גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הערכות: צי הרכב הממשלתי לא יעבור לחשמל בשנה וחצי הקרובות

למרות החלטת הממשלה, כל מכרזי ההצטיידות שפורסמו מתחילת 2025 היו לרכבי בנזין או הייבריד ● קבוצת צ'רי חשפה החודש באירופה דגמים חדשים ● השנה צפוי לנחות בישראל מותג חדש של NIO, שמתומחר ב-150 אלף שקל ● ועוד חדשות מענף הרכב

רכב חשמלי בטעינה / צילום: Shutterstock
רכב חשמלי בטעינה / צילום: Shutterstock

מינהל הרכב הממשלתי צפוי לדחות את המעבר לרכישות בלעדיות של רכבי נוסעים חשמליים לפחות עד סוף השנה הבאה. כך מעריכים בענף הרכב. על פי התוכנית המקורית, שנקבעה בהחלטת ממשלה בתחילת העשור, מינהל הרכב הממשלתי אמור היה לרכוש החל משנת 2025 רק כלי רכבי נוסעים עם הנעה חשמלית. הודעה ברוח זו אף פורסמה מספר פעמים על ידי החשב הכללי וכן בינואר 2024 כאשר פורסם מכרז הצטיידות ראשון ברכב חשמלי.

העיר שהפכה לבירת גניבות הרכבים: "הם ידעו בדיוק איפה נמצא האיתוראן ופירקו אותו"
יונדאי מככבת בראש טבלת מסירות הרכב, אבל מותג אחר בולט עם קפיצה אדירה

באותו מועד נמסר כי "המכרז לרכישת רכבים חשמליים עבור צי הרכב הממשלתי בוצע כחלק מהחלטת החשב הכללי להצטרף להצהרת סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) יחד עם מדינות נוספות, להפיכת הצי הממשלתי לנטול פליטות עד לשנת 2035. זאת בהמשך להחלטת הממשלה לרכישת רכבי נוסעים היברידיים בלבד כבר מתחילת שנת 2022, ורכבי נוסעים חשמליים בלבד מתחילת שנת 2025".

העובדים מתנגדים

אולם מבדיקת גלובס עולה כי כל מכרזי ההצטיידות ברכב פרטי לצי הממשלתי, שפורסמו מתחילת 2025, היו לרכבי בנזין או הייבריד. ביניהם מכרז לרכישת רכבי הנעה כפולה עם חמישה ושבעה מושבים, ומכרז גדול, שטרם נסגר, לרכישת מאות כלי רכב פרטיים עם הנעה היברידית בתצורות שונות. ביניהם רכבי 7 מקומות, רכבי נוסעים פרטיים במרכב סדאן, האצ'בק וסטיישן, רכבי מנהלים, רכבי קרוס־אובר ועוד.

ממסמך ההבהרות למכרז האחרון שפרסם מנהל הרכב הממשלתי עולה כי מספר יבואנים הציעו לגשת למכרז כלי רכב חשמליים לגמרי ו/או רכבי פלאג־אין הייבריד במספר קטגוריות. אולם הבקשות הללו נדחו והמכרז לא שונה.

עד כה ההצטיידות בפועל בכלי רכב חשמליים של צי הרכב הממשלתי, שמונה כ־15 אלף כלי רכב, הייתה נמוכה מאד. מקורות באוצר אומרים כי אחת הסיבות היא התנגדות של בעלי רכב צמוד ממשלתי לעבור מבנזין לחשמל, בין השאר בשל הנסועה הגבוהה של כלי רכב פרטיים ממשלתיים שעומדת על כ־40 אלף קילומטר בשנה בממוצע - שיעור כפול מהנסועה הממוצעת לרכב בבעלות פרטית - והמשמעות היא, שכלי רכב חשמליים ממשלתיים יצטרכו להשתמש לעיתים תכופות בטעינה ציבורית בשל מרחקי הנסיעה הארוכים. סיבה נוספת היא החשש של משתמשים ממס הנסועה על כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין, שאמור להיכנס לתוקף בשנה הבאה.

בנוסף נובע העיכוב במעבר מבנזין לחשמל מהיעדר תשתית מספקת לטעינת כלי רכב במתקני הממשלה השונים. בהקשר זה נציין כי כבר בנובמבר 2022 התייחס מבקר המדינה לסוגיית היעדר תשתית לטעינת רכב חשמלי במשרדי הממשלה וכתב: "מומלץ כי מינהל הדיור יקדם את הקמת עמדות הטעינה החשמליות במשרדי הממשלה, בהיקף אשר יתמוך בהגדלת מספר הרכבים החשמליים שבצי הממשלתי. עוד מומלץ כי נוכח הקשיים הקיימים כיום בהקמת עמדות הטעינה, יבחן מינהל הרכב, בשיתוף משרד האנרגיה, את התנאים להקצאת רכבים חשמליים לעובדים הזכאים לכך, ויפעל למימוש החלטת הממשלה למעבר מלא לרכבים חשמליים משנת 2025". אולם כאמור, ההמלצה לא יושמה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "במינהל הרכב קיים מכרז בתוקף לרכישת רכבים חשמליים. על פי החלטת הממשלה, אשר התבססה על הודעת החשב הכללי בנושא, מינהל הרכב הממשלתי ירכוש רכבים חשמליים בלבד כתלות בפריסה מספקת של עמדות טעינה. לאור הסייג האמור, בשלב זה, רכבי נוסעים חשמליים והיברידיים ימשיכו להירכש ללא רכבי בנזין". 

קבוצת צ'רי משיקה את מותג הפרמיום Exlantix באירופה

קבוצת צ'רי חשפה החודש באירופה את הדגמים הראשונים של המותג Exlantix, שממוצב מול טסלה ומול XPENG. זהו המותג הרביעי במספר של היצרנית באירופה והוא צפוי להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה. כפי שנחשף לראשונה בגלובס היצרנית ניהלה מגעים למתן הזיכיון לקבוצת כלמוביל, אולם עד כה לא ניתן לכך אישור רשמי.

בשלב הראשון הוצגו באירופה שני דגמים. הראשון, שמכונה "אקסלנטיקס ET", הוא קרוס־אובר גדול, שמוצג בשלב הראשון באירופה עם הנעה כפולה וסוללות בקיבולת 77 או 100 קילוואט עם טווח של 427 עד 525 ק"מ ב-WLTP.

אקסלנטיקס / צילום: יח''צ

במקביל נחתה באירופה מכונית הסדאן הגדולה ES, עם אותן סוללות וטווח של 505 או 610 ק"מ. לכלי הרכב יש גם הנעת פלאג־אין אולם לא ידוע האם ומתי יגיעו לאירופה. שני כלי הרכב מבוססים על טכנולוגיית 800V ותומכים בטעינה אולטרה־מהירה בעת החשיפה בנורבגיה החברה לא פרסמה מחירים אולם הודיעה כי הם יהיו "תחרותיים באופן יוצא דופן".

המותג "פיירפליי" נוחת באירופה עם מחיר מעניין

יצרנית הרכב הסינית NIO הציגה השבוע באירופה את הגרסה האירופית של המכונית החשמלית הקומפקטית של המותג החדש, FireFly, שממוצב בתור "פרמיום עירוני". הרכב מגיע לאירופה (ולישראל) בשלב הראשון עם מנוע בהספק 143 כ"ס וסוללה של 42.1 קילוואט־שעה עם טווח של עד 330 ק"מ ב־WLTP. אורכה של המכונית 4 מ', בסיס הגלגלים של באורך 2.61 מ' ותא המטען שלה בנפח 404 ליטר. המכונית תומכת בהחלפת סוללות מהירה, אולם בעמדות החלפה שונות מאלה של NIO ולפיכך היא לא צפויה לתמוך בטכנולוגיה הזו בישראל בשלב הראשון.

בפחות מ־150 אלף שקל. ''פיירפליי'' בדרך אלינו / צילום: יח''צ

המחיר שפורסם באירופה הוא החל מ־29,900 אירו, מקביל לגרסת הבסיס באירופה של הדגם "דולפין" של BYD עם סוללה של 45 קילוואט‏־שעה. בישראל עשוי הדגם לעלות פחות מ־150 אלף שקל. השיווק באירופה מתחיל ביוני ובישראל כנראה ברבעון השלישי.

דגמי פאר חשמליים חדשים לקאדילק בישראל

חברת UMI השיקה את הקרוס־אובר החשמלי, "קאדילק אופטיק". הרכב באורך של 4.82 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.95 מ'; תא המטען בנפח 736 ליטר. הוא משווק בגרסה דו מנועית עם הספק משולב של 300 כ"ס וסוללה של 85 קילוואט, שמספקת טווח של עד כ־492 ק"מ בתקן האמריקני. תא הנוסעים כולל מסך פנורמי ברוחב 33 אינץ', מערכת שמע מתקדמת, גג פנורמי ועוד. המחיר מתחיל ב־480 אלף שקל. במקביל החלה החברה לשווק את הקרוס־אובר החשמלי הגדול "קאדילק אסקלייד IQ"; אורכו: 5.7 מ', בסיס הגלגלים באורך 3.46 מ'. הוא מצויד בסוללה של 205 קילוואט, לטווח של עד 740 ק"מ בתקן האמריקני ויש בו שבעה מקומות ישיבה. מחירו מתחיל ב־700 אלף שקל.

עוד כתבות

מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג / צילום: Associated Press, Nic Coury

"תזנק ב-40%": האם אנבידיה תחזור להיות הכוכבת הלוהטת בוול סטריט

לאחר פתיחת שנה עגומה, מניית אנבידיה מציגה התאוששות בחודש האחרון ● במקביל, הדיווחים כי טראמפ מתכנן לבטל את הגבלות יצוא השבבים בארה"ב צפויים לתת רוח גבית למניה ● ב-FactSet מעריכים כי לאנבידיה יש פוטנציאל אפסייד עצום ● ואילו עוד מניות טכנולוגיה צפויות לעלות?

טיל JASSM-ER בבסיס חיל האוויר האמריקאי / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב (חיל האוויר האמריקאי)

"יוכל לשמש לתקיפה באיראן": חשיפת גלובס מעוררת סערה בעולם

המשא ומתן בין ישראל לארה"ב על רכישת טילי שיוט מסוג JASSM, שנחשף בגלובס השבוע, מכה גלים בתקשורת העולמית ● רבים מכלי התקשורת בתחום התעשיות הביטחוניות הבליטו את יתרונותיהם של הטילים בתקיפת יעדים ארוכי־טווח, וציינו באופן ספציפי כי הם עשויים לשמש את ישראל לתקיפה באיראן

ג'ונתן גריי / צילום: Reuters

חבר של ביל אקמן, האיש הטוב של עולם ההשקעות: הכירו את המיליארדר שמאחורי תרומת הענק

המיליארדר היהודי ג'ונתן גריי, נשיא חברת ההשקעות בלקסטון, עומד מאחורי תרומת העתק בהיקף 125 מיליון דולר לאוניברסיטת ת"א - הגדולה ביותר שקיבלה מעולם ● גריי הצטרף לבלקסטון כשהיה בן 22 בלבד, אחראי במידה גדולה להצלחתה ונחשב ל"איש הטוב" של קרנות ההון סיכון ● וגם: הקשר עם ביל אקמן ומה הוא חושב על מכסי טראמפ ● פרופיל

דגל ברה''מ על בניין הרייכסטאג / צילום: יבגני חאלדיי

ברה"מ לא ניצחה לבדה את גרמניה הנאצית בחזית המזרח. מי עזר לה?

מי ניצח את גרמניה הנאצית בחזית המזרחית? ברית המועצות, אבל לא בלי עזרה מערבית

המנהיג העליון של קוריאה הצפונית, קים ג'ונג־און, בוחן את טנק צ'אונמה־2 / צילום: Reuters, KCNA

מעתיקה מישראל? קוריאה הצפונית חשפה טנק עם דמיון חריג למערכת של אלביט

בשבת האחרונה חשפו בפיונגיאנג תמונות של גרסת הטנק החדשה מתוצרתם, צ'אונמה־2, שפותח באופן מקומי ● בחינה עמוקה של התמונות שביצע צוות אתר "ארמי רקוגנישן" מצאה באחד מחלקיו של הטנק דמיון חריג למערכת "חץ דורבן" של אלביט ● הנדסה הפוכה מהווה שיטה נפוצה בשוק הביטחוני, במיוחד במדינות בעלות יכולות טכנולוגיות נמוכות

איור: גיל ג'יבלי

סעודיה מנסה להביא לירידה של מחירי הנפט. וזאת הסיבה

משיא של כ־90 דולר לחבית מחיר הנפט ירד בשליש לרמה שלא נראתה מאז שנת 2021 ● למה זה קרה? מי אחראי לכך? ומה המשמעויות לכיס שלנו, לכלכלה העולמית ולעוצמה של יצואניות הנפט במזרח התיכון ומעבר לו? ● נתון בשבוע

מטוס לופטהנזה / צילום: יח''צ לופטהנזה

האיום החות'י: חברת התעופה החזקה הודיעה - לא חוזרת בינתיים לטוס לישראל

רשימת חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לטווחי זמן ארוכים מתארכת ● כעת גם לופטהנזה מודיעה על הארכה נוספת, מה שעלול להוביל חברות נוספות בעקבותיה ● גם ריינאייר הודיעה הערב על הארכה

ביל גייטס / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ביל גייטס הודיע: יחלק את רוב הונו ויסגור את קרן הפילנתרופיה שלו ב-2045

יחד עם העובדה שהוא מתכוון לחלק את כל 200 מיליארד הדולר בקופת הקרן, גייטס יהיה אחראי על חלוקה של כ-300 מיליארד דולר עד שיגיע לגיל 89 ● "אנשים יגידו עליי הרבה דברים כשאמות, אבל אני נחוש בדעתי שהאמירה 'הוא מת עשיר' לא תהיה אחת מהם", כתב 

יבקר הפעם רק במדינות המפרץ. נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

טראמפ חוזר למזרח התיכון - וישראל כבר לא בראש סדרי העדיפויות

נשיא ארה"ב פותח את סבב ביקוריו במדינות האזור - ללא עצירה בישראל ● במוקד הביקור: ערב הסעודית, אם כי המלחמה בעזה מעמידה בספק את הסיכויים לנורמליזציה בינה לבין ישראל שטראמפ שואף לקדם ● האם הוא יקדם את מסדרון הסחר שיכול לשנות את פני המזרח התיכון, ואיך הסכם הגרעין עם איראן עלול להצית מרוץ חימוש אזורי

הצי הימי של טורקיה בתרגיל / צילום: Reuters, Anadolu

המדינה שעוינת את ישראל מתחמשת גם בצוללת גרעינית

TSG חתמה על עסקה שמוערכת במיליוני שקלים עם חברה ביטחונית גדולה ● טורקיה ערכה תצוגת מוצרים ביטחוניים ומל"טים וגם רוצה לפתח צוללת גרעינית ● לוקהיד מרטין הציגה יכולות כיבוי אש אוטונומי עם מסוק בלקהוק ● וג'נרל דיינמיקס קיבל חוזה צוללות הענק עם צבא ארה"ב ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כוחות צה''ל מסיירים על הגבול ברצועת עזה. אין מודל דיפרנצאלי / צילום: דובר צה''ל

כיף של מילואים: הישראלים שהפכו את תגמולי הצבא לפרנסה משגשגת

לא מעט נותני שירותים ליחידות מילואים מבקשים ומקבלים שכר בימ"מים במקום בכסף ● המנגנון שלא מבחין בין קרביים לטרמפיסטים מנפח שכר ללא הצדקה ● במקביל לתודות ולשבחים לאלה שמתייצבים שוב ושוב למילואים, הגיע הזמן לנהל טוב יותר את חגיגת הימ"מים

הפרויקט בתמל 3006 של L.D.B GLOBAL, הרצליה / הדמיה: דוד בן חמו

18 דונם ביותר מ-200 מיליון שקל: עסקת הענק בהרצליה

חברת L.D.B GLOBAL רכשה 18 דונם של קרקע חקלאית ● בתוך פחות משנה נרכשו במקום קרקעות ביותר מחצי מיליארד שקל

דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

המדינה שחותמת עם טראמפ על הסכם סחר ראשון

על פי דיווח שפורסם בניו יורק טיימס, ברטיניה צפויה להיות המדינה הראשונה לחתום על הסכם סחר עם ארה"ב ● אמש פרסם טראמפ כי יקיים היום מסיבת עיתונאים במהלכה יכריז על הסכם סחר משמעותי, אך לא פירט באשר לזהות המדינה עמה נחתם ההסכם או בנוגע לתנאיו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

טראמפ הקפיץ את וול סטריט ואת הביטקוין; סולאראדג' זינקה ב-24%, סטרטסיס ב-14%

בורסות אירופה ננעלו בעליות ● טראמפ הודיע על הסכם סחר עם בריטניה ואמר: "רוצו לקנות מניות" ● מוקדם יותר טראמפ כינה את פאוול "אידיוט, אין לו מושג", לאחר שהותיר את הריבית על כנה ● הישראליות שזינקו, וזו שנפלה ● מניית המחשוב הקוונטי שזינקה ב-50% ● בואינג זינקה לאחר ההבטחה שהסכם הסחר עם בריטניה כולל רכישה של מטוסי החברה ● תשומת הלב תופנה בסופ"ש לשיחות הסחר בין סין לארה"ב

יונדאי סנטה פה הייבריד 2025 / צילום: יח''צ

הרכב הזה טוב וראוי מכל בחינה, למעט תג המחיר

הדור החדש של יונדאי סנטה פה מציג עיצוב נועז, שמהווה מחווה לשוק האמריקאי ● יש לו תא נוסעים איכותי ומרווח, יכולות דינמיות טובות ומנוע די חסכוני ● אבל המחיר דוחק את גבולות התדמית העממית של המותג ומציב אותו בתחרות קשה

מימין לשמאל: אוטו פון ביסמרק, ולדימיר פוטין והמלכה אליזבת' הראשונה / צילומים:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב; AP - Mikhail Klimentyev; ויקיפדיה

מיוון העתיקה ועד פוטין: מדינות חתרו זו תחת זו משחר ההיסטוריה

אליזבת' הראשונה מימנה בחשאי מורדים נגד ספרד וביסמרק שילם לעיתונאים כדי לשנות את דעת הקהל בצרפת: ההיסטוריונית ד"ר ג'יל קסטנר מגלה בספר חדש שפוטין לא המציא את מבצעי ההשפעה ● בראיון לגלובס היא מסבירה למה דמוקרטיות לא צריכות להיבהל אבל כן להגן על עצמן ● ואף מילה על קטאר

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

סטארט-אפ הבינה המלאכותית של אמנון שעשוע מגייס עוד 300 מיליון דולר

לא נמסרו פרטים לגבי זהותם של משקיעים חדשים או שווי החברה בגיוס החדש, ומהחברה לא נמסרה תגובה ● יחד עם הגיוס הנוכחי, מגיעים סך הגיוסים של AI21 ל- 637 מיליון דולר, כאשר הגיוס האחרון שנערך בנובמבר 2023 שיקף לחברה שווי של 1.4 מיליארד דולר, כך לפי PitchBook

Water Clinic / צילום: דבי סיני

טיפול מרגיע בבריכה ועגלת יין וגבינות: עשר דקות מתל אביב מצאנו שלווה מפתיעה

רכיבה על סוסים בשקיעה למצוק שמשקיף על הים, מתחם מופלא לוואטסו וטבילה בקרח ומיזם קולינרי שמגיש פיצה עם בוראטה ● ביקור בכפר שמריהו ורשפון ● חגית אברון תופרת יום

אחרי צרפת: המדינה האירופית שצפויה להכיר במדינה פלסטינית

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמהוהפעם: הארגון המסתורי שאמור לנהל את הסיוע ההומניטרי בעזה, הנזק שספגה נושאת המטוסים האמריקאית בים האדום ובלגיה תומכת בהכרה במדינה פלסטינית ● כותרות העיתונים בעולם

הפגנת חרדים / צילום: ap, Maya Hitij

אי-תעסוקת החרדים: כמה זה עולה לכלכלה הישראלית?

מה שהתחיל ככותרת על עלות אי־ההשתלבות החרדית בשוק העבודה, התלהט לכדי ויכוח על הדרך הנכונה לחשב אותה ● ניסיון ליישב בין העמדות העלה שהרבה תלוי בשאלה ששואלים ● וגם: האם הגיע הזמן לעדכן את התחזית לגבי האוכלוסייה החרדית?