דונגפנג BOX / צילום: יח''צ
חברת דלק מוטורס הודיעה היום (ג') לבורסה כי היא רוכשת את פעילות יבוא רכבי דונגפנג מוטור הסינית מידי מטרו מוטור, בתמורה ל-110 מיליון שקל; זאת, בנוסף לעלויות מלאי הרכבים שכבר נמצאים בישראל והוזמנו, שנאמד בלמעלה מ-50 מיליון דולר. מניית דלק מוטורס עולה כעת בכ-2%.
● השבוע בענף הרכב | החל מ-120 אלף שקל: מבול של רכבים חדשים בדרך לישראל. קבלו טעימה
● ישראל מגיעה לוועידת האקלים עם המס הגבוה בעולם על רכב חשמלי
● מבחן דרכים | לרכב הזה יש סטטוס נחשק, טכנולוגיה עילית והמחיר בהתאם
מטרו מוטור, שהוקמה ב-1981, נמצאת בבעלות משותפת של קרסו מוטורס (33%) איש העסקים חן למדן (33%) והמייסד, גדי אבירם (33%). מטרו מייבאת שורה של מותגי אופנועים מובילים מתוצרת יפן וקוריאה. העסקה מותנית באישור רשות התחרות, אולם בענף מעלים ספק האם האישור אכן ייתקבל. זאת, בין השאר, בשל בחינה שמבצעת כיום רשות התחרות ביחס לפיזור מותגי הרכב הסינים בידי היבואנים הגדולים, והלחץ של ועדת הכלכלה ומשרד הכלכלה להקטין את ריכוזיות המותגים שבידי היבואנים.
זכיון היבוא של דונפנג נמצא רשמית בידי קבוצת קבוצת מטרו מאז חודש מרץ השנה. זאת, בין השאר, בזכות הצלחתה בהחדרת המותג VOYAH של הקבוצה, ולאחר שגברה על יריבות כמו קבוצת טלקאר וקבוצת UMI.
במקביל, מטרו אף הודיעה על הקמת מבנה ארגוני חדש, שכולל חטיבת רכב פרטי נפרדת מזו של פעילות הרכב הדו-גלגלי, בו היא אחת הקבוצות הדומיננטיות בישראל. אולם, היא החליטה, ככל הנראה, למכור את הזיכיון, בשל ההשקעות הכבדות הנדרשות לצורך הקמת פעילות יבוא, שיווק ושירות רכב בפריסה ארצית; פעילות שכוללת הקמת שורה של אולמות תצוגה, מוסכים, מערך חלפים והתחייבות מול היצרן לרכישה של מלאים בעשרות מיליוני דולרים. בנוסף, קיימים כיום סימני שאלה לגבי המשך הצמיחה של פלח הרכב החשמלי לאחר הזינוק במס שצפוי בינואר הקרוב.
קבוצת דונפנג הסינית, בשליטה מלאה של ממשלת סין, היא אחת הקבוצות העסקיות הגדולות בסין, ומחזיקה חברות־בנות רבות, שפועלות בתחומים רבים. בין השאר, החברה היא הספקית המרכזית של טילים בליסטיים בין־יבשתיים לצבא האדום.
אלו הדגמים של דונגפנג שנמצאים בדרך לאירופה ולישראל
חטיבת הרכב של הקבוצה, דונפנג מוטור, היא מיצרניות הרכב הגדולות בסין, אולם נוכחותה בשווקי היצוא המערביים, ובאירופה בפרט, הייתה עד כה צנועה והוגבלה לשני דגמים חשמליים יקרים (400 אלף שקל פלוס) של מותג הפרמיום VOYAH, שמשווקים באירופה מזה כשנתיים, בהצלחה מוגבלת.
בתחילת השנה, הודיעה החברה על כוונתה להיכנס לאירופה באמצעות מספר מותגים, וישראל היא אחד השווקים הראשונים במערב אליהם היא מייצאת.
במקור, החברה התכוונה להיכנס לשוק האירופי עם ארבעה מותגים: הראשון הוא מותג הפרמיום החשמלי VOYAH, שצפוי לקבל בקרוב קרוס-אובר חשמלי מפואר, שמיועד להתחרות בטסלה Y ודומותיה. רכב זה אמור לקבל תקינה אירופית בתחילת השנה הבאה; השני הוא מותג הרכב החשמלי עירוני העממי NAMMI, שכרגע יש לו דגם אחד בלבד ליצוא: המכונית החשמלית עירונית BOX, שאורכה כ-4 מטרים וטווח הנסיעה שלה עד כ-320 ק"מ. מלאי ראשון של מאות כלי רכב כאלה כבר נמצא בישראל מזה מספר שבועות, ומחירו צפוי להתחיל בכ-120 אלף שקל לערך, לפני עליית מס הקנייה בינואר.
המותג השלישי הוא מותג נישה עם רכב שטח-פאר קיצוני בשם HERO, שאמור להיות משווק בכמויות קטנות מאד, במחירים של 700-800 אלף שקל; והמותג הרביעי, והמעניין ביותר, מכונה בסין "אי-פאי" (שמו באירופה טרם נקבע) והוא מותג "עממי נגיש", שכולל משפחתית חשמלית וקרוס-אובר חשמלי, שאמורים להתחרות במרכז השוק. מחירם בסין מתחיל כבר בסביבות 22 אלף דולר.
פרט לכך, לקבוצת דונפנג יש מותג רכב חשמלי בבעלות חלקית ושמו פורת'ינג, שמייצר קרוס-אובר וסדאן חשמליות בתקינה לסדרות קטנות, ומיובא על ידי UMI.
יצוין כי לאחר מס הקנייה הכבד שהוטל על יבוא רכב חשמלי מתוצרת סין באיחוד האירופי, החליטו חברות סיניות רבות להקפיא לעת עתה את פיתוח הדגמים החשמליים שלהם בתקינה אירופית, כך שלא ברור לאילו מהמותגים והדגמים של הקבוצה תהיה המשכיות באירופה בשנים הקרובות.