גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות שדות התעופה נגד ארקיע: מנסה לצמצם היצע ולפגוע בתחרות ובשירות

ארקיע עתרה נגד רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה בדרישה להעביר את פעילות החברה לטרמינל 1 בנתב"ג, בטענה כי הדבר יסייע להורדת מחירי כרטיסים ● ברש"ת דוחים את הטענות ומאשימים: החברה לא פועלת מתוך דאגה לציבור או לשוק ● במשרד התחבורה מסירים אחריות

מטוס ארקיע / צילום: ארקיע
מטוס ארקיע / צילום: ארקיע

רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה מבקשים מבית המשפט לדחות את העתירה שהוגשה נגדה על־ידי חברת התעופה ארקיע, לאחר שרשות שדות התעופה סירבה לבקשתה להעביר את כל פעילות החברה לטרמינל 1 בנתב"ג.

החות'ים יורים, אך בינתיים זה לא מבריח מכאן את חברות התעופה
במאי הקרוב תוכלו לטוס ב-30 דולר: זאת חברת התעופה, ואלה היעדים

לטענת ארקיע, אי־קבלת הבקשה להסדיר את כלל הפעילות מטרמינל 1 תקשה על החברה לייצר מחירים תחרותיים לעומת חברות התעופה הזרות.

מנגד, ברש"ת הגיבו כי "לא מניעי רווחת הציבור הם שעומדים בבסיס העתירה שבפנינו, כי אם מניעים כלכליים צרים ואינטרסנטיים של העותרת ורצון העותרת שתוענק לה העדפה אסורה על חשבון חברות תעופה אחרות".

כלומר, ברש"ת מאשימים את ארקיע בכך שהיא מציגה את עצמה כמי שפועלת בשעת חירום לטובת המדינה והציבור, אך בפועל מדובר במהלך שנועד לקדם אינטרסים כלכליים פרטיים בלבד.

נכון להיום ארקיע מפעילה טיסות משני הטרמינלים בנתב"ג במקביל, כאשר הטיסות מטרמינל 3 הן בינלאומיות, והטיסות מטרמינל 1 הן פנים־ארציות. לטענת החברה, איחוד הפעילות לטרמינל אחד יוכל לחסוך לה מיליוני דולרים מדי שנה.

היום (ב') השופט המליץ לארקיע למשוך את העתירה ולפתור את המחלוקת בהידברות במקום בבית המשפט. החברה תקבל החלטה בנושא עד יום חמישי הקרוב.

עוז ברלוביץ', מנכ''ל חברת התעופה 'ארקיע' / צילום: שי יחזקאל

בקשת ארקיע הגיעה על רקע החלטת המדינה

נזכיר כי מוקדם יותר החודש המדינה החליטה על הפחתת ההשתתפות בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות, מה שמביא למעמסה נוספת על החברות הישראליות (לצד הרווחים הגדולים שהרוויחו במהלך המלחמה בשל היעלמות החברות הזרות).

על כן, ארקיע ביקשה מבית המשפט להורות לרשות שדות התעופה ולמשרד התחבורה לעדכן את הקריטריונים להפעלת טיסות מטרמינל 1, כך שיתאימו למציאות פוסט־קורונה ומלחמה.

הבקשה כוללת אישור לארקיע להעביר את כל פעילותה לטרמינל 1 (או לפחות להגדיל את היקף פעילותה שם), לעגן את הקריטריונים בחוק כך שהם יהיו רשמיים ושקופים לכלל החברות, ולהתחשב בתרומתה של ארקיע בשעת חירום.

למעשה, ארקיע התרעמה על כך שחברות הלואו קוסט הזרות, שלא הפגינו נאמנות לשוק הישראלי תוך כדי המלחמה, נהנות מהפעלת טיסות מטרמינל 1 על חשבונה. לטענתה, חברות תעופה ישראליות שנדרשות להוצאות ביטחון שהחברות הזרות לא נדרשות להן, מתקשות להתחרות במחירי הטיסות של הזרות, ויש לתקן את העיוות הזה.

ברש"ת טוענים: אי־אפשר לתעדף

רשות שדות התעופה הגישה תגובה מקדמית לבית המשפט. לטענתה, הדרישה להעביר את כלל פעילות ארקיע לטרמינל 1 אינה מעשית מבחינה תפעולית ואינה עומדת בעקרונות המחייבים את הרשות בחלוקת סלוטים (חלונות זמן של המראות ונחיתות מטוסים).

זאת ועוד, לטענת הרשות, טרמינל 1 מוגבל ביכולת הקליטה שלו, במיוחד בשעות השיא, והיענות לבקשה תדרוש הקצאת סלוטים נוספים לארקיע. מדובר במהלך שיבוא על חשבון חברות תעופה אחרות וייצור עומס תשתיתי ופגיעה ברמת השירות.

נוסף לכך, הרשות כפופה לקווים מנחים בינלאומיים, בהם של IATA ו־WASG, האוסרים על מתן עדיפות לחברה אחת בלבד; וסטייה מהקווים האלה, כמו למשל לאפשר רק לארקיע לפעול בלעדית מטרמינל 1, עלולה לפגוע לא רק בשוויון ובתחרות, אלא גם להוביל לדרישות זהות מצד חברות תעופה אחרות ולפגוע באמון של הקהילה הבינלאומית באופן שבו נתב"ג מתנהל.

רש"ת גם דוחה את טענת ארקיע שלפיה המעבר לטרמינל 1 יאפשר לחברה לתמחר באופן תחרותי יותר. לדברי הרשות, אין קשר ישיר בין מיקום הטרמינל לבין המחיר לצרכן, והגורם המרכזי שמשפיע על רמת המחירים הוא רמת התחרות. אם ארקיע תקבל העדפה, נטען, הדבר עלול להרחיק חברות מתחרות, לצמצם היצע ולגרום לעלייה בעלויות.

נזכיר כי במהלך השנה האחרונה, חברות לואו קוסט כגון ריינאייר ואיזי ג'ט התנו את פעילותן בארץ בכך שיוכלו לפעול מטרמינל 1, בשל הבדלי העלויות בין האגרות בטרמינלים. מדובר בפער של כ־18.5 דולר עבור כל נוסע, כאשר בטרמינל 1 מס הנמל עומד על פחות מ־14 דולר, ואגרת הסבלות היא 3.6 דולר לנוסע; ובטרמינל 3 מס הנמל מתקרב ל־30 דולר, ואגרת הסבלות היא כמעט 6 דולר לנוסע.

במשרד התחבורה מתנערים

בנוגע לטענות על הקריטריונים הנהוגים כיום לפעילות חברה מטרמינל 1, רש"ת מסבירה כי הם מצויים בתהליך בחינה מחודש. הקריטריונים החדשים, כך נכתב, צפויים להיכנס לתוקף רק בשנת 2026. לדברי הרשות, אין מקום להתערבות שיפוטית כל עוד ההליך הפנימי נמשך, והעתירה מייצגת ניסיון לעקוף את סמכויותיה ולהשיג יתרון תחרותי בלתי מוצדק.

במשרד התחבורה מתנערים וטוענים כי העתירה שהגישה ארקיע נגד משרד התחבורה היא מוקדמת, ודינה להידחות, כיוון שהסמכות לקבוע קריטריונים להפעלת טיסות וחלוקת פעילות בין טרמינלים אינה נתונה לשרת התחבורה אלא לרש"ת, שהיא גוף סטטוטורי עצמאי הפועל על־פי חוק.

מארקיע נמסר בתגובה: "בהמשך לדיון שנערך בבית המשפט המחוזי בעתירה המינהלית, השופט הביע את דעתו שהסוגיה ראויה לפתרון בהידברות בין הצדדים ולאו דווקא בבית המשפט. ארקיע תלמד את אמירות השופט ותגיש את עמדתה המלאה לבית המשפט עד יום חמישי".

רשות שדות התעופה מסרה בתגובה: "הרשות מבקשת להעמיד דברים על דיוקם. לאחר שמיעת הצדדים באריכות, בית המשפט הנכבד הודיע לארקיע כי דין עתירתה להידחות, וכי בית המשפט לא יחליף את שיקול־דעתה של הרשות. כמו כן, העותרת לא הצביעה על פגם כלשהו שנפל בהתנהלות הרשות. בית המשפט איפשר לארקיע להודיע, בתוך שלושה ימים, האם היא עומדת על עתירתה, או שניתן לדחותה מבלי שיהיה צורך בכתיבת פסק דין מנומק הדוחה את העתירה לגופה".

עוד כתבות

זוהר לוי, מנכ''ל אמפא / צילום: תמר מצפי

מעל מיליארד וחצי שקל: אמפא השלימה גיוס חוב ענק

החברה, שהונפקה לפני כחודשיים ופועלת בתחום הנדל"ן המניב והמימון, גייסה סדרת אג"ח בהיקף כולל של 1.75 מיליארד שקל ● החברה מתכננת להשתמש בכספים לפירעון הלוואות שנטלה, תוך חיסכון ניכר בעלויות המימון

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: ענבל מרמרי

התגובה בשווקים, ומה יעשה בנק ישראל? ליאו ליידרמן מנתח את הורדת הריבית של הפד

לאחר תשעה חודשים של המתנה, הפד הוריד את הריבית, והשאלה הגדולה היא מה צפוי בהמשך ● פרופ' ליאו ליידרמן מנתח את ההשפעות הצפויות על הבורסה האמריקאית, מעריך שבנק ישראל יכול לנקוט צעד דומה בסוף החודש, ומתייחס לפער הריביות ההיסטורי שייפתח בין המדינות

השבוע בעולם / צילום: Anthony Behar - רויטרס

טראמפ מבקר, סטארמר צונח, 3,500 ק"ג קוקאין מוברחים בצוללת לספרד

הבריטים מתכוננים לכרות עוד ראש ממשלה ● טראמפ הורג עוד מבריחי סמים ● 3,500 ק"ג קוקאין בחופי ספרד ● סינים נתבעים לשלם 80 מיליארד דולר על הרעלת מקורות מים בזמביה ● מודל חדש של AI יחזה 1,231 מחלות ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילוסטרציה: Shutterstock, alexfan32

החברות שיבטחו את כל צי הרכב של המדינה

החשכ"ל הודיע כי WeSure ומגדל זכו במכרז לביטוח רכבי עובדי המדינה וגמלאיה לשנת 2026 ● שתי החברות יבטחו למעלה מ-70 אלף כלי רכב, בהיקף כספי מוערך של למעלה מ-350 מיליון שקל ● בעקבות המכרז, עובדי המדינה יזכו ברובם להוזלת הפרמיה בעת חידוש הפוליסה הקרוב

בנייה / צילום: Shutterstock

העדכון ההיסטורי של מדד תשומות הבנייה הפתיע לרעה את הקבלנים

בלמ"ס שינו את הרכב המדד לראשונה זה 14 שנה, ובענף ציפו לקפיצה חדה ● לאחר שנרשמה עלייה של 0.4% בלבד, הקבלנים טוענים: לא משקף את העלויות האמיתיות של שכר העובדים

מאגר תמר. בעיגול: אהרון פרנקל / צילומים: מארק ישראל סלם, מורג ביטן

יומיים ברצף: אהרון פרנקל קונה עוד מניות תמר פטרוליום ב־52 מיליון שקל

יום אחד בלבד לאחר רכישת 9% ממניות תמר פטרוליום, איש העסקים אהרון פרנקל ממשיך להגדיל את החזקותיו ומוסיף 1.5% נוספים בסכום של 52 מיליון שקל ● הרכישה הנוכחית מעלה את פרנקל להחזקה של 17.5% ממניות תמר פטרוליום בשווי של 612 מיליון שקל

המשרוקית. על הפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק / צילום: ap, Alex Brandon

הלקח החשוב מהפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק - שהגיעו גם לארץ

דקות אחרי הירי ביוטה, היו כבר מי ש"ידעו" מי הרוצח ומה המניעים שלו ● עד כה תיאוריות שונות הופרכו שוב ושוב, אבל זה לא מפריע להן להמשיך ללוות אותנו ● הפרשה מלמדת אותנו שיעור קריטי בצריכת מידע בסביבה טכנולוגית

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

"עובדים על ההסכם כבר שנה, טראמפ לא היה מעורב": פרטים חדשים על עסקת אנבידיה-אינטל

"אני בתפקיד הזה כבר חצי שנה - וכבר ביומי הראשון בו עסקתי בפרטי ההסכם", גילה מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, במסיבת עיתונאים לרגל חתימת עסקת הענק ההיסטורית בין שתי החברות ● ראש תחום מניות טכנולוגיה בבית ההשקעות האמריקאי DA Davidson: "המוטיבציה של אנבידיה להשקיע באינטל היא כפולה - היא יכולה לעזור לגוון חלק מהייצור הרחק מ-TSMC והיא יכולה לתמוך בממשל האמריקאי"

שליט קטאר, שייח' תמים בין חאמד אל ת'אני, מעניק לליאו מסי את הגלימה וגביע הניצחון במונדיאל. ''עובדת באופן שיטתי'' / צילום: ap, Martin Meissner

כסף קטארי וגינויים באירופה: האם ישראל תודח מהכדורגל העולמי?

שיטות הפעולה של קטאר כבר הנחיתו שם את המונדיאל ב־2022, והיחסים המסתבכים מול ישראל מעלים תהיות: האם ההשתתפות שלנו במפעלים ספורטיביים בסכנה ● יש מי שרואים בהרחקה של רוסיה איתות מדאיג, ומזהירים: "זו תהיה כמעט מכת מוות לכדורגל הישראלי"

ג'ורג' חורש / צילום: תמר מצפי

דיסקונט מוכר את החזקותיו בחברת האשראי כאל לג'ורג' חורש והראל

העסקה סוכמה לפי שווי של 3.75 מיליארד שקל, והיא גברה על הצעה גבוהה יותר שהגיש מוטי בן משה והוערכה בסכום של מעל ל-4 מיליארד שקל ● כעת נותר נתח של 28% שבידי הבנק הבינלאומי, שיכול להחליט שהוא מצטרף לעסקה, ואז יוניון השקעות והראל יצטרכו לשלם עבור חלקו לפי אותו השווי

האם AI יכול להחליף את מנהל ההשקעות שלכם? / צילום: Shutterstock

חוקרים נתנו לצ'אט לנהל תיק השקעות. התוצאות היממו אותם

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהפכת הבינה המלאכותית נמצאת בכל פינה, ועולה השאלה האם היא יכולה גם לנהל את תיק ההשקעות שלכם טוב יותר ממומחה אנושי ● מספר מחקרים בשנים האחרונות ניסו לענות בדיוק על השאלה הזאת והגיעו לתשובות מפתיעות ● וגם: הכירו את קרנות ה־AI הישראליות

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

אחרי ספרד, גם יוון עלולה להימנע מעסקת נשק עם ישראל

טורקיה מתקדמת עם פיתוח מטוס הדור החמישי קאאן וצפויה להטיס אב־טיפוס ב־2026 ● הקרבות בעזה מאיימים על עסקה ביטחונית של מאות מיליונים עם יוון ● לוקהיד מרטין ו־BAE מפתחות מל"טים אוטונומיים שילוו מטוסי קרב ● וארה"ב חושפת פצצות ימיות חדשות ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

שבע תובנות על תפקיד מיתוג המעסיק ועל מה שהוא דורש

מה צריך כדי להיכנס לתפקיד מיתוג מעסיק? ● עיון ב-15 מודעות למשרות מסוג זה העלה תובנות על משמעות התפקיד, מקומו בארגון ולאן התחום מתקדם ● טור אורח

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

הקרן הזרה שהשלימה אקזיט של יותר ממיליארד שקל בבורסה

מניקיי שרכשה את מניות הבורסה ב-2018 מכרה את יתרת מניותיה, 5.6%, לגופים מוסדיים בארץ ובחו"ל ● לפני כמה חודשים מכרה הקרן 4.8% ממניותיה לבורסה לניירות ערך עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, במהלך שגרר ביקורת ציבורית

שי פולונסקי (מימין) ומיקי זיסמן / צילום: יח''צ

יזמי הנדל"ן שיש להם מלאי של 3 מיליארד שקל בת"א

ברקע המציאות המורכבת של ענף הנדל"ן, שני המייסדים של חברת ההתחדשות העירונית בולווארד־ג'נסיס, מיקי זיסמן ושי פולונסקי, ממשיכים להאמין בתל אביב ● לאחרונה חתמו על הסכם עם חברת העיר הלבנה, נהנים לבנות ברובעים 3 ו־4 ולא חוששים משדה דב בתור תחרות

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, spatuletail

מגמה מעורבת באסיה; הבנק המרכזי של יפן הותיר את הריבית על כנה

הניקיי נחלש ב-0.6%, מדד שנזן מוסיף 0.3%, מדד האנג סאנג עולה ב-0.1% והקוספי הדרום קוריאני מאבד 0.7% ● החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט נסחרים בעליות של עד 0.06% ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מטפסות

קופות החולים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוח פעילות קופות החולים: שלוש קופות הגיעו לאיזון תקציבי, ואחת לא

ממשרד הבריאות נמסר כי הגירעון של שירותי בריאות כללית בשנת 2024 הוא משמעותי ומחייב מתן מענה לטווח ארוך באופן שלא יפגע באיכות ובזמינות השירות למבוטחים ● ובכמה גדל סל הבריאות לפי הדוח?

ירדן בארי / צילום: יח''צ

הבכירה בענקית הבריאות מודה: "אין לי את מספרי הטלפון של הצוות שלי"

מתוך 180 שווקים שבהם פועלת חברת מוצרי הבריאות iHerb, ישראל נמצאת בעשירייה הפותחת - והיא בין המדינות המובילות במכירות פר נפש ● בראיון ראשון מספרת ירדן בארי, מנהלת השוק הישראלי בחברה, עד כמה משמעותית העבודה עם משפיענים, התחושה כשאתרים אחרים מעתיקים את המלאי, מה הישראלים עדיין לא הפנימו ואיך הפך ספטמבר לאחד החודשים החזקים במכירות

החיסכון שלנו עבר לידיים של המוסדיים בעקבות רפורמת בכר / איור: Shutterstock

ממיליארד ל-100 מיליארד שקל: 20 השנים שבנו את השליטים החדשים של שוק ההון

לא סתם צבי סטפק ממיטב מכנה את רפורמת בכר "המפץ הגדול של שוק ההון". היא הפכה את חברות הביטוח ואת בתי ההשקעות למנהלים של טריליוני שקלים של הציבור בקופות גמל, קרנות פנסיה וקרנות נאמנות ● הללו הפכו לקבוצה עם כוח עצום, ויש הטוענים שאף ריכוזית לא פחות מהבנקים ● אבל בשוק מסבירים: התחרות ללא ספק מגיעה גם לשם ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד