גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-175 אלף שקל, עם פוטנציאל להנחה משמעותית. הרכב הזה עשוי להיות בחירה משתלמת

משפחתית הפלאג-אין של BYD לא מתמקדת בעיצוב, אבל יש לה תא נוסעים איכותי ומאובזר, מרחב שימושי ומערכת הנעה יעילה מאוד, שיכולה להפוך את חשבונות הדלק השוטפים לזניחים

במשך כמה שעות קריטיות לקראת סיומה של "מלחמת 12 הימים" בין ישראל לאיראן בחודש שעבר, ניצב העולם על סף משבר אנרגיה חסר תקדים. הגופים המחוקקים באיראן העניקו לכוחות הצבא הרשאה להפעיל את תוכניות המגירה לסגירת מיצרי הורמוז, ומנגד, הצי האמריקאי נערך למנוע צעד כזה.

יבואנים נתקעו עם מלאי גדול של רכבי "0 ק"מ", וההנחות מגיעות ל-30%. מה כדאי לדעת לפני שקונים?
שאלות ותשובות | החל מ-162 אלף שקל: הרכבים שיקבלו הטבת מס של אלפי שקלים
מבחן דרכים | הרכב שמציג ביצועים מרשימים, תא נוסעים מרווח ומחיר יקר מאוד

די היה בטיל או בכטב"מ תועה, או מכוון, שיפגע במתקני ההפקה והזיקוק לנפט וגז, שממוקמים משני צידי המפרץ הפרסי, כדי לשלוח את מחירי האנרגיה בעולם לסחרור.

בסופו של דבר האיום נמנע; המעצמות הפעילו השפעה גלויה וסמויה כדי להנמיך את הלהבות, האמריקאים והאיראנים הסתפקו במהלכים הפגנתיים אלה נגד אלה, ומחירי הנפט צנחו ב-20 דולר כמעט לחבית. העולם נשם לרווחה.

אבל התרחיש של משבר אנרגיה מלחמתי אינו בלתי סביר, ומי שכבר מכין את עצמו לקראתו זה שנים הם הסינים, שתלותם בנפט מיובא קריטית. בשנים האחרונות מכווינה ממשלת סין את כל המשק המקומי לכיוון התייעלות אנרגטית, ואחת התוצאות הבולטות היא הדגמים החדשים והאולטרה-חסכוניים שמושקים כיום בסין.

קחו למשל את Seal 5 פלאג-אין החדש של BYD. לכאורה משפחתית תמימה, במחיר נגיש יחסית לפלח. אבל היא יכולה לנוע עד כ-90 ק"מ על חשמל בלבד, ולרשום טווח כולל מוצהר של למעלה מ-1,000 קילומטר בין ביקורים בתחנות הדלק, מה שלפחות בתיאוריה אמור להפוך את ההוצאות השוטפות שלה למזעריות.

עיצוב חיצוני

חיצונית, לסיל 5 אין שום שאיפות לזכות בתחרויות עיצוב. יש לה ממדים מכובדים, עם אורך של 4.78 מ', פרופורציות קלאסיות וקווים זורמים ידידותיים, שפונים למכנה משותף רחב, בעיקר של ציי רכב. החרטום אווירודינמי כמו של האחות הגדולה Seal, ומציג פנסי חזית גדולים יחסית למקובל, עם גריל גדול מתחת לפגוש.

פרופיל הצד נטול מאפיינים שנחרטים בזיכרון, למעט עמוד גג אחורי, שנוטה קדימה בזווית חדה, וחישוקים בעיצוב קצת צעקני, שלא נראים שייכים למכלול. גם הזנב נראה די תקני, עם יחידת פנסים רוחבית ומכסה תא מטען שמתרומם מעלה נוסח סקודה אוקטביה. התוצאה הסופית היא רכב שירגיש בבית במגרש חניה מוסדי, לצד עוד מאות משפחתיות ציים תכליתיות.

פנים הרכב

תא הנוסעים מחזיר אותנו לשפת העיצוב המוכרת של BYD ושל תעשיית הרכב הסינית בכלל. המושבים הקדמיים נראים מעוצבים וספורטיביים, סביבת הנהג מינימליסטית ומוקפת בדיפונים שמרניים עם קווי עיצוב נעימים לעין, שמשתלבים בדלתות, ובמרכז יש קונסול מרכזי "צף" עם חלל אחסון בתוכו, על פי צו האופנה הנוכחי.

המרחב בתא הנוסעים סביר עבור ארבעה מבוגרים פלוס נספח. המושבים הקדמיים מרווחים, וממוקמים היטב ביחס לכביש, אם כי צריך להסתגל לתצורת הריפוד שלהם. מאחור יש שפע מקום לרגליים ולכתפיים, בזכות רצפה שטוחה ומושב רחב. לעומת זאת, מרחב הראש האחורי די מוגבל, בשל מיקום גבוה במיוחד של כרית המושב, שנגזר ככל הנראה מהצורך להתקין סוללה גדולה מתחתיו. זוהי פשרה הנדסית שעלולה להגביל את שימושיות הרכב עבור מי שמסיע מאחור נוסעים גבוהים מהממוצע.

תא המטען רחב ומכיל כ-508 ליטר, נפח שאינו שובר שיאים בפלח אך עדיין מכובד עבור רכב פלאג-אין.

הנדסת האנוש מקבילה לזו של שאר הדגמים העדכניים של BYD, עם לוח מחוונים דיגיטלי די קומפקטי ולצידו מסך מולטימדיה די גדול וחד, שאינו מסתובב על ציר ממונע כמו בשאר דגמי החברה. מערך התפריטים די ברור ונוח לשליטה, עם גרפיקה משודרגת לעומת דגמי הדור הראשון, ואפשר לוותר על תפעול ידני של חלק גדול מהתפריטים הודות למערכת פיקוד קולי (באנגלית) שמגיבה בזריזות וביעילות.

העברת ההילוכים מתבצעת באמצעות מתג קפיצי על הקונסול, שאינו הפטנט המועדף עלינו, ולידו יש גם בורר מצבי נהיגה. פתחי האוורור, המראות וחלק מהפונקציות המרכזיות, מופעלים באמצעות מתגים פיזיים.

איכות הייצור מותירה רושם מכובד, ומקבילה לתוצרת קוריאה או יפן, עם לא מעט חיפויים רכים וחומרים איכותיים למראה ולמגע, אם כי יש גם פלסטיק קשיח בכמות לא מבוטלת בחלק התחתון של התא. גם מנגנון הפתיחה של דלת תא המטען מרגיש די זול. רמת האבזור טיפוסית לסיניות מודרניות וכוללת ריפוד דמוי עור, חלון גג חשמלי ומושב נהג חשמלי.

מנוע וצריכת דלק

הייחוד של המכונית הוא מערכת הנעת פלאג-אין שמצליחה לשלב בתוך רכב סדאן בממדים נורמליים מנוע 1.5 ליטר בנזין, מנוע חשמלי חזק וסוללה די גדולה של 18.7 קילוואט-שעה. הטווח החשמלי המוצהר לאחר טעינה מלאה מרשת החשמל הוא עד 90 ק"מ, ולמרות שהטווח הריאלי עם מזגן בקיץ לוהט קרוב יותר ל-70 ק"מ, זה עדיין טווח שיכסה את רוב השימושים היום-יומיים.

במצבי התכנות הרגועים, ה-5 מרגיש כמו רכב חשמלי-מלא. הוא גולש בחרישיות בעיר ומייצר תאוצות לינאריות די נמרצות עד סביבות ה-120 קמ"ש. כאשר טעינת הסוללה יורדת מתחת לרף מסוים, או כאשר מכבידים את הרגל על דוושת התאוצה, כמו בעת האצה בעלייה במצב הספורטיבי, מנוע הבנזין נכנס לפעולה ברקע, אם כי קולו עדיין מושתק יחסית.

היינו שמחים לקבל מערכת איחזור אנרגיה עם בלימה עצמית יותר מוחשית, וגם מטען פנימי מהיר יותר ממטען ה-6.6 קילוואט הצנוע שמותקן ברכב. אבל לאור הקיבולת המוגבלת של הסוללה ביחס לרכב חשמלי מלא, זמני הטעינה עדיין סבירים. לא בדקנו את הטווח הכולל המוצהר חשמל-בנזין, שעומד על מעל 1,000 ק"מ, אבל אחרי יומיים של נסיעה די נמרצת מחשב המנוע בישר לנו, שעדיין נותר לנו טווח של מעל 800 ק"מ.

החברה נוקבת בנתון צריכת דלק משוקלל (בנזין פלוס חשמל) שמרני יחסית למתחרים, של כ-60 ק"מ לליטר. נראה שמי שיקפיד לטעון את הרכב וישמור אותו באזור הנוחות שלו יוכל להשיג נתון די קרוב למוצהר. בשורה התחתונה זו מערכת הנעה בוגרת, רהוטה ומהונדסת היטב בהשוואה לכמה מקבילות מערביות שיצא לנו לפגוש.

על הכביש

על הכביש צריך להנמיך ציפיות. זו מכונית ששוקלת יותר מ-1.7 טונות עם שלדה שמכוילת בעיקר לנסיעה עירונית ובין-עירונית רגועה, ולא לאתגרים דינמיים תובעניים. ההיגוי אומנם מגביר את משקלו אלקטרונית, אבל מספק רק מעט היזון חוזר מהגלגלים. תחת לחץ יותר ממתון, בפניות הדוקות, הצמיגים ממהרים להשמיע חריקות אזהרה.

מנגד, נוחות הנסיעה סבירה בהחלט, והמתלים הרכים מגהצים היטב אספלט עירוני משובש, אם כי הם נוטים לעיתים לייצר תחושה גלית על הכביש המהיר.

מחיר

סיל 5 פלאג-אין עולה 175 אלף שקל, ובמבצעי המכירות האחרונים (ארגון הוט וכו') היא הוצעה עם הנחה טיפוסית של כ-6,000 שקל. בהינתן היעילות האנרגטית המרשימה שלה, זהו מחיר שמציב אותה בעמדה תחרותית ייחודית בפלח מכוניות הציים המשפחתיות בתצורת סדאן, למעט מתחרה סינית אחת מבית צ'רי. וזה בהחלט חומר למחשבה למי שכבר חושב על משבר האנרגיה הבא.

חלק מהמתחרות

ג'אקו J7 פלאג-אין

​190 אלף שקל לפני מבצעים עולה מוביל המכירות השנתי של ג'ייקו. יש לו תא נוסעים מרווח ומאובזר היטב ומערכת פלאג-אין עם טווח חשמלי מוצהר של 91 ק"מ וטווח כולל רציני.

ג'ייקו J7 פלאג-אין / צילום: יח''צ

צ'רי אריזו 8

ב-176 עד 182 אלף שקל מציע הפלאג-אין סדאן של צ'רי ממדים דומים לאלה של BYD. מערכת הנעה מתקדמת מייצרת 347 כ"ס והטווח החשמלי הוא 105 ק"מ.

צ'רי אריזו 8 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אמיל ויינשל / צילום: רמי זרנגר

"ידענו שקנינו נכס נדיר": מייסד ווישור על הקאמבק במניה

אחרי קריסה של 80% - מניית הביטוח הדיגיטלי התאוששה ומשקיעיה, בראשות אמיל ויינשל וצבי ברק, שווים מאות מיליוני שקלים ● "לא היה רגע שבו התחרטנו על רכישת איילון", מצהיר ויינשל. "כשהרימו גבה על מה קנינו ובאיזה מחיר, ידענו שאיילון היא נכס נדיר"

סאניווייל, קליפורניה. גוגל התחייבה לבנות 15 אלף יחידות דיור / צילום: Shutterstock

ענקיות הטכנולוגיה התחייבו להשקיע בדיור - התוצאות לא עומדות בציפיות

גוגל, מטא ואפל הקצו מימון במיליארדי דולרים לבנייה של אלפי יחידות דיור, אך חלק מהיוזמות מתעכבות ● מטא התחייבה ב־2019 לתרומת קרקע בשווי 225 מיליון דולר במנלו פארק, אולם הפרויקט עדיין לא נבנה

תמונה שיצר GPT–5 כשהתבקש לתאר ויזואלית את גרסתו החדשה / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

מודל GPT-5 יצא לשוק. עד כמה הצ'אט השתפר?

OpenAI השיקה את מודל הבינה המלאכותית החדש שלה, והבטיחה ביצועים מהירים יותר, לצד זכירת המשתמש ופיצ'רים כמו מצב אוטומטי, למידה ויכולת כתיבת קוד ● בפועל, השינויים מינוריים למדי

אפליקציית Gett / צילום: יח''צ

עסקת Gett הושלמה: תימכר ב-188 מיליון דולר לקבוצת מוסדיים ישראלית

אחרי התנגדות רשות התחרות למכירת אפליקציית המוניות גט (Gett) לידי פנגו מוקדם יותר השנה, קבוצת משקיעים הכוללת את לאומי פרטנרס, מיטב, מזרחי טפחות, הפניקס וקלירמרק קפיטל מודיעה על רכישת גט

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik

נפתרה התעלומה: זוהי ההשקעה הסודית של וורן באפט

45 ימים מאז פרסמה ברקשיי האתוויי את הדוח הרבעוני, המתינו מיליונים לדעת מהי אותה השקעה עליה דיווח באפט ואותה שמר באישור הרשות לניירות ערך בסוד ● ההמתנה הסתיימה היום ● וגם, שתי ההחזקות הגדולות אותן באפט חתך

אורן שובל ודניאל רמות, מייסדי Via / צילום: יח''צ

בדרך להנפקה: חברת ויה הישראלית חושפת הפסד שנתי של 100 מיליון דולר

ההפסד השנתי של חברת טכנולוגיית התחבורה בסוף 2024 עדיין משמעותי ועומד על כ-90 מיליון דולר - ירידה של 23% מ-116 מיליון דולר ב-2023 ● בגיוס ההון הפרטי האחרון של ויה, בפברואר 2023, עמד שווי החברה על 3.5 מיליארד דולר

ויליאם דופלסי וג'ון וולץ / צילום: רויטרס - Curtis Means, Kylie Cooper

טקילה, סמים ועינויים: מסע הבזבוזים של צמד משקיעי קריפטו שהסתיים מאחורי הסורגים

ויליאם דופלסי וג'ון וולץ ניסו למצוא חן בעיני כמה מן המשפחות העשירות והמשפיעות ביותר באמריקה ויצאו למשימה שהפכה לאפיזודה אלימה בדירת יוקרה במנהטן ● התוכניות הגרנדיוזיות של השניים לעסקים ולכניסה לפוליטיקה הוחלפה בסכנה ממשית למאסר ממושך

כוחות צה''ל בדרום לבנון, ארכיון / צילום: דובר צה''ל

צה"ל: הותקפה תשתית צבאית ותשתית תת-קרקעית של חיזבאללה בדרום לבנון

סרן יוסף חיים אשרף ז"ל הוא הקצין שאותר ללא רוח חיים ● דיווח באתר Middle East Eye: בקשות לצווי מעצר נגד השרים בן גביר וסמוטריץ' בגין פשעי אפרטהייד כבר מוכנות ונמצאות אצל סגניו של התובע הכללי כרים ח'אן ● חיזבאללה באיום ישיר על הממשלה בביירות ● המסר של ישראל למתווכות - והאזהרה שהתקבלה בירושלים: לא תגיעו כך להסכם ● 50 חטופים - 679 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

הכרובית של אביבית / צילום: גיא אשכנזי

טברנה ישראלית: השפית שהרימה את שוק לוינסקי עושה אוכל שמח

אביבית פריאל עושה כבר 13 שנה ב"אוזריה" שלה אוכל משוחרר ונטול מניירות, מזמין וצבעוני, עם דגש ניכר על אלכוהול טוב

סקוט ראסל מנכ''ל נייס / צילום: באדיבות נייס

נייס מציגה דוחות חזקים ומעלה את תחזית הרווח השנתית, אך המניה נפלה

נייס פרסמה תוצאות חיוביות בהן עקפה את שורת הרווח וההכנסות ● הרווח הנקי גדל גם ברמה הרבעונית וגם במחצית, ל-187 מיליון דולר ול-317 מיליון דולר ● במקביל, החברה העלתה את תחזית הרווח למניה לטווח של 12.33-12.53 דולר

דיווח: דרום סודאן הסכימה לקלוט פליטים מעזה. זה מה שתקבל בתמורה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ענקית הציוד הביטחוני הגרמנית RENK מאיימת שתעביר חל מהייצור שלה לארה"ב אם יהיה אמברגו על ישראל, הטיסות מבריסל לישראל מתופעלות על ידי מתנדבים ודיווחים שדרום סודאן הסכימה לקלוט פליטים מעזה ● כותרות העיתונים בעולם 

נדב טופולסקי / צילום: איל יצהר

יו"ר רשת 13, נדב טופולסקי, הודיע על סיום תפקידו

נדב טופולסקי הודיע כי הוא יסיים את תפקידו כיו"ר רשת 13 בעוד כחודש, לאחר כ-6 שנים בתפקיד ● בהודעה צוין כי המהלך הוא "המשך טבעי לשינויי הבעלות המתהווים בערוץ בימים אלה"

שוק השכירות מביא את הכותרת העיקרית / צילום: Shutterstock, Kanjana Kawfang

מחירי השכירות ממשיכים לטפס: המדד רשם את העלייה הגבוהה ביותר מאז 2016

מדד שירותי דיור בבעלות הדיירים רשם בחודש יולי עלייה של 1.4%, שהיא הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2016, והשלישית בגובהה מאז 2010 ● חודשי הקיץ עד ראש השנה הם חודשים לוהטים גם כך בשוק השכירות, כך שיש להניח שגם החודש הבא יראה עליות משמעותיות ● לעומת זאת, מחירי הדירות דווקא יורדים

גרסה מוגדלת של טסלה Y / צילום: יח''צ

שישה מושבים ב-3 שורות: הטסלה החדשה שנחשפה בסין

טסלה השיקה בסין גרסה מוגדלת של מודל Y ודגם לואו־קוסט, ועל פי הערכות הדגמים צפויים להגיע לישראל עוד השנה ● ההסתדרות ונמל אילת מתכוונים לקדם חקיקה שתחייב את יבואני הרכב בישראל לפרוק בנמל אילת כלי רכב שמיובאים מהמזרח ● ושני דגמים של המותג הסיני לינק אנד קו הושקו בישראל ● השבוע בענף הרכב

גם זה קרה פה / צילום: ap

הצביעות העולמית לגבי ישראל חוגגת, ואולי טוב שכך

חייבים להגדיל את ייצור החשמל, גם לטובת חשבון החשמל שלנו ● האיתותים הסותרים מהעולם לגבי ישראל ● ומשפט נתניהו זקוק ליותר מעוד יום על הנייר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג'מן / צילום: עופר חג'יוב

עתירה נגד חוק הרווחים הכלואים: "הסדר פסול שאין כדוגמתו בעולם"

איגוד לשכות המסחר ואיגוד המייצגים הגישו לבג"ץ עתירה בדרישה לבטל את החוק, בטענה כי הוא פוגע בזכויות יסוד, סותר עקרונות חוקתיים ומחיל חבות מס רטרואקטיבית על רווחים שהצטברו עוד לפני כניסתו לתוקף, בתחילת ינואר השנה ● "ההסדר מערער את עקרונות היסוד של שיטת המס בישראל", נכתב בעתירה

יונתן אוריך / צילום: ויקיפדיה

ביהמ"ש ביטל את כל התנאים המגבילים על יונתן אוריך בפרשת קטרגייט

נותרו בעינן רק הערבויות להבטחת התייצבותו לחקירה ● השופט מזרחי: אין חשד סביר ואין חשש לשיבוש החקירה

נדל''ן בתל אביב / צילום: Shutterstock

מספר הדירות על המדף ממשיך לטפס. באיזו עיר יש הכי הרבה?

תל אביב, שהובילה את מכירת הדירות החדשות במחצית הראשונה של השנה, היא גם העיר המובילה בכמות הדירות החדשות הלא־מכורות, עם מעל 10 אלף דירות ● היקף מכירות הדירות החדשות ברבעון השני צנח בכ-36% לעומת התקופה המקבילה אשתקד

מאיה שוורץ / צילום: עדו לביא

המרוץ לנשיאות התאחדות התעשיינים נפתח, וזו המועמדת החדשה

מנכ"לית איגוד ההייטק, מאיה שוורץ, תתמודד במרוץ לנשיאות התאחדות התעשיינים, כאשר מדובר בפעם הראשונה שאישה מתמודדת על התפקיד ● השף שגב משה ישיק בשבוע הבא את מסעדת SEGEV DINER הכשרה בפתח תקווה ● ויאיר אבידן, המפקח על הבנקים לשעבר, מצטרף לאוניברסיטת רייכמן כעמית מחקר בכיר ● אירועים ומינויים

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

עם נפילות של עשרות אחוזים: כך התקרר התחום הלוהט בבורסה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפני מספר שנים, ביומד היה התחום הכי לוהט בבורסה ● המניות זינקו, פיתוחים חדשים זכו לכותרות, וחברות יצאו עם חלומות גדולים להנפקות מוצלחות ● אבל מההייפ ההוא לא נשאר הרבה: כבר 4 שנים שלא הונפקה חברת ביומד בת"א, המדד הענפי צנח ב־65% מהשיא, ובשוק מספרים שגם החברות המוצלחות מעדיפות להישאר בשוק הפרטי ● האם יש סיכוי שהתחום יתאושש?