גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פארסת שדה התעופה לצד נתב"ג היא נייר לקמוס למצב המדינה

שדה התעופה הבינלאומי הנוסף שטרם הוקם הוא דוגמה שמיטיבה להוכיח את הרעות החולות של השיטה הישראלית ● ביום העצמאות ה–77, הגיע הזמן להתעורר

נתב''ג / צילום: Shutterstock
נתב''ג / צילום: Shutterstock

הסיבוב התורן סביב שדה התעופה הבינלאומי הנוסף הוא נייר לקמוס למצבה של ישראל, עם חגיגות יום העצמאות ה-77. מבחן פשוט שיכול ללמד מה קרה לנו, ובעיקר למה אנחנו תקועים בבוץ. דוגמה שמוכיחה את הרעות החולות של השיטה שבה מתגלגלת מדינת ישראל. אלה מפורטות להלן לא כדי לדכדך מישהו, אלא כדי להעיר אותנו לעשות משהו לפני שיהיה חלילה מאוחר.

השם היסטורי, המחירים בשמיים: דירת ארבעה חדרים בפרויקט הזה בתל אביב עולה כבר 10 מיליון שקל
ניתוח | גם אחרי 77 שנים, ישראל לא מצליחה להיפטר מהחלטות המנדט הבריטי

שום דבר לא סופי

בפרק האחרון והטרי, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב וסגן השר אלמוג כהן הכריעו כי שדה תעופה משלים יוקם בנגב. השרים נדרשו "להציג חלופות" לראש הממשלה תוך חודש.

ואם אתם חשים דה ז'וו, זה לא מקרי. באוקטובר 2014, לפני יותר מעשור, הפור כבר נפל. החלטה 2050 של ממשלת נתניהו הכריעה בנוגע לשדה, רק שאז היא קבעה כי הוא יקום ברמת דוד שבצפון. "בהמשך לעבודת המטה שנעשתה על ידי משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית, ובשים לב לחלופות למיקום שדה התעופה המשלים שהועלו בעבר, מחליטה הממשלה כי המיקום המועדף להקמת שדה תעופה משלים הוא במרחב בסיס רמת דוד והשטחים הסמוכים הנדרשים לשם הקמתו ותפעולו", נאמר בהחלטה.

עבודת המטה לא הייתה קצרה, באנדרסטייטמנט. עוד ביוני 1997 הורתה המועצה הארצית לתכנון ובנייה על הכנת תוכנית מתאר ארצית לפיתוח נמל תעופה בינלאומי נוסף לנתב"ג. 22 חלופות נבחנו והתנקזו לשתיים בלבד: רמת דוד בצפון או נבטים בדרום. זאת עד שהממשלה החליטה ללכת על האופציה הצפונית. אז החליטה. אף אחד לא מופתע שאין שום משמעות אופרטיבית להחלטות הממשלה.

לא הכל ביבי

כי ככה זה אצל נתניהו, הדחיין המפורסם? זה יהיה קשה, אבל אל תכנסו למלכודת הזו. בלי שום קשר למי שעומד בראש, המנגנון הפוליטי שלנו מאוהב בדחיינות כשגרה ולא מסוגל לקבל החלטה. תערובת של קבוצות לחץ, רסיסי מפלגות, ופוליטיקה קצרת טווח.

בקווי היסוד של הממשלה הקודמת, זו של בנט ולפיד, נכתב בפשטות כי "הממשלה תבטל את החלטה 2050, כך שלא יוקם שדה תעופה בעמק יזרעאל". סופיות הדיון נזרקה לפח. מפלגת העבודה, שרבים מחבריה גרים בעמק הירוק, דרשה מנציגה להרחיק את הצרה שכוללת רעש, זיהום, ועוד מרעין בישין שעלולים להפר להם את השלווה. אלפי ישראלים פגועים תמיד יהיו בעלי אינטרס ולובי חזקים יותר ממיליונים שמחכים בצד.

אבל אפילו זה לא היה סוף פסוק. שר האוצר ליברמן, בעצה אחת עם שר הביטחון גנץ (הצבא לא רוצה מטוסים אזרחיים שייכנסו לו "בין הרגליים" בנגב, חבל ארץ עמוס בסיסים וטיסות צבאיות), קידם בכל זאת את החלופה הצפונית. חוק ההסדרים שלו לשנת 2022 כלל "הקמת שדה תעופה משלים ברמת דוד". צעד קדימה וצעד אחורה, מה שבעיקר הבטיח ששום דבר לא יקרה.

בגליל ובעמק ייבחן העם

לפחות שלוש ועדות מקצועיות קבעו חד משמעית שעדיף לבחור בחלופה הצפונית. גם הלקוחות עצמם צעקו את זה. אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, אמר השבוע כי ההחלטה של הממשלה ללכת על אופציית הדרום "אומללה", ושמדובר ב"פיל לבן - אח לפיל הלבן ברמון". עוז ברלוביץ, מנכ"ל ארקיע, אמר ששדה התעופה המשלים "חייב לקום בצפון הארץ, שם קיים ריכוז אוכלוסייה של מעל מיליון תושבים ובו מתגבש הביקוש האמיתי לטיסות - תיירותיות ועסקיות כאחד".

כולנו גדלנו על אמרת הכנף של בן גוריון כי "בנגב ייבחן העם בישראל", אבל מצבו של הצפון הפריפריאלי מאתגר פי כמה. דמוגרפית, טופוגרפית, ביטחונית, תחבורתית, כלכלית ועוד. דחיפה כלכלית בדמות שדה תעופה חדש חשובה פי כמה בצפון, גם אם זה על חשבון כמה שטחי חקלאות של הקיבוצים בעמק. אבל את אף אחד זה לא מעניין.

ואגב המיליארדים שכבר נשפכו על הקמת שדה התעופה רמון שליד אילת. לא רק שהוא שומם כמעט לגמרי (ישראלים רבים מבינים שלהגיע לנתב"ג כדי לנחות ברמון ובחזרה לא שווה את המאמץ והכסף, והם נכנסים לאוטו או אפילו לאוטובוס). שוו בנפשכם מה יקרה לביקושים אם רגב גם תקדם רכבת מהירה לאילת. אז להוסיף עוד שדה תעופה יקר?

משבר התשתיות

נבטים או רמת דוד, וחוזר חלילה, הם רק המשל המתסכל למדינה שלא יודעת ולא יכולה לתכנן כמה שלבים קדימה. החלטה שאמורה להניב פירות בעוד שנים תמיד תידחה לטובת החלטה שתסדר את הקואליציה כאן ועכשיו. בכנסת הקודמת זו הייתה יו"רית העבודה מרב מיכאלי, שדאגה להעיף את השדה מחבריה שבצפון. בכנסת הזו זה אלמוג כהן תושב הדרום, שקיבל תמורה עבור הנאמנות לממשלת נתניהו (והעובדה שלא פרש עם כל מפלגתו בעקבות עסקת החטופים). כשבמרץ האחרון אושרה בוועדת הכלכלה חלופת הנגב, למרות התנגדות משרד הביטחון, אמר כהן כי "כל משרד שיעז לשים רגליים - נפרק לו את העצמות". עד כדי כך.

בסופו של דבר, הפוליטיקה הקטנה והמקומית תמיד מנצחת. אותו דבר קרה בימים האחרונים, כששרת התחבורה החליטה להקפיא לעת עתה את פרויקט המטרו - הרכבת התחתית שאמורה לעבור מתחת לגוש דן, ויפה שעה או שנה או עשור אחד קודם, כי ברשויות בשומרון לא אוהבים את העובדה שהיא לא מתקרבת עד אליהן. אם גזירת הסרטים כל כך רחוקה, אז למה לא לקרוץ לבייס ביו"ש ולהזכיר לכולם ששום דבר לא נגמר. או אלי כהן, שר האנרגיה, שניסה לסכל הקמת תחנות כוח חדשות, כי אף אחד לא רוצה אותן אצלו. ועוד ועוד.

מה שטוב: גאות בנתב"ג

ובכל זאת, אם נורא מתאמצים (כי בכל זאת חגיגות יום הולדת למדינה), יש גם זווית חיובית לפארסה הזו. אם נמל התעופה הראשי של ישראל כבר לא עומד בעומס, זה גם סימן לאטרקטיביות הולכת וגוברת. מיליונים באים ויוצאים מהמדינה, לא משנה כרגע אם לעבודה או לחופשות. בשנת 2019 עברו בשדה 25 מיליון נוסעים (שיא של 170 אלף מטוסים שנחתו כאן). אלמלא הקורונה והמלחמה, שעצרו את המגמה, המספרים (והתורים) היו כמובן רק עולים.

אל תיקחו שום דבר כמובן מאליו. חג עצמאות שמח.

עוד כתבות

אליהו יוסיאן בפרסומת של מזגני טורנדו / צילום: צילום מסך

משרד הפרסום של טורנדו: "שגינו. הטעות נעשתה בתום לב"

לאחר שהבעלים של מזגני טורנדו הגן על הבחירה בהשתתפות אליהו יוסיאן ואמר כי לדעתו אין סיבה להוריד את הפרסומת מהאוויר, מנכ"ל קבוצת מקאן, שאחראית על הפרסומת, הודה שהבחירה הזו דווקא הייתה טעות

הצי הימי של טורקיה בתרגיל / צילום: Reuters, Anadolu

המדינה שעוינת את ישראל מתחמשת גם בצוללת גרעינית

TSG חתמה על עסקה שמוערכת במיליוני שקלים עם חברה ביטחונית גדולה ● טורקיה ערכה תצוגת מוצרים ביטחוניים ומל"טים וגם רוצה לפתח צוללת גרעינית ● לוקהיד מרטין הציגה יכולות כיבוי אש אוטונומי עם מסוק בלקהוק ● וג'נרל דיינמיקס קיבל חוזה צוללות הענק עם צבא ארה"ב ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ליאור שיף ואייל חיימדס, מייסדי Tripeldot / צילום: ap, Business Wire

שני ישראלים רכשו חברת משחקים ב-800 מיליון דולר

חברת המשחקים הבריטית טריפלדוט, בבעלות ליאור שיף ואייל חיימדס, רכשה את חטיבת המשחקים של חברת אפלובין האמריקאית ב-800 מיליון דולר ● העסקה תביא את טריפלדוט למעמד של אחת מחברות משחקי המובייל הפרטיות הגדולות בשוק

מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג / צילום: Associated Press, Nic Coury

"תזנק ב-40%": האם אנבידיה תחזור להיות הכוכבת הלוהטת בוול סטריט

לאחר פתיחת שנה עגומה, מניית אנבידיה מציגה התאוששות בחודש האחרון ● במקביל, הדיווחים כי טראמפ מתכנן לבטל את הגבלות יצוא השבבים בארה"ב צפויים לתת רוח גבית למניה ● ב-FactSet מעריכים כי לאנבידיה יש פוטנציאל אפסייד עצום ● ואילו עוד מניות טכנולוגיה צפויות לעלות?

גן החשמל בת''א / צילום: תמר מצפי

אחרי הכישלון: עיריית תל אביב מציבה רף מינימום גבוה ל"גן החשמל"

העירייה יוצאת בניסיון נוסף לשיווק הקרקעות להקמת כ-60 דירות ● קובעת רף של כ–102 מיליון שקל, למרות שההצעות הקודמות היו נמוכות בהרבה

יירוטים / צילום: Shutterstock, Shimon Gabai

בעקבות שיגור מתימן: אזעקות הופעלו במרכז, בשרון ובאזור ירושלים

אזעקות הופעלו במרכז ובירושלים, יורט טיל אחד על ידי מערכת חץ ● סמל ישי אליקים אורבך וסמ"ר ים פריד נפלו בדרום הרצועה ● שני קצינים ושני לוחמים נוספים נפצעו קשה ופונו לבית החולים, משפחותיהם עודכנו ● משפחתו של החטוף תמיר נמרודי: אין מידע חדש - הוא עודנו מוגדר כחי ● לבקשת טראמפ: שגריר ארה"ב בישראל הודיע על התנעת תהליך הזרמת הסיוע לעזה ● 59 חטופים - 581 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

יוני ורונן אסיא, מייסדי איטורו / צילום: איל יצהר

המתנה שקיבלו בבר מצווה סללה לאחים אסיא את הדרך להנפקת ענק בנאסד"ק

אחרי ניסיון מיזוג כושל, קשיי רגולציה, נפילות בשוק הקריפטו וסדרה של דחיות - איטורו, שהוקמה על ידי האחים יוני ורונן אסיא והייתה בין הראשונות לאפשר מסחר בקריפטו - תהפוך בימים הקרובים לחברה ציבורית ● המטרה: לאתגר את המערכת הבנקאית המסורתית ● ומה למדה איטורו מהעבודה לצד מי שבהמשך המציא את האת'ריום

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

המדינה שנחשבה תומכת של ישראל וכעת יוצאת נגדנו

שר החוץ ההולנדי הודיע במכתב רשמי לאחראית על יחסי החוץ של האיחוד האירופי כי הולנד תסרב לקדם את היחסים עם ישראל מעתה והלאה ותדרוש לדון אם היא נשארה מחויבת לעקרונות החוק הבינלאומי ● האיחוד הוא שותף הסחר הגדול ביותר של ישראל, עם סחר שנתי של יותר מ-50 מיליארד אירו

השופט בדימוס אשר קולה / צילום: ראובן קסטרו

השופט בדימוס אשר קולה, המזוהה עם הממשלה, נבחר לנציב תלונות הציבור על שופטים

קולה, ששימש כסגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת וישב בהרכב שזיכה את רומן זדורוב, הוא הנציב הראשון שלא כיהן כשופט בבית המשפט העליון ● מאז פרישתו הביע עמדות המזוהות עם הרפורמה המשפטית וקבע כי פיטורי היועמ"שית "זה לא קץ הדמוקרטיה" ● הוא נבחר ע"י ועדה שבשליטת הקואליציה ובהתאם לחוק אשר בג"ץ צפוי לדון ביולי בעתירות נגדו

טיל JASSM-ER בבסיס חיל האוויר האמריקאי / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב (חיל האוויר האמריקאי)

"יוכל לשמש לתקיפה באיראן": חשיפת גלובס מעוררת סערה בעולם

המשא ומתן בין ישראל לארה"ב על רכישת טילי שיוט מסוג JASSM, שנחשף בגלובס השבוע, מכה גלים בתקשורת העולמית ● רבים מכלי התקשורת בתחום התעשיות הביטחוניות הבליטו את יתרונותיהם של הטילים בתקיפת יעדים ארוכי־טווח, וציינו באופן ספציפי כי הם עשויים לשמש את ישראל לתקיפה באיראן

יונתן אוריך / צילום: ויקיפדיה

שינוי הגרסה של יונתן אוריך: קיבל כסף מקטאר - אבל עבור המונדיאל

אחרי שהכחיש קשר לכסף הקטארי, יועצו של נתניהו שינה גרסה • הוא אישר שעבד עם הקטארים, אך רק בתקופת המונדיאל - ולא בזמן המלחמה ובנושאים הקשורים לה • בית המשפט המחוזי האריך את מעצרו של אוריך: "החשד בעניינו התחזק" • במסגרת חקירת קטארגייט, המשטרה גם בוחנת חשד הנוגע לנושא ביטחוני • כל הפרטים

איור: גיל ג'יבלי

סעודיה מנסה להביא לירידה של מחירי הנפט. וזאת הסיבה

משיא של כ־90 דולר לחבית מחיר הנפט ירד בשליש לרמה שלא נראתה מאז שנת 2021 ● למה זה קרה? מי אחראי לכך? ומה המשמעויות לכיס שלנו, לכלכלה העולמית ולעוצמה של יצואניות הנפט במזרח התיכון ומעבר לו? ● נתון בשבוע

המפעל של ארית תעשיות בשדרות / צילום: יח''צ

ותודה להודו: מה עומד מאחורי הזינוק של החברה הביטחונית בבורסת ת"א

דווקא לאחר שגייסה הון ממוסדיים בדיסקאונט של 8% על מחיר השוק, זינקה מניית יצרנית המרעומים ארית לשיא חדש ● בשוק מעריכים כי הסיבה היא העימות המתפתח בין פקיסטן להודו, שבה יש לחברה משדרות פעילות משמעותית ● גם לאלביט ותע"א פעילות נרחבת במדינה

מימין לשמאל: אוטו פון ביסמרק, ולדימיר פוטין והמלכה אליזבת' הראשונה / צילומים:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב; AP - Mikhail Klimentyev; ויקיפדיה

מיוון העתיקה ועד פוטין: מדינות חתרו זו תחת זו משחר ההיסטוריה

אליזבת' הראשונה מימנה בחשאי מורדים נגד ספרד וביסמרק שילם לעיתונאים כדי לשנות את דעת הקהל בצרפת: ההיסטוריונית ד"ר ג'יל קסטנר מגלה בספר חדש שפוטין לא המציא את מבצעי ההשפעה ● בראיון לגלובס היא מסבירה למה דמוקרטיות לא צריכות להיבהל אבל כן להגן על עצמן ● ואף מילה על קטאר

דונלד טראמפ / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הראשון של טראמפ: מה כולל "ההסכם ההיסטורי" עם בריטניה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע היום על עסקת סחר ראשונה מאז שהכריז על "יום השחרור" ● העסקה, שנחתמה עם הממלכה המאוחדת כוללת יצוא חופשי של בקר, אתנול ומכונות ● אך למרות ההצהרות הרמות, לא מדובר בהסכם סחר מקיף

Water Clinic / צילום: דבי סיני

טיפול מרגיע בבריכה ועגלת יין וגבינות: עשר דקות מתל אביב מצאנו שלווה מפתיעה

רכיבה על סוסים בשקיעה למצוק שמשקיף על הים, מתחם מופלא לוואטסו וטבילה בקרח ומיזם קולינרי שמגיש פיצה עם בוראטה ● ביקור בכפר שמריהו ורשפון ● חגית אברון תופרת יום

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

סטארט-אפ הבינה המלאכותית של אמנון שעשוע מגייס עוד 300 מיליון דולר

לא נמסרו פרטים לגבי זהותם של משקיעים חדשים או שווי החברה בגיוס החדש, ומהחברה לא נמסרה תגובה ● יחד עם הגיוס הנוכחי, מגיעים סך הגיוסים של AI21 ל- 637 מיליון דולר, כאשר הגיוס האחרון שנערך בנובמבר 2023 שיקף לחברה שווי של 1.4 מיליארד דולר, כך לפי PitchBook

חדר מיון בקליפורניה, ארה''ב / צילום: ap, Ashley Landis

כך הפכו חוליי מערכת הבריאות בארה"ב לשוק שמושך חברות ישראליות

ב־15 השנים האחרונות גילו סטארט־אפים ישראליים שיש להם יתרון בשוק שמנסה לפתור את חוליי מערכת הבריאות האמריקאית בעזרת ביג דאטה ● איך הם עושים את זה, והאם היתרון הזה הולך ונשחק?

גם זה קרה פה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: שלומי יוסף

תיקון בשווקים? חלק מהמשקיעים הבינו, וחלק עדיין תופסים את הראש

מה אפשר ללמוד מפסק הדין של חניון הברזל ● בהסתדרות המורים העדיפו את הוותיקים על הצעירים ● והתשואות לא התרגשו מהטלטלה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טיל JASSM-ER בבסיס חיל האוויר האמריקאי / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב (חיל האוויר האמריקאי)

1.5 מיליון דולר לטיל שיוט: ישראל בדרך לעסקת ענק שעשויה לסייע בתקיפת איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשברקע תקיפה אפשרית באיראן, לגלובס נודע כי משרד הביטחון נמצא במשא־ומתן לרכישת טילי שיוט מתקדמים של לוקהיד מרטין ● טיל JASSM-ER נמצא בשימוש בצבאות ארה"ב ואוסטרליה, והוא מאפשר למטוסי קרב לתקוף מטרות בעומק שטח האויב, בלי להיכנס אליו