גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המחיר צפוי לרדת ב-50%": שוקלים לרכוש מכונית? הנתון שכדאי להכיר

שיחה עם רן רייז, מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה ● על מיסוי מכוניות חשמליות, ההשקעה בתחבורה הציבורית והשוק הסיני שכובש את ישראל ● האזינו

הצוללת. הילה ויסברג ודרור מרמור בשיחה עם רן רייז / צילום: שלומי אמסלם - לע''מ
הצוללת. הילה ויסברג ודרור מרמור בשיחה עם רן רייז / צילום: שלומי אמסלם - לע''מ

בשנת 2024 כל מכונית רביעית שנמכרה בישראל הייתה חשמלית. אלא שאז הגיעו גזירות התקציב של שנת 2025, בהן גם העלאת מס רכישה על מכוניות חשמליות (45%, עדיין נמוך יותר ממכונית מונעת בנזין, 83%). בשנת 2026 עלול להיות מוטל מס נוסף על חובבי ז'אנר החשמלית: מס נסועה. האם לנוכח זאת הישראלים יוותרו עליה? ובכלל, האם ויתור שכזה הוא טוב או רע?

הסודות מאחורי אימפריית ההשקעות של אהרון פרנקל
מגרמניה לישראל: השלב הבא במהפכת הרכב החשמלי
היפוך התפקידים של אמריקה: שחורים ממעמד הפועלים מתקדמים והלבנים נסוגים

השאלות האלה מזקקות שני אינטרסים שונים, שמושכים את המשרד להגנת הסביבה בכיוונים מנוגדים, לכאורה. מצד אחד, הם היו רוצים לראות את הישראלים מוותרים על המכונית הפרטית לטובת תחבורה ציבורית. מצד שני, בהתחשב בעובדה שעדיין יש מכוניות פרטיות על הכבישים, עדיף הרכב החשמלי על פני זה "הרגיל". איך מגשרים על המתח הזה? דיברנו על כך השבוע בפודקאסט "הצוללת" עם רן רייז, מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה.

רן רייז, העדיפות העליונה שלכם היא להעביר אותנו מהמכונית הפרטית לתחבורה ציבורית ואתם נכשלים בכך. קצב הרכישה של רכבים בישראל לא יורד.
"נכון, מדובר בקצב יציב מאוד. הדרך לצמצם את כמות המכוניות הפרטיות שנוסעות בכבישים היא בתעדוף של תחבורה ציבורית ושל הולכי רגל ורוכבי האופניים. זה יקרה, אם בתחבורה ציבורית זמן ההגעה של האנשים אל היעד יתקצר. בזום אין למכונית הפרטית - אז עדיפה המכונית החשמלית על פני מכונית מונעת בנזין. היא ירוקה בהרבה".

אבל המיסוי הגבוה יחסית שמוטל כעת על המכונית חשמלית עלול להניא ישראלים מלרכוש אותה. מה הרציונל?
"עדיין יש פער במיסוי לטובת המכונית החשמלית. מס הרכישה עלה מ־35% בסוף 2024 ל־45% עכשיו. אם מביאים בחשבון שמחירי הסוללות בחשמלית יורדים כל הזמן, אנו מצפים לראות את המשך הקצב שראינו עד היום. התנהגות השוק היא יציבה. לכך צריך להוסיף את הטעינה, שהיא זולה יותר מתדלוק, מה שמוזיל את התפעול בטווח הארוך, כך שבסוף המחירים משתווים".

כאן אנחנו נכנסים לאינטרסים המנוגדים. במקום לוותר על מכונית פרטית, אנשים ירכשו יותר כי עלויות התדלוק נעלמות.
"זו הסיבה שיש עוד שני מסים שנמצאים כרגע באוויר ועשויים להיכנס לתוקף ב־2026. הראשון הוא מס נסועה, מס ייעודי למכונית החשמלית, 15 אגורות לכל קילומטר נסועה. המס השני הוא מס גודש על כל מכונית שנכנסת למטרופולין תל אביב בשעות העומס, שנועד לצמצם את העומסים בכבישים ולתמרץ מעבר לתחבורה ציבורית".

ובכל זאת, התחבורה הציבורית בישראל לא טובה מספיק. זו אלטרנטיבה לא מספקת למי שרוצה לוותר על המכונית הפרטית.
"לפעמים כל מה שעיר צריכה לעשות כדי לתרום לשינוי הוא לסמן נת"ץ על אחד הנתיבים, ובמקום הזה יש לכולנו אחריות. ראשי ערים צריכים לדעת שהתושבים מעוניינים בכך, ולא - כפי שקורה היום הרבה פעמים - להציב קודם כל דרישה לחניה בעבור המכונית הפרטית. יש ערים שישקיעו בשנים הקרובות מיליוני שקלים בהוספת שבילי אופניים והקמת נת"צים בשטחן, בהן ראשון לציון, ראש העין, חולון ונתניה".

עם זאת, לא בטוח שהמגמה הזאת תימשך בעתיד, שכן בסוף 2023 חשף כתב התחבורה של גלובס אסף זגריזק כי עובדים רבים נוטשים את יחידת הדגל של משרד התחבורה שעוסקת בנושא, יחידת המאיץ. כמו כן, בשנת 2024 אורך נתיבי התחבורה הציבורית כמעט ולא גדל.

מתיחות בין המעצמות

אתם שואפים לכך שהחל משנת 2030 יימכרו בישראל רק מכוניות חשמליות. כדי שזה יקרה, הרוב המוחלט של הישראלים צריכים לקנות חשמלית כבר היום. זה לא המצב.
"כדי שזה יקרה, צריך לתקן את חוק אוויר נקי כך שניתן יהיה להגביל יבואנים על פי ממוצע פליטות גזי חממה בכלי רכב חדשים (כיום הוא מוחל רק על ציי רכב כבד - ה"ו וד"מ). תיקון כזה יאפשר לנו לעמוד ביעד שהגדרנו לשנת 2030".

טראמפ מדבר במושגים אחרים. הוא שואף להגדיל את ייצור הנפט ולא מכיר במשבר האקלים.
"כניסתו של טראמפ מעוררת חשש. מנגד, הכלכלה עשויה להיות בסוף הגורם שיכריע את הכף לטובת המכונית החשמלית. עיקר העלות של המכונית החשמלית היא בסוללה והמחיר שלה ירד ב־20% בשנה שעברה, לעומת 2020. המחיר צפוי לרדת ב־50% עד 2026, מה שישווה את המחירים בין חשמלית למכונית עם מנוע בעירה פנימי".

לסיום, ב־2024 ארבע מכל חמש מכוניות חשמליות שנמכרו כאן היו סיניות. אם מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין תלך ותחריף ותסחוף עמה גם את אירופה, האם ישראל תוכל להמשיך להביא לכאן מכוניות חשמליות?
"זו שאלה טובה. סין היא המדינה שהשקיעה הכי הרבה משאבים בקידום הטכנולוגיה הזאת, ולכן עיקר המכוניות החשמליות שנמכרות כיום בעולם הן סיניות. אגב, חצי מייצור הרכבים של טסלה מתבצע בסין. מה יקרה בעתיד? או שיגיעו לישראל מכוניות חשמליות אירופיות שיצליחו להתמודד עם המחירים הסיניים, או שהיבואניות האירופיות יביאו מכוניות סיניות, כדי לעמוד ביעדים שלהן.

"באירופה הודיעו על כוונה להטיל מכסים על מכוניות סיניות, אבל עוד לא מימשו. המכונית החשמלית פה כדי להישאר, וזו טכנולוגיה שגם משקפת את המתיחות בין המעצמות. יהיה מעניין לראות איך המתיחות הזאת משפיעה על המחירים, כולל מחירי הדלק. אני מקווה מאוד שמנהיגי העולם וגם הצרכנים יבחרו בחלופות הסביבתיות".

עוד כתבות

רופי תורפ. כל קו עלילה מטופל באופן אמין / צילום: ליינה אמברון

"מרגו צריכה כסף": כמה חופש באמת נשאר לאישה כשהגוף הופך למטבע

הרומן "מרגו צריכה כסף" מאת רופי תורפ שואל בחדות ובהומור מה מותר ומה אסור לאישה לעשות עם הגוף שלה ● במרכז העלילה אם חד־הורית צעירה שמוצאת חבל הצלה כלכלי במכירת תמונות עירום ב"אונליפאנס" ● ה"רעים" אינם גברים בודדים אלא הממסד הרפובליקאי האמריקאי - ואם נרצה, גם אמריקה של טראמפ

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

3,400 חנויות ו־18.5 מיליארד דולר בשנה: כך הפכה רשת הביוטי היוקרתית לגדולה בעולם

ספורה היא רשת היופי היוקרתית הגדולה בעולם: 3,400 חנויות, בלעדיות על מאות מותגים והכנסות של 18.5 מיליארד דולר בשנה ● התעשייה בצומת דרכים, והחברה מבית LVMH מתחזקת צבא משפיעניות, אך גם מאמינה שהעתיד טמון בסניפים ● הצצה נדירה לאסטרטגיה שצפויה לשמר את ההצלחה

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

מה יהיה מחר בבורסה? / צילום: Shutterstock

הנתון שעשוי לסלול את הדרך לראלי בוול סטריט, ומה צפוי היום בת"א?

לאחר שבוע שיא בבורסה בת"א, המסחר צפוי להיפתח היום בצל העליות בוול סטריט ● האינפלציה הנמוכה וההתאוששות במניות ה-AI מפיחה אופטימיות לגבי ראלי סנטה קלאוס בניו יורק ● המניות הדואליות יחזרו למסחר בת"א בפערי ארביטרז' מעורבים ● חברת הביטוח והקמעונאית שצפויות לרדת ● וגם, הרשימה הלא קטנה של ההפתעות של השנה

נקבע למועד אחר? / צילום: Shutterstock

הבוס שלך כבר לא פנוי בשבילך

אמזון רוצה צוותים גדולים יותר. בנק אוף אמריקה משטח את ההיררכיה ● אמריקה התאגידית מצמצמת שכבות של מנהלים, ועולם העבודה משתנה באופן דרמטי

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

על הצעצוע הכי חם של השנה חתום סטארט-אפ טכנולוגי שלא שמעתם עליו

חברה אלמונית שהתחילה בכלל מאפליקציות וכמעט אזל לה הכסף - הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט ● הרעיון: קונסולת משחקים שגם הורים רוצים לילדים שלהם, וקהל היעד שלה הוא ממש לא הגיימר הסטריאוטיפי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

הדוח הסופי של האוצר: מס מדורג על רווחי הבנקים שמעל ל-50% ביחס לשנים קודמות

לפי הדו"ח הסופי של הצוות הבין משרדי: העלייה החריגה בשיעורי הרווחיות של הבנקים נובע מהריבית הגבוהה ומסביבה תחרותית מוגבלת וריכוזית ■ אגף התקציבים ונציג בנק ישראל התנגדו: "הכיוון שהתגבש בדוח הסופי, לא שיקף את הלך הרוח במהלך דיוני הצוות"

רה''מ בנימין נתניהו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Chip Somodevilla

דיווח בארה"ב: נתניהו יציג לטראמפ אפשרויות לתקיפה נוספת באיראן

ביוון דנים על שליחת כוחות הנדסיים לעזה וביצירת כוח צבאי משותף עם ישראל וקפריסין ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, ארצות הברית מקדמת יוזמה לשיקום רצועת עזה בהשקעה מוערכת של יותר מ-112 מיליארד דולר לאורך עשור ● צבא ארה"ב פתח בגל תקיפות נרחב הלילה נגד יעדי ארגון דאעש ברחבי סוריה ● ראש ממשלת לבנון אמר כי השלב הראשון לפירוז חיבאללה יסתיים בעוד ימים ספורים ● דיווח בארה"ב: נתניהו יציג לטראמפ אפשרויות לתקיפה נוספת באיראן ● עדכונים שוטפים 

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

צפוי להיסגר בסוף השנה: הפגנה מחוץ למפעל פולקסווגן / צילום: Reuters, Sebastian Kahnert

בלחץ גרמניה ותעשיית הרכב: אירופה לקחה צעד אחורה במהפכה הירוקה

שלוש שנים וחצי אחרי ההחלטה הדרמטית לאסור מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית מ־2035, הנציבות האירופית נסוגה - בעיקר בשל לחצים מצד גרמניה והביקוש הנמוך לכלי רכב חשמליים ● המהלך מסמן שינוי סדרי עדיפויות וניסיון לאזן בין יעדי האקלים ליציבות כלכלית

על דמי חנוכה: הזדמנות לתת יופי של שיעור לחיים

דמי החנוכה הם הרבה יותר משטר מקופל שמחליק לכף יד קטנה ● מדובר במסורת יהודית בת מאות שנים, שנולדה מתוך חינוך לנדיבות ועזרה לזולת ואף סמלה אמצעי שיקום לנפש הלאומית ● כיום למטבעות החנוכה יש ערך מוסף מפתיע: הזדמנות ראשונה ללמד ילדים על כסף, אחריות וחיסכון 

בכמה נמכר בית פרטי שזקוק לשיפוץ יסודי ביישוב הר אדר / צילום: נועם יונה

המחיר ההתחלתי נשק ל-6 מיליון שקל: בכמה נמכר בית בן 40 בהר אדר?

מחיר השיווק של הנכס, בעל 7.5 חדרים, עמד על 5.8 מיליון שקל ● לבסוף, הוא נמכר תמורת 4.9 מיליון שקל ● "זאת הייתה עסקה לא פשוטה, המוכרים התחילו גבוה אבל הבינו את המצב בשוק" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

משחק הכיסאות בשוק החשמל: דוראד חוזרת למרוץ ולוחצת את המתחרות לפינה

לאחר שנים של סכסוכים יצריים, משיכת התביעות של אדלטק סוללת את הדרך להקמת תחנת הכוח "דוראד 2" ● מול מגבלות הרגולציה ולוח הזמנים הצפוף של רשות החשמל, חזרת התחנה למגרש מגבירה את הלחץ על המתחרות — ועשויה להכריע מי מהן תישאר מחוץ לרשת

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ־10 מיליון שקל ● מאירה ברנע־גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם שרית זהבי / צילום: רמי זרנגר

החוקרת שסבורה: חיזבאללה מתכונן לסיבוב הבא, ואיראן שולטת בכל צעד

שיחה עם שרית זהבי, נשיאת מרכז עלמא להנגשת מידע על הזירה הצפונית ● על היכולות הצבאיות והכלכליות של חיזבאללה, השליטה והמעורבות של איראן והגישה של נשיא סוריה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה רביעית בסדרה

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

"בשביל מה לקנות דירה ולקבל 2.5% אם אפשר לקבל 4% רק על דיבידנדים בבורסה?"

תשכחו מהמרוץ לדירה: בצל הצפי להמשך ירידת מחירים וריבית, משקיעים רבים נוטשים את שוק הנדל"ן ורבים מהם מצאו מפלט בשוק ההון, שהציג השנה תשואות חסרות תקדים ● בשוק מסבירים: "מי שהשקיע במניות עשה תשואה של עשרות אחוזים השנה, בזמן שמי שרכש דירה רואה כבר 8 חודשים ברצף ירידות מחירים"

יוסי אבו / צילום: ענבל מרמרי

רגע אחרי שהממשלה אישרה את עסקת הענק למצרים - ניו מד רוצה לתת למנכ"ל עוד 8 מיליון שקל

המחזיקה הגדולה במאגר לוויתן, ניו-מד אנרג'י של קבוצת דלק, רוצה להעניק למנכ"ל החברה יוסי אבו אופציות בהיקף של 8.1 מיליון שקל, כשהמנה הראשונה היא כבר "בתוך הכסף" ● כזכור, ניו מד כבר ביצעה "אובר רולינג" פעמיים בשנים האחרונות כדי לאשר לאבו תגמול למרות התנגדות אסיפת בעלי המניות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

מה קבע בית המשפט כש־7 ילדים ורעיה נשארו מחוץ לצוואת האב

בית המשפט דחה תביעת עורך דין לפיצויים בעקבות הפסקת ייצוג ● העליון קבע כי ניתן להותיר בידי המדינה כספים שנתפסו מנאשם בשוחד לצורכי חילוט עתידי ● צוואה שנישלה רעיה ו־7 ילדים בוטלה בשל מעורבות והשפעה בלתי הוגנת של היורש ● 3 פסקי דין בשבוע 

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות