תומר כהן, מנכ״ל וולט ישראל / צילום: עופר חג׳יוב
בעידן של היום, חדשנות אמיתית כבר מזמן לא שייכת רק לתאגידי ענק. לא צריך צוותים של יועצים או תקציבי עתק כדי לייצר אימפקט. דוגמה חיה לכך זו שרה חמודה, מהנדסת מדובאי, שבמהלך הריונה השני חיפשה מענה לחשק פשוט למתוק ששוקולד "רגיל" לא הצליח לפתור. במקום לפנות למדף, היא פנתה לדמיון.
כך נולד לראשונה אותו חטיף שכבש את רחבי העולם בין לילה, חטיף השוקולד־פיסטוק, מתוך רגע אישי, חם וביתי. כל זאת בלי צוותי פיתוח, בלי מחקרי שוק, אלא רק אינטואיציה חדה, יצירתיות ותושיה.

הסיפור נמצא בין השכבות
שוקולד דובאי, תופעה שהחלה באותה הקונדיטוריה של שרה באזור מדינות המפרץ, הפך בתוך שבועות לטרנד עולמי. לא בזכות קמפיין שיווקי מהוקצע, אלא בזכות מהלך פשוט, מדויק ומלא כוונה: שילוב של שוקולד חלב, קרם פיסטוק וקדאיף, עטוף בסיפור.
את כל זה הכניסו לאריזה מגרה וביצעו שיווק מדויק של המוצר כיצירה חושית שאותה הפיצו דרך קהילות שגילו, התלהבו והעבירו הלאה. התוצאה? מאות מיליוני צפיות, מאות אלפי הזמנות, ובעקבותיהן - מחסור עולמי בפיסטוקים.
הביקוש לשוקולד דובאי לא נעצר בגבולות דובאי. תוך ימים ספורים מרגע הפרסום, נפתח אתר בינלאומי להזמנות שקרס תחת העומס ונסגר זמנית לאחר שהמלאי אזל בתוך שעות. השליחויות יצאו לכל העולם, עם זמני פתיחה קצובים ותורים דיגיטליים שהסתיימו ברגע.
גם בישראל החלו להופיע גרסאות מקומיות של שוקולד דובאי כחול־לבן. זו כבר לא הייתה רק הצלחה של טעם, אלא של תנועה. חוויה קולקטיבית שהתפשטה ממסך לטעם, ממארז לרגש, והוכיחה עד כמה מהלך מדויק יכול להפוך לרגע תרבותי.
מה שאנחנו רואים כאן הוא לא טרנד חולף אלא שינוי עמוק. לקוחות לא קונים רק מוצר. הם קונים חוויה, שייכות, סיפור. הם אוהבים להרגיש חלק ממשהו. משהו שמדבר אליהם, שמכבד את הסקרנות שלהם, שמופיע מולם בדיוק ברגע הנכון. טרנד ויראלי מצליח כי הוא פוגש צורך רגשי שמעורר אותו לפעולה, או במילים אחרות - הופך אותו לחוויה שמתורגמת למאות מיליוני צפיות.
וכאן מתחדדת החשיבות של עיצוב וחוויית משתמש. אריזה יפה או אינסטגרם וטיקטוק זה נחמד, אבל לא מספיק. נדרש לחשוב לעומק על איך כל נקודת מגע עם הלקוח, מהצילום ועד לפתיחה - יוצרת תחושת ערך. בעולם רווי מסרים, דווקא דיוק בפרטים הקטנים הוא זה שמייצר אפקט גדול. כשמוצר מצליח לגרום ללקוח להרגיש שהוא יחווה משהו, ושהוא יהיה חלק מסיפור גדול יותר, ההצלחה היא מעבר לפינה.
לא ממתינים לטרנדים - יוצרים אותם
כיום, עסקים קטנים ובינוניים ברחבי העולם הם אלו שמובילים את החדשנות. הקרבה ללקוחות, היכולת להגיב מהר, והאומץ לחשוב אחרת, מייצר את היתרון הייחודי הזה. הם מזהים צרכים עוד לפני שהם מוגדרים ומספרים סיפור בצורה שרואה את הלקוח במרכז, מסתכלת בגובה העיניים. הם לא רק מגיבים למגמות, הם יוצרים אותן.
מהלך ויראלי אמיתי לא נשען על מזל. הוא נשען על עבודה רגישה, על הקשבה, על יצירת חוויה שלמה. אבל כמובן שההצלחה הגדולה דורשת דיוק בביצוע, יכולת לייצר סקייל ומקצוענות ניהולית ותפעולית. כמנכ"ל של חברה ששמה במרכז את היכולת של עסקים קטנים ובינוניים לצמוח בסביבה דיגיטלית משתנה, אני רואה את זה שוב ושוב: ההבדל הוא לא ברעש, אלא באיכות השירות. בעומק המחשבה, בתשומת הלב ובמקצוענות כלפי הלקוח.
בסופו של דבר, בעולם שבו הכול חולף מול העיניים, מי שמצליח לעצור אותנו לרגע, לעניין, לרגש ולעצב חוויה בלתי נשכחת - הוא זה שמנצח. לא רק בטראפיק. גם באמון. גם בלב.