אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית
חברת התובלה הימית צים מעלה בפעם השלישית ברציפות את התחזית השנתית. החברה, בניהולו של אלי גליקמן, עקפה את תחזיות האנליסטים ברבעון השלישי של 2024, כשרשמה הכנסות של כ-2.77 מיליארד דולר - צמיחה של 117%, ורווח נקי של מעל 1.1 מיליארד דולר, בהשוואה להפסד ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי למניה הסתכם ב-9.34 דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו ל-7.21 דולר.
● תודה שטסתם: עלות שכרם של מנכ"לית אל על והיו"ר תזנק במיליון שקל לכל אחד
● לא רק אנבידיה: ענקית השבבים שצופה הכנסות של 22 מיליארד דולר בשנה
מתחילת השנה הכנסות צים עלו ב-58.3% ל-6.26 מיליארד דולר, והיא עברה מהפסד לרווח נקי של כ-1.6 מיליארד דולר. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) בתקופה זו היה 2.7 מיליארד דולר, שיעור של 43.5% מההכנסות, לעומת שיעור של 21.7% בתקופה המקבילה אשתקד. ברמה הרבעונית, שיעור ה -EBITDA היה גבוה יותר - 55.4%.
צים צופה כעת EBITDA שנתי מתואם בגובה 3.3-3.6 מיליארד דולר ו-EBIT מתואם (רווח בנטרול ריבית ומס) של 2.15-2.45 מיליארד דולר. לשם השוואה, התחזית הקודמת הייתה ל-2.6-3 מיליארד דולר ו-1.45-1.85 מיליארד דולר, בהתאמה, ואילו התחזית המקורית כללה אפשרות ל-EBIT מתואם שלילי.
ברבעון השלישי, צים הובילה מספר שיא של 970 אלף מכולות, גידול של 11.9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ומחיר ההובלה הממוצע למכולה היה 2,480 דולר - יותר מפי 2 ביחס לרבעון המקביל.
"אין שינוי באיומי החות'ים"
אלי גליקמן, מנכ"ל צים, אומר היום (ד') כי החברה מציגה רווחי שיא ברבעון - בנטרול תקופת הקורונה שהייתה חריגה. "חוץ מצים שהרוויחה בעבר יותר, אין אף חברה ישראלית שהרוויחה סכום כזה ברבעון", אמר גליקמן. הוא מוסיף כי ביחס לחברות התובלה הימית המערביות, צים מציגה שיעורי רווחיות EBITDA חזקים משמעותית.
"התוצאות החזקות מגיעות מכמה סיבות", מסביר גליקמן. "אחת - מחיר המכולות כיום גבוה יחסית, אבל זה נכון לכל החברות. שתיים - היקף המטענים הגיע לשיא. שלוש - האוניות החדשות היעילות, החסכוניות והפחות מזהמות שיש לנו - בשנה וחצי האחרונות הצטיידנו ב-42 אוניות ועוד 4 צפויות להגיע. וארבע - העובדה שבחרנו לתעדף מחירי ספוט על-פני מחירים ארוכי-טווח (חברות אחרות חתמו על חוזים ארוכי-טווח ובכך קיבעו את המחיר שהיה נמוך יותר, ש.ח.ו) - זה בא לידי ביטוי בצורה מאוד חזקה ברבעון. לזה יש להוסיף את הגמישות שלנו במתן עדיפויות לקווים. בסך-הכול אנחנו מאוד מרוצים".
בהקשר זה אומר יו"ר החברה יאיר סרוסי, כי "כל חברות ספנות המכולות ירוויחו הרבה ברבעון, אבל באופן יחסי, בתחרות עם השחקנים הכי גדולים, התוצאות שלנו הרבה יותר טובות".
גליקמן מציין כי הביקושים מצד הצרכנים עלו מאוד ברבעון השלישי, הן כהכנה לעונת החגים בארה"ב והן בשל חשש הלקוחות משביתה בנמלים בחוף המזרחי בארה"ב - שהחלה בספטמבר אך נדחתה בהסכמה ועלולה לפרוץ שוב בינואר. כתוצאה מכך, לקוחות הקדימו הזמנות.
באשר לצפוי בשנת 2025, גליקמן מזכיר כי תעשיית הספנות מאוד תנודתית, ועדיין אי-אפשר לחזות, אך לפי אנליסטים, בשנה הבאה צפוי עודף היצע של אוניות. "אנחנו מקווים שאנחנו מוכנים היטב", אומר גליקמן.
הוא התייחס גם לאיומי החות'ים שנמשכים גם כעת: "אין שינוי באיומי החות'ים", אמר. "אנחנו לא עוברים בקרבתם ולא בתעלת סואץ. אנחנו רואים בהתנהגות של המחירים שההשפעה הגדולה יותר היא ביקוש של לקוחות והיצע של אוניות - בחודשיים האחרונים ראינו ירידה מסוימת במחירים למרות שלא היה שינוי באיום החות'י, כי הייתה ירידה בביקוש, ובשבועות האחרונים שוב יש עלייה במחיר גם כן בלי שינוי באיום".
"האנליסטים מאוד זהירים"
צים נסחרת בבורסת ניו יורק בשווי 3.2 מיליארד דולר אחרי עלייה של 188% במניה מתחילת השנה. רוב האנליסטים מחזיקים בהמלצות ניטרליות כלפי המניה, ומחיר המניה עקף את מחיר היעד הממוצע בו הם נוקבים.
מה האנליסטים לא מבינים בנוגע לצים?
גליקמן: "אני נזהר בדבריי על אנליסטים, אבל הם בדרך-כלל מומחים להסביר מה היה בעבר, וקשה להם לצפות את העתיד. הם עובדים לפי נוסחאות, והם זהירים. שוק הספנות מאוד תנודתי, והם לא רוצים לאכזב את המשקיעים, אז הם מאוד זהירים".
מי שמקפיץ את המניה הם משקיעים פרטיים.
"רוב המשקיעים של צים קצרי-טווח. יש לכך יתרונות וחסרונות. היתרון שהסחירות במניה גבוהה מאוד, ישנם ימים שהסחירות במניית צים גבוהה יותר מכל המניות בבורסה בתל אביב יחד. זה מצביע על היקף העניין. החיסרון הוא שהמניה יכולה גם לרדת, וקשה מאוד לצפות זאת".
לצד הדוחות, צים הודיעה על חלוקת דיבידנד רבעוני בהתאם למדיניות חברה, וכן דיבידנד מיוחד - בסך-הכול היקף הדיבידנד יהיה 440 מיליון דולר (3.65 דולר למניה), מתוכו 100 מיליון דולר הדיבידנד המיוחד. בעלת המניות הגדולה בצים היא חברת קנון של עידן עופר.