"החברה הערבית מהווה 20% מאוכלוסיית המדינה, וזה לא מספר שאפשר להתעלם ממנו, מדובר ב20% מקהל הלקוחות או בעלי העניין" - כך אמר היום (ג') חסן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, בכנס אחריות עסקית של גלובס, שנערך בשיתוף בנק מזרחי טפחות, נספרסו, ישראכרט, IBI והרצוג.
● כנס אחריות עסקית | החשב הכללי: "לטפל בעתיד ולהסתכל על הטווח הארוך זה לא לוקסוס, זה הכרח"
● כנס אחריות עסקית | יו"ר IBI קרנות נאמנות: "למרות שמניות האנרגיה המתחדשת עשו פחות טוב, הביקוש הולך וגדל
עוד אמר כי נכון להיום אפשר לראות ש"החברה הערבית עוברת שינויים משמעותיים ביותר". לדבריו, בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית בשיעורי הזכאות לבגרות ובמספר הסטודנטים בחברה הערבית, כמו גם שיעור התעסוקה בקרב הנשים הערביות שהגיע ל-50%, פי שניים מהאחוז עליו עמד לפני עשור.
טואפרה הביא דוגמאות מהעולם לשילוב מוצלח של מיעוטים בתעשייה. כך למשל, בנק אוף אמריקה הגדיל ב-40% את מספר המנהלים מאוכלוסיות המיעוט, כמו גם התאים את מוצריו הפיננסיים למיעוטים, והגדיל את הרכש המקומי בחמישה מיליארד דולר.
לדבריו, "הבנק ביקש גם לבצע תמורה בתוך הקהילה דרך תוכניות לחינוך פיננסי, פעילות שהיא בתוך הליבה של העסקים שלו, כלומר במסגרת התוכניות הללו הבנק עדיין עבד בתחום הליבה שלו. הבנק פיתח תוכניות להכשרה פיננסית וזה הביא לגידול של 25% בכמות הפיקדונות שבאה לתוך הבנק".
בישראל, ציין טואפרה את תנובה כדוגמה חיובית, כאשר כיום כמעט 20% מעובדיה הם מהחברה הערבית, והחברה שואפת להגדיל בהתאמה את מספר המנהלים הערבים.
"כמות העסקים בחברה הערבית נמצאת במגמת צמיחה"
עוד התייחס טואפרה לנתונים כלכלים בנוגע לחברה הערבית כמו זאת שמשק בית ערבי צורך באופן דומה למשק בית יהודי מבחינה כלכלית, וציין כי אחוז גידול השכר בחברה הערבית עומד על 4% בשנה. כמו כן סיפר כי "העובדים הערבים מתאפיינים בוותק ממוצע של 140% בהשוואה לעובדים הכלליים, וכמות העסקים בחברה הערבית נמצאת במגמת צמיחה". לדבריו, הבסיס הוא טוב, ומכאן חשובה אסטרטגית השילוב.
"כשאנחנו מדברים על שינוי חברתי צריך למצוא חפיפה בין הערך הכלכלי שכל תאגיד מחפש, אם זה להגדיל את נתח השוק, את הנאמנות של הלקוחות, אם זה להחדיר חדשנות ולצד זאת - חלק מהאחריות של מנהלי אחריות תאגידית היא להביא לתוכניות שיובילו לצמצום פערים, סובלנות ושיפור איכות החיים. אלו מטרות שלא רק טובות לנו, לאנשים באופן פרטי, אלא גם לחוסן הכלכלי של המדינה, והמטרה היא כאמור למצוא את האיזון בין השניים ואת השטח החופף". לדבריו, "לא מספיק רק לתרגם לערבית. חלק מהעבודה היא להביא מוצרים מותאמים לאוכלוסייה, וזה מצריך חשיבה והבנה של הצרכים של אותה חברה. מהבחינה הזאת חשוב לדבר עם החברה הערבית ולא עליה. לעבוד איתה, לייצר את שיתופי הפעולה איתה ולא במרחק ממנה.
בהתייחסו להתאמת שירותים ומוצרים, הדגיש טואפרה כי "לא מספיק רק לתרגם לערבית. נדרשת חשיבה מעמיקה והבנה של הצרכים הייחודיים של האוכלוסייה". כדוגמה הביא את סיטי בנק, שפתח חטיבות המותאמות לעקרונות דתיים של לקוחות מוסלמים ויהודים, ואת בנק הפועלים שפיתח מסלולים ייעודיים לחברה הערבית.
התאמת מוצרים לצרכי האוכלוסייה הערבית
כמו כן, דיבר על כך ש"העבודה מול החברה הערבית מתמקדת בארבעה תחומים מרכזיים, ביניהם קידום גיוון והכלה בהון האנושי, התאמת מוצרים לצרכי האוכלוסייה הערבית, תרומה לקהילה, ופיתוח שותפויות אסטרטגיות. לדבריו, ההון האנושי בחברה הערבית צמח באופן משמעותי בעשור האחרון. "אם ניקח לדוגמה את תחום עריכת הדין, לפני עשור היה קשה למצוא שותפים ערבים במשרדים הגדולים. היום המצב שונה לחלוטין". עוד הדגיש כי שילוב עובדים מהחברה הערבית דורש חשיבה מעמיקה, "אין מדובר רק בגיוס עובדים, אלא בתהליך מקיף שצריך לעבור דרך כל שרשרת הגיוס של החברה. נדרשת עבודה פנים-ארגונית שתאפשר הכלה אמיתית וגיוון משמעותי. זה תהליך שמחזק את החוסן הפנימי של החברות לאורך זמן".
עוד התייחס לעבודה מול הספקים ואמר כי "רכש מגוון אינו סיסמה ריקה, זהו מהלך שמוזיל עלויות ומביא להערכה גבוהה מצד הלקוחות". בהקשר הזה ציין את אינטל ישראל כדוגמה לחברה שהשקיעה משאבים רבים בהנגשת הזדמנויות לעסקים בבעלות מיעוטים.
בנוגע לאסטרטגיית היישום, הדגיש טואפרה כי מפת הדרכים מתחילה בתהליך רתימה שמצריך מחויבות של ההנהלה הבכירה והדירקטוריון וכל הגורמים הבכירים בעצם החברה. לדבריו, "חשוב לנסח מדיניות ולדבוק בה".
כמו כן, טואפרה דיבר על הפעילות הנוכחית שלו ואמר כי "אנחנו פועלים במגוון ערוצים - כולל מרכזי הכוון תעסוקתי ומתן תמריצים למעסיקים. זוהי משימה שחשיבותה קריטית לכלכלה, למדינה ולצמיחה המשותפת שלנו בשנים הבאות".
*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק מזרחי טפחות, נספרסו, ישראכרט IBI והרצוג
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.