שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
שרת התחברוה מירי רגב לא האריכה את הקדנציה של יו"ר נתיבי איילון, והחברה פועלת כעת ללא יו"ר. מקסין פסברג, שמונתה ליושבת-ראש הדירקטוריון בשנת 2021 על ידי מרב מיכאלי, שכיהנה כשרת התחבורה דאז, עזבה השבוע את תפקידה, לאחר שרגב בחרה שלא להאריך לה את הקדנציה.
● בנק לאומי הגדיל את תיק המשכנתאות ב־10% השנה, ועקף את האשראי לעסקים
● היא הייתה המניה הלוהטת של השנה והגיעה לסף קריסה. האם היא תינצל?
פסברג, מהנשים המובילות בתעשייה הישראלית, כיהנה קודם לכן כמנכ"לית אינטל ישראל וכסגנית נשיא אינטל העולמית - חברה שבה עבדה קרוב ל-40 שנה. היא נבחרה לאחת ממשיאי המשואה ביום העצמאות בשנת 2014, חברה בוועדת הפרס של פרס ראש הממשלה ליזמות וחדשנות.
חברת נתיבי איילון אחראית על תקציב של כ-2 מיליארד שקל בשנה. היא מקימה את הנתיבים המהירים בכביש 2 ובכביש 20, אחראית על הקמת נת"צים, מסופים, ושבילי אופניים בגוש דן, אחראית על יישום חוק מס הגודש ועל יישום פרק התשתיות בתוכנית הלאומית לקידומה הכלכלי של החברה הערבית.
ואולם, הרזומה העשיר לא סייע לפסברג להשאר בתפקיד הציבורי. חברת נתיבי איילון, בדומה לנת"ע ובשונה מרכבת ישראל ומנתיבי ישראל נחשבת לחברה עצמאית ולא ככזו שנשלטת על ידי רגב ואנשיה.
הטענות המושמעות בענף נגד רגב הן שהיא נוהגת להשתלט על חברות תשתית ממשלתיות דרך יו"ר הדירקטוריון, המנכ"ל ושומרי הסף. דוגמאות לכך ניתן לראות ברכבת ובנתיבי ישראל, שם מאז מינוי יושבי-הראש בקדנציה הקודמת שלה התחלפה כל השדרה הניהולית.
בחברת נתיבי ישראל למשל מונה ליו"ר פעיל הליכוד יגאל עמדי. תחת כהונתו הוא צבר רוב בדירקטוריון, ולתפקיד יועמ"ש הדירקטוריון בחר בעו"ד אלעד ברדוגו שהצהיר על עצמו בראיונות בעבר כפוקד לליכוד ומינויו נפסל על ידי ראשות החברות. במקומו נבחרה עו"ד עינב אבוחצירא שדורגה רק בעשירייה השלישית בוועדת האיתור והיא קרובת משפחתו של פעיל ליכוד מרכזי באשדוד.
טענות נקשרו גם במינויים נוספים בחברה דוגמת מבקר הפנים שלה.
בענף יש החוששים שגם נתיבי איילון בדרך למאבק דומה.