ענקית הרכב החשמלי טסלה עברה שנה של רכבת הרים. היא עלתה לשיאים חדשים וירדה לשפל, ואז שוב שיאים. אבל למרות התנודתיות הגבוהה במניה, סוף השבוע האחרון היה אולי הדרמטי ביותר בחברה של אילון מאסק כשהיא נסגרה בשווי שוק של יותר מטריליון דולר.
● מומחים כותבים | לא הכול מופלא: הנתונים הפחות זוהרים במסלולי הפנסיה עוקבי ה-S&P 500
● בלעדי | רוצה להביא את אילון מאסק והשיח' בין זאייד: זה יועץ ה-AI החדש של נתניהו
הסיבה לעליות נעוצה באדם אחד: דונלד ג'יי טראמפ. הקשר ההדוק בין הנשיא הנכנס לאילון מאסק הביא לזינוק של יותר מ־200 מיליארד דולר בשווי של טסלה ושל מעל 30%. מאסק צפוי להמשיך להיות מקורב לממשל, ואף ייתכן שימונה לראש ועדה שתעסוק בייעול הממשל החדש.
בשווקים מצפים שהקשר בין השניים יתורגם להקלות עבור מאסק - הן בהיבט הרגולטורי על החברות שבבעלותו והן בסיוע במאבקים המשפטיים שטסלה מנהלת נגד הרשויות בארה"ב. המשקיעים צופים יתרונות כמו הארכת הקלות מס, פחות רגולציה, ופיקוח פחות אגרסיבי על הגבלים עסקיים, היבטים שיועילו לא רק למאסק אלא לשורה של חברות. רק שבניגוד לחברות אחרות, טסלה היא אחת המניות היקרות בוול סטריט עם מכפיל רווח נושק ל־80. לשם השוואה מניית אפל נסחרת לפי מכפיל רווח של כ־37. מה צפוי להרוויח מאסק מהיחסים עם טראמפ והאם השקעה בטסלה עדיין אטרקטיבית?
השלכות על תחום הרכב האוטונומי
טסלה מנסה לפתח בארה"ב כבר מספר שנים את הרכב האוטונומי שלה - רכב שייסע ברחובות ללא צורך בנהג אנושי. בעוד רכבים אוטונומיים כבר פועלים בכבישי סין הודות לרגולציה מקלה יותר, בארה"ב הפרויקט מתעכב או לפחות החדירה הרחבה שלו. נראה שמה שאילון מאסק הכי צריך מדונלד טראמפ הוא עליית מדרגה בקידום פרויקט הרכב האוטונומי שלו, המיזם הכי חשוב של מאסק. עם זאת, ספק אם הוא ישיג אותו באמצעות הקרבה לנשיא האמריקני. לפי סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר: "העליות במניית טסלה קשורות לניצחון טראמפ ולקשריו ההדוקים עם אילון מאסק. זה עשוי לעזור לטסלה בטווח הארוך, אך העלייה האחרונה נובעת בעיקר מסנטימנט ולאו דווקא מגורמים פונדמנטליים (כלומר מהותיים לחברה, א"כ)".
חוסר הבהירות הזה לא הרתיע את תומכי טסלה. ביום שישי, היקף האופציות שמתמחרות עלייה במניית טסלה הגיע לשיא עם יותר מ־4.7 מיליון חוזים נסחרו. "היתרונות לטסלה מניצחון טראמפ אינם ברורים מיד", אמר דן לוי, אנליסט בבנק ברקליס. "מדיניות רכבים חשמליים עשויה לקבל פחות דגש, וביטול אפשרי של זיכוי המס לרכישת רכבים חשמליים עשוי לפגוע במכירות טסלה בארה"ב".
ובכל זאת, וסצ'ונוק מאמין שטסלה היא השקעה משתלמת "יש להם סיכוי להגיע בשוק הרכב החשמלי למעמד של אפל בשוק הסלולר. וגם הם הכי מתקדמים בתחום הרכב האוטונומי, כמה רמות לפני כולם".
בינתיים מאסק שקוע בתביעות
בינתיים, דיווח של סוכנות הידיעות AP מציין כי הרגולטור בארה"ב ממשיך להערים קשיים על טסלה. הרשות לבטיחות בדרכים (NHTSA) שלחה מכתב לטסלה שבו דורשת לבדוק את דרך התקשורת עם לקוחות פוטנציאליים, מאחר שטסלה טוענת כי רכבים אוטונומיים יהיו ללא צורך בנהג - בניגוד להנחיות הקיימות.
הסוכנות העניקה לטסלה עד ה־18 בדצמבר להגיב למכתב, אך החברה יכולה לבקש הארכה. משמעות הדבר היא שהחקירה לא צפויה להסתיים עד כניסתו של טראמפ לתפקיד בינואר. בינתיים יש מי שחוששים שמאסק יקבל גישה מסוימת ל־NHTSA, ובכך יפגע בבדיקות הנוגעות לנהיגה האוטונומית המלאה, ובדיקות אחרות עלולות להיפגע. מאסק אף העלה את הרעיון לסייע בפיתוח תקני בטיחות לאומיים לרכבים אוטונומיים. בינתיים מאסק יוכל להרוויח מנשיאותו של טראמפ שצפוי להטיל מכסי ייבוא על מתחרים בחו"ל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.