רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף
בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ דחה אתמול (ב') את העתירה שהוגשה נגד הסטת הרכבות שיוזם משרד התחבורה למירון. העתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד תומר בן חמו נגד משרד התחבורה, הרכבת והמשטרה, נדחתה על הסף על-ידי השופטים נעם סולברג, דוד מינץ ואלכס שטיין בשל אי-מיצוי הליכים.
● בעלות של מיליוני שקלים: משרד התחבורה מפקיע תחבורה ציבורית להילולה במירון
● בלעדי | בונוסים תמורת אישור פרויקטים: הדרישה החריגה של המשטרה, וההתקפלות של האוצר
העותרים ביקשו להורות למשיבים להסביר מדוע לא יתאפשר לתושבי כרמיאל והאזור לעשות שימוש בתחנת כרמיאל של רכבת ישראל בסוף השבוע, אז התחנה תשמש את באי ההילולה במירון.
"חרף העובדה שעל-פי הנטען בעתירה רכבת ישראל פועלת בעניין הנדון בהתאם להנחיות משטרת ישראל, לא צורפה לעתירה כל פנייה מוקדמת למשטרה, ולא נטען כי נעשתה פנייה מעין זו. כל שצורף הוא מכתב שהופנה לרכבת ישראל", קבעו השופטים.
אתמול הגישה תנועת "ישראל חופשית" מכתב מיצוי הליכים לשרת התחבורה, למנכ"ל משרד התחבורה ולמנכ"ל רכבת ישראל, בדרישה להחזיר את רכבת ישראל למסלולה. במכתב, שנשלח באמצעות משרד עורכי הדין קלעי רוזן ושות', דרשה התנועה להחזיר את הרכבות לבאר שבע ולאפשר את פעילותן כסדרה, כדי לאפשר לחיילים ולתושבים להתנייד לקראת סוף השבוע, וכן "להפסיק את האפליה בין הציבור הכללי לבין משתתפי ההילולה ולאפשר לכל מי שמעוניין להשתמש ברכבת בכרמיאל להתנייד בה, ולהציע לציבור הכללי הסעות במחירים מסובסדים זהים לאלה שמוצעים למשתתפי ההילולה במהלך סוף השבוע".
"בינתיים", כתבה התנועה במכתב, "החלופה המוצעת לציבור הכללי היא בגדר לוט בערפל - בעוד שהסדרי התחבורה הייעודית למשתתפי ההילולה התפרסמו באתר בגלוי. מדובר בפגיעה ובהסטה חסרת תקדים של תנועת רכבות לטובת קיומו של אירוע תרבות אחד - משרד התחבורה מעולם לא הציע הסעות פרטיות מסובסדות לפסטיגל או למשחק גביע המדינה, בעוד שהוא דואג לסבסוד ותגבור התחבורה הציבורית לציבור ספציפי".
"אסור להשלים עם הטרלול"
אורי קידר, מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית", אמר כי "משרד התחבורה החליט לקחת את הזלזול הבוטה שלו בציבור הישראלי צעד אחד קדימה, ואסור לנו להשלים עם הטרלול. זכותם של באי ההילולה במירון לתחבורה ציבורית לא יכולה לבוא על חשבון חיילות וחיילי צה"ל, תושבי הצפון והדרום ולא אף אזרח אחר. גם לסתם לוחמת או חייל יש זכות להגיע הביתה, גם אם הם לא 'יהלומים' של השרה מירי רגב או סגן השרה אורי מקלב".
נזכיר כי משרד התחבורה מסיט רכבות ואוטובוסים למבצע ההילולה במירון בעלות של 12.5 מיליון שקל. רכבת ישראל הודיעה על היערכות תפעולית בימי חמישי ושישי השבוע (15-16 במאי), כך שתחנת כרמיאל תיסגר לשירות, בה יוקם חפ"ק משטרתי. נוסעים שיעדם או מוצאם בתחנה יצטרכו לעלות על שאטלים מתחנת אחיהוד או עכו.
עוד ישלמו את מחיר ההסטות תושבי הדרום, כאשר ביום חמישי - יום שיא בפעילות הרכבתית, בין היתר כתוצאה מחזרת חיילים הביתה - בין השעות 9:00-13:00 (בקירוב) לא יופעלו רכבות בקו באר שבע-תל אביב (העובר דרך תחנת להבים רהט, קריית גת, קריית מלאכי, יואב ומזכרת בתיה). לנוסעים לבאר שבע וממנה מומלץ להיעזר בקו העובר דרך הנגב המערבי (שדרות, נתיבות וכו'), אשר יופעל כסדרו. לפי הרכבת, משרד התחבורה יתגבר את קווי האוטובוס הסדירים בין באר שבע ותל אביב.
במשרד התחבורה הדגישו כי הרכבת תשכלל את השירות למירון, וניתן יהיה להגיע להר באמצעות רכבות ייעודיות. מי שהגיע באוטובוס להר יוכל לחזור במהלך כל הלילה, באמצעות תחנת הרכבת בכרמיאל, ללא צורך בתיאום מראש. רכבות ייעודיות יופעלו במהלך כל הלילה ליעדים בדרום הארץ ויכללו עצירות בסבידור, משם יועברו הנוסעים בהסעות מיוחדות לבני ברק, לבית שמש ולביתר עילית.
גם האוטובוסים שיוסטו לטובת ההילולה צפויים לגרור שירות חסר במקומות שונים בארץ, זאת לנוכח פתיחת קווים ייעודיים שיגיעו להר ממוקדים שונים בארץ.
יודגש כי משרד התחבורה והרכבת מתכוננים גם לאירועים שונים אחרים, דוגמת הופעות ומשחקי כדורגל, וכן לקראת אירועי ענק כמו מצעד הגאווה בתל אביב, שבאים לידי ביטוי בהוספת רכבות מיוחדות. ועדיין, ההיערכות השנה, שחורגת מזו שהתבצעה בשנים קודמות, תוך פגיעה ביתר ציבור הנוסעים - עדיין לא נראתה.