גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחיר קפץ ב-65% לנוסעים מאז ההקמה: למה הנסיעה במנהרות הכרמל מתייקרת ללא הרף?

ב-2010 נפתח לתנועה כביש מנהרות הכרמל, שעלות הקמתו עמדה על כ-1.25 מיליארד שקל ● במהלך השנים ניתנו הנחות שונות לרכבים, שאף מומנו מקופת המדינה במאות מיליונים, אך למרות הסבסוד העצום, המחירים רק עלו ● האוצר: "הליך עדכון תקנות מנהרות הכרמל בעיצומו"

מנהרות הכרמל חיפה / צילום: יח''צ
מנהרות הכרמל חיפה / צילום: יח''צ

מאז פתיחתן של מנהרות הכרמל לתנועה הועברו לזכיינית הפרויקט מאות מיליוני שקלים, כדי לסבסד את ההנחות בתעריפים שנתנו לרכבים. אבל למרות ההנחות המחירים הלכו וטיפסו, והגיעו לגידול ריאלי של 65%. איך זה קרה?

למרות הורדת המחיר: הישראלים כבר לא מתלהבים מטסלה
מנהל רשות המסים: "לבטל את הפטור על שכירות מנדל"ן"

בשנת 1996 פרסמה המדינה מכרז לפרויקט מנהרות הכרמל, שהוגדר כאחד ממיזמי התשתית הגדולים והמורכבים שהוקמו עד אז בישראל. שנה לאחר מכן נבחר זכיין שהתחייב להקים שני צמדי המנהרות בהר הכרמל ומחלף מרכזי. הפרויקט הוקם במודל BOT, לתכנון, מימון, הקמה, תפעול ואחזקה של שתי מנהרות תת-קרקעיות, החוצות את רכס הכרמל ממערב למזרח וממזרח למערב.

על פי מודל זה, המדינה מתקשרת בהסכם זיכיון עם זכיין מהמגזר הפרטי, המקבל עליו את האחריות לספק את התשתית הציבורית, לרבות מימון, תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה, בתמורה לתשלומים לפי קריטריונים מוגדרים מראש. במהלך תקופת הזיכיון הזכיין מקבל זכות לגבות תשלום ממשתמשי המתקן, בהתאם לאמור בחוזה, כדי להשיב את עלויות ההקמה והתחזוקה ולשם רווח.

כבישים שהוקמו באופן דומה הם כביש 6 והנתיב המהיר, ובשנים הקרובות יצטרפו אליהם נתיבים מהירים בכביש 2, בכביש 20 ובכביש 5. ואולם לפי דוח מבקר המדינה מחודש נובמבר האחרון, לא בוצעה כל הפקת לקחים מסודרת בנושא, כדי להבין את חוזקות השיטה ואת חולשותיה.

כביש אגרה עם תשלומים שנקבעו בחוזה הזיכיון

במהלך התכנון והביצוע של הפרויקט נשמעו התנגדויות רבות להקמת הכביש, שקיצר את הדרך לנהגי הרכב הפרטי אך תרם לפירוור העיר ולעקיפת מרכזה ההיסטורי.

בכל אופן, בדצמבר 2010 המנהרות נפתחו לתנועה, וקבוצת כרמלטון קיבלה את הזיכיון להפעלתן עד לשנת 2040, והיא מפעילה אותן באמצעות חברת נתיבי הכרמל. הכביש קיצר משמעותית את זמני הנסיעה ברכב הפרטי, ובשנים האחרונות נהנים ממנו גם משתמשי התחבורה הציבורית והמטרונית.

המנהרות מופעלות כאמור ככביש אגרה, והתשלומים נקבעו בחוזה הזיכיון. בדוח מבקר המדינה שפורסם החודש צוין כי על פי הערכות החשכ"ל עלות ההקמה של הכביש עמדה על 1.25 מיליארד שקל.

התעריף נקבע זהה לכלי התחבורה השונים, ומתעדכן אחת לרבעון, כשהוא מוצמד למדד המחירים לצרכן, במסגרת הסכמים שנעשו עם השנים התעריף הועלה מספר פעמים, וניתנו גם הנחות בכביש. כך, בשנת 2016 הוחלה הנחה למשאיות קלות עד 12 טונות, אך לפי הדוח איש בחברת חוצה ישראל הממשלתית, הרגולטור של הכביש, ובמשרד התחבורה, לא בדק את השפעות אותה הנחה. החל משנת 2018 ועד לסוף השנה הנוכחית הופחתו תעריפי האגרה לרכב הפרטי.

על פניו הנחות אלו נשמעות כהתפתחות חיובית לנהגים שרוצים להשתמש בכביש, אלא שהקופה הציבורית היא שמימנה הנחות אלו. כך, במקום שנהג הרכב הפרטי ישלם את הנסיעה אם הוא בוחר לנסוע בכביש, כלל האזרחים מסבסדים עבורו את הנסיעה. סבסוד זה הגיע השנה ל-226 מיליון שקל מאז שנת 2018, והההנחה למשאיות קלות התחילה עוד קודם לכן.

באוגוסט האחרון דרש ראש עיריית חיפה, יונה יהב, ממשרדי הממשלה לבטל את תשלום האגרה. במשרד התחבורה הצטרפו לקריאה והמנכ"ל משה בן זקן בישר לראש העירייה ששרת התחבורה מירי רגב תומכת בביטול האגרות, אך מדובר בסמכות משרד האוצר.

ואולם גורמים בענף כינו דרישה זו כפופוליסטית, על רקע העלות הגבוהה של מתן ההנחה לקופת המדינה, שתושת על כלל הציבור.

ובכל זאת, התעריף רק טיפס עם השנים, למרות סבסוד ההנחות. נוסעים המשתמשים במנהרות הלוך ושוב משלמים לשני קטעים 40.60 שקל ליום ו-893.2 שקל בחודש, וניצול הקיבולת בשעות העומס לא עולה על 77% מיכולתו של הכביש.

בשנת 2010, עם פתיחת הכביש, עלות הנסיעה (במחירי 2024) הייתה 6.7 שקלים, אך הגיעה השנה ל-11.1 שקל, עלייה של 65%. עלייה בשיעור דומה חלה גם על משאיות ועל כלי רכב ציבוריים.

"שיעור התייקרות גבוה משיעור הפחתת התעריף"

המבקר ציין כי "זאת על אף הפחתת התעריף ומימוש ההנחה שנקבעה בתוספת להסכם הזיכיון מדצמבר 2017 כאמור לעיל, ושמומנה על ידי המדינה במאות מיליוני שקלים.

"התייקרות ריאלית זו נובעת מכך שבנוסף להצמדה למדד, התעדכן התעריף שלוש פעמים בשמונה השנים הראשונות להפעלת המנהרות, ממחיר בסיס של 5 שקלים למחיר של 8 שקלים, וביחד עם ההצמדה למדד היה שיעור ההתייקרות גבוה משיעור הפחתת התעריף ומימוש ההנחה".

עוד נמצא, כי מ-2011 ועד סוף 2020, סך ההכנסות מאכיפה עולה על ההוצאות הנובעות מפעולת האכיפה בסך כולל של כ-8 מיליון שקל.

המבקר ציין כי על פי ההיקף החזוי של החייבים נראה כי צפוי להיות עודף קבוע של הכנסות לעומת ההוצאות לאורך כל תקופת הזיכיון. בהתאם לכך הוצע להפחית את הפיצוי לזכיין בכ-17%.

בעבודה של יועץ תנועה מינואר 2023 עבור חוצה ישראל נכתב, שהאגרה עדיין מהווה חסם עיקרי לשימוש גובר במנהרות, בעיקר בשעות השפל, לצד קיבולת לא מנוצלת בכביש. למרות זאת, אין תמחור דיפרנציאלי של הנסיעה, והיא יקרה גם בהשוואה לכבישי אגרה אחרים.

בסוף השנה הנוכחית ההסכם הנוגע להנחות מסתיים, ותהיה זו הזדמנות למשרדי הממשלה להגיע להסדר אחר, שבמסגרתו גם אם תבחר המדינה לסבסד הנחות בכביש מקופת המדינה, אלו לא ייבלעו בתוך העלאות מחיר מוסכמות מראש, ואם הקיבולת עדיין לא מוצתה, זו רק סיבה נוספת להוסיף עוד שירות בתחבורה הציבורית.

מחברת כרמלטון, חוצה ישראל ומשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

ממשרד האוצר נמסר: "היקף השימוש במנהרות הכרמל גבוה, והתשתית מנוצלת ביעילות יחסית. באשר להקטנת תעריפי הפיצוי והחזר הוצאות של הזכיין, הליך עדכון תקנות מנהרות הכרמל בעיצומו".

תגובת משרד התחבורה: ניצול קיבולת המנהרות גבוה בשעת שיא יומית, ומאפשר רמת שירות טובה. שיעורו גבוה ביחס לדרכים ללא אגרה באזור. גובה האגרות במנהרות הכרמל בחיפה נקבע על פי החוק ובהתאם להסכם הזיכיון שנחתם על ידי החשב הכללי במשרד האוצר.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; קוואלקום נפלה ב-6%, טרגט צללה ב-20%

נאסד"ק ירד ב-0.2% ● מישל באומן, חברה במועצת המנהלים של הפד: "ההתקדמות בהפחתת האינפלציה נתקלת בקשיים" ● על רקע החשש מהסלמה במלחמת אוקראינה-רוסיה, בורסות אירופה נסגרו בירידות זה היום הרביעי ברציפות ● ישראליות בוול סטריט: למונייד, וויקס וגלובל אי זינקו ● הביטקוין מעל 94 אלף דולר ● אנבידיה שוב עקפה את הצפי, המשקיעים מאוכזבים מהתחזית

אילוסטרציה: Shutterstock

90% מתקציב הפרסום מושקע בדיגיטל: כך נערכו מנהלי השיווק לחודש הקניות

ימי הקניות המסורתיים של נובמבר נמתחים השנה על פני כל החודש לאור התחרות הבינלאומית, לצד התמקדות בהפגת מתחים בשל המלחמה והגדלת תקציבי דיגיטל מעבר לרגיל ● מנכ"לים ומנהלי שיווק בחברות מובילות משתפים עם גלובס את האסטרטגיות שעובדות עבורם

מטוס אל על ממריא מנתב''ג / צילום: Shutterstock

המספרים של אל על חשפו: הקווים הכי משתלמים ובכמה עלתה ההכנסה מנוסע?

חברת התעופה רשמה שיאים חדשים של הכנסות ורווח, בעיקר בזכות הדומיננטיות שלה בטיסות לארה"ב ולאירופה ● ההכנסה הממוצעת מנוסע עלתה בשיעור דו-ספרתי, ובקופת המזומנים של החברה נצברו כבר יותר ממיליארד דולר ● גם בכירי אל על נהנים מהפריחה בעסקיה, עם תוספת של מיליון שקל כמעט לשכרם

נעים קאסם, המזכ''ל החדש של חיזבאללה / צילום: Reuters, Mohamed Azakir

דיווח: התנאים החדשים של חיזבאללה להפסקת אש

סמל גור קהתי, לוחם בגולני, נפל בהיתקלות עם מחבלים בדרום לבנון, במהלכה נהרג גם האזרח זאב ארליך שהוכנס ללבנון בניגוד לנהלים ● קצין לוחם מחטיבת גולני נפצע קשה באירוע • מוקדם יותר פורסם כי איתן בן עמי, לוחם ביחידת המילואים של מגלן, נפל בקרב בדרום לבנון • עכו: רקטה פגעה בגן ילדים בעיר • עדכונים בולטים

איור: גיל ג'יבלי

TSMC במקום אנבידיה? הנוסחה שתעזור לכם לבחור מניות לטווח ארוך

וורן באפט בנה את הונו מזיהוי של מניות ערך בסקטורים מסורתיים בתקופות משבר, אבל האם זו הבחירה העדיפה לכל משקיע? ● מה היתרונות והחסרונות של כל אחד מסוגי המניות, ואילו חברות מאפשרות למשקיעים ליהנות מכל העולמות? ● שאלת השבוע

גאוטם אדאני, ראש קבוצת אדאני / צילום: APSEZ

כתב אישום על הונאת ענק: הבעלים ההודי של נמל חיפה מסתבך

המיליארדר גאוטם אדאני ושני בכירים נוספים מואשמים בקשירת קשר לביצוע עבירה, בפרשה בה לפי החשדות הם השיגו מימון מגורמים בארה"ב ובעולם "על בסיס מסמכים שיקריים" ● בנוסף הם מואשמים בכך שהסכימו לשלם שוחד של כ-250 מיליון דולר לגורמים ברשויות בהודו

מימין לשמאל: אבי גבאי, אילן סיגל, יעקב נדבורני, טל גרנות גולדשטיין ואלי אדדי / צילום: ינאי יחיאל, רמי זרנגר, איל יצהר, אוהד רומנו

האיום על טלוויזיה ב-69 שקלים והחשש ב-freeTV: שוק התקשורת נכנס לסחרור

ההכרזה של הוט וסלקום על שיתוף-פעולה בתחום הטלוויזיה, בדומה למהלך שעליו הכריזו בקיץ yes ופרטנר, עלולה להוביל את שוק התקשורת חזרה לימי הדואופול - ולפגיעה בצרכנים ● נפגעת נוספת תהיה הפלטפורמה של קשת ו-RGE, שתהפוך לשחקנית קטנה שנלחמת בענקים

אולם תצוגה של טסלה. בקרוב במידטאון / צילום: Reuters, Sun xinming

שכירות ל-10 שנים: איפה יוקם אולם התצוגה החדשה של טסלה בישראל

טסלה תקים מתחם חדש ב-מידטאון תל אביב ● חברת הרכב חתמה עם ישראל קנדה על הסכם השכירות ● פתיחת אולם התצוגה, שתכנונה כולל השקעה של מיליוני שקלים, מתוכננת במהלך הרבעון השני של 2025

עופר ינאי / צילום: ראובן קפוצ'נסקי

המגעים לא הבשילו: עופר ינאי נסוג מרכישת 10% מרשת 13

רשת 13 ועופר ינאי הודיעו כי המו"מ לרכישת 10% מהחברה ע"י איש העסקים וכניסתו לבעלות ברשת 13 - לא הבשיל

שני כבלי תקשורת באירופה נחתכו: האם המתיחות ביבשת עלולה להגיע לישראל?

המתיחות באירופה מעמיקה עד קרקעית הים, עם חיתוכם של שני כבלי תקשורת מרכזיים באורח מסתורי ● בישראל חוששים מפגיעה דומה בתשתית הימית המיושנת ממילא

סניף דלתא / צילום: יח''צ דלתא

ארדואן הכריז על חרם? המפעל של דלתא בטורקיה עובד כרגיל

מדוחות חברת דלתא עולה כי בבעלותה מפעל לייצור גרביים בטורקיה, שאחראי ל-3% מהכנסותיה – ופעילותו לא נפגעה למרות הצהרות נשיא טורקיה ● גוגל ואוניברסיטת רייכמן פותחות שלוחה חיפאית לבית הספר להייטק, וקבוצת מר פותחת מפעל שלישי בדרום ● אירועים ומינויים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

אושר בטרומית: הקמת גוף מודיעין חלופי תחת משרד ראש הממשלה

לפי ההצעה, המחלקה תוצב תחת משרד ראש הממשלה, שיקבע את סמכויותיה ואת אופן הפיקוח עליה ● כמו כן, ועדת השרים לענייני ביטחון לא תקבל החלטה ללא קבלת חוות-הדעת של המחלקה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה שוב עקפה את הציפיות; המניה ירדה במסחר המאוחר

זהו הרבעון התשיעי ברציפות בו החברה עקפה את ציפיות האנליסטים ● החברה הרוויחה 81 סנט למניה, ההכנסות היו 35 מיליארד דולר, זינוק של 94% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה ● ההכנסות ממרכזי הנתונים היו 30.1 מיליארד דולר, יותר מפי שניים מהרבעון המקביל ● תחזית ההכנסות לרבעון הרביעי, אף שהיא גבוהה מממוצע תחזיות האנליסטים, מאכזבת את המשקיעים

טנק רוסי בעמדת תקיפה באוקראינה / צילום: ap, משרד ההגנה הרוסי

חדשות טובות לישראל: הלקוחה שמגדילה את תקציב הביטחון שלה

אזרבייג'ן מגדילה את תקציב הביטחון שלה ● תעשיית הקולנוע הרוסית נרתמת לטובת חיל השריון של פוטין ● קוריאה הצפונית מגבירה את הסיוע לרוסיה ● וגם: הכצב"ם יוצא הדופן שמתכננת סין ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock

מחזיקים מטבע דיגיטלי בחו"ל? בקרוב, המידע עליכם יגיע בקלות לרשות המסים

ישראל מצטרפת לתקן ה־CRAF של ה־OECD, במסגרתו ישתפו המדינות במידע בנושא קריפטו ● המנגנון ייכנס לתוקף ב־2027, וברשויות עובדים על הטמעתו ● מומחה למיסוי: "הכרחי להשלים המהלך בגילוי מרצון" ● לאחרונה הגבירה רשות המסים את פעילות האכיפה בנושא

יאיר אבידן / צילום: אייל טואג

גבר על מנהל רשות המסים לשעבר: יאיר אבידן נבחר לדירקטוריון בנק הפועלים

אבידן גבר בהתמודדות על ראש ראשות המסים לשעבר, ערן יעקב ● לאבידן יש קריירה ארוכה ועשירה בענף הבנקאות, והוא אף שימש במשך כשלוש שנים כמפקח על הבנקים ● המאבק הבא בבנק: היורש ליו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק, שיסיים תשע שנות כהונה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בתל אביב; ישראייר קופצת בכ-5% לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ● השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים ● הביטקוין לא עוצר: נסחר סביב מחיר 97,000 דולר ● אסטרטג שווקים מזהיר מפני בריחת משקיעים משוק האג"ח האמריקאי ● פוריה פיננסים: הפסקת אש בגזרה הצפונית צפויה להוביל להתחזקות של השקל בטווח הקצר ● והאם הריבית בארה"ב תרד מהר יותר מהתחזיות?

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

צים הרוויחה מעל מיליארד דולר ברבעון; המניה מזנקת בוול סטריט

חברת הספנות צים מדווחת על זינוק של 117% בהכנסות, לאחר שמחירי ההובלה הוכפלו, ומעלה שוב את התחזית השנתית ● תחלק דיבידנד של 440 מיליון דולר ● המנכ"ל אלי גליקמן: "אין אף חברה ישראלית שהרוויחה סכום כזה ברבעון" ● "אני נזהר בדבריי על אנליסטים, אבל הם בד"כ מומחים להסביר מה היה בעבר, וקשה להם לצפות את העתיד"

תומר ראב''ד יו''ר קבוצת בזק / צילום: אוראל כהן

משפרות רווח ומקטינות חוב: מניות התקשורת בת"א זינקו בעשרות אחוזים

לאחר תוצאות חזקות לפרטנר שהובילו לזינוק במניה, מדווחת בזק על תוצאות בהתאם לתחזיות, עם גידול בעסקי הליבה ● היו"ר תומר ראב"ד: "העניין מצד משקיעים זרים גדל, אבל עדיין אין משהו משמעותי" ● וגם: המהפך הקטן בשוק הסלולר

חריש / צילום: Shutterstock

הצלחה חלקית: מכרז קרקע ל-50 דירות בחריש נותר ללא הצעות

אושרה להפקדה תוכנית לבניית כ-500 דירות חדשות בחולון ● יזמים הגישו הצעות רק ל-167 מתוך 216 הדירות ששווקו במכרז בחריש ● חברת גבאי רוכשת את חברת מיי טאון התחדשות עירונית ● חדשות השבוע בנדל"ן