גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכונית הזו התחילה טוב, צנחה ועכשיו חוזרת לסיבוב נוסף בשוק

הדור המחודש של יונדאי איוניק 5 החשמלית שומר על העיצוב המתוחכם ועל תא הנוסעים הענק, אבל מוסיף טווח ראוי ולא מעט עידון ● בתמחור יש לה תחרות קשה ● מבחן דרכים

יונדאי איוניק 5 / צילום: יח''צ
יונדאי איוניק 5 / צילום: יח''צ

יונדאי איוניק 5, החשמלית הראשונה של יונדאי מוטורס שתוכננה מבראשית כחשמלית, נחתה בישראל בשלהי 2021. בשנתה המלאה הראשונה (2022) היא כבשה נתח של 8.4% מהמכירות בפלח החשמלי, הישג מכובד בהתחשב במחיר הממוצע שלה, סביב 220 אלף שקל.

בלעדי | משרדי הגנת הסביבה והאוצר מגבשים תמריצי מס למסחריות חשמליות במשקל עד 4 טון  
דלק מוטורס תרכוש את פעילות יבוא רכבי דונגפנג; אלו הדגמים שבדרך 

ב-2023 צמחו מכירותיה בכ-30% אבל נתח השוק נחתך בכמעט חצי. זוהי דוגמה קלאסית לאופי ההפכך של פלח הרכב החשמלי בישראל, שהופך לאחד הצפופים בשוק וממליך מלכי מכירות חדשות לבקרים. כעת היא מגיעה אלינו אחרי "טיפול אמצע החיים" שבמרכזו שיפורים מהותיים בטווח הנסיעה ובתא הנוסעים. האם היא תחזור לצמרת?

עיצוב חיצוני

חיצונית לא הרבה השתנה באיוניק 5 מודל 2024. החלק התחתון של הפגושים והחישוקים עוצבו מחדש, ונעשו עוד כמה שינויים קוסמטיים קלים. הרכב שומר על העיצוב החכם - או ההיפסטרי, תלוי את מי שואלים - של המודל היוצא. הוא עדיין מצליח להסוות ממדים של קרוס-אובר גדול בתוך עיצוב דמוי האצ'בק קומפקטית.

תורמים לכך משטחי מרכב ישרים, פנסים מלבניים מלפנים ומאחור, גריל רבוע מלפנים, קשתות גלגלים סימטריות ועמודי גג זקופים. רק כשעומדים ליד המכונית מגלים שהיא גדולה כמעט כמו אאודי Q5 וניצבת על חישוקים ענקיים.

פנים הרכב

תא הנוסעים ענק ומגמד את היושבים בתוכו, לא משנה מה ממדיהם הפיזיים. החלונות רחבים ועמוקים, מפתחי הדלתות מזכירים מיניוואן, המושבים הקדמיים דומים לכורסת טלוויזיה ועל המושב האחורי אפשר להושיב ברווחה שלושה מבוגרים, לכולם יש יותר מרחב רגליים ממה שיצטרכו. תנוחת הישיבה גבוהה מהצפוי וגם הרצפה השטוחה לגמרי בכל הרכב תורמת לתחושת המרחב.

איכות הגימור והחומרים טובה מאוד ובידוד הרעשים מצוין, אם כי עדיין ניתן למצוא פלסטיק קשיח בתא. אולי כדי להשאיר מקום לבידול מהאחות היוקרתית ג'נסיס GV60, שמבוססת על אותה פלטפורמה.

האבזור התקני בגרסה הגבוהה שבה נסענו עשיר וכולל מערך בטיחותי מקיף, עור, מושבים חשמליים וכו'. מסיבה לא ברורה, גג שמש פנורמי כלול רק בגרסה היקרה ביותר. זו עשויה להיות בעיה שיווקית מול מתחרות סיניות (וטסלה), שבהן גג כזה הוא חלק מהמפרט הבסיסי.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד המינימליסטי של הדור היוצא הוחלף בצמד מסכים רוחביים בעיצוב מקובל יותר, שמתמזגים זה בזה. אמנם אין כאן מסך ענק ושטוח נוסח טסלה ושות', אבל הממשק הגרפי חד, ברור ונאה.

הנדסת האנוש מתקנת כמה מה"באגים" של הדור היוצא. פאנל המתגים הפיזיים שמתחת למסך המגע מאורגן היטב ונוח לשליטה בפונקציות חיוניות, המסך משקף היטב מערכות הפעלה סלולריות, והקונסול המרכזי הענק נע על ציר.

תא המטען האחורי יכול להכיל נפח מכובד של 520 ליטר ויש גם תא מטען קדמי סמלי, בנפח כמה עשרות ליטר, ושפע חללי אכסון בתא עצמו.

מנוע וסוללה

אחד החידושים המרכזיים במודל 2024 הוא אימוץ סוללות גדולות יותר. הגרסה הבכירה שבה נסענו מצוידת בסוללה בקיבולת מסיבית של 84 קילוואט-שעה. בשלב הראשון משווקת האיוניק 5 רק בגרסה חד מנועית, עם מנוע בהספק כ-230 כ"ס שמניע את הגלגלים האחוריים.

למרות משקל של קצת יותר מ-2 טונות, הרכב צובר מהירות בקצב נאה בכל שיפוע, ואף שתאוצה מאפס ל-100 ב-7.5 שניות "על הנייר" לא תרשים את חובבי הביצועים החשמליים, בעולם האמיתי הוא מרגיש נמרץ.

לחיצה על הדוושה דוחפת את הרכב קדימה מיידית גם במצב תכנות רגיל, והמצב הספורטיבי מחדד אותה.

הסוללה המוגדלת מספקת עלייה של קרוב ל-100 ק"מ בטווח המוצהר בהשוואה למודל היוצא, והוא עומד כעת על 570 ק"מ. עם שימוש מתון יחסית במזגן, נראה שהטווח האמיתי די קרוב למוצהר. סביר שבקיץ, עם מזגן פועל בשיא העוצמה, הטווח יהיה נמוך בכ-15% מהמוצהר, ועדיין נראה שמערכת ניהול האנרגיה עברה שדרוג משמעותי. הגרסה עם הסוללה הגדולה מגיעה כעת עם קצב טעינה משופר של עד 230 קילוואט, אבל ברוב עמדות הטעינה הציבוריות "המהירות" בישראל הוא די תיאורטי.

עוד אלמנט ראוי לציון הוא מערכת מיחזור האנרגיה בבלימה של יונדאי, שמאפשרת לשלוט בעוצמה שלה. במצב החזק ביותר הרכב מייצר האטה רצינית בכל הרפיה מדוושת התאוצה ומייצרת טעינה עצמית די מרשימה.

על הכביש

על הכביש האיוניק 5 המחודשת היא מכוניות נעימה לנסיעות ממושכות. יש לה מתלים רכים יחסית ולמרות החישוקים הגדולים (19 אינץ' ברכב המבחן) היא מצליחה לנטרל היטב את רוב המהמורות שכבישי ישראל המשובשים מעמידים בפניה. השיכוך לא מלווה בתנודות לוואי נוסח גלישה על גלים, שאופייניות לכלים חשמליים עם מתלים רכים.

מנגד נטיית הגוף די משמעותית בפניות מהירות, וההיגוי מאוזן אבל לא הכי חד. חבל גם שהמערכת החדשה לסיוע אוטומטי לשמירה על הנתיב מושכת את ההגה באגרסיביות בכל פעם שהיא נתקלת בסימונים על אספלט שאינם מוצאים חן בעיניה. אפשר וכדאי לנתק אותה, אבל צריך לעשות זאת מחדש אחרי כל התנעה.

היציבות הכיוונית על הכביש המהיר טובה מאוד, אבל קוטר הסיבוב הגדול מכביד על תמרונים הדוקים, כפי שניתן לצפות מרכב עם בסיס גלגלים של לימוזינה (2.9 מ'). למרבה המזל מערכת מצלמות היקפית יעילה מונעת מפגשים בלתי רצויים עם קירות ומכוניות בחניות צפופות.

מחיר

החבילה הדינמית של ה-5 מכוונת בעליל עבור נהגים "משפחתיים" ורגועים. אולי בגלל זה טרחה החברה לייצר למכונית גרסת "N" אגרסיבית (ויקרה מאוד).

עם מרווח גחון של 16 סנטימטרים, ירידה לשטח רציני היא מחוץ לתחום. עם זאת, ה-5 מדלגת ללא קושי על מדרכות גבוהות ותצלח ללא נזק משטחי חצץ ועפר.

למי שאינו זקוק לטווחים ארוכים, ביצועים נמרצים או תא מפואר ישנה גרסת הבסיס עם הספק של 170 כ"ס וטווח של עד 440 ק"מ במחיר פתיחה של 210 אלף שקל. הגרסה ארוכת הטווח עולה 230 אלף שקל ועד 280 אלף, בהתאם לרמת האבזור. במחיר הזה יש לה תחרות קשה מצד להיטי מכירות סינים וטסלה Y המוזלת, וזה עוד לפני עליית המס בינואר. מדובר בחשמלית מצטיינת, שפונה לאינטלקט ולא לרגש או לכיס. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

קיה EV6

חולקת פלטפורמה ומכללים עם האיוניק אבל העיצוב וכיול השלדה יותר ספורטיביים. לגרסת הבסיס, שעולה 237 אלף, מנוע בודד בהספק 229 כ"ס וסוללה של 77 קילוואט

קיה EV6 / צילום: יח''צ

סמארט 3

204 עד 235 אלף שקל עולה הקרוס-אובר החשמלי מבית גילי הסינית ומרצדס. יש לו מנוע בודד בהספק 272 כ"ס וסוללה של 66 קילוואט עם טווח של עד 435 ק"מ

סמארט 3 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מטוס ארקיע בנתב''ג / צילום: Shutterstock

החברות הישראליות קיבלו אישור להפעיל טיסות ישירות לניו יורק, אבל יש להן תנאי

מינהל התעופה הפדרלי אישר לחברות ישראליות, לצד אל על, להפעיל טיסות לניו יורק ● במשרד התחבורה דוחפים, אך בארקיע ככל הנראה לא מעוניינים, ובישראייר מתנים זאת בביטול "חוק טיבי" המטיל על חברות התעופה חובות צרכניות ● מה יקרה למחירים אם יוסרו המכשולים?

גאוטם אדאני, ראש קבוצת אדאני / צילום: APSEZ

כתב אישום על הונאת ענק: הבעלים ההודי של נמל חיפה מסתבך

המיליארדר גאוטם אדאני ושני בכירים נוספים מואשמים בקשירת קשר לביצוע עבירה, בפרשה בה לפי החשדות הם השיגו מימון מגורמים בארה"ב ובעולם "על בסיס מסמכים שיקריים" ● בנוסף הם מואשמים בכך שהסכימו לשלם שוחד של כ-250 מיליון דולר לגורמים ברשויות בהודו

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

צים הרוויחה מעל מיליארד דולר ברבעון; המניה מזנקת בוול סטריט

חברת הספנות צים מדווחת על זינוק של 117% בהכנסות, לאחר שמחירי ההובלה הוכפלו, ומעלה שוב את התחזית השנתית ● תחלק דיבידנד של 440 מיליון דולר ● המנכ"ל אלי גליקמן: "אין אף חברה ישראלית שהרוויחה סכום כזה ברבעון" ● "אני נזהר בדבריי על אנליסטים, אבל הם בד"כ מומחים להסביר מה היה בעבר, וקשה להם לצפות את העתיד"

אלי פלדשטיין / צילום: רשתות חברתיות

פגיעה בביטחון המדינה: הוגש כתב האישום נגד אלי פדלשטיין

פלדשטיין נאשם במסירת ידיעה סודית בכוונה לפגוע בביטחון המדינה - העבירה החמורה ביותר בתחום הריגול שהעונש המרבי עליה הוא מאסר עולם ● כתב אישום הוגש גם נגד איש המילואים המואשם שהעביר לפלדשטיין את המסמך ● המדינה מבקשת להאריך את מעצרם עד לתום ההליכים המשפטיים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה שוב עקפה את הציפיות; המניה ירדה במסחר המאוחר

זהו הרבעון התשיעי ברציפות בו החברה עקפה את ציפיות האנליסטים ● החברה הרוויחה 81 סנט למניה, ההכנסות היו 35 מיליארד דולר, זינוק של 94% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה ● ההכנסות ממרכזי הנתונים היו 30.1 מיליארד דולר, יותר מפי שניים מהרבעון המקביל ● תחזית ההכנסות לרבעון הרביעי, אף שהיא גבוהה מממוצע תחזיות האנליסטים, מאכזבת את המשקיעים

מימין: דניאל שרייבר ושי וינינגר, מייסדי ומנהלי למונייד / צילום: אתר החברה

148% בשלושה שבועות: המניה הישראלית שהפתיעה והקשר לשורטיסטים

מניית הביטוח הדיגיטלי למונייד יותר מהכפילה את ערכה בעקבות דוחות כספיים שהפתיעו את השורטיסטים והגדילו את הביקוש למניה ● גם בחירתו של טראמפ ותחזיות ההנהלה תרמו לזינוק

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

מזרחי טפחות: הרווח הנקי זינק ב-30% ל-1.4 מיליארד שקל

התשואה על ההון הגיעה לרמה גבוהה ביותר עד כה בקרב הבנקים הגדולים - 19% ● בדומה למתחרים, מזרחי טפחות הציג צמיחה חדה באשראי לציבור

ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock

מחזיקים מטבע דיגיטלי בחו"ל? בקרוב, המידע עליכם יגיע בקלות לרשות המסים

ישראל מצטרפת לתקן ה־CRAF של ה־OECD, במסגרתו ישתפו המדינות במידע בנושא קריפטו ● המנגנון ייכנס לתוקף ב־2027, וברשויות עובדים על הטמעתו ● מומחה למיסוי: "הכרחי להשלים המהלך בגילוי מרצון" ● לאחרונה הגבירה רשות המסים את פעילות האכיפה בנושא

בנייה בישראל. ''הוצאות חריגות שוחקות את הרווחיות של היזמים'' / צילום: Shutterstock

קבלני הביצוע נשארו בלי רווח, ויזמי הנדל"ן נדרשים לפתוח את החוזים והכיס

חברות הביצוע דורשות מהיזמים לפתוח חוזי בנייה סגורים וקבועים מראש, בשל התייקרויות בשוק מעבר למדדי הלמ"ס ● תוספות התשלום מגיעות כיום לעד 5% מעלויות פרויקטים ● בדניה סיבוס דורשים מלמ"ס לעדכן את המדדים, "ואם הדברים לא ייפתרו, נשקול הגשת בג"ץ"

חיילים אוקראינים נחים לאחר ירי על עמדות רוסיות במחוז דונייצק, סוף אוקטובר / צילום: Reuters, Fermin Torrano

ביום ה-1,001 של הפלישה הרוסית: האם אוקראינה עוברת את סף העייפות?

תחקיר בי.בי.סי מתאר דמורליזציה חמורה בצבא האוקראיני: עריקה של עשירית מהחיילים, כמעט 100,000 ● סקר מראה כי רוב האוקראינים רוצים משא ומתן לשלום מייד ● רוסיה אינה מחוסנת. כלכלנים מעמידים בספק את יכולתה לעמוד במשימות הצבא מעבר לאמצע 2025

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

מירי רגב לא האריכה את הקדנציה, ועכשיו חברת נתיבי איילון פועלת ללא יו"ר

מקסין פסברג, שמונתה ליו"ר הדירקטוריון ב־2021 ע"י מרב מיכאלי, עזבה השבוע את תפקידה, לאחר שרגב בחרה שלא להאריך לה את הקדנציה ● הטענות המושמעות בענף נגד רגב הן שהיא נוהגת להשתלט על חברות תשתית ממשלתיות דרך יו"ר הדירקטוריון, המנכ"ל ושומרי הסף

איור: גיל ג'יבלי

TSMC במקום אנבידיה? הנוסחה שתעזור לכם לבחור מניות לטווח ארוך

וורן באפט בנה את הונו מזיהוי של מניות ערך בסקטורים מסורתיים בתקופות משבר, אבל האם זו הבחירה העדיפה לכל משקיע? ● מה היתרונות והחסרונות של כל אחד מסוגי המניות, ואילו חברות מאפשרות למשקיעים ליהנות מכל העולמות? ● שאלת השבוע

מימין לשמאל: אבי גבאי, אילן סיגל, יעקב נדבורני, טל גרנות גולדשטיין ואלי אדדי / צילום: ינאי יחיאל, רמי זרנגר, איל יצהר, אוהד רומנו

האיום על טלוויזיה ב-69 שקלים והחשש ב-freeTV: שוק התקשורת נכנס לסחרור

ההכרזה של הוט וסלקום על שיתוף-פעולה בתחום הטלוויזיה, בדומה למהלך שעליו הכריזו בקיץ yes ופרטנר, עלולה להוביל את שוק התקשורת חזרה לימי הדואופול - ולפגיעה בצרכנים ● נפגעת נוספת תהיה הפלטפורמה של קשת ו-RGE, שתהפוך לשחקנית קטנה שנלחמת בענקים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בתל אביב; ישראייר קופצת בכ-7% לאחר הדוחות, בזן יורדת ב-5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ● השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים ● הביטקוין לא עוצר: מתקרב למחיר של 98,000 דולר ● אסטרטג שווקים מזהיר מפני בריחת משקיעים משוק האג"ח האמריקאי ● פוריה פיננסים: הפסקת אש בגזרה הצפונית צפויה להוביל להתחזקות של השקל בטווח הקצר ● והאם הריבית בארה"ב תרד מהר יותר מהתחזיות?

יאיר אבידן / צילום: אייל טואג

גבר על מנהל רשות המסים לשעבר: יאיר אבידן נבחר לדירקטוריון בנק הפועלים

אבידן גבר בהתמודדות על ראש ראשות המסים לשעבר, ערן יעקב ● לאבידן יש קריירה ארוכה ועשירה בענף הבנקאות, והוא אף שימש במשך כשלוש שנים כמפקח על הבנקים ● המאבק הבא בבנק: היורש ליו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק, שיסיים תשע שנות כהונה

מלחמת המטבעות בין האירו לדולר חוזרת / אילוסטרציה: Shutterstock

מלחמת המטבעות חוזרת: האירו נחלש מול הדולר, וזאת לאו דווקא בשורה טובה לשקל

הדולר מתחזק בעקביות מול רוב המטבעות מאז הבחירות בארה"ב, ומתקרב לנקודת שוויון מול האירו ● מי שעשויה להרוויח מהמצב היא גרמניה שנקלעה לתקופה קשה, ופיחות במטבע יהפוך את היצוא שלה לאטרקטיבי יותר ● וגם: הסיבות לכך שהשקל דווקא מתחזק

הקמפוס המתוכנן באזור מחלף גלילות / הדמיה: גלעד לן

סולאראדג' מחפשת שוכר משנה בקמפוס החדש. ומה המחיר למ"ר?

נכון לעכשיו מחפשת סולאראדג' שוכר לקומה אחת, בקמפוס בגלילות שבונה עבורה עזריאלי, ואמור להיפתח בעוד כמה חודשים ● המחיר המבוקש: כ-120 שקל למ"ר • שווי השוק של החברה, שהגיע בשיא כבר ל־20 מיליארד דולר, עומד היום על פחות מ־600 מיליון דולר

ח''כ טלי גוטליב / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ח"כ טלי גוטליב רוצה לקדם חוק שימנע את העמדתה לדין

ועדת השרים תדון בהצעת חוק פרטית שתגביל העמדה לדין של חברי כנסת, והוגשה ע"י ח"כ טלי גוטליב, נגדה מתנהלת חקירה פלילית בעקבות התבטאויות ● ההצעה מבקשת לקבוע כי לא תיפתח חקירה פלילית נגד חבר כנסת, ולא ידון בית המשפט בתביעה אזרחית נגד חבר כנסת, אלא אם הכנסת אישרה זאת ברוב של 90 ח"כים, ורק במקרים בהם המעשה לא נעשה במסגרת מילוי תפקידם

חריש / צילום: Shutterstock

הצלחה חלקית: מכרז קרקע ל-50 דירות בחריש נותר ללא הצעות

אושרה להפקדה תוכנית לבניית כ-500 דירות חדשות בחולון ● יזמים הגישו הצעות רק ל-167 מתוך 216 הדירות ששווקו במכרז בחריש ● חברת גבאי רוכשת את חברת מיי טאון התחדשות עירונית מקבוצת מיי טאון ● חדשות השבוע בנדל"ן

אילוסטרציה: Shutterstock

90% מתקציב הפרסום מושקע בדיגיטל: כך נערכו מנהלי השיווק לחודש הקניות

ימי הקניות המסורתיים של נובמבר נמתחים השנה על פני כל החודש לאור התחרות הבינלאומית, לצד התמקדות בהפגת מתחים בשל המלחמה והגדלת תקציבי דיגיטל מעבר לרגיל ● מנכ"לים ומנהלי שיווק בחברות מובילות משתפים עם גלובס את האסטרטגיות שעובדות עבורם