גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת הכלכלה דנה בהקלות בחוק על מנת להשיב את חברות התעופה הזרות

מתכננים לטוס בתקופה של אי-יציבות? קחו בחשבון שהזכויות שלכם לפיצוי כספי עלולים להיות מוגבלים בקרוב ● האם תיקון בחוק שירותי תעופה יחזיר את החברות הזרות, ומה הסיכוי שזה יקרב את ישראייר להפעיל קו לארה"ב? ● גלובס עושה סדר 

אילוסטצריה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock
אילוסטצריה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

היום (ב') מתקיים דיון בוועדת הכלכלה שעסק בתיקון חוק שירותי תעופה, המכונה "חוק טיבי". מאז שפרצה המלחמה, חברות התעופה שפעלו בישראל נאלצו להתמודד עם שיבושים תכופים, ביטולי טיסות, וקושי תפעולי משמעותי. החוק הנוכחי, שנכתב למקרים של ביטולים בימי שגרה, מחייב את החברות לספק פיצויים והטבות נוספות לנוסעים. עבורן, החוק מכביד ובלתי אפשרי ליישום בימי חירום, כאשר ביטולי טיסות ושיבושים מתרחשים בשל סיבות ביטחוניות שלא בשליטתן. ריינאייר חשפה כי היקף העלויות הקשורות בביטולי הטיסות מישראל ואליה מאז אוקטובר 2023 עומד על סך של למעלה מ-3.8 מיליון אירו, ישראייר חשפה כי היא מתמודדת עם גל של תביעות משפטיות בעקבות ביטולי ושיבושי טיסות שנגרמו בשל המלחמה, בסכום מצטבר של 2.2 מיליון שקל. 

אלו חברות התעופה הזרות שדוחפות לתיקון חוק שירותי תעופה
ישראייר במכתב חריף למשרד התחבורה: "מצב בלתי נסבל שמחייב תיקון" 

אילו חברות הביעו עניין בתיקון החוק ומה כל אחת מהן רוצה לתקן?

עד כה, למעלה מ-15 חברות תעופה הביעו עניין בתיקון החוק, אולם מעטות אלו שהתבטאו בנושא באופן גלוי, כגון בריטיש איירווייז, ריינאייר וישראייר. בריטיש איירווייז, יחד עם מספר חברות נוספות (לפי הערכות מדובר בוויזאייר, איזיג'ט ודלתא) דורשות שני שינויים עיקריים בחוק: ראשית, פטור זמני מחובת הפיצוי לנוסעים שטיסותיהם בוטלו בשל המצב הביטחוני. שנית, הגבלה בחובת מתן טיסה חלופית, החברות הזרות מציעות שהחובה הזו תחול עד סכום מסוים בלבד, כך שלא יידרשו לספק כרטיס יקר באופן משמעותי מהמחיר ששולם בכרטיס המקורי.

גם ישראייר הביעה תמיכה בתיקון הזה. נזכיר כי יו"ר רשות התעופה האזרחית (רת"א), שמואל זכאי, הודיע על קיום משא־ומתן עם חברות התעופה הישראליות ישראייר וארקיע להפעלת מטוסים חכורים לצפון אמריקה, מהלך שעדיין לא הבשיל לכדי ביצוע, בין היתר בשל ההתניה של ישראייר להעביר קודם את תיקון החקיקה שיאפשר לה להפעיל קווים לארה"ב מבלי להסתכן בתביעות עתידיות. ריינאייר, לעומת זאת, תומכת בהצעה עם שינוי משמעותי: היא דורשת לבטל את החובה לספק כרטיס חלופי לנוסעים שבוטלה טיסתם. 

מה הסיכוי שחברות ישראליות נוספות יפעילו טיסות לארה"ב?

התיקון בחוק יקל על החברות הישראליות להפעיל טיסות חכורות לארה"ב, אך יש עוד מספר אתגרים שיצטרכו לעבור לפני: עליהן לחכור ב"חכירה רטובה" (חכירה שמשמעותה השכרה של המטוס, כולל הטייסים וצוותי האוויר, לחברת תעופה אחרת, שהיא זו שמשווקת ומוכרת את הכרטיסים), מטוסים רחבי־גוף שעומדים בדרישות הבטיחות בארה"ב, למצוא צוותים זרים שיסכימו ללון בישראל, וקבלת רישיונות הפעלה מרשויות התעופה האמריקאיות. 

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, הביע נכונות במהלך הדיון להפעיל טיסות לארה"ב, אם תינתן הקלה בחוק. "נוכל להפעיל טיסות לארה"ב ולהוריד את המחירים לצרכנים. אבל חוק כזה הורג אותנו אם אנחנו מתמחרים רווח של 100 דולר לנוסע ויש ביטולים ואנחנו נצטרך לשכן אותם בבית מלון במנהטן בזמן הזה כחלק מהנדרש בחוק, זה הימור גדול מדי בשבילנו".

כיצד שינויים כאלה בחוק ישפיעו על הנוסעים?

השינויים יכולים לתרום להגדלת היצע הטיסות לישראל וממנה, ובכך לירידת מחירים ולשיפור התחרות. מצד שני, בתקופות חירום הנוסעים יזכו להטבות חלקיות בלבד עבור ביטולי טיסות, בהשוואה להטבות שמספק החוק בימי שגרה. כך למשל, במצבי חירום, חברות התעופה יידרשו להחזיר לנוסעים את עלות הכרטיס או להציע כרטיס חלופי. עם זאת, חובת הפיצוי הכספי תבוטל. כמו כן, בתקופות רגילות, חברת תעופה נדרשת להודיע 14 ימים מראש כדי להימנע מתשלום פיצוי. אך במצבי חירום, תקופת ההודעה המוקדמת תקוצר ל-3 ימים בלבד. עם זאת, החוק עדיין יחייב את חברות התעופה לספק שירותי לינה לתקופה מוגבלת של לפחות שני לילות. 

עד כמה הקלות בחקיקה משמעותית בכדי להשיב את החברות הזרות?

לדבריה של נחמה רונן יושבת ראש קבוצת ממן המעניקה שרותי תעופה לעשרות חברות תעופה בינלאומיות, "אם יש מכנה משותף לכל חברות התעופה הקטנות והגדולות במסגרת הטיעונים למה לא לחזור לישראל זה חוק טיבי, שמחייב אותן לפצות את הנוסעים בטיסה חליפית ולעיתים גם בלינה ומעמיס עליהן עלויות של עשרות מיליוני דולרים. אין עוד מקום בעולם שחברות התעופה צריכות להתמודד עם מצב של ביטול טיסות באופן כה תכוף שלא תלוי בהן ולכן הדבר האלמנטרי שניתן היה לעשות בהוראת שעה עם תיחום ברור של זמן זה להשהות למשך מספר חודשים את יישום חוק טיבי.

"מעבר לכך, גילינו בעיה מהותית בקרב טייסי החברות שניתנת לפתרון באופן מיידי ובעלות לא משמעותית. לחלק נכבד מהטייסים יש משכנתאות וביטוחי החיים שלהם משועבדים לטובת המשכנתא. חברות הביטוח לא מוכנות לבטח אותם במידה והם טסים למדינות שהן במצב מלחמה. חברות התעופה לא מוכנות להשלים לטייסים את השיפוי וזה מניע אותם מלטוס לישראל. אם נצליח להגיע להסדר עם חברות הביטוח שמדינת ישראל תשלים למשך תקופה קצרה את השיפוי שיעניק להם כיסוי מלא על ביטוח המשכנתא בעת הטיסה לישראל, ניתן יהיה לשחרר את אחד מצווארי הבקבוק המהותיים שהביאו למצב הנוכחי". 

במהלך הדיון בועדה, עו"ד שירלי קציר, שותפה וראש מחלקת תעופה, תיירות ומלונאות בפישר (FBC), המייצגת את בריטיש איירוויז ומספר חברות תעופה זרות, ציינה כי לפחות 5 חברות יחזרו לישראל באופן וודאי, אך סירבה לנקוט בשם החברות בשל חסיון משפטי. 

האם חזרה של חברות ענק תשפיע על חברות נוספות שיחזרו?

רונן, סבורה כי "חברות התעופה הקטנות שיכולות לטוס לישראל ממשיכות לשמור על הקו בהיקף זה או אחר, הבעיה שלנו היא עם חברות התעופה הבינוניות והגדולות ובראשן יונייטד איירליינס וקבוצת לופטהנזה. על מנת להציל את הקיץ הבא נדרש להפעיל את כל האמצעים, ממנהל הקו בישראל ועד לרמה של נשיא המדינה, על מנת לשכנע אותן לחזור להפעיל את הקו. לראייה, ביוני האחרון היינו עדים להשפעה המיידית של הודעת החזרה של יונייטד על כל חברות התעופה הבינוניות והגדולות שפועלות בנתב"ג". 

לביטולי החברות הגדולות כמו החברות האמריקאיות וקבוצת לופטהנזה, השפעה ישירה על הביטולים של שאר החברות. חברות התעופה נושאות את עיניהן לענקיות התעופה, כחברות ענק שעובדות עם מערכות ניהול סיכונים חיצוניות וגופי מודיעין אזרחיים, שמאפשרים להן להעריך מצבים ביטחוניים במדינות ולעשות שיקולים בהתאם. בעבר, ראינו שקבוצת לופטהנזה מהווה "ברומטר" לפעילות התעופה בישראל, בהיותה קבוצת התעופה הגדולה בעולם. 

אם יתקבל תיקון החוק, איזה זכויות יישמרו לנוסעים?

נוסעים שטיסתם בוטלה ימשיכו להיות זכאים להחזר כספי מלא על כרטיס הטיסה או לכרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתם - זכות זו תישמר בכל מצב, כולל בתקופות חירום, ללא תלות בזכאות לפיצוי כספי. במקרה של ביטול טיסה או עיכוב ממושך, הנוסעים ימשיכו לקבל שירותי סיוע בסיסיים כמו מזון, שתייה, הסעה ולינה (לתקופה מוגבלת), שירותי תקשורת חינמיים (למשל, שיחות טלפון או גישה לאינטרנט). 

חברות התעופה יחויבו להודיע לנוסעים על ביטול טיסה או שינוי מועדיה בפרק זמן סביר של 14 ימים במצב רגיל או 3 ימים בתקופת חירום. הנוסעים ימשיכו להיות זכאים לקבל מידע ברור על זכויותיהם, כולל פרטים על שירותי סיוע ופיצוי. במצבי שגרה, זכויות הנוסעים נותרות ללא שינוי: הודעה מוקדמת של 14 ימים תחייב את חברות התעופה במתן פיצוי כספי, ושירותי לינה יינתנו ללא מגבלת לילות. 

האם יש פערים שהתיקון בחקיקה לא נותן להם מענה?

בלובי 99 מבהירים כי בכדי למנוע פגיעה בנוסעים, יש להתנות את מתן ההקלה המוצעת לחברות התעופה בכך שהן יידעו באופן אקטיבי את הנוסעים על הזכויות המגיעות להם ויטפלו בכל הפניות לפיצוי שהגיעו אליהן בנוגע לשירותי סיוע והחזר כספי. כמו כן, למרות התמיכה בתיקון, אין הבטחה פומבית חד-משמעית מצדן של חברות תעופה זרות שתיקון החוק יוביל לחזרתן לפעילות מלאה בישראל. לצד ההתאמות המשפטיות, ישנם שיקולים נוספים כמו מצב ביטחוני, נכונות של צוותי אוויר לטוס לישראל וגמישות תפעולית של חברת התעופה. 

סימן עובדיה, מנכ"ל קרוז תור, סבור כי "כיום, השאלה המרכזית אינה קשורה לשינויים רגולטוריים, אלא ליכולת לייצר מציאות של יציבות ביטחונית ארוכת טווח. רק הפסקת אש כוללת עם לבנון והחזרת תחושת הביטחון עשויות להוות את הקרקע לחזרת חברות התעופה הגדולות, כדוגמת לופטהנזה והאמריקאיות, לפעול בישראל. אמנם, התאמות בחוק שירותי התעופה יכולות לשפר את תנאי הפעילות בשוק המקומי, אך הן לבדן אינן יכולות לגבור על החשש המרכזי - ביטחון הנוסעים והצוותים. עם זאת, ברגע שחברה בינלאומית גדולה תשוב לישראל, הדבר עשוי לשמש זרז משמעותי לחזרתן של חברות נוספות". 

עוד כתבות

מטילי אלומיניום / צילום: Shutterstock

היטלי היצף על אלומיניום לבנייה מסין? מאבק בין היצרנים ליבואנים

לאחר שיצרניות האלומיניום בישראל דרשו הטלת מכס זמני של 80% על יבוא פרופילי אלומיניום מסין, משרד הכלכלה, שפתח בחקירת הנושא ביוני האחרון, צפוי לפרסם תוצאה מקדמית שלה ביום שני הקרוב ● ההחלטה צפויה להשפיע על מחירי הבנייה ועל התעשייה הישראלית ככלל

רס''ן במיל' זאב (ז'אבו) חנוך ארליך ז''ל / צילום: דובר צה''ל

זאב ארליך, אזרח ישראלי בן 71, נהרג בהיתקלות בלבנון

רס"ל (במיל') איתן בן עמי, לוחם ביחידת המילואים של מגלן שבעוצבת הקומנדו, נפל בקרב בדרום לבנון ● השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין הגיע לישראל - אחרי ביקור בן יומיים בביירות ● מזכ"ל חיזבאללה בנאום: "יכולים להמשיך לאורך זמן" ● מטח לקריית שמונה הוביל להרס רב, ואחד הבתים בעיר נחרב לחלוטין • ארה"ב לעיראק: מיצינו את כל המאמצים מול ישראל למנוע תקיפה בשטחכם ● עדכונים שוטפים

יו''ר תע''א, עמיר פרץ, לצד המנכ''ל בועז לוי / צילום: התעשייה האווירית

התעשייה האווירית: ההכנסות מישראל זינקו ל־33% מהנתח

בתשעת החודשים הראשונים של השנה זינק הרווח הנקי של התעשייה האווירית בכ־74% לשיא של כ־416 מיליארד דולר ● רק ברבעון הנוכחי נרשמו מכירות בכ־4.3 מיליארד דולר, והרווח הנקי זינק לכ-122 מיליון דולר

שוטר במכרה זהב לא־חוקי בבוריטיקה, קולומביה / צילום: Reuters, LUISA GONZALEZ

כנופיית סמים גנבה 3 טונות של זהב במבצע שוד מושלם כל כך, שהוא עדיין נמשך

במהלך השנים האחרונות, ארגון פשע שודד את אחד ממרבצי הזהב הגדולים ביותר בקולומביה השייך לענקית כרייה סינית ● החברה מעריכה כי נגנב ממנה זהב בשווי של כ־200 מיליון דולר ומפנה אצבע מאשימה לממשלה: "איך ייתכן שהרשויות לא פועלות נגד זה?"

נעים קאסם, המזכ''ל החדש של חיזבאללה / צילום: Reuters, Mohamed Azakir

דיווח: התנאים החדשים של חיזבאללה להפסקת אש

סמל גור קהתי, לוחם בגולני, נפל בהיתקלות עם מחבלים בדרום לבנון, במהלכה נהרג גם האזרח זאב ארליך שהוכנס ללבנון בניגוד לנהלים ● קצין לוחם מחטיבת גולני נפצע קשה באירוע • מוקדם יותר פורסם כי איתן בן עמי, לוחם ביחידת המילואים של מגלן, נפל בקרב בדרום לבנון • עכו: רקטה פגעה בגן ילדים בעיר • עדכונים בולטים

עופר ינאי / צילום: ראובן קפוצ'נסקי

המגעים לא הבשילו: עופר ינאי נסוג מרכישת 10% מרשת 13

רשת 13 ועופר ינאי הודיעו כי המו"מ לרכישת 10% מהחברה ע"י איש העסקים וכניסתו לבעלות ברשת 13 - לא הבשיל

אולם תצוגה של טסלה. בקרוב במידטאון / צילום: Reuters, Sun xinming

שכירות ל-10 שנים: איפה יוקם אולם התצוגה החדשה של טסלה בישראל

טסלה תקים מתחם חדש ב-מידטאון תל אביב ● חברת הרכב חתמה עם ישראל קנדה על הסכם השכירות ● פתיחת אולם התצוגה, שתכנונה כולל השקעה של מיליוני שקלים, מתוכננת במהלך הרבעון השני של 2025

איור: גיל ג'יבלי

TSMC במקום אנבידיה? הנוסחה שתעזור לכם לבחור מניות לטווח ארוך

וורן באפט בנה את הונו מזיהוי של מניות ערך בסקטורים מסורתיים בתקופות משבר, אבל האם זו הבחירה העדיפה לכל משקיע? ● מה היתרונות והחסרונות של כל אחד מסוגי המניות, ואילו חברות מאפשרות למשקיעים ליהנות מכל העולמות? ● שאלת השבוע

סייארה. מימין: תמר בר-אילן ויותם שגב שהקימו את החברה / צילום: מנש כהן

בתוך כחצי שנה: חברת הסייבר הישראלית שהכפילה את השווי שלה ל-3 מיליארד דולר

את סבב הגיוס הנוכחי של סייארה הובילו הקרנות אקסל וספייר ונצ'רס בהשתתפות משקיעים קיימים, בהם סקויה וקרן ההון סיכון האמריקאית רד פוינט ● סבב הגיוס הקודם של החברה, שנערך באפריל האחרון, היה לפי שווי חברה של 1.4 מיליארד דולר ● לפני כחודש רכשה סייארה סטארט-אפ צעיר גם הוא בתחם אבטחת המידע בשווי של 162 מיליון דולר

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

אושר בטרומית: הקמת גוף מודיעין חלופי תחת משרד ראש הממשלה

לפי ההצעה, המחלקה תוצב תחת משרד ראש הממשלה, שיקבע את סמכויותיה ואת אופן הפיקוח עליה ● כמו כן, ועדת השרים לענייני ביטחון לא תקבל החלטה ללא קבלת חוות-הדעת של המחלקה

תרזה גודי גילן ודונלד טראמפ / צילומים: Shutterstock,AP, בקרהוסטטלר

בין המועמדים של טראמפ לראשות ה-SEC: עו"ד בכירה בתחום הקריפטו

תרזה גודי גילן, עו"ד לשעבר ב-SEC, המייצגת כיום חברות בלוקצ'יין, היא בין המועמדים לראש הרשות - כך פורסם באתר קוין דסק ● חברות הקריפטו דוחפות למינויה: "מינויה יהיה 'גיים-צ'יינג'ר', שישנה את התעשייה באופן דרמטי, עם מישהי שהיא מאוד פרו־קריפטו"

מימין לשמאל: אבי גבאי, אילן סיגל, יעקב נדבורני, טל גרנות גולדשטיין ואלי אדדי / צילום: ינאי יחיאל, רמי זרנגר, איל יצהר, אוהד רומנו

האיום על טלוויזיה ב-69 שקלים והחשש ב-freeTV: שוק התקשורת נכנס לסחרור

ההכרזה של הוט וסלקום על שיתוף-פעולה בתחום הטלוויזיה, בדומה למהלך שעליו הכריזו בקיץ yes ופרטנר, עלולה להוביל את שוק התקשורת חזרה לימי הדואופול - ולפגיעה בצרכנים ● נפגעת נוספת תהיה הפלטפורמה של קשת ו-RGE, שתהפוך לשחקנית קטנה שנלחמת בענקים

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

צים הרוויחה מעל מיליארד דולר ברבעון; המניה מזנקת בוול סטריט

חברת הספנות צים מדווחת על זינוק של 117% בהכנסות, לאחר שמחירי ההובלה הוכפלו, ומעלה שוב את התחזית השנתית ● תחלק דיבידנד של 440 מיליון דולר ● המנכ"ל אלי גליקמן: "אין אף חברה ישראלית שהרוויחה סכום כזה ברבעון" ● "אני נזהר בדבריי על אנליסטים, אבל הם בד"כ מומחים להסביר מה היה בעבר, וקשה להם לצפות את העתיד"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בתל אביב; ישראייר קופצת בכ-5% לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ● השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים ● הביטקוין לא עוצר: נסחר סביב מחיר 97,000 דולר ● אסטרטג שווקים מזהיר מפני בריחת משקיעים משוק האג"ח האמריקאי ● פוריה פיננסים: הפסקת אש בגזרה הצפונית צפויה להוביל להתחזקות של השקל בטווח הקצר ● והאם הריבית בארה"ב תרד מהר יותר מהתחזיות?

חריש / צילום: Shutterstock

הצלחה חלקית: מכרז קרקע ל-50 דירות בחריש נותר ללא הצעות

אושרה להפקדה תוכנית לבניית כ-500 דירות חדשות בחולון ● יזמים הגישו הצעות רק ל-167 מתוך 216 הדירות ששווקו במכרז בחריש ● חברת גבאי רוכשת את חברת מיי טאון התחדשות עירונית ● חדשות השבוע בנדל"ן

טנק רוסי בעמדת תקיפה באוקראינה / צילום: ap, משרד ההגנה הרוסי

חדשות טובות לישראל: הלקוחה שמגדילה את תקציב הביטחון שלה

אזרבייג'ן מגדילה את תקציב הביטחון שלה ● תעשיית הקולנוע הרוסית נרתמת לטובת חיל השריון של פוטין ● קוריאה הצפונית מגבירה את הסיוע לרוסיה ● וגם: הכצב"ם יוצא הדופן שמתכננת סין ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מכשירי סמסונג שמייבאת סאני תקשורת / צילום: Shutterstock

החברות הישראליות קיבלו אישור להפעיל טיסות ישירות לניו יורק, אבל יש להן תנאי

מנהל התעופה הפדרלי אישר לחברות ישראליות, לצד אל על, להפעיל טיסות לניו יורק ● במשרד התחבורה דוחפים, אך בארקיע ככל הנראה לא מעוניינים ובישראייר מתנים זאת בביטול "חוק טיבי", המטיל על החברות חובות צרכניות ● מה יקרה למחירים אם יוסרו המכשולים?

שני כבלי תקשורת באירופה נחתכו: האם המתיחות ביבשת עלולה להגיע לישראל?

המתיחות באירופה מעמיקה עד קרקעית הים, עם חיתוכם של שני כבלי תקשורת מרכזיים באורח מסתורי ● בישראל חוששים מפגיעה דומה בתשתית הימית המיושנת ממילא

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בת"א; מלם תים זינקה ב-10%, תדיראן גרופ ב-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● עונת הדוחות בתל אביב צוברת תאוצה; בין המדווחות היום: אל על, ישראכרט וסלקום ● אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות הערב, והאנליסטים אופטימיים ● ענקית השבבים קוואלקום מפרסמת תחזית הכנסות אופטימית ● ובמיטב מעריכים: "שוק המניות האמריקאי יקר מדי ואופטימי מדי"

חיילים אוקראינים נחים לאחר ירי על עמדות רוסיות במחוז דונייצק, סוף אוקטובר / צילום: Reuters, Fermin Torrano

ביום ה-1,001 של הפלישה הרוסית: האם אוקראינה עוברת את סף העייפות?

תחקיר בי.בי.סי מתאר דמורליזציה חמורה בצבא האוקראיני: עריקה של עשירית מהחיילים, כמעט 100,000 ● סקר מראה כי רוב האוקראינים רוצים משא ומתן לשלום מייד ● רוסיה אינה מחוסנת. כלכלנים מעמידים בספק את יכולתה לעמוד במשימות הצבא מעבר לאמצע 2025