מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova
שתי חברות תעופה אירופיות הודיעו על הארכת תוקף השעיית הטיסות לישראל. חברת התעופה הצרפתית אייר פראנס הודיעה כי לא תשוב לישראל עד סוף החודש (26.11), וחברת התעופה האיטלקית ITA הודיעה כי לא תשוב עד אמצע ינואר, ותוותר על הפעילות בשנה הקרובה (13.1.25).
● שאלות ותשובות | זו הדרישה של חברות התעופה הזרות כדי לחזור לארץ
● סערת הלואו־קוסט וההחלטה שעשויה להתגלגל למחירי הטיסות
הודעתן של אייר פראנס ו-ITA הגיעה יממה בלבד לאחר האירועים האלימים והקשים כנגד אוהדי מכבי תל אביב באמסטרדם, שהביאו להגברת הכוננות באירופה בכלל. זמן קצר אחרי האירועים, המטה לביטחון לאומי הודיע כי יש להימנע מהגעה גם למשחקה של מכבי תל אביב אמש (ש') בבולוניה, במסגרת היורוליג. הודעה זו עלולה להשפיע על תחושת הביטחון של ישראלים לקראת משחקי ספורט והופעות, ואף לצמצם את הביקוש לטוס אליה ולבירות נוספות באירופה. חברות התעופה האירופיות אמנם מאריכות את ביטולי הטיסות בלי קשר ישיר לאירועים האחרונים, אך מתגבר החשש שירידת ביקוש תהפוך לשיקול נוסף בשאלת החברות האם לשוב לישראל.
הביטול ארוך־הטווח של ITA מצטרף לשורת חברות נוספות שהחליטו לוותר על הפעילות בישראל עד סוף השנה, בהן וויזאייר ו-KLM, שהחליטו להשעות את טיסותיהן עד ינואר 2025. חברות כגון דלתא, וירגין אטלנטיק ובריטיש איירווייז, צפויות לשוב בין מרץ לאפריל. לעומת זאת, יש גם חברות שמודיעות על ביטולים קצרי־טווח ביחס לאחרות, כמו אייר פראנס, אייר אירופה ואג'יאן, שנכון להיום, צפויות לשוב לפני אמצע דצמבר. כמו כן, חברות רבות בוחרות שלא לנקוט בתאריך חזרה, בהן אמריקן איירליינס, יונייטד איירליינס, אייר קנדה, אייר אינדייה, ריינאייר, נאוס וקורנדון.
ירידה בביקוש של חופשות באמסטרדם
בתוך כך, לאחר אירועי האלימות הקשים באמסטרדם בסוף השבוע האחרון, סוכני נסיעות מעידים על עלייה בכמות הבקשות לבטל טיסות שנקבעו מראש ליעד; מרבית הבקשות לביטולים הן בעיקר לטווח זמן קצר יחסית ועד 10 ימים קדימה. מלבד הבקשות לביטול, חלה גם ירידה בהתעניינות בחופשה בעיר הבירה ההולנדית.
לפי נתוני אופיר טורס, במהלך סוף השבוע האחרון, חלה ירידה דרסטית בחיפושים אחר טיסות לאמסטרדם. יוני וקסמן, המשנה ליושב ראש אופיר טורס, הסביר כי "אנו עדים לירידה טבעית בחיפושי טיסות לאמסטרדם, אך חשוב לציין כי לא נרשמה עלייה משמעותית בביטולי הזמנות קיימות". רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים, מציינת כי "אירוע האלימות הקשה שחוו אוהדי מכבי תל אביב באמסטרדם הוביל לשיחות עם סוכנינו".
בענף מדגישים כי הבקשות לביטול חופשות בבירה ההולנדית היא בסדרי גודל קטנים יחסית, הודות לכך שעוד לפני האירועים האחרונים, עלו הביקושים למוצרים ביטוחיים ולהזמנת כרטיסים גמישים. כך, הישראלים עומדים על הגדר וממתינים להמשך ההתפתחויות כדי להחליט. בן נתן הוסיפה כי "בחודשים האחרונים, ראינו שכמעט כל הלקוחות דואגים להוסיף אפשרויות גמישות שונות עבור הנסיעה, ורבים אחרים שסוגרים את החופשות שלהם מהרגע להרגע".
במהלך השנה האחרונה, ישראלים שקלו בקפידה לאן ומתי לטוס. גברו הביקושים לטוס ברגע האחרון, בעקבות הקושי לתכנן קדימה, כאשר לסל השיקולים נוספו גם תחושת הביטחון והיחסים בין המדינות. לפי נתוני רשות שדות התעופה, למעלה מ-240 אלף נוסעים טסו לאמסטרדם מתחילת השנה הנוכחית. זאת, על אף שדרכי ההגעה אליה הצטמצמו, עם התנדנדותן של חברות הלואו־קוסט והחברה ההולנדית KLM, שלא יחזרו לפני שנת 2025. גם ארקיע, שטסה ליעד בעונת הקיץ, לא תכננה להמשיך להפעיל את הקו במהלך עונת החורף.
מאז תחילת השנה, חלה ירידה של כמעט 50% בכמות הנוסעים לאמסטרדם, בדומה ליעדים רבים אליהם הצטמצמו הטיסות, כמו לונדון וברלין. באל על, החברה האחרונה שנותרה בקו תל אביב־אמסטרדם לחורף הקרוב, הודיעו בשישי האחרון על מדיניות מקלה לשינויים ולביטולים של כרטיסי טיסה מאמסטרדם ואליה. מהחברה נמסר כי התקבלו פניות לביטול, אך לא בהיקפי ענק - ובשל המחסור במושבים, מגיעים במקומם נוסעים אחרים.
וקסמן מסביר כי לשיקול הכלכלי יש מקום משמעותי לקראת ההחלטה האם לבטל חופשה בבירה ההולנדית. "חופשה באמסטרדם מצריכה השקעה כספית משמעותית, בעיקר בשל מחירי הטיסות ליעד זה והמלונות היקרים. מטיילים שכבר הזמינו חבילות נופש נמנעים מביטולים משתי סיבות עיקריות: הרצון להימנע מתשלום דמי ביטול גבוהים, וחוסר הנכונות לאבד את ההשקעה המשמעותית שכבר בוצעה ברכישת הטיסות והלינה". כמו כן, מרבית המטיילים בחודשי החורף הם יחידים וזוגות, ופחות משפחות, שלרוב מושפעות יותר מאירועי קצה כאלה.