אודי שגיא / צילום: ינאי יחיאל
בעולם שבו השיח הציבורי סביב תחבורה מתמקד בעיקר בצמצום השימוש ברכב פרטי ובמעבר לאמצעים ירוקים יותר, יש אנשים שעבורם רכב הוא לא מותרות - הוא הכרח. למשל, עבור אנשים שמתגוררים מחוץ לערים גדולות, רכב פרטי אינו כלי תחבור, הוא גשר להזדמנויות ולעצמאות כלכלית.
בעולם שבו Positive Marketing הוא לא רק גישה שיווקית, אלא תפיסה ניהולית שמבקשת לשלב בין הצלחה עסקית לבין תרומה לעולם טוב יותר - ישנם מותגים שלא רק משפרים את תדמיתם, אלא גם יוצרים השפעה אמיתית שמחזקת את הקשר שלהם עם הצרכנים, העובדים והקהילה.
המהלך של קבוצת רנו, Cars to Work, הוא דוגמא לכך. במדינה גדולה כמו צרפת, ישנו אתגר תעסוקתי שנובע מחיים מחוץ לעורקי תחבורה ראשיים. 40% מהצרפתים חיים באזורים ללא נגישות לתחבורה ציבורית וכתוצאה מכך מעל 50% מהאנשים הנכנסים לשוק העבודה בצרפת העידו שהם מוותרים על תעסוקה או הכשרה מקצועית משום שאין להם רכב.
בנוסף, ישנם מקצועות חיוניים לקהילה שמקשים על שימוש בתחבורה ציבורית, דוגמת עבודה סוציאלית שצריכה לנוע לאורכה ורוחבה של המדינה, או אח בבית חולים שצריך להגיע למשמרת לילה. עבור אנשים אלו, רכב פרטי הוא לא רק פתרון תחבורתי - הוא גשר להזדמנויות, לעצמאות כלכלית ולחיים טובים יותר.

לא רק פתרון תחברותי, אלא גם הזדמנות לשינוי חברתי
רנו נגעה בכאבים החברתיים הללו עם פתרון פשוט שמגיע מהליבה העסקית שלהם: רכב פרטי הוא לא מותרות - הוא הכרח.
במרכז המהלך עומד רעיון פשוט - להנגיש רכבים לעובדים שלא מצליחים להתחיל קריירה בשל מגבלות תחבורה. רק לאחר שיתחילו לעבוד ויסיימו את תקופת ההכשרה, המשתתפים בתכנית ישלמו על רכבם החדש.
היוזמה הזו לא רק מספקת פתרון תחבורתי, אלא גם מצמצמת פערים חברתיים. זו יוזמה אמיצה משום שקהל היעד רחוק מזה המצופה למהלך שיווקי של יצרנית רכבים.
הנוסחה להצלחה: לא רק להגיב למציאות, אלא לעצב אותה
המהלך של רנו מדגים כיצד מותג יכול להשתמש בחוזקות הליבה שלו כדי לייצר שינוי אמיתי. רנו המציאה פתרון שמחבר בין צרכים חברתיים לבין ערכים עסקיים, והציגה כיצד חשיבה חדשנית יכולה להפוך לכלי לשיפור חייהם של אנשים.
המהלך שלה לא רק מצמצם פערים חברתיים, אלא גם מחזק את הקשר בין החברה לבין הקהילה שבה היא פועלת. בכך, רנו לא רק מספקת פתרון לבעיה, אלא גם ממקמת את עצמה כמותג עכשווי עם יעוד ברור ורלוונטי, מותג שמקשיב לצרכים בשטח.
רנו מדגימה היטב כיצד מותגים יכולים לעבוד בשיתוף פעולה עם הקהילה כדי להבין את האתגרים האמיתיים ולספק פתרונות שמייצרים השפעה חיובית.
מותגים וארגונים מתמודדים עם ציפיות הולכות וגוברות מצד הציבור והעובדים שלהם, והמהלך של רנו מדגים את השלב הבא בתפקידם של עסקים: לא רק להגיב למציאות, אלא לעצב אותה.
זהו מעבר מתרבות של "עשיית טוב" למען התדמית, לעשייה שמבוססת על ערכים אמיתיים ועל הבנה עמוקה של הצרכים בשטח.
אני מאמין שהדרך האפקטיבית ביותר לייצר שינוי היא דרך החוזקות של הארגון או המותג שאת או אתה מנהלים. כשתפעלו מתוך הליבה ומתוך מה שאתם טובים בו, תצליחו לייצר השפעה אותנטית, מחוברת לעובדים וללקוחות, ובעלת ערך ארוך טווח.