אל על / צילום: דני שדה
חברת התעופה אל על שוב שוברת את השיאים של עצמה ומסיימת את הרבעון השלישי של שנת 2024 עם רווח נקי של 187 מיליון דולר, זינוק של פי 3.6 לעומת 52 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. התוצאה מרשימה מאוד, שכן גם שני הרבעונים הקודמים השנה היו שיאים חדשים מבחינת אל על, כאשר ברבעון הראשון היא הרוויחה 81 מיליון דולר, וברבעון השני 147 מיליון דולר.
● תודה שטסתם: עלות שכרם של מנכ"לית אל על והיו"ר תזנק במיליון שקל לכל אחד
● לוקחות את הסיכון: חברות המימון החוץ-בנקאי עקפו את הבנקים באשראי לרכב
● משפרות רווח ומקטינות חוב: מניות התקשורת בתל אביב זינקו בעשרות אחוזים
גם בשורת ההכנסות ממשיכה אל על לשבור שיאים, כאשר ברבעון השלישי היא רושמת הכנסות של 1 מיליארד דולר, זינוק של 20% לעומת הרבעון הקודם, שהיה גם הוא שיא מבחינת החברה, וזינוק של 43% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. נזכיר כי במחצית הראשונה של השנה אל על רשמה הכנסות של כמעט 1.6 מיליארד דולר. הרווח התפעולי התזרימי (EBITDAR) יותר מהכפיל את עצמו ל-360 מיליון דולר.
תזרים המזומנים שייצרה אל על ברבעון זינק גם הוא ל-320 מיליון דולר, לעומת 93 מיליון אשתקד. התוצאה היא גם כמעט הכפלה בהון העצמי של החברה ל-371 מיליון דולר, וזאת אחרי שרק ברבעון הקודם עברה להון חיובי. גם החוב הפיננסי נטו של החברה המשיך להצטמק ל-376 מיליון שקל, אחרי שהסתכם ב-1.43 מיליארד שקל בסוף השנה שעברה.
התוצאות החזקות מאוד נובעות כמובן מעונת הקיץ, שהשתלבה עם העובדה שאל על, שבשליטת קני רוזנברג ובניהולה של דינה בן טל-גננסיה, ממשיכה להחזיק בנתח שוק עצום בנתב"ג בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" והפסקת הטיסות לארץ בידי חברות תעופה זרות רבות. ברבעון השלישי של השנה אל על הטיסה כ-43% מהנוסעים בנתב"ג (כ-670 אלף נוסעים בחודש), והמגמה נמשכת גם לתוך הרבעון הרביעי של השנה, בפרט על רקע מתקפת הטילים האיראנית על ישראל בתחילת חודש אוקטובר.
את התוצאות החריגות ניתן לראות גם בגידול בפרמטרים כמו ההכנסה למושב משוקלל ק"מ (RASK), שעלתה בכ-23% ביחס לרבעון המקביל, "בעיקר בשל עלייה ניכרת וחריגה בשיעור התפוסה" (LF), אשר זינקה לכ-94% לעומת כ-88% ברבעון המקביל, וכן בשל עליית המחירים, כאשר ההכנסה לנוסע ק"מ (RRPK) עלתה ב-16% לעומת הרבעון המקביל וכ-2% לעומת הרבעון הקודם.
"אחוזי תפוסה חריגים"
בחברה מודים כמובן שהסיפור הוא מלחמת "חרבות ברזל" ושליטתה של אל על בשמיים: "הצמיחה נובעת מאחוזי תפוסה חריגים ומביקושים גבוהים לטיסות החברה על רקע צמצום טיסות של חברות זרות לישראל".
עם זאת, גם ברבעון הקרוב המדינה עדיין לא תראה מסים מאל על, שכן ההפסדים הגדולים שרשמה החברה במהלך משבר הקורונה של שנת 2020, במהלכו רואי החשבון של החברה הצמידו לדוחותיה הערת "עסקת חי", עדיין עומדים על מאות מיליוני דולרים.
אל על גם חוזרת ומדגישה כי מי שמעוניין לטוס איתה לחו"ל צריך למהר להקדים לרכוש כרטיסים, שכן היא מפעילה טיסות במחיר קבוע ומוזל ל-4 יעדים, שמהם ניתן להמשיך לטוס למקומות אחרים בעולם. מדובר על לרנקה (200 דולר), אתונה (300 דולר), וינה ודובאי (350 דולר). לדברי החברה, "ליעדים אלה הוצעו עשרות אלפי כרטיסים, והביקוש הגבוה בשילוב המחיר הביאו לכך שמרבית הטיסות התמלאו מראש, מה שלא מאפשר להזמין טיסות ליעדים אלה בסמוך למועד ההמראה".
מניית אל על השלימה זינוק של כ-220% בשנה האחרונה. שווי השוק של החברה עומד כעת על כ-3.4 מיליארד שקל (כולל גיוס הון בהיקף של חצי מיליארד שקל). המרוויח העיקרי מנסיקת המניה הוא כמובן הבעלים, קני רוזנברג, שמחזיק בכ-46.2% ממניות אל על בשווי של 1.6 מיליארד שקל.
כזכור, בעקבות הרווחים העצומים שרושמת החברה בשנה האחרונה, אל על ניסתה את כוחה ברכישת השליטה (45%) בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט, כשהציעה לרכוש אותה לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל, אך נסוגה בה במהירות, ונכון לעכשיו השליטה בישראכרט צפויה לעבור לחברת הביטוח מנורה מבטחים, שממתינה עדיין לאישור של רשות התחרות.
צפי לעוד רבעון חזק
אל על צופה כי ברבעון הרביעי התוצאות יהיו טובות מאוד, יותר מאשר ברבעון הרביעי המקביל בשנה שעברה, אבל פחות מאשר ברבעון האחרון. נזכיר כי ברבעון ההוא החברה הרוויחה 40 מיליון דולר. לדברי אל על, "החברה צופה כי תוצאות פעילותה לרבעון הרביעי לשנת 2024 תהיינה גבוהות ביחס לתוצאותיה ברבעון המקביל אשתקד. יחד עם זאת, למרות הביקושים המוגברים כאמור, ולאור מגבלות כושר הייצור של החברה, החברה צופה כי ברבעון הרביעי לשנת 2024 תחול ירידה בפעילות החברה במונחי מושב - ק"מ זמין (ASK) ביחס לרבעון הנוכחי".
מנכ"לית אל על, דינה בן טל-גננסיה, מסרה על רקע פרסום הדוחות כי "חברת אל על פועלת במתכונת חירום כבר יותר משנה, כאשר מטרתנו היא להבטיח שהשמיים יישארו פתוחים בין ישראל לעולם. זהו מהלך חיוני להמשך הפעילות העסקית, הכלכלית והדיפלומטית במדינה. תעופה מהווה עורק מרכזי לחיים בישראל, ובשעה שיתר חברות התעופה הזרות טרם שבו לפעול, השוק ימשיך להיתקל באתגרים, וביקושי הנוסעים לא יתייצבו".