ניר דוד / צילום: אלעד גוטמן
להיות מספר 1 בתחום - ולאורך שנים אל מול החברות הגדולות בעולם - זה מחייב. זה אומר לא רק להתחדש מבחינת מוצרים ושירותים, אלא גם להמציא את עצמך מחדש שוב ושוב מבחינה שיווקית. בלי זה, בעידן תזזיתי בו הקשב של הצרכנים מוגבל, אין מה לדבר על נאמנות לקוחות, לא כל שכן על הרחבת המעגל. ואת זה אמזון יודעת לעשות. להלן מספר מהלכים חדשניים ומעוררי השראה שהיא נקטה בתקופה האחרונה:
עבור צרכנים רבים אמזון היא קודם כל טלוויזיה: הפקות מקור, דרמות, זמנים יקרים של חסד, רגש, מתח וקצת אסקפיזם בסוף היום. ואם אפשר לחבר את כל זה לביזנס העיקרי - מה טוב. בנובמבר, חודש הסיילים הגדול, עלתה באמזון פריים תוכנית הריאליטי "Buy It Now".

זו, קצת בדומה לפורמט "הכרישים" היפני שהובא גם לישראל, נותנת במה ליזמים להציג את מרכולתם מול קהל וחבר שופטים, בהם ידוענים כמו השחקנית גווינת' פאלטרו. המוצרים הזוכים מקבלים פרס כספי, ולא פחות חשוב חשיפה בחנות דיגיטלית ייעודית. כך, סביב תוכנית טלוויזיה, נולדה לה פלטפורמה חדשנית למותגים קטנים.
זו דוגמה נהדרת לשילוב בין בידור למסחר, בין אירוע פיזי למרחב הווירטואלי וחוזר חלילה. אז נכון, לרוב המותגים אין שירות סטרימינג משלהם. אבל חיבור של אונליין ואופליין, תחזוק מדיות שונות ומפגש עם הלקוח היכן ומתי שעבורו זה נוח - כל אלה בהחלט רלוונטיים לעסקים באשר הם.
בית ספר לשיווק ומכירות
מהלך ראוי לציון נוסף שערכה אמזון היה בכנס unBoxed 2024, בו היא הציגה פיצ'רים חדשים, כולל קמפיינים מובנים להשקת מוצרים המשלבים פרסום בווידאו, אודיו ואפשרויות תצוגה שונות. הכלים מאפשרים למפרסמים להגיע ללקוחות פוטנציאליים בשלבים שונים של מסע הקניה, תוך שימוש בתובנות מבוססות נתונים לשיפור הביצועים.
אבל אמזון לא הסתפקה בכך: היא נקטה במהלך רחב של חינוך שוק - חינוך המפרסמים, במקרה זה - איך לעבוד חכם עם הכלים שהיא נותנת להם. בסוף, הרעיון הוא לתפוס את הצרכן הפוטנציאלי בזמן הנכון ובמקום הנכון - כלומר ברגע האמת של קבלת ההחלטה. ובזה, אמזון עצמה היא בטופ העולמי.
קונים עם חוכמת ההמונים
אפרופו אמזון עצמה, בשנה החולפת היא רעננה את אפליקציית המכירות שלה והוסיפה יישומים חברתיים. כך, הפיצ'ר Create מאפשר למשתמשים להעלות תמונות וסרטונים של מוצרים בהשראת פלטפורמות כמו יוטיוב וטיקטוק.Consult-a-Friend מאפשר לבקש ולקבל חוות דעת מחברים ואחרים דרך אימוג'ים ("אהבתי", "לא אהבתי", "ככה ככה").
במקרה של רכישת ספרים, Discovery Mode מספק בזמן אמת מידע רלוונטי על הרשימה האישית. המטרה היא להפוך את חוויית הקניה לאינטראקטיבית, מהנה, עדכנית ומקושרת לחוכמת ההמונים.
המשותף לכל המהלכים, ויש עוד רבים אחרים (כדאי להעמיק בחזון ה־AI שחשף מנכ"ל אמזון אנדי ג'סי באפריל), הוא שילוב מתקדם ורב־ערוצי בין טכנולוגיה, תוכן וחוויית לקוח. השילוב הזה, המחויבות של אמזון לחדשנות בכל אחד מקודקודי המשולש, יחד עם תודעת השירות הגבוהה שהיא מפגינה שנה אחר שנה.
זה מה שתפס אותי כמנכ"ל של חברת תקשורת גדולה. חברה שידעה לאורך השנים להתאים את עצמה לרוח התקופה, לשינויים בטכנולוגיה, בצרכים ובטעמים, ושגם עתה אסור לה לקפוא על השמרים.