המערכת של חברת סייברוואן / צילום: איציק בירן
חברת הטכנולוגיה סייברוואן נחשבה להבטחה כשהונפקה בבורסה בת"א בקיץ 2020, לפי שווי של 87 מיליון שקל לפני הכסף, בימי ראשית מגפת הקורונה. החברה שהוקמה ב-2014, ומנוהלת בידי אורי גלבוע, פיתחה טכנולוגיה שמטרתה למנוע הסחת דעת מהטלפון הסלולרי בזמן נהיגה.
● מינוי רון אבידן למנכ"ל קבוצת עזריאלי: מכשירים את הקרקע לכניסה לתחום המגורים?
● החברה הישראלית שנמחקת מהמסחר בבורסת אוסטרליה
בהמשך סייברוואן הונפקה גם בנאסד"ק, אך למרות שמאז היא הודיעה על לא מעט פיילוטים וחוזים - ולפי נתוני החברה היא פונה לשוק פוטנציאלי של 300 מיליארד דולר - המניה איבדה כמעט את כל שווייה.
סייברוואן נסחרת היום בשווי של 1.4 מיליון דולר בלבד (כ-6 מיליון שקל), לאחר שהמניה איבדה כ-99.7% מאז ההנפקה בת"א. המניה אף הייתה בסכנת מחיקה ממסחר בנאסד"ק, אך אחרי שביצעה איחוד הון של 1:18, היא קיבלה לאחרונה הודעה שהיא עומדת בתנאים להמשך המסחר.
לחברה יש הסכמי מימון עם קרן יורקוויל (בעלת עניין בחברה), שכוללים אפשרות למכור לקרן מניות בדיסקאונט מדי פעם - מה שיכול להסביר עוד גורם שמכביד על המניה.
"בעיה של חברות אוטוטק"
במחצית הראשונה של השנה הכנסות החברה הסתכמו ב-483 אלף שקל בלבד, לעומת קרוב ל-1.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2023. ההפסד עמד על 16.3 מיליון שקל (מאז היווסדה "שרפה" סייברוואן יותר מ-150 מיליון שקל). לדוחות צורפה הערת "עסק חי". המנכ"ל גלבוע אמר עם פרסום הדוחות כי 2024 היא שנה מאתגרת לחברה, בשל התארכות מחזורי המכירה בישראל.
"התרחבות בינלאומית דורשת מאמץ משמעותי, וב-2024 עשינו התקדמות גדולה בנושא", אמר גלבוע. בחודשים האחרונים, החברה דיווחה בין היתר על הסכם הפצה ראשון ב-10 מדינות בארה"ב, התקנת מערכות בארבעה ציי אוטובוסים במקסיקו והשבוע על הסכם להתקנת 200 מערכות בצי כלי רכב בספרד.
מסייברוואן נמסר כי "חברות טכנולוגיה קטנות ובינוניות בנאסד"ק בכלל, וחברות אוטוטק ישראליות בפרט, סובלות לעיתים מירידה בשוויין ללא קשר להתפתחותן העסקית. בשבועות האחרונים חלה התפתחות עסקית משמעותית בסייברוואן עם חתימה על הסכמי פיילוט בחו"ל. גם בישראל חלה צמיחה, עם התקנת עוד ועוד מערכות SaverOne בחברות גדולות במשק".