גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דיל לחילוץ נמל חיפה? המדינה תאפשר לבעלים לשעבד חלק מהכסף

בקופת הנמל נעולים 2.7 מיליארד שקל שיועדו לתשתיות, שהרוכשים ביקשו לשעבד להפחתת חוב ● המדינה חוששת שהדבר ייפגע בפיתוח ● הפתרון המסתמן: חלק מהסכום יופקד בידי בעלת התשתיות

נמל חיפה , ישראל / צילום: שלומי יוסף
נמל חיפה , ישראל / צילום: שלומי יוסף

התחרות בנמלים מתהדקת סביב נמל חיפה ומאיימת עליו יותר מאשר על כל נמל אחר. הנמל, שמתמודד בנוסף לכך גם עם מתחים פנימיים ועלויות ריבית גבוהות מאוד על הרכישה, מבקש כעת מהמדינה לשעבד את הכספים שהושארו בקופתו. בממשלה נוטים לאפשר שעבוד חלקי בלבד, תוך הבטחה להפקדת מיליארד שקל לפחות כמקדמה לשיפור התשתיות.

הסטת הרכבות להילולה במירון: בג"ץ דחה את העתירה נגד משרד התחבורה
השיטה והמחירונים נחשפים: כמה תשלמו בנתיבים המהירים החדשים

נזכיר כי הפעלת הנמל נמכרה בכ־4 מיליארד שקל, שחלקם הובאו כהון עצמי מהרוכשות, קבוצת אדאני ההודית וגדות הישראלית, וחלקם באמצעות מימון בנקאי כבד לטווח קצר ובריבית גבוהה במיוחד. על פי הסכם המכירה מול המדינה, בקופת הנמל "נעול" סכום של כ־2.7 מיליארד שקל שנועד לפיתוח תשתיות עתידיות ולהכשיר תכניות עסקיות.

בדיון שהתקיים בנושא השבוע, עלו חששות רבים והמרכזי שבהם הוא שאם המדינה תאפשר הפחתת הסכום, ייתכן שהנמל לא יעמוד במחויבותו להשקיע בתשתיות עתידיות. במצב קיצוני שכזה, המשקיעים קנו אותו בקצת יותר ממיליארד שקלים וקיבלו הסדר עוקף דיבידנד.

הפתרון שהוצע בישיבה יצירתי: את התשתית החדשה שתוקם בעשור הבא תבצע חברת נמלי ישראל (חנ"י) שכן היא הבעלים של תשתיות הנמל (ואילו הרוכשים הם מפעיליו בזיכיון). חנ"י תקבל סכום של כ־1.5־2 מיליארד שקל מקופת הנמל למשמורת עד שיוקמו התשתיות, ולנמל תשמר הזכות לבצע את התשתיות במסגרת שיקול דעתו בשנת היעד. בינתיים, בחנ"י יוכלו להתחיל בתכנון כדי לקצר את לוחות הזמנים העתידיים, והנמל ייהנה מתשלומי ריבית. את יתר הסכום בקופתו הנמל יוכל לשעבד ולהקטין את עלויות החוב. כך, המדינה מעוניינת לחשק את הרוכשים לבצע את עבודות התשתית, ובמקביל היא מנסה להקל על הבעלים את התשלומים שמונעים את יכולתם להרוויח.

היקפי העבודה ירדו

בגזרה הצפונית, נזכיר, פועלים לא פחות משלושה נמלים: נמל חיפה הוותיק שכאמור נמכר לאדאני וגדות בתחילת שנת 2023, נמל המפרץ בבעלות חברת SIPG הסינית שנפתח בשנת 2021, ונמל מספנות ישראל שמופעל על ידי קבוצת בעלי עסקים ישראלים ובהם שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב.

רצף של משברים, הסדרות ומאבקים בבית המשפט הותירו את נמל חיפה עם הרבה פחות עבודה משתכננו רוכשיו. למשל, בנמל סברו תחילה שביכולתו של הנמל הסיני המתחרה לפרוק מכולות בלבד ולא מטען כללי שנשלח בתפזורת כמו ברזל ועץ. כך קיוו בנמל חיפה להתמקצע בתחום המטען הכללי ולהתמודד עם התחרות העזה בתחום המכולות הרווחי. אלא שאוניית ענק של ברזל שעגנה בנמל הסיני הציתה מאבק שהוכרע בבית המשפט, ובו נקבע כי אין כל התחייבות של המדינה שלפיה הנמל החדש לא יפרוק גם מטען כללי. זאת ועוד, עם תורי הענק שהתהוו במשבר הקורונה, המדינה הקצתה לנמל הזה רציף נוסף לפריקת מטען כללי למשך שנתיים.

גם ההסדרה בנמלים שיצאה לדרך לפני כחודשיים הגדילה את התחרות עימה מתמודד נמל חיפה, כאשר הוסרה מגבלה היסטורית שהוטלה על נמל מספנות ישראל עם הקמתו בתחילת המילניום, שלפיה הוא יוכל לפרוק עד 5% מהמטענים שנכנסים למדינה. זאת, כדי לשמור על עבודה בנמל חיפה שהיה אז בבעלות הממשלה. נמל מספנות התמקצע במטען כללי ונחשב ליעיל ביותר ומציע מחירים תחרותיים. משעה שהנמל נהפך פרטי והמטרה המשקית היא יצירת תחרות, כבר אין צורך באותה מגבלה. במסגרת אותה הסדרה החליטו שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' גם להעניק מחדש את הרציף הנוסף לנמל המפרץ.

הלחצים מהודו לא עזרו

המלחמה איזנה במעט את התמונה לנוכח הירידה בפעילות בנמל הסיני והגעת מכוניות שיועדו לנמל אילת הסגור אל נמל חיפה, אבל מדובר באיזון זמני בלבד. על כן, בנמל עשו בכל כוחם כדי למנוע את ההסדרה בנמלים מבלי שהם יקבלו הטבות רבות.

במסגרת המכירה של נמל חיפה, המדינה רצתה כאמור להבטיח את השקעת הנמל בתשתיות כדי לייצר יתירות תשתיתית ולא מחסור תשתיתי בפעילות הנמלית בישראל, ולכן ננעל אותו סכום של כ־2.7 מיליארד שקל. עד לסוף העשור, על נמל חיפה להחליט האם יעמיק רציף קיים (הרציף המזרחי) או שייבחר להקים רציף חדש לעומק המים בעבור אוניות ענק בשם כרמל ב'.

החובה הזו נועדה כדי לאזן בין האינטרסים ולהבטיח השקעה בתשתיות גם אם אינן "משתלמות", שכן אינטרס עסקי של נמל יכול לבוא בידי ביטוי בתור מתמיד לשירותיו, כך רציפיו פועלים תמיד ורווחיותו עולה ־ בעוד שהאינטרס המשקי הוא דווקא לרציפים שמחכים לאוניות, ובאמצעות זאת ייעול שירותי הסחר והורדת מחיריהם.

עם זאת, הטבה מרכזית שביקשו בנמל במסגרת ההסדרה היא לשעבד את הסכום הזה שנמצא בקופת הנמל וכך להוריד את עלויות החוב שתפח. אך בעוד שבתחילה נמל חיפה היה שחקן וטו, ואף הופעלו לחצים מאת ממשלת הודו, השרים חתמו לבסוף על ההסדרה והותירו אותו מאחור.

ההתנהלות סביב הגישה הרצויה בהסדרה גרמה למתיחות בין השותפות גדות ואדאני כשהיתה ביניהן מחלוקת על אסטרטגית המו"מ מול המדינה. לאחר מכן, החלה מסכת התכתבויות בין אדאני ההודית, שזו השקעתה הראשונה בישראל, ובין נציגי הממשלה, בטענה הדדית לסטייה מהסכמי הרכישה.

בממשלה החלו דיונים מי הגורם המוסמך לפתוח את ההסכם. הסוגיה הועברה לטיפולו של מנהל רשות החברות ונדון בוועדה בין־משרדית, הוועדה למכירת מניות המדינה. השבוע עלה בדיון הפתרון היצירתי לחלק את הסכום, אך בענף מביעים סקפטיות לגבי הצלחת המשא ומתן. יחד עם זאת, אחרים טוענים שאין סיבה שאם הנמל אכן מעוניין למלא את חובותיו ולהשקיע בתשתיות, בעליו לא יסכימו להפקיד חלק מהכסף שבין כה לא שמיש לו בקופת המדינה. כך או כך, גם אם הנמל יצליח להקטין את עלויות החוב עומדים בפניו אתגרים משמעותיים שעליו לצלוח כדי לשרוד בעידן של תחרות עזה והרבה יותר תשתית ביחס לביקוש.

עוד כתבות

טראמפ והנסיך הסעודי מוחמד בן סלמן / צילום: ap, Evan Vucci

כ-142 מיליארד דולר: טראמפ חתם על עסקת הנשק "הגדולה בהיסטוריה"

ארצות הברית וערב הסעודית חתמו היום על עסקת נשק ענקית, שהבית הלבן כינה הגדולה בהיסטוריה ● העסקה נחתמה כחלק ממספר עסקאות בין המדינות - המוערכות בכ-600 מיליארד דולר

מטוס של וויזאייר. השפעה מכרעת על שוק הלואו־קוסט / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חדשות טובות לטסים: החברה הזרה הכי פעילה בנתב״ג חוזרת

בשעה שחברות תעופה אחרות מבטלות, באתר וויזאייר הודיעו על חזרה כבר בשבוע הקרוב ● אייר קנדה, שתכננה לשוב לארץ בתחילת יוני, החליטה על הארכת השהיית הטיסות הארוכה ביותר עד כה: עד 8 בספטמבר 2025 ● אלו המועדים בהם צפויות החברות הזרות לחזור לפעילות בישראל

מארק בניוף, מנכ''ל סיילספורס / צילום: ap, Markus Schreiber

מנכ"ל סיילספורס צפוי להרוויח 600 מיליון דולר מהאקזיט של וויז

את ההשקעה ביצעה סיילספורס באמצעות זרוע ההשקעות של החברה ● מנכ"ל החברה, מארק בניוף, אף השקיע באופן אישי בוויז דרך הקרן הפרטית שלו

נתב''ג / צילום: ap, Matias Delacroix

משבר הטיסות עשוי להיות בשורה רעה לאינפלציה, ומה צפוי במדד השבוע?

האינפלציה בחודש אפריל צפויה לרדת ל-3.1% עפ"י התחזיות, אך רכיב הטיסות לחו"ל עלול להרוס את קצב ירידת מדד המחירים ● מה צפוי המשך השנה, ומתי האינפלציה תתכנס אל יעד יציבות המחירים של בנק ישראל?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט הודיעה על קיצוצים: תפטר 3% מכוח האדם בחברה

דובר החברה ל-CNBC: "אנחנו ממשיכים ליישם שינויים ארגוניים נחוצים כדי לייעל את החברה בצורה הטובה ביותר להצלחה בשוק הדינמי" ● סבב הפיטורים צפוי לכלול כ-7,000 עובדים ברחבי העולם ● ב־2023, החברה הכריזה על סבב פיטורים גדול של 10,000 עובדים

בנייה ברעננה. פחות 4,000 דירות חדשות / צילום: שלומי יוסף

המדינה לא רוצה יותר לתת הנחות של מיליון שקל על דירה, ואלו הערים שיוצאות מתוכנית ההגרלות

התוכנית הממשלתית להגרלת דירות מסובסדות תובא השבוע להכרעת מועצת מקרקעי ישראל, לאחר שהאוצר ומשרד השיכון הגיעו להסכמות להפעלתה רק מחוץ למרכז וביישובים במדד סוציו־אקונומי נמוך ● 127 ראשי רשויות: המהלך יקטין את ההיצע באזורי הביקוש

קניות בסופרמרקט / צילום: יונתן כיתאין

משוקולד פרה ועד קטשופ: המוצרים שהתייקרו עד עשרות אחוזים בשלוש שנים

כדי להבין עד כמה גדלו הוצאות משקי הבית בישראל על מוצרי מזון וצריכה מאז תחילת העלאות המחירים בקיץ 2022, בדקנו באתר פרייסז כמה עולים המותגים הפופולריים בשש רשתות מובילות לאורך זמן ● במבט לעולם, נראה כי לא צפוי שינוי בקרוב

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עופר עמרם

רשות ניירות ערך יוצאת נגד ההבטחות ל"תשואה חלומית" מצד קרנות אלטרנטיביות

הרשות יוצאת נגד הפרסומות האגרסיביות שנועדו לגייס ישראלים להשקעה בקרנות אלטרנטיביות, בתחומים כגון הלוואות לנדל"ן וקרנות גידור ● לפי עמדת הרשות, ייאסר לכלול בפרסומות מידע לגבי התשואה, דמי הניהול והרכב הנכסים של הקרן ● הכללים לא יחולו על קרנות נאמנות

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

הרווח הנקי של הבורסה בת"א זינק ב-40% ברבעון. אלו הסיבות

עמלות המסחר והסליקה גדלו ב-15% ועמדו על כ-50 מיליון שקל ● הבורסה נהנתה גם מגידול בהכנסות מדמי רישום ואגרות, לצד הכנסות מהפצת מידע ושירותי קישוריות ● מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב: "העלייה במחזורי המסחר לצד גידול בהנפקות ובהשקעות בקרנות סל מקומיות, מעידים על אמון ציבור המשקיעים המקומי והבינלאומי"

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Shutterstock

בונוסים תמורת אישור פרויקטים: הדרישה החריגה של המשטרה, וההתקפלות של האוצר

גורמים בענף התשתיות מתארים התנהלות בעייתית מצד מחוז ירושלים במשטרה, שבניסיון "לסחוט" תקציבים מסרב להקצות כוח־אדם לאבטחת העבודות על הרכבת הקלה, ומאיים על קבלנים ● כדי לעצור את העיכובים, האוצר מציע למחוז תקנים ובונוסים בעשרות מיליוני שקלים

מפעל של ריינמטאל,  יצרנית הנשק הגדולה בגרמניה / צילום: Reuters, KAI PFAFFENBACH

מפעלי פולקסווגן ייצרו טנקים: בגרמניה משנים כיוון ומתמקדים בתחום הנשק

תעשיית הרכב שהובילה את הכלכלה הגרמנית הולכת ודועכת, ומפנה כעת את הבכורה לחברות הנשק שנהנות ממבול הזמנות מרחבי היבשת ● מפעלי רכב של פולקסווגן, שרווחיה צנחו ב־41% ברבעון הראשון, כבר בדרך להפוך למפעלי ייצור נשק, וגם כוח האדם צפוי להירתם לכך

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

הסטת הרכבות להילולה במירון: בג"ץ דחה את העתירה נגד משרד התחבורה

העותרים ביקשו להורות למשיבים להסביר מדוע לא יתאפשר לתושבי כרמיאל והאזור לעשות שימוש בתחנת כרמיאל של רכבת ישראל בסוף השבוע, אז התחנה תשמש את באי ההילולה במירון ● בג"ץ דחה את העתירה על הסף בשל אי-מיצוי הליכים ● מנכ"ל "ישראל חופשית": "משרד התחבורה לוקח את הזלזול הבוטה בציבור הישראלי צעד אחד קדימה"

מרכז WeWork בהרצליה / צילום: Shutterstock

הנתונים של WeWork ישראל נחשפים: הרווח צלל, ולמה נמחקו 300 מיליון שקל?

התשקיף שהוגש לקראת הנפקת קבוצת אמפא חושף את פעילות החברה שבבעלותה: WeWork ישראל ● עם הכנסה של כ־1,800 שקל בחודש מכל עמדת עבודה ו־14 מרכזים באזורי ביקוש, חברת חללי העבודה המשותפים סובלת מירידות שווי ומחקה כמעט את כל הרווח התפעולי

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה מעורבת בבורסת ת"א; מדד רשתות השיווק זינק ב-1.9%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.2% ● מדד רשתות השיווק זינק ● קמטק נפלה בכ-7% למרות הדוחות הטובים ● פריון זינקה לאחר הדוחות ● בוול סטריט, מתפשטת אופטימיות בשוק המניות, אבל לא בשוק האג"ח ● וגם: בנק ההשקעות שצופה עלייה של 50% במניית שבבים ישראלית

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Shutterstock

החשב הכללי מתריע במכתב חריף: המשטרה פוגעת בפרויקט לאומי

העימות בין משרד האוצר למשטרת ישראל ממשיך, על רק העבודות לפיתוח הרכבת הקלה בירושלים ● לאחר שמשטרת ירושלים עצרה היום את מהנדס הפרויקט, כתב רוטנברג לשר לביטחון פנים: "אין באפשרותנו לעמוד מנגד למול הצעדים אותם נוקט מפקד המחוז, שמייצרים פגיעה אישית בעובדים שכל חטאם הוא קידום פרויקט לאומי"

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Petr Josek

טראמפ רוצה לקבל מהקטארים מטוס מפואר? ארדואן עשה זאת לפניו

המטוס שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, קיבל מממשלת קטאר רחוקה מלהיות מתנה חסרת תקדים ● כבר ב־2018, שנה לאחר שמדינות המפרץ פתחו בחרם על דוחא, האמיר של קטאר העניק לנשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן את אותו מטוס מפואר, שמהווה כיום את המטוס הנשיאותי שלו

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים נגד תופעת ה"דרייברים": פשטה על "תחנות מוניות" פיראטיות

מדובר במנגנון משומן הפועל במחשכים, ללא אישורים של משרד התחבורה וללא כל דיווח לרשויות המס ● האפשרות הזמינה של מערך היסעים באמצעות רכבים פרטיים לאורך כל שעות היום וללא כל רגולציה יצרה תעשייה שלמה של כסף שחור המתגלגל מתחת לעין הרשויות

מירב בן ארי, יש עתיד / צילום: שלומי יוסף

האם קוצצו ממערך הכבאות יותר מ-200 מיליון שקל?

איך מגיעים למסקנה שקיצצו בתקציב הכבאות? משווים תפוחים לתפוזים ● המשרוקית של גלובס

פרופ' גבי סרוסי, השר ישראל כ''ץ וגלעד ארדן / איור: גיל ג'יבלי

התעשייה האווירית כבר חצי שנה ללא יו"ר, והמועמד של כ"ץ מקבל הזדמנות אחרונה

דירקטוריון תע"א יתכנס לדון מחדש במועמדות גבי סרוסי, שקידם שר הביטחון ונפסלה על ידי הוועדה למינוי בכירים בשל "ניסיון ניהולי מצומצם" ● ברשות החברות דורשים הכרעה ומסמנים את השבוע הבא כמועד הקריטי ● מועמדותו של גלעד ארדן עשויה לחזור לשולחן

אילוסטרציה: Shutterstock

הודה בעבירות מס בהיקף עשרות מיליוני שקלים - וירצה 9 חודשי עבודות שירות בלבד

עופר בנבנישתי, חבר לשעבר בארגון פשע, הורשע עפ"י הודאתו בהסדר טיעון בעשרות עבירות מס והפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים - ונדון ל-9 חודשי עבודות שירות בלבד ולקנס בסך 40 אלף שקל ● הסיבה: השיהוי של המדינה בטיפול בתיק, אשר ראשיתו לפני כעשור