גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות שדות התעופה נגד ארקיע: מנסה לצמצם היצע ולפגוע בתחרות ובשירות

ארקיע עתרה נגד רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה בדרישה להעביר את פעילות החברה לטרמינל 1 בנתב"ג, בטענה כי הדבר יסייע להורדת מחירי כרטיסים ● ברש"ת דוחים את הטענות ומאשימים: החברה לא פועלת מתוך דאגה לציבור או לשוק ● במשרד התחבורה מסירים אחריות

מטוס ארקיע / צילום: ארקיע
מטוס ארקיע / צילום: ארקיע

רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה מבקשים מבית המשפט לדחות את העתירה שהוגשה נגדה על־ידי חברת התעופה ארקיע, לאחר שרשות שדות התעופה סירבה לבקשתה להעביר את כל פעילות החברה לטרמינל 1 בנתב"ג.

החות'ים יורים, אך בינתיים זה לא מבריח מכאן את חברות התעופה
במאי הקרוב תוכלו לטוס ב-30 דולר: זאת חברת התעופה, ואלה היעדים

לטענת ארקיע, אי־קבלת הבקשה להסדיר את כלל הפעילות מטרמינל 1 תקשה על החברה לייצר מחירים תחרותיים לעומת חברות התעופה הזרות.

מנגד, ברש"ת הגיבו כי "לא מניעי רווחת הציבור הם שעומדים בבסיס העתירה שבפנינו, כי אם מניעים כלכליים צרים ואינטרסנטיים של העותרת ורצון העותרת שתוענק לה העדפה אסורה על חשבון חברות תעופה אחרות".

כלומר, ברש"ת מאשימים את ארקיע בכך שהיא מציגה את עצמה כמי שפועלת בשעת חירום לטובת המדינה והציבור, אך בפועל מדובר במהלך שנועד לקדם אינטרסים כלכליים פרטיים בלבד.

נכון להיום ארקיע מפעילה טיסות משני הטרמינלים בנתב"ג במקביל, כאשר הטיסות מטרמינל 3 הן בינלאומיות, והטיסות מטרמינל 1 הן פנים־ארציות. לטענת החברה, איחוד הפעילות לטרמינל אחד יוכל לחסוך לה מיליוני דולרים מדי שנה.

היום (ב') השופט המליץ לארקיע למשוך את העתירה ולפתור את המחלוקת בהידברות במקום בבית המשפט. החברה תקבל החלטה בנושא עד יום חמישי הקרוב.

עוז ברלוביץ', מנכ''ל חברת התעופה 'ארקיע' / צילום: שי יחזקאל

בקשת ארקיע הגיעה על רקע החלטת המדינה

נזכיר כי מוקדם יותר החודש המדינה החליטה על הפחתת ההשתתפות בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות, מה שמביא למעמסה נוספת על החברות הישראליות (לצד הרווחים הגדולים שהרוויחו במהלך המלחמה בשל היעלמות החברות הזרות).

על כן, ארקיע ביקשה מבית המשפט להורות לרשות שדות התעופה ולמשרד התחבורה לעדכן את הקריטריונים להפעלת טיסות מטרמינל 1, כך שיתאימו למציאות פוסט־קורונה ומלחמה.

הבקשה כוללת אישור לארקיע להעביר את כל פעילותה לטרמינל 1 (או לפחות להגדיל את היקף פעילותה שם), לעגן את הקריטריונים בחוק כך שהם יהיו רשמיים ושקופים לכלל החברות, ולהתחשב בתרומתה של ארקיע בשעת חירום.

למעשה, ארקיע התרעמה על כך שחברות הלואו קוסט הזרות, שלא הפגינו נאמנות לשוק הישראלי תוך כדי המלחמה, נהנות מהפעלת טיסות מטרמינל 1 על חשבונה. לטענתה, חברות תעופה ישראליות שנדרשות להוצאות ביטחון שהחברות הזרות לא נדרשות להן, מתקשות להתחרות במחירי הטיסות של הזרות, ויש לתקן את העיוות הזה.

ברש"ת טוענים: אי־אפשר לתעדף

רשות שדות התעופה הגישה תגובה מקדמית לבית המשפט. לטענתה, הדרישה להעביר את כלל פעילות ארקיע לטרמינל 1 אינה מעשית מבחינה תפעולית ואינה עומדת בעקרונות המחייבים את הרשות בחלוקת סלוטים (חלונות זמן של המראות ונחיתות מטוסים).

זאת ועוד, לטענת הרשות, טרמינל 1 מוגבל ביכולת הקליטה שלו, במיוחד בשעות השיא, והיענות לבקשה תדרוש הקצאת סלוטים נוספים לארקיע. מדובר במהלך שיבוא על חשבון חברות תעופה אחרות וייצור עומס תשתיתי ופגיעה ברמת השירות.

נוסף לכך, הרשות כפופה לקווים מנחים בינלאומיים, בהם של IATA ו־WASG, האוסרים על מתן עדיפות לחברה אחת בלבד; וסטייה מהקווים האלה, כמו למשל לאפשר רק לארקיע לפעול בלעדית מטרמינל 1, עלולה לפגוע לא רק בשוויון ובתחרות, אלא גם להוביל לדרישות זהות מצד חברות תעופה אחרות ולפגוע באמון של הקהילה הבינלאומית באופן שבו נתב"ג מתנהל.

רש"ת גם דוחה את טענת ארקיע שלפיה המעבר לטרמינל 1 יאפשר לחברה לתמחר באופן תחרותי יותר. לדברי הרשות, אין קשר ישיר בין מיקום הטרמינל לבין המחיר לצרכן, והגורם המרכזי שמשפיע על רמת המחירים הוא רמת התחרות. אם ארקיע תקבל העדפה, נטען, הדבר עלול להרחיק חברות מתחרות, לצמצם היצע ולגרום לעלייה בעלויות.

נזכיר כי במהלך השנה האחרונה, חברות לואו קוסט כגון ריינאייר ואיזי ג'ט התנו את פעילותן בארץ בכך שיוכלו לפעול מטרמינל 1, בשל הבדלי העלויות בין האגרות בטרמינלים. מדובר בפער של כ־18.5 דולר עבור כל נוסע, כאשר בטרמינל 1 מס הנמל עומד על פחות מ־14 דולר, ואגרת הסבלות היא 3.6 דולר לנוסע; ובטרמינל 3 מס הנמל מתקרב ל־30 דולר, ואגרת הסבלות היא כמעט 6 דולר לנוסע.

במשרד התחבורה מתנערים

בנוגע לטענות על הקריטריונים הנהוגים כיום לפעילות חברה מטרמינל 1, רש"ת מסבירה כי הם מצויים בתהליך בחינה מחודש. הקריטריונים החדשים, כך נכתב, צפויים להיכנס לתוקף רק בשנת 2026. לדברי הרשות, אין מקום להתערבות שיפוטית כל עוד ההליך הפנימי נמשך, והעתירה מייצגת ניסיון לעקוף את סמכויותיה ולהשיג יתרון תחרותי בלתי מוצדק.

במשרד התחבורה מתנערים וטוענים כי העתירה שהגישה ארקיע נגד משרד התחבורה היא מוקדמת, ודינה להידחות, כיוון שהסמכות לקבוע קריטריונים להפעלת טיסות וחלוקת פעילות בין טרמינלים אינה נתונה לשרת התחבורה אלא לרש"ת, שהיא גוף סטטוטורי עצמאי הפועל על־פי חוק.

מארקיע נמסר בתגובה: "בהמשך לדיון שנערך בבית המשפט המחוזי בעתירה המינהלית, השופט הביע את דעתו שהסוגיה ראויה לפתרון בהידברות בין הצדדים ולאו דווקא בבית המשפט. ארקיע תלמד את אמירות השופט ותגיש את עמדתה המלאה לבית המשפט עד יום חמישי".

רשות שדות התעופה מסרה בתגובה: "הרשות מבקשת להעמיד דברים על דיוקם. לאחר שמיעת הצדדים באריכות, בית המשפט הנכבד הודיע לארקיע כי דין עתירתה להידחות, וכי בית המשפט לא יחליף את שיקול־דעתה של הרשות. כמו כן, העותרת לא הצביעה על פגם כלשהו שנפל בהתנהלות הרשות. בית המשפט איפשר לארקיע להודיע, בתוך שלושה ימים, האם היא עומדת על עתירתה, או שניתן לדחותה מבלי שיהיה צורך בכתיבת פסק דין מנומק הדוחה את העתירה לגופה".

עוד כתבות

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יוסי כהן

הנגיד רומז על הפחתת ריבית? מדד ספטמבר היה "התפתחות בכיוון הנכון"

בכנס "בנקאות המחר" שעורך אגף הפיקוח על הבנקים, הביע פרופ' אמיר ירון עידוד מנתוני מדד המחירים בחודש ספטמבר: "הפתיע את השוק כלפי מטה" ● הנגיד אף שיבח את הכלכלה הישראלית וקרא להקדים את המאמצים "לגיבוש תקציב אחראי, אמין ותומך צמיחה שיבטיח את המשך חוסנו של המשק"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; אמזון ואנבידיה הובילו את הנאסד"ק לעליות

הנאסד"ק עלה בכ-0.5% ● אמזון חתמה על עסקת ענק בגובה 38 מיליארד דולר עם OpenAI ● מיזוג ענק בארה"ב: קימברלי קלארק תרכוש את קנוויו תמורת 48.7 מיליארד דולר ● וול סטריט: שבע המופלאות מהוות כבר כ-40% מ-S&P 500, "ביג שורט" מזהיר מבועה ו"מלך האג"ח" מוכר אג"ח ארה"ב ● ההיסטוריה מלמדת: סבירות של 86% שגם נובמבר ודצמבר יסתיימו בעליות בניו יורק

כך הבחירות לראשות ניו יורק הפכו למלחמה על המזרח התיכון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איך מסקרים בעולם את הדלפת הסרטון על ידי הפצ"רית, באוסטרליה מפגינים נגד נשק ישראלי, איך ממדאני משך את הקולות הפרו-פלסטינים בניו יורק, והסנטור האמריקאי שמזהיר מאנטישמיות ● כותרות העיתונים בעולם 

יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

ההסתבכות של הפצ"רית: העבירה שעל הפרק, ומה הבעיה במינוי המחליף?

בנוסף לחשד להדלפת הסרטון משדה תימן, האלופה יפעת תומר־ירושלמי עשויה להיות מואשמת בדיווח "בעייתי" לבג"ץ ● דיווחי כזב לביהמ"ש לא הביאו להרבה הרשעות, אבל בכל זאת יש תקדים מפורסם ● ולמה צריכים לשים לב לפני שממנים את המחליף?

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך, עמית גל, הממונה על שוק ההון ובצלאל סמוטריץ שר האוצר / צילומים: יוסי כהן, מארק ניימן(לע''מ), עמית שאבי(ידיעות אחרונות). עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פשרה בנוגע לקופות הגמל להשקעה: המהפכה בתחום החיסכון מתקרבת לחקיקה

במשרד האוצר הציגו את העקרונות המנחים לתקציב 2026, וביניהם קידום רפורמה מקיפה בעולמות החיסכון ● קופות גמל, פוליסות חיסכון וקרנות נאמנות ינוהלו תחת פלטרפורמה אחת, תוך השוואת תנאי המיסוי השונים ● עד כה ברשות שוק ההון התנגדו נחרצות וכעת מסתמנת פשרה שתאפשר לעבור לשלב החקיקה ● מי יוכל לשווק את המוצרים והאם גם הבנקים בתמונה?

לידיעת משקיעי הקריפטו / צילום: Shutterstock

לידיעת משקיעי הקריפטו: מתי תיאלצו לשלם 50% על הרווח ואיך תחסכו במס

פחות מחודשיים לסוף השנה, גלובס יוצא בסדרת כתבות על ההטבות והתכנונים שיעזרו לכם לחסוך במס על ההשקעות שלכם. והפעם - קריפטו ● מתי עליכם לשלם מס, איזה תקרות הכנסה לא כדאי לכם לחצות, ואיך אפשר לצמצם משמעותית את ההתחייבויות שלכם למדינה? ● כתבה שנייה בסדרה

ווסטרן דיגיטל, סיגייט, סנדיסק משולב במכשיר נייד / צילום: Business Wire ,מצגת סנדיסק

400% תשואה: גם אנליסטים מנוסים לא עומדים בקצב של הטרנד החדש בוול סטריט

עליות של מאות אחוזים מתחילת השנה במניות שלוש חברות הפועלות בתחום אחסון המידע, מיוחסות לייצור שבבי זיכרון שנהנים מביקוש גובר משוק הבינה המלאכותית ● ברקע, התחום סבל שנים מתמחור חסר ומיעוט השקעות ● ויש גם תזכורת מהיסטוריה ישראלית

בנין הוועד הפועל של ההסתדרות בת''א / צילום: עינת לברון

ההסתדרות, הג'ובים והדירקטורים: כך נוצרה הקרקע לצמיחת השיטה שנחשפה

ההסתדרות זוכה למעמד יוצא דופן שמאפשר לה לא רק למנות את הדירקטורים בגופים שתחתיה, אלא גם דריסת רגל משמעותית בחברות הממשלתיות ● האירועים הנוכחיים מצטרפים לביקורת החריפה ולניסיונות להגביל את הכוח הזה באמצעות חקיקה

דלהי. אחד היעדים המבוקשים ביותר בקרב ישראלים / צילום: Shutterstock

הטיסות הישירות להודו חוזרות, אבל הדרך להורדת מחירים עוברת בעומאן

אייר אינדיה הודיעה שתחזיר את קו תל אביב־דלהי בינואר הקרוב, עם חמש טיסות שבועיות ● המחירים כפולים בהשוואה לכרטיסים שמכרה לפני הפסקת פעילותה בארץ ● הצטרפות ארקיע לתחרות על הקו עשויה לעזור למחירים - אך זו ממתינה לאישור המסלול המקוצר מעל עומאן

שר המשפטים יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

הפתרון של ועדת השרים לנתון השיא של הרוגים בכבישים: העלאת המהירות המותרת

שר המשפטים יריב לוין מציע להעלות את גובה המהירות המותרת בכבישים הבינעירוניים כדי לצמצם את שיעור העבריינות הגבוה הקשור למהירות ●  מותג ההלבשה התחתונה והלבוש של קים קרדישיאן מגיע לארץ ● וגם: ההזדמנויות של ישראל באפריקה ● אירועים ומינויים

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

למרות המשבר בכנסת: חוק השידורים של השר שלמה קרעי עבר בקריאה ראשונה

למרות התנגדות היועצים המשפטיים וחרם החקיקה של הסיעות החרדיות - הצעת חוק השידורים של שר התקשורת שלמה קרעי אושרה בקריאה ראשונה ● החוק מבקש להקים רגולטור חדש שיחליף את הרשויות הקיימות ולחייב גם חברות סטרימינג אמריקאיות בהשקעה בתוכן ישראלי

''מס זוקמן, שאלה של צדק''. הפגנה בפריז / צילום: Reuters, Tom Nicholson

מסים חדשים על "מולטי־מיליונרים" - המדינות האירופיות שבוחנות צעדים דרסטיים

צרפת נאבקת לסגור את הגירעון ומוותרת על רפורמות דגל לטובת מסים חדשים ופשרות פוליטיות - כולל שיתוף פעולה מפתיע עם לה־פן והימין ● גם בריטניה שוקלת צעדים דרמטיים, בהם “מס יציאה” למולטי־מיליונרים, בניסיון נואש לאזן תקציב מנופח בלי לפגוע בצמיחה

שר האנרגיה אלי כהן חדשות שש, רשת 13, 25.09.25 / צילום: איל יצהר

האם רעיון המדינה הפלסטינית נתקל בהתנגדות מפתיעה במדינה מערבית?

השר אלי כהן סיפר שקרא על סקר עם התנגדות גורפת של הבריטים להכרה במדינה פלסטינית ● אבל לפני שקופצים למסקנות, כדאי לקרוא את האותיות הקטנות ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בירידות; מדד הבנקים נפל ב-1.5%, מדד הביטוח זינק ב-3.9%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.1% בלבד ● ירידות נרשמות גם בבורסות ברחבי העולם, לאחר שדוחות חזקים במיוחד של חברת התוכנה פלנטיר חידדו את חששות המשקיעים מפני הערכות שווי קיצוניות בוול סטריט ● וגם: האם חברת השבבים שזינקה ב־100% השנה בדרך לראלי חדש?

איתן יוחננוף, מנכ''ל ובעלי רשת יוחננוף / צילום: גבע טלמור

יוחננוף מתרחבת לשדות: רוכשת כ-107 דונם בנס ציונה לגידול עצמי של פירות וירקות

הרשת תשלם על הקרקע כ-27 מיליון שקל, ובנוסף תשלם 5.1 מיליון שקל לצד שלישי כדמי ייזום ● מטרת הרכישה היא לבצע שימוש חקלאי בקרקע, הכולל גידול של מוצרי פירות וירקות שיוחננוף רוצה למכור בסניפיה, תוך הפחתת העלויות הכרוכות בשרשרת האספקה

בואינג 777 שעבר הסבה למטוס מטען על ידי תע''א. בקרוב גם בהודו? / צילום: התעשייה האווירית IAI

905 מיליון דולר: זו העסקה הבאה של התעשייה האווירית עם הודו

כחלק ממהלך אסטרטגי של הודו, התעשייה האווירית תיזכה בחוזה בסך 905 מיליון דולר להסבת שישה מטוסי נוסעים למטוסי תדלוק עבור חיל האוויר המקומי ● בכך יתהדקו עוד יותר היחסים בין החברה לניו דלהי, הכוללים בין היתר מערכות הגנה אווירית, מל"טים וטילים

דגמים בולטים בציי הרכב / צילום: יח''צ

עודפי ליסינג, הנחות חריגות וירידת ערך מואצת: הכללים בשוק היד שנייה משתנים

השינויים התחרותיים והטכנולוגיים המואצים שחלים בשוק הרכב החדש משפיעים בצורה ישירה ומשמעותית גם על שוק המכוניות מיד שנייה ● אילו הרגלים חדשים כדאי לקונים ומוכרים לשקול לאמץ, היכן מסתתרות המציאות הזולות, ומאילו מלכודות מומלץ להיזהר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ננעלה בירידות חדות; פלנטיר נפלה ב-8%, אנבידיה ב-4%

נאסד"ק ירד ב-2% ● מייקל בארי פתח פוזיציית שורט על אנבידיה ופלנטיר, אלכס קארפ מנכ"ל פלנטיר בתגובה: "מטורף" ● מנכ"לי גולדמן סאקס ומורגן סטנלי: משקיעים צריכים להיערך לירידה של מעל 10% בשוקי המניות ● קרן העושר הריבונית של נורווגיה הודיעה כי תצביע נגד חבילת השכר הענקית של אילון מאסק ● לראשונה מזה 5 חודשים, הביטקוין ירד מתחת ל-100 אלף דולר ● הדולר בשיא של חצי שנה

רמי דרור / צילום: דרור סיתהכל

"לא אופטימי": מנהל ההשקעות שמסמן סקטור אחד להתרחק ממנו

רמי דרור, מנכ"ל ווליו השקעות מתקדמות, המנהלת כ-4 מיליארד שקל, ידע להמליץ לפני שנה על מניות הביטוח. כעת הוא בטוח שבטווח הקצר השוק המקומי ימשיך לעלות, בהינתן סיום המלחמה וכניסה לשנת בחירות ● ולאיזה סקטור הוא מעדיף לא להתקרב היום?

Jaecoo 7 צ'רי / צילום: יח''צ

מהפך בשוק הרכב: קבוצת צ'רי הסינית עקפה את המסירות של טויוטה

קבוצת צ'רי הסינית טיפסה למקום השני במסירות הרכב מתחילת השנה עם המותגים צ'רי וג'אקו, תוך שהיא עוקפת את טויוטה שנמצאת כעת במקום השלישי בחלוקה ליצרניות ● יונדאי מוטורס שומרת עדיין על ההובלה עם כ־52 אלף מסירות מצטברות ● בענף הרכב מצפים כי בחודשים הבאים ימשכו מבצעי ההנחות על רכבי "אפס קילומטר"