מחברי הדירקטוריון, נושאי המשרה או בעלי התפקידים בחברה ● לפיכך, נקבע כי אין מקום להגיש נגדם תביעות

סייארה. מימין: תמר בר-אילן ויותם שגב שהקימו את החברה / צילום: מנש כהן

בתוך כחצי שנה: חברת הסייבר הישראלית שהכפילה את השווי שלה ל-3 מיליארד דולר

את סבב הגיוס הנוכחי של סייארה הובילו הקרנות אקסל וספייר ונצ'רס בהשתתפות משקיעים קיימים, בהם סקויה וקרן ההון סיכון האמריקאית רד פוינט ● סבב הגיוס הקודם של החברה, שנערך באפריל האחרון, היה לפי שווי חברה של 1.4 מיליארד דולר ● לפני כחודש רכשה סייארה סטארט-אפ צעיר גם הוא בתחם אבטחת המידע בשווי של 162 מיליון דולר

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

מזרחי טפחות: הרווח הנקי זינק ב-30% ל-1.4 מיליארד שקל

התשואה על ההון הגיעה לרמה גבוהה ביותר עד כה בקרב הבנקים הגדולים - 19% ● בדומה למתחרים, מזרחי טפחות הציג צמיחה חדה באשראי לציבור