גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החניון ריק, השאטלים נזנחו: מה קרה להבטחה שהנתיב המהיר יקל על הפקקים

המודל של הנתיב המהיר משפירים לגוש דן משוכפל בימים אלה לנתיב משפיים לראשל"צ, ומתוכנן בהמשך גם לכביש 5 ● אבל נתונים שפרסם החודש מבקר המדינה תומכים בביקורת המקצועית שכבר הושמעה: הפרויקטים האלה פועלים נגד המטרות של הקטנת השימוש ברכבים פרטיים ועידוד תחבורה ציבורית, ועולים לציבור הרבה כסף

חניון הנתיב המהיר במחלף שפירים / צילום: Terrascan
חניון הנתיב המהיר במחלף שפירים / צילום: Terrascan

במשך שנים רבות נחשב הנתיב המהיר משפירים לגוש דן להצלחה תחבורתית מסחררת. המודל שלו אף הועתק, והוא מוקם בימים אלו על כביש 20 ועל כביש החוף, ליצירת נתיב מהיר משפיים לראשון לציון, ובהמשך הוא גם יוקם על כביש 5. לפי המודל, שנשמע חדשני, מחיר השימוש בכביש נקבע לפי העומס בו.

המחיר קפץ ב-65% לנוסעים מאז ההקמה: למה הנסיעה במנהרות הכרמל מתייקרת ללא הרף? 
למרות הורדת המחיר: הישראלים כבר לא מתלהבים מטסלה

הכביש שהוקם בנתיב השמאלי של כביש 1, ממחלף נתב"ג ועד מחלף קיבוץ גלויות בנתיבי איילון, נפתח לתנועה בינואר 2011 ככביש אגרה, ומטרתו להתמודד עם גודש התנועה בכניסות לתל אביב. נוסעים בו תחבורה ציבורית, רכב רב-תפוסה וכלי רכב פרטיים שמשלמים אגרה, שנקבעת על פי מהירות מובטחת של 70 קמ"ש. ככל שהכביש המהיר עמוס יותר המחיר עולה, והתעריף משתנה בין 8 שקלים ל-119 שקל.

בשפירים הוקם סמוך לכביש חניון עם 2,000 מקומות, שהורחב לאחרונה ב-1,750 מקומות, ומהחניון יכולים הנוסעים לעלות על שאטלים למרכזי העסקים בגוש דן. בשנה האחרונה כלי הרכב הפרטיים המשלמים היוו 73% מהנסיעות בכביש.

גם מודל המימון BOT נחשב למתקדם בשעתו. על פי מודל זה, המדינה מתקשרת בהסכם זיכיון עם זכיין מהמגזר הפרטי, המקבל עליו את האחריות לספק את התשתית הציבורית, לרבות מימון, תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה, בתמורה לתשלומים לפי קריטריונים מוגדרים מראש. במהלך תקופת הזיכיון הזכיין מקבל זכות לגבות תשלום ממשתמשי המתקן, בהתאם לאמור בחוזה, כדי להשיב את עלויות ההקמה והתחזוקה, וכן לשם רווח.

ההקמה: 500 מיליון שקל

בעלת הזיכיון בכביש היא חברת הנתיב המהיר בע"מ מקבוצת שפיר הנדסה. הזיכיון ניתן לה לתקופה של 30 שנה, משנת 2007, ושנתיים וחצי מתוכן כללו את תקופת ההקמה. עלות ההקמה של הזכיין הוערכה על ידי החשב הכללי באוצר בכחצי מיליארד שקלים.

ואולם, נתונים שפורסמו בדוח מבקר המדינה החודש מצננים את ההתלהבות שאפיינה את גישתם של כלכלנים לניהול תחבורה, ומעמידים בסימן שאלה את הצלחתו של המיזם. נתונים אלו מתווספים לביקורת המקצועית שנמתחה על הפרויקט מטעמם של מומחי תחבורה ותכנון עירוני, שטענו לאורך השנים שהפרויקט הזה, ואלו שמוקמים כעת, נוגדים את המטרות המוצהרות של משרד התחבורה, להקטין את השימוש ברכבים פרטיים ולעודד תח"צ.

פרויקטים אלה, לפי הטענות, למעשה מרחיבים כבישים ומשקיעים בחניוני ענק, במקום לתכנן פרויקטים מסילתיים ולממן תוספות שירות לקווי תחבורה ציבורית. כל זאת למרות שרק פרומיל מהנכנסים לגוש דן ישתמשו בשאטלים במקום ברכב; ועל רקע העובדה שהפקקים רק יוחמרו, ותשתיות לרכב פרטי לעולם לא יעמדו בביקוש, במיוחד לנוכח גידול האוכלוסייה המהיר בישראל.

הנתונים אשר נחשפו בדוח מבקר המדינה מצביעים על כך שבעוד שעלות ההקמה עמדה כאמור על חצי מיליארד שקל, עלותו האמיתית של הפרויקט גבוהה בהרבה. בהתאם להסכמי הזיכיון קיימת רשת ביטחון, שבמסגרתה המדינה מתחלקת עם הזכיין באי-ודאות; בחוזה נקבע יעד לפדיון שנתי, ובכל שנה מושווה היעד לפדיון בפועל, ואם הפדיון נמוך מהיעד, המדינה משלמת לזכיין אחוז מסוים מהגירעון, ולהיפך.

מהנתונים עולה שיעד הפדיון לא הושג בשנים האחרונות, והמדינה נאלצה לממן את הזכיין. המשמעות היא שלא רק הנוסעים בכביש מממנים את הנסיעה המהירה שלהם, אלא שהקופה הציבורית, ולמעשה הציבור כולו, הוא שמסבסד אותם, בשונה מהמודל הכלכלי המוצהר של הפרויקט. עלות הסבסוד מגיעה למאות מיליוני שקלים. בדוח מוצגים הסכומים רק משנת 2019, והם הגיעו עד לשנה שעברה לסכום של כ-170 מיליון שקל; אלו מהווים קרוב למחצית הסכום הכולל שהמדינה סבסדה לכלל כבישי האגרה בשנים אלו (363 מיליון שקל). בחשכ"ל דחו את הביקורת, וציינו כי צמצום הסיכון על ידי רשת ביטחון אמור להתבטא בהצעת מחיר נמוכה יותר, ושגובה האגרה נקבע בממשלה ומאושר בכנסת, וייתכנו מצבים שבהם המדינה אכן מסבסדת את הנסיעות.

נוסף על כך, הרחבת חניון הנתיב המהיר עלתה 325 מיליון שקל, ובעקבותיה נחתם הסכם חדש מול הזכיין, מתוך הנחה שכמות המשתמשים בנתיב תפחת בעקבות הגדלת מספר החניות, כי יותר אנשים יעלו על השאטלים ולא ישלמו כנהגים. לכן הוחלט לכמת את אובדן ההכנסה באמצעות השוואה בין ההכנסה שהזכיין היה צפוי לה אלמלא פרויקט הרחבת החניון, ובין ההכנסה שיהיה זכאי לה לאחר ביצועו.

נטשו את השאטלים

אלא שחרף ההנחות בהסכם, המצב בפועל שונה לגמרי. הנסיעות בכביש לא חזרו בשנת 2023 לרמתן משנת 2019, והיו נמוכות ב-5.3%. בחברת חוצה ישראל טענו שהסיבה לכך היא מלחמת חרבות ברזל, שהחלה בסוף אותה שנה, ואולם גם בשנת 2022 היה פער של 0.6% בנסיעות לעומת 2019. האם נוסעים אלו עברו לשאטלים? הנתונים מראים דווקא שהנוסעים נטשו את השאטלים בהמוניהם.

לא מדובר בתחושות; בספטמבר 2023 ביצעה חוצה ישראל, החברה הממשלתית שהיא הרגולטורית של הכביש, סקר שביעות רצון לנוכח הירידה החדה בכמות הנוסעים בשאטלים למרות הרחבת מקומות החנייה. בשעות ביצוע הסקר נצפו 1,036 נוסעים בממוצע יומי בקו לקריה ו-665 נוסעים בקו הבורסה. לשם השוואה, ברכבת אחת נכנסים יותר מאלף נוסעים. הנתונים הצביעו על כך שישנה ירידה של כ-34% יחסית למספר הנוסעים בשנת 2016. שיעור המשתמשים בשירות מדי יום ביומו ירד מ-50% ל-14% בלבד.

לפי דוח המבקר, הסכם הזיכיון מאפשר להפעיל רק שלושה שאטלים, אף שייתכן שנדרשים יותר מכך, ואין בידי חברת חוצה ישראל נתונים על הצרכים בשטח, וגם לא נערך סקר מקצועי ומפורט בנושא. כמו כן הומלצו צעדים שונים, כמו יידוע הציבור והגברת התדירות. ואולם, ממצאים אלו אינם שונים ממחקרים שנעשו בעבר, והצביעו על כך ששירות של שאטלים אינו יכול להיות אטרקטיבי כמו שירות של תחבורה ציבורית קבועה ואמינה. לפני הקמת הכביש, בארגון אדם טבע ודין הגישו התנגדות, והציעו להתנות את הקמת הכביש והחניון בהקמת תחנת רכבת בשפירים, אך ההתנגדות נדחתה והתחנה לא הוקמה.

הציבור משתתף במימון

כך, מהנתונים עולה שמספר הנסיעות בנתיב אינו ממריא, השאטלים נזנחים והציבור משתתף בסבסוד הנוסעים בנתיב במאות אלפי שקלים. גם התרומה המובטחת לשיפור הגודש בגוש דן אינה מורגשת, ורק מאות בודדות של אנשים משתמשים בשאטלים, לעומת כמיליון מכוניות באיילון מדי יום.

בינתיים, בשנה הבאה אמורה להתרחב רשת הנתיבים משפיים לראשון לציון בשיטה דומה, תוך התבססות על המגזר הפרטי. בינתיים לא ברור מה למדו במשרדי הממשלה מנתוני הנתיב המהיר משפירים לקראת הפרויקטים הבאים.

ממשרד התחבורה נמסר, כי "בניגוד לנטען, מספר הנסיעות בנתיב המהיר חזר לקדמותו לאחר מגפת הקורונה שבגינה הייתה ירידה בנסועה בין היתר בשל סגרים. זמן קצר לאחר מכן החלו השפעות אחרות, בשל פרוץ מלחמת חרבות ברזל.

"הפרויקט נוחל הצלחה רבה, והביא לכך שרבים מהנוסעים לגוש דן בוחרים להחנות בחניון ולהשתמש בקווי השאטל ועל ידי כך נחסכות עלויות ניכרות הן למשתמשים והן למשק. במסגרת פרויקט 'הנתיבים המהירים' יושמו לקחים רבים שהופקו מזיכיון שפירים".

ממשרד האוצר נמסר: "מתחמי חנה-וסע המקודמים ע"י משרדי האוצר ותחבורה, נועדו להקל על הכניסות לגוש דן. בפרויקטים החדשים בכביש 2 ו-5, הושם דגש על קישוריות לקווי אוטובוס קיימים תחנות רכבת ושבילי אופניים. המדינה בשיתוף עם חברת חוצה ישראל ועיריית ת"א פועלים לשיפור קווי השאטלים כך שיתנו מענה לאוכלוסייה רחבה יותר".

משפיר הנדסה נמסר: "חשוב לציין שהזכיין לא 'קיבל' דבר מהמדינה, אלא הקים על חשבונו, ובמחיר הטוב ביותר, את הפרויקט, בנה תוספת משמעותית לחניון, מפעיל קווי שאטל נוספים בהשקעה כספית ניכרת, והציבור נהנה וייהנה מנכס משודרג שישרת אותו עשרות שנים. אלפי נהגים ביום בוחרים להשאיר את הרכב בחניון".

עוד כתבות

מטוס אל על ממריא מנתב''ג / צילום: Shutterstock

המספרים של אל על חשפו: הקווים הכי משתלמים ובכמה עלתה ההכנסה מנוסע?

חברת התעופה רשמה שיאים חדשים של הכנסות ורווח, בעיקר בזכות הדומיננטיות שלה בטיסות לארה"ב ולאירופה ● ההכנסה הממוצעת מנוסע עלתה בשיעור דו-ספרתי, ובקופת המזומנים של החברה נצברו כבר יותר ממיליארד דולר ● גם בכירי אל על נהנים מהפריחה בעסקיה, עם תוספת של מיליון שקל כמעט לשכרם

הקמפוס המתוכנן באזור מחלף גלילות / הדמיה: גלעד לן

סולאראדג' מחפשת שוכר משנה בקמפוס החדש. ומה המחיר למ"ר?

נכון לעכשיו מחפשת סולאראדג' שוכר לקומה אחת, בקמפוס בגלילות שבונה עבורה עזריאלי, ואמור להיפתח בעוד כמה חודשים ● המחיר המבוקש: כ-120 שקל למ"ר • שווי השוק של החברה, שהגיע בשיא כבר ל־20 מיליארד דולר, עומד היום על פחות מ־600 מיליון דולר

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

אושר בטרומית: הקמת גוף מודיעין חלופי תחת משרד ראש הממשלה

לפי ההצעה, המחלקה תוצב תחת משרד ראש הממשלה, שיקבע את סמכויותיה ואת אופן הפיקוח עליה ● כמו כן, ועדת השרים לענייני ביטחון לא תקבל החלטה ללא קבלת חוות-הדעת של המחלקה

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה חודשים: איתותים על אפשרות להורדת ריבית

ביום שני הבא יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית האחרונה לשנת 2024, והוא צפוי להשאיר אותה ללא שינוי ● אך בינתיים בשווקים מתחילים לצפות את סוף המלחמה, ושם כבר רואים את הורדת הריבית באופק

עו''ד עמית בכר בדיון בוועדת החוקה בנושא תקציב לשכת עורכי הדין, היום / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

"מאפיה", "עסקן סוג ז'": דיון סוער בהצעת החוק לשליטה בתקציב לשכת עורכי הדין

ועדת החוקה התכנסה לדון בהצעת החוק המעבירה את השליטה בתקציב של לשכת עורכי הדין לשר המשפטים ● הדיון התפוצץ פעמיים בעקבות חילופי האשמות, ויו"ר הוועדה, שמחה רוטמן, האשים את הלשכה בבריונות והרחיק את ראש הלשכה, עו"ד עמית בכר

גוגל כרום / אילוסטרציה: Shutterstock, Evan Lorne

משרד המשפטים האמריקאי לוחץ על גוגל להיפרד מדפדפן כרום

משרד המשפטים האמריקאי מבקש מבית המשפט הפדרלי להורות לגוגל למכור את דפדפן האינטרנט כרום, כפתרון לתיק ההגבלים העסקיים המתנהל נגד החברה ● בבקשה נאמר כי אילוץ החברה למכור את כרום יסייע ליצירת תנאים שווים יותר עבור המתחרים בתחום החיפוש ● באוגוסט האחרון נקבע כי גוגל מחזיקה במונופול בשוק החיפוש

אבישי אברהמי, מייסד ומנכ''ל חברת Wix / צילום: אלן צצקין

דוחות חזקים לוויקס: הרווח זינק ב-40%, התחזית השנתית עלתה

וויקס מדווחת על רבעון שלישי מוצלח עם גידול ברווח וההכנסות ● במקביל, מעלה כלפי העלתה את תחזית ההכנסות השנתית ● המניה מזנקת בכ-12% בטרום מסחר

רס''ן במיל' זאב (ז'אבו) חנוך ארליך ז''ל / צילום: דובר צה''ל

זאב ארליך, אזרח ישראלי בן 71, נהרג בהיתקלות בלבנון

רס"ל (במיל') איתן בן עמי, לוחם ביחידת המילואים של מגלן שבעוצבת הקומנדו, נפל בקרב בדרום לבנון ● השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין הגיע לישראל - אחרי ביקור בן יומיים בביירות ● מזכ"ל חיזבאללה בנאום: "יכולים להמשיך לאורך זמן" ● מטח לקריית שמונה הוביל להרס רב, ואחד הבתים בעיר נחרב לחלוטין • ארה"ב לעיראק: מיצינו את כל המאמצים מול ישראל למנוע תקיפה בשטחכם ● עדכונים שוטפים

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם מספר הנרצחים בחברה הערבית ירד תחת כהונת המפכ"ל דני לוי

המפכ"ל הטרי התגאה בתוצאות שהביא בלחימה בפשיעה בחברה הערבית. אבל עוד מוקדם לחגוג ● המשרוקית של גלובס

מטה אנבידיה בסנטה קלרה, קליפורניה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

אנבידיה עקפה את התחזיות בפעם התשיעית רצוף, אז למה המניה ירדה?

החברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק פרסמה אמש את דוחותיה הרבעוניים ועקפה שוב את כל התחזיות ● למרות זאת, המניה איבדה גובה במסחר המאוחר כתוצאה ממספר חששות של המשקיעים: קצב הצמיחה עדיין מסחרר אך נמוך מבעבר, והחברה מתקשה לעמוד בביקושים לשבב המתקדם שלה

חיילים אוקראינים נחים לאחר ירי על עמדות רוסיות במחוז דונייצק, סוף אוקטובר / צילום: Reuters, Fermin Torrano

ביום ה-1,001 של הפלישה הרוסית: האם אוקראינה עוברת את סף העייפות?

תחקיר בי.בי.סי מתאר דמורליזציה חמורה בצבא האוקראיני: עריקה של עשירית מהחיילים, כמעט 100,000 ● סקר מראה כי רוב האוקראינים רוצים משא ומתן לשלום מייד ● רוסיה אינה מחוסנת. כלכלנים מעמידים בספק את יכולתה לעמוד במשימות הצבא מעבר לאמצע 2025

תומר ראב''ד יו''ר קבוצת בזק / צילום: אוראל כהן

משפרות רווח ומקטינות חוב: מניות התקשורת בת"א זינקו בעשרות אחוזים

לאחר תוצאות חזקות לפרטנר שהובילו לזינוק במניה, מדווחת בזק על תוצאות בהתאם לתחזיות, עם גידול בעסקי הליבה ● היו"ר תומר ראב"ד: "העניין מצד משקיעים זרים גדל, אבל עדיין אין משהו משמעותי" ● וגם: המהפך הקטן בשוק הסלולר

סניף דלתא / צילום: יח''צ דלתא

ארדואן הכריז על חרם? המפעל של דלתא בטורקיה עובד כרגיל

מדוחות חברת דלתא עולה כי בבעלותה מפעל לייצור גרביים בטורקיה, שאחראי ל-3% מהכנסותיה – ופעילותו לא נפגעה למרות הצהרות נשיא טורקיה ● גוגל ואוניברסיטת רייכמן פותחות שלוחה חיפאית לבית הספר להייטק, וקבוצת מר פותחת מפעל שלישי בדרום ● אירועים ומינויים

טנק רוסי בעמדת תקיפה באוקראינה / צילום: ap, משרד ההגנה הרוסי

אחרי שאיבדה יותר מ-3,500 טנקים ברוסיה מצאו פתרון יצירתי

אזרבייג'ן מגדילה את תקציב הביטחון שלה ● תעשיית הקולנוע הרוסית נרתמת לטובת חיל השריון של פוטין ● קוריאה הצפונית מגבירה את הסיוע לרוסיה ● וגם: הכצב"ם יוצא הדופן שמתכננת סין ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock

מחזיקים מטבע דיגיטלי בחו"ל? בקרוב, המידע עליכם יגיע בקלות לרשות המסים

ישראל מצטרפת לתקן ה־CRAF של ה־OECD, במסגרתו ישתפו המדינות במידע בנושא קריפטו ● המנגנון ייכנס לתוקף ב־2027, וברשויות עובדים על הטמעתו ● מומחה למיסוי: "הכרחי להשלים המהלך בגילוי מרצון" ● לאחרונה הגבירה רשות המסים את פעילות האכיפה בנושא

מכשירי סמסונג שמייבאת סאני תקשורת / צילום: Shutterstock

החברות הישראליות קיבלו אישור להפעיל טיסות ישירות לניו יורק, אבל יש להן תנאי

מנהל התעופה הפדרלי אישר לחברות ישראליות, לצד אל על, להפעיל טיסות לניו יורק ● במשרד התחבורה דוחפים, אך בארקיע ככל הנראה לא מעוניינים ובישראייר מתנים זאת בביטול "חוק טיבי", המטיל על החברות חובות צרכניות ● מה יקרה למחירים אם יוסרו המכשולים?

בנייה בישראל. ''הוצאות חריגות שוחקות את הרווחיות של היזמים'' / צילום: Shutterstock

קבלני הביצוע נשארו בלי רווח, ויזמי הנדל"ן נדרשים לפתוח את החוזים והכיס

חברות הביצוע דורשות מהיזמים לפתוח חוזי בנייה סגורים וקבועים מראש, בשל התייקרויות בשוק מעבר למדדי הלמ"ס ● תוספות התשלום מגיעות כיום לעד 5% מעלויות פרויקטים ● בדניה סיבוס דורשים מלמ"ס לעדכן את המדדים, "ואם הדברים לא ייפתרו, נשקול הגשת בג"ץ"

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

צים הרוויחה מעל מיליארד דולר ברבעון; המניה מזנקת בוול סטריט

חברת הספנות צים מדווחת על זינוק של 117% בהכנסות, לאחר שמחירי ההובלה הוכפלו, ומעלה שוב את התחזית השנתית ● תחלק דיבידנד של 440 מיליון דולר ● המנכ"ל אלי גליקמן: "אין אף חברה ישראלית שהרוויחה סכום כזה ברבעון" ● "אני נזהר בדבריי על אנליסטים, אבל הם בד"כ מומחים להסביר מה היה בעבר, וקשה להם לצפות את העתיד"

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; אנבידיה יורדת ב-4% במסחר המוקדם

הדאקס יורד ב-0.1% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה מעורבת ● הביטקוין לא עוצר: נסחר סביב מחיר 97,000 דולר ● אסטרטג שווקים מזהיר מפני בריחת משקיעים משוק האג"ח האמריקאי ● והאם הריבית בארה"ב תרד מהר יותר מהתחזיות?

יאיר אבידן / צילום: אייל טואג

גבר על מנהל רשות המסים לשעבר: יאיר אבידן נבחר לדירקטוריון בנק הפועלים

אבידן גבר בהתמודדות על ראש ראשות המסים לשעבר, ערן יעקב ● לאבידן יש קריירה ארוכה ועשירה בענף הבנקאות, והוא אף שימש במשך כשלוש שנים כמפקח על הבנקים ● המאבק הבא בבנק: היורש ליו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק, שיסיים תשע שנות כהונה