מטוס של ארקיע / צילום: יח''צ
בשבוע שעבר הודיע יו"ר רשות התעופה האזרחית (רת"א), שמואל זכאי, על קיום משא ומתן עם חברות התעופה הישראליות ישראייר וארקיע להפעלת מטוסים חכורים לצפון אמריקה, מהלך שעשוי להגביר את התחרות ולהביא להורדת מחירים. כעת, מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב (FAA) מאשר להפעיל מטוסים בחכירה רטובה עם אות קריאה ישראלי. תהליך קבלת האישורים לרוב אורך בין חצי שנה לשנה, אך בשל המצוקה בענף - ברת״א פעלו בכדי לקצר את התהליך.
● אלו חברות התעופה הזרות שדוחפות לתיקון חוק שירותי תעופה
● ישראייר וארקיע ינחתו באמריקה? התוכנית של משרד התחבורה להגדלת היצע הטיסות לארה"ב
על אף קבלת האישורים יתכן כי תוספת טיסות לצפון אמריקה בפועל עוד רחוקה. בישראייר התנו את המהלך בשינוי ב"חוק טיבי", עליו דנו אמש בדיון בוועדת הכלכלה. במהלך הדיון, ציין מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, כי "אנחנו יכולים לטוס גם לארה"ב. אם החוק יתן הקלות, מסוף ינואר נפעיל 6 טיסות לארה"ב. 1,800 מושבים בשבוע. אם נקבל הקלה בכל מה שקשור ב'חוק טיבי' נוכל להפעיל יותר טיסות לארה"ב ולהוריד מחירים".
אולם במהלך הדיון עלו מספר סוגיות שדרשו בירור מעמיק יותר, ועל רקע זה ביקש יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן להכין נוסח מתוקן להצעה מהר ככל האפשר, ואמר כי הוא רוצה לסיים את הכנת ההצעה לקריאות שנייה ושלישית בקרוב. המשמעות היא עיכוב נוסף בקבלת ההחלטה, בעוד שטרם נקבע דיון נוסף בענין זה.
המערך שנדרש להקים
גם במטה ההייטק מקיימים מגעים להפעלת קו תעופה בין ישראל לארה"ב בינואר־מרץ, במטרה שייפתח גם לציבור הרחב.
מלבד הסוגיה המשפטית שביקשו להסדיר בישראייר, כדי להצליח במהלך, חברות התעופה נדרשות להקים מערך שלם שלא קיים כיום, הכולל בין היתר שירותי קרקע בארה"ב והתארגנות ללינה בבתי מלון. כמו כן, חברות התעופה הן אלה שצריכות לקדם את חכירת המטוסים.
בארקיע למשל, אין תוכניות אופרטיביות לטוס לארה"ב.
בריאיון שהעניק זכאי לגלובס בשבוע שעבר הוא ציין כי "חברות התעופה הישראליות נמצאות במשא־ומתן מאוד מתקדם לקראת חכירת המטוסים עם חברות תעופה זרות". על פי ההערכות החברה שנמצאת בתהליך מתקדם לקראת הפעלת הטיסות לארה״ב היא ישראייר. אולם אם היא תפעיל 6 טיסות שבועיות בלבד, כפי שציין סירקיס, זה עדיין לא יספיק כדי למלא את הביקוש, כאשר חסרות לפחות 18 טיסות שבועיות ליעדים השונים בארה״ב.