גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האגף שמופקד על 20 מיליארד שקל בשנה במשרד התחבורה התרוקן מקצועית

שרשרת עזיבות התרחשה באחרונה בהנהגה המקצועית של מינהל התשתיות במשרד התחבורה שאמון על כמחצית מתקציבו ● המנהל החדש מכהן במקביל גם כראש הרשות לתחבורה ציבורית ● בינתיים, פרויקטים משמעותיים במרכז ובירושלים מעוכבים

תקציב של 250 מיליון שקל לתוספת קווים ותדירויות טרם מומש / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
תקציב של 250 מיליון שקל לתוספת קווים ותדירויות טרם מומש / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מי שנוסע בגוש דן ובירושלים יכול להתרשם מלא מעט עבודות על תשתיות תחבורה: הרכבת מוסיפה מסילות, בגוש דן מוקמים עוד שני קווי רכבת קלה ובירושלים הרשת מתרחבת. אלא שמדובר בתוצרים של עבודה שנעשתה לפני עשור לפחות במינהל התשתיות של משרד התחבורה, שאחראי על תכנון ופיקוח על בניית תשתיות התחבורה של המדינה בהיקפים עצומים של 20 מיליארד שקל בשנה.

הנתונים מראים: "צדק תחבורתי" של מירי רגב הביאה לעלייה במחירי הנסיעה
חברות ההייטק הגדולות נוטשות את השכירות ובוחרות בבעלות

אלא שמאז שחזרה מירי רגב לתפקיד שרת התחבורה בתחילת שנת 2023, מרבית אנשי המקצוע באגף עזבו. כעת, לאחר שמנהלו הנוכחי של המינהל עזב לתפקיד ברכבת ישראל, הניהול הועבר לעידן מועלם מנהל הרשות לתחבורה ציבורית - גוף עתיר משימות ואתגרים אף הוא. בענף מזהירים שבעוד עשור כשתקציב התחבורה אמור להיות מוכפל - כבר לא יהיו פירות לקטוף.

התקציב נשאר על הנייר

רגב קיבלה את מינהל התשתיות במצב טוב למדי: הוקמו בו יחידות חדשות ובהן המאי"ץ, יחידת עילית לקידום הסכמים מול רשויות מקומיות להקמת נת"צים, שבילי אופניים ומסופי תחבורה ציבורית, ויחידת חלוץ לקידום תכנית המטרו. אנשי מקצוע החזיקו את התפקידים העיקריים במינהל וניהלו משאים ומתנים מול אגף תקציבים, אך עד מהרה מרביתם עזבו. המינהל גם הצליח לגייס תקציבי עתק תחת השרה הקודמת מרב מיכאלי שכלל תכניות חומש במיליארדי שקלים לרכבת, לביצוע נת"צים ולשבילי אופניים - תקציבים שמאז נותרו בעיקר על הנייר.

שרשרת העזיבות החלה עם סירוב הנציבות למנות את משה בן זקן לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה עם כניסת רגב לתפקיד, והוא שימש כמשנה למנכ"ל במשך כחצי שנה עד שצבר מספיק ניסיון לעמדת הנציבות כדי להתמנות לתפקיד המנכ"ל. באותה תקופה, הועמד בפרונט כמנכ"ל המשרד אחד מוותיקי המשרד, אבנר פלור. עם כניסת בן זקן לתפקיד המנכ"ל, ראש המינהל דאז שי קדם עתיר הניסיון בקידום תשתיות הוזז כדי לתת את תפקידו לפלור כ"מחווה", ומאז גל עזיבות הציף את המשרד. העזיבה האחרונה והמשמעותית שבהן הייתה של הסגנית נעה סגל, שהייתה אחראית על בניית התקציב ופיקוח על ביצועו.

כעת פלור שודרג פעם נוספת ויעבור לכהן כמשנה למנכ"ל רכבת ישראל, ובכך רגב ואנשיה יקבלו דריסת רגל משמעותית בהנהלת חברת התחבורה הממשלתית הגדולה ביותר. יש אפילו הסבורים שאם הדירקטוריון ירצה להחליף את המנכ"ל יהיה מועמד "טבעי" מבית שנשתל בארגון ליום פקודה.

בינתיים, גורמים בענף מתארים מינהל חלש שנסמך על ממלאי מקום. תפקיד המינהל קריטי שכן הוא אמון על הפיתוח האסטרטגי של תשתיות המדינה ומפקח על פעילות חברות התשתית במשרד התחבורה. בפועל, בגלל המחסור בידע המקצועי אין פיקוח על חברות התשתית והן אלו שמנהלות את עצמן. כך, מי שחתום ומנהל את הסיכומים התקציביים באופן חריג הוא מנכ"ל חברת נתיבי ישראל ניסים פרץ, לכל סיור של השרה ברשויות מקומיות המנכ"לים נדרשים ללוות אותה, ותכניות שלא הועברו אל אותן חברות נשארות על הנייר.

עיכובים וחוסר הסכמות

גם הביצוע של החברות עצמן לוקה בחסר אבל אין מי שיפקח עליהן. הרכבת למשל קיבלה תוכנית חומש בסך 46 מיליארד שקל בשנת 2022 אך עדיין מתקשה לבצע אותה והפרויקטים שלה מצויים בעיכובים, בעודה עסוקה במימוש תוכנית החומש שקדמה לה. בירושלים, השלמת הרשת הרכבתית מעוכבת ונתקלת באינסוף גורמי סחטנות ולחץ, בגוש דן המטרו כבר הוזז לסוף העשור הבא. במקביל, אין הסכמה פוליטית על הקמת שדה תעופה נוסף ותכנון השדה בעמק יזרעאל הוקפא.

אבל חמור מכך, גורמים בענף ובממשלה מסבירים שאין תכנון ארוך טווח ואסטרטגי לתחום התשתיות ומשרד התחבורה לא מצליח להוציא יותר מ־20 מיליארד שקל בשנה על ביצוע תשתיות למרות שהוא נדרש כבר מזמן להעלות את ההוצאה.

נתונים נוספים ממחישים את התקיעות: בשנת 2022 ניתן תקציב חומש לסלילת נת"צים בסך 6 מיליארד שקל אבל ממוצע ההוצאה של משרד התחבורה עומד על פחות מ־400 מיליון שקל בשנה. זאת אחת הסיבות לכך שמהירות האוטובוסים צנחה בשנים האחרונות במטרופולינים גוש דן וירושלים במקום לעלות דרמטית ביחס ישיר להשקעה - כאמור נותרה בעיקר על הנייר.

החולשה המקצועית בקידום תשתיות נוגעת גם לליבת ההבטחות של רגב. השרה התגאתה בכך שהצליחה לשכנע את האוצר להסיט 2.4 מיליארד שקל לתכנון רכבת לאילת בשיאו של עימות מול משרד האוצר - שבמסגרתו תקעה את קידום פרויקט המטרו. אלא שגם התקציב הזה לא מומש, ורגב ואנשיה עומדים לא פעם במבוכה מול ראשי רשויות שדורשים לקדם פרויקטים תקועים. בעוד שהמטרו מקודם בעיקר על ידי משרד האוצר מול חברת נת"ע, אין הכרעות לגבי פרויקטים אסטרטגיים עתידיים.

מנהל עם ידיים מלאות

ניהול מינהל התשתיות הועבר כעת כאמור לידי עידן מועלם, שמכהן גם כמנהל הרשות לתחבורה ציבורית. הרשות הופרדה ממשרד התחבורה בכוונה כדי שתוכל לעסוק בתפעול התחבורה הציבורית - עבודה סבוכה בפני עצמה שיש בפניה אתגרים רבים וחסמים אינספור. את מועלם כזכור מינתה רגב, ומאז הוא חלק מסביבתה הקרובה. זה בטח לא שימש שיקול לרעת המינוי, ובכל אופן במשרד נאחזים בהסבר מקצועי: סבורים שם שניהול התפעול והקמת התשתיות צריכים לשבת באותו מקום למען קידומה המיטבי של התחבורה הציבורית.

בפועל, לרשות כאמור אתגרים רבים משלה. כך למשל, תקציב תוספות השירות לקווים ותדירויות בסך 250 מיליון שקל עדיין לא מומש, והתוכנית להקצאתם עוד נמצאת בדיונים אף שאנחנו כבר במחצית השנייה של השנה. בנוסף, ההסדרה הענפית מול חברות האוטובוסים כרוכה במשא ומתן מורכב והחתימות עליה נמצאות רק בראשיתן. גם רפורמת הדגל של הרשות להקמת רשויות מטרופוליניות נתקעה בשלבי חקיקה התחלתיים. כל אלו נוספים לניהול השוטף של חברות התחבורה הציבורית ופיקוח על תקציבי הסובסידיה הממשלתית הענקית בסך 14 מיליארד שקל בשנה. לכן, בענף לא מתרשמים בצעד שיוביל לשיפור בביצועי המשרד.

ממשרד התחבורה נמסר: "מינויו של מועלם הוא מינוי מקצועי וראוי שנעשה לאחר בחינה מעמיקה של כלל השיקולים. מועלם בעל ניסיון רב, בקיא בתחומי התחבורה הציבורית והתשתיות ומכיר היטב את הגורמים המקצועיים ואת האתגרים שעל הפרק. הטענות בכתבה אינן נכונות, כלל התוכניות והיוזמות שמוביל המשרד מקודמות באופן שוטף, מקצועי ויסודי". ​

עוד כתבות

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

מעצמה ביטחונית: המניות שהציפו לפימי רווחים של כ־3 מיליארד שקל

בפחות משנה מימשה קרן ההשקעות מניות בחמש חברות תעשייה ביטחוניות שבשליטתה תמורת מיליארד שקל וברווחים עצומים ● איתות למשקיעים? הקרן נותרה עם החזקה משמעותית בחברות

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: עודד קרני

הלחצים על הנגיד ובית ההשקעות שמעריך: "הריבית עשויה היום"

בנק ישראל צפוי לפרסם את החלטת הריבית היום (ב'), שצפויה על פי רוב הכלכלנים להישאר על רמה של 4.5% ● עם זאת, בלידר שוקי הון מעריכים שהסיכוי שנראה כבר הפחתה היום עומדת על 65%

סיאול, דרום קוריאה. בפתיחת המסחר באסיה הבוקר נרשמו עליות קלות / צילום: Shutterstock, yun jung chao

סערת המכסים חוזרת: איך מגיבים השווקים ומה צפוי כעת?

שעון החול לפקיעת האולטימטום שהציב נשיא ארה"ב מתקתק, ובינתיים הושגו הסכמות סחר רק עם בריטניה ווייטנאם ● אתמול שיגר טראמפ מכתבים ל-14 מדינות והודיע להן כי החל מאוגוסט יתמודדו עם מכסי יבוא גבוהים ● מי השתיים שייפגעו במיוחד?

ציור שנוצר בעזרת chat GPT

כתב הגנה למשרדי פרסום בעידן ה–AI - בעקבות הטור של אמיר גיא

אם משרד פרסום הוא מה שהיה במשך עשרות שנים - שותף אסטרטגי, צומת שבו מרוכזת הבנת שוק, חדשנות מותגית ויכולת לראות את התמונה כולה - יש מצב שנמשיך לראות אותו עוד הרבה שנים ● רגע לפני שקוברים את המקצוע, הנה כמה דברים שבינה מלאכותית פשוט לא יכולה לעשות, נכון לעכשיו

הניו יורק טיימס: זה "מחיר הניצחון" שישראל משלמת על המלחמה באזור

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: חמאס נתון ללחץ מתושבי הרצועה "שדורשים הקלה מהמשבר",  המדינה המפתיעה עם יותר מאלף פעילי חיזבאללה, וכך המלחמה באיראן "החלישה את מעמדה של ישראל בעולם" ● כותרות העיתונים בעולם

מטה סוכנות הדירוג מודי'ס / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis

מודי'ס מותירה את הדירוג של ישראל ללא שינוי ושולחת אזהרה

דירוג האשראי שמעניקה מודי'ס לישראל נותר ברמה של Baa1 - וגם התחזית נותרה שלילית ● לצד מחמאות על חוזקות הכלכלה המקומית, במודי'ס מזהירים מפני חידוש אפשרי של העימות מול איראן וצופים עלייה חדה ביחס החוב של המדינה

דירה שניזוקה מפגיעת טיל איראני / צילום: ap, Matt Rourke

אפקט הטילים מאיראן: חוזי השכירות עומדים להשתנות דרמטית

אפקט ההדף של המלחמה אינו פוסח על ההסכמים המשפטיים שבין שוכרים למשכירים, ועורכי הדין כבר נערכים לנסח חוזי שכירות המותאמים לחוסר הוודאות הביטחוני ● מהו השינוי הדרמטי הצפוי בהגדרה של מלחמה כ"כוח עליון", האם ניתן יהיה להקפיא את תשלום שכר הדירה במתקפת הטילים הבאה, ולכמה זמן אפשר יהיה לחתום על חוזה שכירות לדירה חלופית

ייבוא רכבים / צילום: Shutterstock

כשהיצע הרכבים והמותגים בשיא, מי צריך את הרפורמה ל"הגברת התחרות"

בוועדת הכלכלה דורשים "לפתוח את שוק יבוא הרכב לתחרות", אבל ניתוח המסירות במחצית הראשונה של 2025 מגלה תמונה של שוק היפר־תחרותי, ביקוש ריכוזי ומלחמת מחירים שכבר שוחקת את הרווחיות ● אז למה כולם רוצים, ורצים, לקבל זיכיונות יבוא בחסות הרגולטור?

בנייני משרדים בתל אביב. מסתמנת בעת האחרונה מגמה חדשה בשוק / צילום: Shutterstock

חברות ההייטק הגדולות נוטשות את השכירות ובוחרות בבעלות

מאנבידיה עד קופת חולים מאוחדת: חברות גדולות במשק עוברות בעת האחרונה ממודל של השכרת שטחי משרדים לרכישתם ● מה עומד מאחורי המגמה?

חמשת הלוחמים שנפלו בקרב בצפון הרצועה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: 5 לוחמים נהרגו בפעילות בבית חאנון

ארבעה הרוגים מגדוד נצח יהודה של חטיבת כפיר: סמ"ר מאיר שמעון עמר ז"ל, סמל משה נסים פרש ז"ל וסמ"ר נועם אהרון מסגדיאן, בני 20 מירושלים, וסמ"ר משה שמואל נול, בן 21 מבית שמש • ההרוג החמישי: רס"ל (במיל') בנימין אסולין, בן 28 מחיפה, מהחטיבה הצפונית של אוגדת עזה • זירת מטענים הופעלה על הכוח, מחבלים ירו על המחלצים • 14 פצועים באירוע, 2 מהם במצב קשה • 50 חטופים - 641 ימים בשביעדכונים שוטפים

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ההשקעות שמסמן - זה מה שעשוי להביא לעצירת הראלי בוול סטריט

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● השקל שומר על חוזקו מול המטבעות הזרים ● מודי'ס הותירה את הדירוג של ישראל ללא שינוי ושלחה אזהרה ● הריבית בישראל נותרה ללא שינוי. בגולדמן זאקס מצפים להפחתה כבר באוגוסט ● יוליוס בר: "החוק הגדול והיפה" של טראמפ משאיר את הגירעון ברמתו - והדולר עלול לשלם את המחיר ● וגם: המשקיעים בוול סטריט ממתינים לפתיחת עונת הדוחות ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

חתימה על הסכם ממון / צילום: Shutterstock, Africa Studio

יש לכם דירה מלפני הנישואים? כך תדאגו שהיא תישאר שלכם גם בגירושים

ביהמ"ש העליון קבע כי בעת גירושים ניתן לחלק שווה בשווה בין בני הזוג גם נכס השייך לאחד מהם מלפני הנישואים ● מומחים לדיני משפחה מסבירים כיצד ניתן להגן על נכס שלא רוצים לשתפו, כיצד הסכם ממון המנוסח נכון תורם לזוגיות ומדוע חשוב שלא להשפיל את בן או בת הזוג

תל אביב / צילום: Shutterstock

פס"ד דרמטי מציע גישה חדשה לחישוב היטל השבחה בפינוי־בינוי, שתעלה הרבה כסף ליזמים

פסק דינו של השופט גלעד הס מציג נוסחה לחישוב היטל השבחה בפרויקטים של פינוי־בינוי, שמעלה את שווי המצב החדש של הנכס ● המשמעות היא תוספת עלות מהותית ליזם, שעלולה לפגוע בהיתכנות הכלכלית של פרויקטים מהסוג הזה

אינטל מפטרת, אנבידיה מגייסת: האם ההייטק הישראלי בדרך למהפך / צילום: אסף גלעד

אינטל מפטרת, אנבידיה מגייסת: מי מהן תורמת יותר לכלכלת ישראל?

נראה שאנבידיה בדרך להישג נוסף שיאפיל על זה של אינטל ● ובכל זאת: מי תורמת כלכלית יותר לישראל? נראה שדווקא אינטל שנמצאת במצוקה ● הסיבה: התרומה של מפעל ייצור למדינה היא לאין שיעור גבוהה יותר מאשר מרכז פיתוח

סהאם פרק בראיון לפודקאסט TBPN / צילום: צילום מסך מיוטיוב

"יש אלפים כמוהו": המהנדס שעבד בכמה עבודות במקביל והסערה

סהאם פרק, "הממקבל הסדרתי", הפך לאחרונה לשם הכי חם בעמק הסיליקון לאחר שנחשף שעבד בסתר בכמה סטארט-אפים בו־זמנית ● מאחורי הקלעים בתעשייה פחות מופתעים מהפרשייה: עובדים רבים מודים כי בתעשיית שאינה וודאית, כך הם שומרים על עצמם מפיטורים

הזדמנות לבנות מחדש / צילום: באדיבות עיריית קריית אונו

הרוב קובע, גם כשהבניין שלכם נהרס מטיל. וזה לא תמיד כל כך פשוט

השאלה הגדולה העומדת בפני דיירים שהבית המשותף בו הם מתגוררים נפגע היא האם קיים רוב לשיקום הבניין ● אם כן - המחוקק מעודד זאת ● במידה ואין הסכמה שכזו - יכול להתבטל רישום הזכויות הפרטניות והדיירים הופכים לשותפים במקרקעין ללא זיקה לחלק מסויים בשטח ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד

פלסטינים ברצועת עזה / צילום: ap, Abdel Kareem Hana

מקורות בחמאס: "ייתכן שיוכרז על הסכם ביום חמישי"

מקורות בחמאס לעיתון א-שרק אל-אווסט הסעודי: המשא ומתן העקיף המתקיים עם ישראל בדוחה "רציני יותר מהפעמים הקודמות" ● גורמים ישראלים שמעורים בפרטי המו"מ: יש התקדמות במגעים אבל מוקדם לדעת איך זה יסתיים ● "מבצע דגל שחור": 20 מטוסי קרב השתתפו במבצע בתימן הלילה, ותקפו באמצעות יותר מ-50 חימושים ● שעות לאחר התקיפה: 2 טילים שוגרו מתימן לשטח ישראל ● 50 חטופים - 640 ימים בשביעדכונים שוטפים

גיא אלמוג / צילום: רמי זרנגר

מנהל ההשקעות שממליץ על שוק מניות מפתיע "עם דמיון לישראל"

גיא אלמוג, מנהל ייעוץ ההשקעות בבנק ירושלים, שהזהיר אשתקד מפני תחושה של אופוריה בשוק המניות המקומי, מעריך כי למרות העליות החדות שהתרחשו מאז השוק לא יקר מדי ● הוא ממליץ על מניות פיננסים, נדל"ן ואנרגיה בת"א, ומעריך שגם לוול סטריט יש עוד לאן לעלות

גורמים בשוק מעידים שחלק ניכר מהחברות הן הפסדיות תפעולית / צילום: Shutterstock

ההנחות יגדלו? רשות החשמל מרחיבה את רפורמת האספקה

עד עתה, רק מתקנים סולאריים ומתקני אגירה יכלו לספק חשמל מוזל לספקים, אותם הם גלגלו ללקוחות ● כעת, גם תחנות כוח קונבנציונליות יוכלו להשתתף באספקה ● אם התחנות הקונבנציונליות יציעו הנחות נרחבות מספיק, זה יפתח פתח לספקים להגדיל את ההנחות כדי למשוך לקוחות נוספים

מטוס של לופטהנזה / צילום: יח''צ לופטהנזה

קבוצת התעופה הגדולה שחוזרת לטוס לישראל, הבשורה והכוכבית

ענקית התעופה לופטהנזה צפויה לחדש את טיסותיה לישראל ב-1 באוגוסט, אך תעשה זאת בצורה מדורגת