גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מצטערים, מד מן. מהפכת הפרסום כבר כאן

שתי חברות פרסום, אומניקום ואינטרפאבליק גרופ, מתאחדות לכדי ענק של 30 מיליארד דולר כדי לרתום את מומחיות הנתונים, הטכנולוגיה וה-AI השולטים כעת בשדרת מדיסון - ובכל השיווק שאתם רואים

מצטערים, מד מן. מהפכת הפרסום כבר כאן / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, Shutterstock
מצטערים, מד מן. מהפכת הפרסום כבר כאן / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, Shutterstock

במהלך שיחה בת שעה, במטרה למכור למשקיעים את סגולותיו של מיזוג בשווי 30 מיליארד דולר של שתי ענקיות פרסום, הוזכרו המילים "נתונים" ו"טכנולוגיה" תריסר פעמים כל אחת. AI הוזכרה שמונה פעמים. "יצירתיות" נאמרה פעם אחת.

איך תשפיע עסקת הענק של ענף הפרסום על השוק הישראלי?
בכירי הענף הזה לא חוששים שה-AI תגזול את תפקידם. הם צודקים?
מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה, זה רק עוד כלי"

הדוברים היו המנהלים הבכירים של Omnicom Group ו-Interpublic Group, המתכננים להתאחד לחברת הפרסום הגדולה בעולם, כזו הידועה באייקונים יצירתיים נועזים ובקמפיינים אגדיים כמו Think different של אפל ו-Priceless של מאסטרקארד.

שדרת מדיסון בניו יורק משתנה במהירות כבר למעלה מעשור, אך האיומים על התעשייה, שפעם התרכזה ביצירתיות, מעולם לא היו גדולים יותר. ענקיות הטכנולוגיה שולטות ביותר ממחצית משוק הפרסומות של טריליון הדולר, וקוואנטים (אנליסטים כמותיים) החמושים בכמות גדולה של נתונים מכוונים את רכישת הפרסומות. כעת, בינה מלאכותית גנרטיבית שולחת גלי הלם אל עולם השיווק ומבטיחה ליצור פרסומות מותאמות, זולות ומהירות מתמיד.

תעשיות רבות מדברות על הכנה לבינה מלאכותית. עם עסקה שוברת קופות זו, תעשיית הפרסום מנסה להשתנות עבור ה-AI.

לחלום בגדול יותר

אומניקום טוענת כי היקף הרכישה, והחיסכון של 750 מיליון דולר בעלויות, יאפשרו לה להשקיע כסף רב יותר בניסויי בינה מלאכותית. יש בעסקי הפרסום כאלה הצופים כי הבינה מלאכותית תסייע לקופירייטרים ולארט דירקטורים של סוכנויות פרסום להתפרע עם הרעיונות שלהם ולזכות בלקוחות חדשים.

הטכנולוגיה "תאפשר לנו לחלום בגדול יותר", אומרת סוזן קרדל, יו"ר Interpublic FCB, שעזרה ליצור את ה-spokescandies (דמויות בצורת סוכריות) האייקוניות של M&M. "לפעמים אנחנו מגבילים את הדמיון שלנו למה שאנחנו חושבים שאפשר, ובינה מלאכותית יכולה לדחוף את האפשרי קדימה".

ההוצאה על פרסום דיגיטלי מבוסס נתונים עקפה את ההוצאה על פרסומות הטלוויזיה בעשור האחרון, וחברות ובהן מטא ואלפבית (החברה האם של גוגל) פלשו עוד ועוד לתחום שנשלט בעבר על-ידי משרדי פרסום. הוצאות הפרסום העולמיות צפויות לעלות על 1 טריליון דולר לראשונה השנה, כאשר ההוצאות בפלטפורמות דיגיטליות מהוות 71%, לפי חברת המדיה GroupM. גוגל, מטא, בייטדאנס, אמזון ועליבאבא יקבלו יותר ממחצית מההכנסות הללו.

לריביירה הצרפתית, שם מתכנסים בכירי ענף הפרסום כבר עשרות שנים במסגרת פסטיבל הפרסום בקאן, הגיע השנה משתתף חדש: קרוגר. רשת הסופרמרקטים הפונה ללקוחות בפרברים וכאלה שהם בעלי מודעות למחיר הקימה ביתן על חוף הים, עם כורסאות מרופדות בצבע שמנת ובר המשקיף אל הים התיכון.

מנהלים מחטיבת הפרסום של קרוגר היו שם כדי לשכנע את המותגים שהנתונים שלה על התנהגות הקונים יכולים לגלות מידע על אורח חייהם ועל שאיפותיהם, ולאפשר להתאים להם פרסומות ממוקדות ויעילות יותר. קרוגר מוכרת מודעות באתרים שלה ומוכרת את נתוני הקניות האנונימיים שלה על צרכנים, כדי שמותגים יוכלו לטרגט משתמשים באתרים ובאפליקציות של צד שלישי.

הפסטיבל, כמו תעשיית הפרסום, התמלא בפנים חדשות. לפני יותר מעשור ירדו לשם ענקיות הטכנולוגיה כדי לחזר אחר מותגים גדולים ולמכור להם פרסומות. ואז החלה המרינה להתמלא ביאכטות של חברות ייעוץ וחברות פרסום דיגיטלי, השחקנים מאחורי הקלעים שאחראים על הטכנולוגיה שהופכת את המכירה והקנייה של מודעות לאוטומטיות.

השנה הגיעה מתקפה של קמעונאים עם גישה לנתונים נרחבים. מנהל הצמיחה הראשי של וולמארט ומנהל מכירות הפרסומות העולמי של חברת משלוחי המצרכים Instacart היו בין האח"מים שהוזמנו לארוחת המנהלים של iHeartMedia ו-MediaLink, שכללה הופעה של הזמר לני קרביץ.

מי צריך כישרון יצירתי

מנהלי הפרסום המקוריים היו אדריכלי תרבות, שעיצבו קשרים רגשיים בין מותגים לקהל שלהם. חשבו על Just Do It של נייקי (1988) מבית היוצר של דן ויידן, על Things Go Better with Coke (1963) שנוצר אצל ביל בקר או על A Diamond Is Forever של חברת היהלומים דה בירס של הקופירייטרית פרנסס גרטי.

בתמורה לסיסמאות הפרסום החכמות, הג'ינגלים הקליטים והסיפור הקולנועי שלהם, מנהלי הקריאייטיב זכו ליחס של כוכבי רוק. הם קיבלו משכורות שומטות לסת והטבות יוקרתיות.

שריל ברמן, מנהלת הקריאייטיב הראשית לשעבר של ליאו ברנט בארה"ב, נזכרת בסוכנות אחת שניסתה לפתות אותה לעבור אליה בשנות ה-90, באמצעות בית מדהים מול האוקיינוס ​​בעיר ריי במדינת ניו יורק, מספיק כסף כדי שתוכל להרשות אותו לעצמה ושירות לימוזינה להסעה למשרד וממנו.

במקום זאת, היא נשארה בליאו ברנט בשיקגו ולקחה חלק ביצירת קמפיינים בלתי נשכחים עבור מקדונלד'ס, לרבות הפרסומת משנת 1993 עם לארי בירד ומייקל ג'ורדן, שמהמרים על זריקות מאתגרות יותר ויותר לסל כדי לזכות בביג מק.

ימי הזוהר האלה תמו. עם בינה מלאכותית, "מעמדם של אנשי הקריאייטיב הולך ויורד", אומרת ברמן. חלק מהמשכורות של מנהלי קריאייטיב ראשיים ירדו בכ-20% במהלך העשור האחרון. אוטומציה ובינה מלאכותית גנרטיבית יכולות לחסל כ-32 אלף משרות בסוכנויות, או כמעט 8% מכוח העבודה, עד שנת 2030, להערכת חברת המחקר Forrester.

כישרון יצירתי נעשה מיותר "במהירות שלא ראיתי מעולם", אמרה אן-מארי מרקוס, מגייסת ותיקה בענף הפרסום. המגויסים הלוהטים במקום זאת הם אלה שמחשבים, מריצים ניסויים ומשתמשים באלגוריתמים כדי לנתח נתונים ולחזות איזה סוג של מסר יהדהד, היכן הוא אמור להופיע ואפילו מתי יש סיכוי גבוה ביותר שמישהו ילחץ על "קנה".

הליבה היצירתית של חברות הפרסום נסחטה אט-אט על-ידי שורה של מצטרפים חדשים כמו חברות ייעוץ, סוכנויות בוטיק, חברות מדיה ופלטפורמות טכנולוגיות, שלעתים קרובות מציעות לעשות עבודה יצירתית בפחות כסף כאשר עסקה קשורה להוצאות פרסום. במקביל, מחלקות הרכש של המותגים המפרסמים המשיכו לדחוף להפחתת העמלות שהם משלמים עבור שירותי קריאייטיב.

התכווצות מסוימת כבר התרחשה. WPP ויתרה על שמות של סוכנויות פרסום אגדיות כמו Young & Rubicam ו-J. Walter Thompson, מותגים שיוסדו ב-1923 וב-1878, בהתאמה. אינטרפאבליק מכרה לאחרונה את משרד דויטש' בניו יורק, וגם את היל הולידיי מבוטון.

פייט לפובליסיס

האיחוד של אומניקום ואינטרפאבליק הוא גם מהלך שנועד לעמוד בקצב של פובליסיס המתחרה, שהסתגלה מהר יותר למהפכה הטכנולוגית. פובליסיס, שבסיסה בפריז, הוציאה מיליארדים על קניית נתוני צרכנים וחברות מסחר אלקטרוני, ועברה במהירות לייעל את ההיצע שלה ולהקטין את העלויות בצד היצירתי של העסק.

הלקוחות, כולל חברת השוקולד הרשי, שהעניקה לאחרונה לפובליסיס את חוזה רכישת הפרסומות שלה בארה"ב, אומרים שהם התרשמו מהאופן שבו הסוכנויות של פובליסיס מבינות את הצרכנים ויכולות לקשור את הידע הזה להחלטות מתי והיכן להציג בפניהם מודעות מותאמות אישית.

אומניקום רוכשת את כל המניות של אינטרפאבליק, שצפויה להיסגר במחצית השנייה של 2025, ליצירת ישות משולבת עם הכנסות שנתיות נטו של יותר מ-20 מיליארד דולר, בהתבסס על נתוני 2023. המהלך יפגיש סוכנויות פרסום אגדיות כמו TBWA ומקאן.

מנכ"ל אומניקום, ג'ון רן, אמר שהעסקה תאפשר לו "לקחת סיכונים גדולים יותר של השקעה בבדיקת טכנולוגיות ופלטפורמות חדשות". הרכישה "מאפשרת לנו לתפוס שליטה על העתיד שלנו, במקום לחכות שהטכנולוגיה תשפיע עליו בדרכים שאי-אפשר לצפות אותן היום".

תהפוכות ה-AI

עליית הבינה המלאכותית היוצרת - שמסוגלת ליצור תמונות, טקסט, אודיו, וידאו וקוד - מאיימת בגל חדש לגמרי של תהפוכות, אם כי היא עדיין בשלבים המוקדמים ועשויה להתגלות כשינוי יקר ומבולגן. בינה מלאכותית יוצרת פולטת לעתים קרובות דימויים חזותיים מעוותים או בלתי ניתנים לשימוש, ונדרש זמן להזין את הטכנולוגיה בתמונות שנאספו ובהנחיות לשיפור האיכות. גם סוכנויות פרסום, כמו אולפנים בהוליווד ומוציאים לאור, צריכות לוודא כי הן אינן מסתמכות על חומר שנרשמו עליו זכויות יוצרים.

אבל בטווח הארוך, היעילות של AI צפויה להפחית את מספר האנשים והשעות הנדרשים כדי לספק שירות ללקוחות - השפעה גדולה על סוכנויות שהרוויחו מזה זמן רב כסף על-ידי חיוב שעתי על עבודת עובדים.

סוכנות "אמסטרדם 180" של אומניקום סייעה השנה ביצירת קמפיין לסודה Mirinda בטעם פירות של פפסיקו בעזרת Adobe Firefly, כלי AI גנרטיבי. הסוכנות הזינה את הכללים ליצירת המראה והתחושה הנכונים למודעות של מירינדה, כמו גם תמונות ששותי מירינדה שלחו של חיות המחמד, האמנות והחופשות שלהם. כלי הבינה המלאכותית יצר לאחר מכן יותר מ-500 אלף תמונות מותאמות אישית של עיצובי הפחית הייחודיים בחמישה ימים. הצרכנים יכלו להוריד את התמונות ולשתף אותן ברשתות החברתיות.

אומניקום משיקה פלטפורמת בינה מלאכותית שתכיל כלים של ספקים שונים כדי לעזור לאנשי הקריאייטיב ליצור פרסומות מותאמות אישית בקנה-מידה עצום. את פרויקט הבטא מוביל סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה, פאולו יוביאנקו, מהנדס בן 51 שהתחיל את הקריירה שלו במעבדות Bell ומעבדות AT&T.

"היכולת להתאים אישית את המסר והתוכן ליחידים היא ההבטחה לשיווק מותאם אישית לצרכן (one-to-one marketing)", אמר יוביאנקו. עם AI גנרטיבי, "אנחנו מתקרבים עכשיו ליכולת לעשות את זה".

לדבריו, העסקה של אינטרפאבליק, הכוללת את מתווכת הנתונים Acxiom, תעניק לחברה גישה לנתונים נוספים. ל-Acxiom יש "הבנה טובה יותר של הצרכן, בהתחשב במספר תכונות הצרכן שהם מביאים אל השולחן", הוא אומר.

סוכנויות רבות כבר משתמשות בבינה מלאכותית כדי לטפל במשימות פנימיות ולייעל את זרימות העבודה. הן פיתחו כלים המשתמשים ב-ChatGPT ובטכנולוגיות בינה מלאכותיות אחרות כדי לסייע בהשלמת המשימה צורכת הזמן של מילוי מה שמכונה "בקשה להצעה" (RFP) ממותגים שמבקשים לשכור סוכנות חדשה. וחלקם משתמשים בו בשביל סיעור מוחות עבור רעיונות לפרסומות.

פרסומת ה-AI של קוקה קולה שעלתה השנה / צילום: צילום מסך מיוטיוב

כמה לקוחות ותיקים של סוכנויות, כמו פרוגרסיב, יוניליוור ואפל, מטפלים כעת בכמה משימות קריאייטיב בתוך החברה. לפני עשר שנים, פחות ממחצית מן המפרסמים בארה"ב היו בעלי סוכנות פנימית; כעת, כ-82% מהמותגים עושים חלק מהעבודה הזו, אומר גרג פול, מייסד שותף של R3, חברת ייעוץ שעוזרת להתאים בין מותגים לסוכנויות.

במקום להעניק לסוכנויות הקריאייטיב שלהן מעמד "משרד מתאם" משתלם לזמן רב, רבים מהמשווקים המובילים בעולם עוברים סוכנויות כל שנתיים או שלוש.

מותגים מגייסים יוצרים שיפיקו זרם קבוע של מודעות ותוכן במדיה החברתית. ישנן חברות פרסום שמשיגות את העסקים האלה על-ידי רכישת סוכנויות המתמחות ביוצרי מדיה חברתית ובמשפיענים.

עידן המתמטיקה

גוגל ומטא, שכבר שולטות בקנייה ובמכירה של פרסום דיגיטלי, משתמשות בבינה מלאכותית גנרטיבית כדי להתמודד עם יותר מהפיתוח היצירתי - הבסיס ששעליו נבנו הסוכנויות הגדולות ביותר של שדרת מדיסון.

"בשנים הקרובות, בינה מלאכותית תוכל גם לייצר קריאייטיב למותגים מפרסמים וגם להתאים אותו לאנשים שרואים את זה", אמר מנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, במהלך שיחת משקיעים מוקדם יותר השנה. "בטווח הארוך, המותגים המפרסמים יוכלו בעצם רק לתת לנו יעד עסקי ותקציב, ואנחנו נעשה עבורם את כל השאר".

מטא, שעובדת עם מיליוני עסקים קטנים, אמרה בספטמבר שיותר ממיליון מפרסמים השתמשו בכלי פרסום הבינה המלאכותית שלה ויצרו 15 מיליון מודעות עם הטכנולוגיה במהלך החודש שקדם לכך. מותגים כמו קוקה-קולה, טויס אר אס, לוריאל ומארס ממהרים להתנסות.

מונדלז, יצרנית Oreo, Ritz Crackers ו-Sour Patch Kids, עובדת עם גוגל, עם Accenture ועם זרוע הייעוץ הטכנולוגי של פובליסיס, Sapient, כדי לבנות פלטפורמת בינה מלאכותית לשיפור ביצועי השיווק שלה. Mondelez מקצה ליוזמה זו 100 מיליון דולר לשלוש שנים, במטרה לחסוך 20% בעמלות הסוכנות ועלויות הייצור - כ-40 מיליון דולר.

"בינה מלאכותית גנרטיבית מחוללת מהפכה בתהליך היצירתי", אמר ג'ונתן הלבורסון, סגן הנשיא הבכיר העולמי של Mondelez לחוויית צרכן.

Mondelez והסוכנויות שלה הקדישו יותר משנה לאימון דגמי בינה מלאכותית בתוכן פרסומי ושיווק מן העבר, החל מעיצובי לוגו ועד לצילום אוכל שסוגננו כדי לגרום למוצרים כמו שוקולד צ'יפס להיראות טעימים באופן שאין לעמוד בפניו. כרגע היא מפתחת מודעות המשתמשות בבינה מלאכותית גנרטיבית עבור מותג העוגיות שלה Chips Ahoy, ומציגות את עוגיית-הקמע של המותג, צ'יפ.

פיתוח מודעות עבור Chips Ahoy הסתמך תמיד על שבועות של מפגשי סיעור מוחות, עיצוב ידני של סטוריבורד (לוח תכנון), איטרציות עיצוב ולאחר מכן אנימציה. התהליך כולו נמשך כשלושה חודשים לפחות. Mondelez מאמינים ששימוש בבינה מלאכותית בפיתוח יצירתי יכול לצמצם את לוח הזמנים למספר שבועות.

לאחרונה השתמשה החברה בטכנולוגיה כדי ליצור סטוריבורד עבור מותג השוקולד הבלגי שלה Côte d'Or תוך שלושה ימים בלבד, עבודה שבאופן אחר הייתה אורכת שלושה שבועות. שני תריסר הפריימים מתקדמים מדימויים של אישה מאחורי הקלעים במועדון סטנד-אפ לתקריב של פיל ואז לעדר שרץ בסוואנה. כשחוזרים אל מאחורי הקלעים, כוס מים נופלת, ואז אגוז מתיז לתוך שוקולד וחטיף שוקולד של Côte d'Or עם לוגו של פיל מתפורר לחתיכות.

"בין אם זה מוצא חן בעינינו ובין אם לא, עידן 'הגברים של שדרת מדיסון' הולך מתרחק במראה האחורית שלנו בשעה שאנו דוהרים במלוא המהירות אל עידן 'הגברים והנשים של המתמטיקה'", אמר ג'ון מילר, יוצא תעשיית המדיה דיגיטלית וחבר מועצת המנהלים של Interpublic.

עוד כתבות

המדינה המפתיעה שמתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האם ישראל תתקוף בכירי חמאס בטורקיה, מצרים פורסת מערכת הגנה סינית בגבול עם ישראל, יפן לא תכיר במדינה פלסטינית, ורשת SBS האוסטרלית מתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון ● כותרות העיתונים בעולם 

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

הדרמה בבורסה נרגעה, ובשוק מסבירים: "לא מאמינים לסרט של נתניהו"

הבורסה המקומית נפתחה הבוקר בירידות שערים חדות בצל נאומו של רה"מ בנימין נתניהו לצד העמקת התמרון הקרקעי בעזה; עם זאת, לאחר מספר שעות כל הירידות נמחקו ● "לא רואים קריסה במדדים או זינוק בדולר מול השקל" ● ראש הממשלה צפוי לקיים הערב מסיבת עיתונאים כלכלית

הנפקת אודיטי טק. מציעה אופציה בפרמיה של פי 2 על מחיר המניה / צילום: 2023 Nasdaq, Inc. / Vanja Savic

הנפקות של 4 מיליארד דולר: בשוק נוהרים לאג"ח עם ריבית של 0%

גיוס חוב באמצעות אג"ח להמרה בריבית 0% הפך לטרנד לוהט בוול סטריט עם גיוסים של מיליארדי דולרים, גם בקרב חברות ישראליות ● גם בורסת הקריפטו Coinbase, גייסה באמצעות האג"ח הללו 2.6 מיליארד דולר, וחברת האוצר סטרטג'י הייתה מראשונות הטרנד השנה וגייסה בחודש פברואר 2 מיליארד דולר ● מה עורר מחדש את המכשיר שכמעט ונעלם?

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף, והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

מגדל THE PARK / צילום: מתוך ויקיפדיה

בניין PARK כמשל: המעגל השני של גוש דן נאבק למצוא שוכרי משרדים

45 קומות המשרדים שבנו אמות ואלייד יקבלו בקרוב טופס אכלוס, אבל עוד לא דווח שנסגרו חוזי שכירות ● בשוק הנדל"ן המסחרי מצביעים בעיקר על האזור הבעייתי: "לא בני ברק ולא תל אביב"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח איבד 4%, הבנקים 3%

מדד ת"א 35 ירד ב-2% ● איי.בי.איי: "הירידות נובעות יותר מההבנה שהצעדים מהעולם, הם אולי לא ברמה של סנקציות, אבל כן מוציאים לנו כרטיס צהוב" ● נקודות אור היום הן מניות נייס וארית שעולות בכ-2% ● פסגות מעלים את מחיר היעד של שופרסל ב-40% ● הערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

רכישות האונליין: האתרים הבינלאומיים בעלייה, הישראליים בירידה

רכישות הישראלים באונליין בחודש אוגוסט הסתכמו בהיקף דומה לזה של יולי ● באתרים הישראלים נרשמה ירידה של 6%, ובאתרים הבינלאומיים נרשמה עלייה של 3% ● בתמהיל האתרים המובילים בולטת נוכחות אתרים מתחום התיירות והאירוח ● "בגזרה הבינלאומית, הטריו הסיני - עליאקספרס, שיין וטמו - שומר על ההגמוניה" ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

שר ההגנה הפיליפיני, ג'יבו טאודורו / צילום: ap, Anupam Nath

הלקוחה הביטחונית הבולטת במזרח הרחוק מפסיקה לרכוש מערכות מישראל

שר ההגנה הפיליפיני הודיע אתמול כי מדינתו לא מתכוונת לרכוש אמל"ח נוסף מישראל, בשל המלחמה ברצועת עזה ● הפיליפינים מהווים יעד יצוא משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות, ובין השנים 2023-2019 היוו את יעד היצוא השני בהיקפו מתוך כל העסקאות, אחרי הודו ולפני ארה"ב

אוניברסיטת תל אביב / צילום: Shutterstock

שתי אוניברסיטאות ישראליות בצמרת הדירוג הבינלאומי הנחשב

אוניברסיטת תל אביב נכנסה זו השנה השנייה ברציפות למדד היזמות היוקרתי של PitchBook ומדורגת שוב במקום השביעי בעולם, ובמקום הראשון מחוץ לארה"ב ● הטכניון נכנס לראשונה לעשירייה הפותחת עם יותר מ־1,300 יזמים וגיוסים של כ־43 מיליארד דולר גיוסים ● ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לארה"ב עם שני מוסדות בצמרת

מייסדי נבן אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: טריפאקשנס

עוד הנפקה ישראלית: נבן צפויה להגיש תשקיף למסחר בניו יורק

כבר שנים שנבן נחשבת למועמדת ליציאה להנפקה, אך כעת זה קורה: חברת התיירות העסקית האמריקאית, שנוסדה בידי ישראלים, צפויה להגיש בקרוב תשקיף גלוי למסחר בבורסה בניו יורק ● עפ"י ההערכות, החברה תנסה לגייס לפי שווי של 7-8 מיליארד דולר ● ברקע, זו החברה הרביעית שיוצאת להנפקה, במה שנראה כמו הגל הישראלי הגדול ביותר מאז 2021

וול סטריט / צילום: Shutterstock

בהמתנה להחלטת הריבית הלילה, מגמה מעורבת בוול סטריט; אלביט נופלת ב-6%

מגמה חיובית באירופה ●  מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, דיבר על אכזבתו לאחר הדיווח לפיו סין אסרה על חברות הייטק במדינה שלא לרכוש שבבים שלה ● הערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה ● וגם: ב-CNBC מסמנים שלוש מניות שירוויחו מהורדת הריבית המסתמנת

הנפקת ריסקיפייד, אוגוסט 2021 / צילום: CRC MEDIA

הנפקת הסייבר הגדולה של השנה מגיעה לוול סטריט. ואיפה הישראליות בתחום?

הנפקת נטסקופ, שתצא לדרך השבוע בניו יורק, נבחנת בזכוכית מגדלת ע"י תעשיית הסייבר כולה ● אחרי שנים שבהן חברות ישראליות ובינלאומיות העדיפו להימכר לרוכשים אסטרטגיים ולא לצאת לבורסה - ואלו שכן הונפקו בעיקר מאכזבות - בשוק מקווים לנקודת מפנה

טקס מתן השם לצוללת אח''י דרקון בגרמניה, נובמבר האחרון / צילום: דובר צה''ל

צוללת הדגל מתעכבת בגרמניה: אח"י דרקון לא תגיע לישראל לפני 2026

הצוללת הגדולה והיקרה ביותר שישראל רכשה הייתה אמורה להצטרף השנה לשייטת 7, אלא שהיא עדיין עוברת בדיקות וניסויי ים, ולא צפויה להימסר לצה"ל במועד ● ברקע החשש מהסחף נגד ישראל והאמברגו הגרמני, האם יש פתרון לתלות המוחלטת בתעשייה הימית של ברלין?

רפורמת בכר - הרפורמה שנועדה לפרק את ריכוזיות הבנקים מציינת שני עשורים. איך הכול התחיל

רפורמת בכר, שאושרה בכנסת ב־2005, נחשבת עד היום לנקודת מפנה בשוק ההון הישראלי - והדרך אליה הייתה רצופה במאבקים ● מדוע היה בה צורך, ומה היו המלצותיה? ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

היסטוריה: החל פינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה

חברת תשתיות אנרגיה הממשלתית תפנה 9 מיכלי נפט שנמצאים היום ב"חוות דלק" הממוקמת ברצועה מדרום לשדרות דגניה בקריית חיים - כצעד ראשון ● הפינוי המלא ייקח כשנה וחצי, ובסופו תיפתח רצועה חדשה המובילה לחוף

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים הערב / צילום: צילום מסך

נתניהו: "הייתה אי-הבנה. כלכלת ישראל מדהימה את העולם"

לאחר שאמר כי ישראל "תצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים", הופיע נתניהו במסיבת עיתונאים בעברית ובאנגלית ואמר: "השקל חזק, הבורסה חזקה, ורואים כניסת משקיעים זרים לישראל"● בנוסף הבהיר רה"מ כי דבריו על משק אוטרקי כוונו רק לצורך בעצמאות בסקטור הביטחוני

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות לקראת החלטת הריבית מחר; טסלה עלתה ב-2.5%, מטא ב-2%

נעילה שלילית באירופה ● אורקל עולה בעקבות ההסכם להפעלת טיקטוק בארה"ב ● TD Cowen הורידה את הדירוג של וורנר ברדרס ל"החזקה" ● ישראליות: סולאראדג', וויקס ובריינסוויי זינקו ● טראמפ תובע את ה"ניו יורק טיימס" בגין לשון הרע; מניית העיתון יורדת ● מחר בארה"ב תתקיים החלטת הריבית, בשוק מצפים להורדה של 0.25% ● המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו ב־0.6% בחודש שעבר לעומת יולי, מעל הצפי

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה