גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חרם טורקי ומבול רכבים סינים לא הורידו את טויוטה, מאזדה ומרצדס מהצמרת

בעקבות החרם של ארדואן על ישראל, דגמי קורולה סדאן הייבריד ו־C־HR נעלמו מהכבישים - אך טויוטה עדיין בראש ● והאם הזוהר של מותגי הפרמיום דועך? ● מדד המותגים 2025

טויוטה קורולה קרוס / צילום: יח''צ
טויוטה קורולה קרוס / צילום: יח''צ

כ־255 אלף כלי רכב חדשים נמסרו בישראל בשנת 2019; באותה שנה התחרו כ־34 מותגי רכב פעילים בזרם המרכזי של שוק הרכב הישראלי. כעת ב־2025, צפוי היקף המסירות להיות דומה, במקרה הטוב. אבל בשוק הנוכחי מתמודדים לא פחות מ־54 מותגים פעילים שמכוונים לזרם המרכזי. המשמעות היא עומס תחרותי חריג בשוק הרכב. זאת בזמן שהגודל "הטבעי" של שוק הרכב הישראלי החדש, בשנה נורמלית, צריך לנוע סביב 350 ל־400 אלף כלי רכב לכל הפחות.

למדד המותגים המלא לשנת 2025

אבל הבעיה היא ש"שנה נורמלית" בשוק הרכב הישראלי הוא בבחינת זיכרון מהעבר. ב־2020 נפגע הביקוש בשוק בשל הקורונה. שנה לאחר מכן החל משבר השבבים שפגע בייצור הגלובלי של כלי הרכב והביא למחסור מתמשך בדגמים רבים במשך כמעט שנתיים. כאשר השוק העולמי החל להתייצב, נקלעה ישראל למערבולת פוליטית וביטחונית, שהשפעתה השלילית על הביקוש לרכב מורגשת גם כעת. בין לבין גם זינקו מסי הרכב והפער בין ההכנסה הממוצעת לבין מחירי הרכב הממוצעים העמיק. אז עד שהביקוש בשוק יגיע לממדים "הטבעיים", מתמודדים הקונים הפוטנציאליים עם לא מעט רעש שיווקי, ויש לכך גם השפעה ברורה על תוצאות מדד המותגים.

בזכות המוניטין: "מותגי הבונקר" מובילים

כמו בכל שנה, ברשימת העשרת המותגים המובילים בקטגוריה ממוקמים מותגים שניתן להגדיר אותם בתור "מותגי בונקר". לקטגוריה אחת של מותגים כאלה משתייכים מותגים "עממיים" שהמוניטין שלהם נצבר במשך שנים ארוכות של פעילות בשוק הישראלי. המוניטין הזה מתורגם לערכים כמו אמינות ושמירת ערך, שאותם מחפשים הרבה לקוחות שמרנים ושונאי סיכונים. לרוב, למותגים הללו יש חשיפה גבוהה ברחוב ובציי הרכב.

בדרך כלל קיימת קורלציה בין דירוג המותגים הללו לבין ביצועי המכירות שלהם בפועל. טויוטה למשל, שממוקמת במקום הראשון בקטגוריית הרכב במדד המותגים היא "מותג בונקר" קלאסי, שלרוב גם תופס את אחד משלושת המקומות הראשונים בטבלת מכירות הרכב בישראל.

אולם, במשך רוב 2024 נעדרו שני דגמים אסטרטגיים מההיצע של טויוטה בישראל - קורולה סדאן הייבריד וקרוס־אובר C-HR הייבריד. היצוא לישראל של שני הדגמים הללו, שמיוצרים בטורקיה, הופסק בשל האמברגו על יצוא רכב מהמדינה שהטיל ארדואן.

אך למרות שנפח המכירות של שני הדגמים הללו בלבד תפס בעבר כמחצית מכלל מכירות טויוטה בישראל, החברה הצליחה לסגור את הפער עם דגמים חלופיים, מה שמהווה הוכחה לחוזק המותג בישראל, שחזק יותר מהביקוש לדגם אהוד כזה או אחר.

מותגי הפרמיום: מעט מכירות, הרבה חשיפה

לקטגוריה אחרת של "מותגי בונקר" בשוק הרכב הישראלי משתייכים מותגי פרמיום. בדומה למדדי מותגים משנים עברו גם הפעם השתבצו מרצדס, ב.מ.וו ואאודי בחמישייה המובילה הכוללת.

זאת למרות שהמכירות בפועל שלהם מציבה אותם כמותגי נישה עם אחוזים בודדים מסך המסירות השנתי הכולל. פער כזה בין עוצמת החשיפה של המותגים הללו לבין משקלם בטבלת המסירות בפועל אינו תופעה ייחודית לישראל והוא מוכר בכל העולם.

הסיבה היא שמדובר במותגי ראווה. סוג של פנטזיה מוטורית, שמקושרת להצלחה בחיים. הזוהר של המותגים הללו לא דועך לאורך השנים ועדות לכך היא השוק הפעיל מאוד של רכבי יד שנייה. לקטגוריה הזו אפשר לשייך גם את וולבו שבמקום התשיעי בדירוג ואת לקסוס שבמקום 15.

מקרה נפרד היא טסלה, שגם היא נחשבת עבור לא מעט לקוחות בישראל בתור מותג פרמיום. לא רק בגלל רמות המחיר אלא גם בגלל החשיפה התקשורתית יוצאת הדופן שהיא מקבלת בעולם, במיוחד מאז שאילון מאסק החליט לנסות את מזלו בפוליטיקה, הצטרף לממשל טראמפ, ולאחר מכן הסתכסך עם הנשיא.

נראה שגם בישראל, טסלה, שמוקמה במקום 200 במדד, מקבלת דימוי השלילי, וסביר להניח שחלק מכך נובע משלל ההתבטאויות של מאסק בשנה האחרונה.

הסיניות: גודש מותגים ומכירות, אבל דירוג נמוך במדד

למדד נכנסו השנה שישה מותגים סינים, לעומת אחד בלבד בשנה שעברה, אולם כולם ממוקמים בתחתית הדירוג בקטגוריה. וגם אלה שנכנסו מהווים רק חלק קטן מכלל מותגי הרכב הסינים שפעילים כיום בישראל.

המיקום הנמוך במדד מגיע למרות שכמעט 200 אלף כלי רכב מתוצרת סין נוסעים כיום על כבישי ישראל ומותגי הרכב מתוצרת סין תופסים כיום כמעט רבע מהמסירות השנתיות. ובפלחים מו כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין, נתח השוק שלהם אף מתקרב ל־80%.

הסבר אחד לפער הוא שרוב המותגים הסינים הם חדשים יחסית בשוק הישראלי. לקוריאנים למשל, לקח כמעט שני עשורים להיכנס למיינסטרים של שוק הרכב.

הסבר אחר הוא שגודש המותגים הסינים, שמתחרים זה בזה על אותם פלחי שוק, יוצר אצל הצרכנים "הצפה חושית" - עומס יתר של מידע שגורם להתעלמות והדחקה. זה לא מפתיע אם לוקחים בחשבון שבשוק הישראלי מתמודדים כיום כ־15 מותגים פעילים מתוצרת סין והם מתרבים בקצב שממוצע של כל שלושה מותגים בשנה.

אבל ההסבר הסביר ביותר הוא שרוב המותגים הסינים החדשים מתמקדים בישראל ב"הארד סייל" ופחות במיתוג לטווח ארוך. דגמים סינים רבים מתמודדים בשוק על בסיס "תמורה לכסף", כלומר עם מחירי החדרה נמוכים, אבזור עשיר, ממדים גדולים, טכנולוגיה מתקדמת, טווח נסיעה ארוך וכו'.

האתגר של המותגים החדשים בדרך לשוק הישראלי

שיטת השיווק הזו הגיונית אם לוקחים בחשבון שרוב המותגים החדשים חייבים להשיג מאסה משמעותית של מכירות תוך זמן קצר כדי להשיג חדירה ראשונית בשוק הישראלי הצפוף.

יתר על כן, חלק גדול מאוד מהיבואנים משיגים את זיכיונות היבוא אחרי קרב תחרותי קשה מול יבואנים אחרים, שבמהלכו הם נאלצים להסכים לתנאים מסחריים תובעניים של היצרנים הסינים כמו התחייבות לרכישה מראש של מלאים בני אלפי כלי רכב. תחת לחץ תחרותי, הם חייבים לגלגל מלאים ולהחזיר את ההשקעה, והשקעה במיתוג הופכת להיות מותרות.

הגישה הזו טומנת בחובה לא מעט סיכונים, כפי שמשתקף היטב במדד המותגים הנוכחי. אחד הם הוא פגיעה בניסיונות של היצרנים הסינים לטפס בהדרגה לפלח רכבי הפרמיום, שהוא יותר רווחי עבורם מהפלחים העממיים. אלא שבפלח הפרמיום, שיקולי הרכישה כוללים של הלקוחות גם מרכיב אמוציונלי של סטטוס וסגנון חיים, שאותו כמעט בלתי אפשרי להשיג בלי השקעה משמעותית במיתוג.

סיכון נוסף של מדיניות ה"הארד סייל" הוא קושי לייצב את ערכי היד השנייה של המותגים הסינים החדשים. בעתיד הלא רחוק, כאשר מאסות של כלי רכב משומשים מתוצרת מותגים סינים יצאו לשוק ויתקלו בחוסר ביקוש, עלולה להיווצר תגובת שרשרת שתפגע במכירות המותג.

עוד כתבות

גם זה קרה פה / צילום: יובל חי

דידי הררי מציג: אין בעיה, פשוט נזיז את כל הנשים

המלווים עלולים לחפש פתרונות אפלים ● הפיצול של תפקיד היועמשית עלול להביא לחיסולו ● והנשים נעלמו מסביבת העבודה של דידי הררי ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חברת הדירוג פיץ' / צילום: Shutterstock

צפירת הרגעה לארבעת הבנקים הגדולים: סוכנות פיץ' מעלה את תחזית הדירוג

על רקע הרגיעה ברצועת עזה, סוכנות דירוג האשראי פיץ' מעלה את אופק הדירוג לבנק לאומי, הפועלים, מזרחי טפחות ודיסקונט ● הסוכנות משבחת את יציבות הבנקים ואת העובדה שהציגו רווחיות לאורך המלחמה: "הפעילות הכלכלית חזרה ברובה לשגרה, דבר שיוצר הזדמנויות צמיחה לבנקים בישראל תוך שמירה על יציבות באיכות הנכסים"

תדלוק בתחנת דלק / צילום: טלי בוגדנובסקי

מיום ראשון: מחיר הדלק יירד ב-16 אגורות

משרד האנרגיה הודיע כי מחירו המרבי של ליטר בנזין 95 יתעדכן בחצות הלילה שבין יום שבת וראשון ויעמוד בנובמבר 2025 על 7.07 שקלים בתדלוק בשירות עצמי - זאת לעומת 7.23 שקלים לליטר באוקטובר ● כעת מחיר הדלק חזר לרמתו באוגוסט האחרון, שהיא הנמוכה ביותר מזה כמעט שנתיים

סניף אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

פרשת אוטומקס: רוה"ח שהתפטרו מושכים את מסמכי הביקורת

פירמת BDSK, בן דוד שליו קופ, ששימשה כרואי החשבון המבקרים של אוטומקס, מרחיקה את עצמה מהאירועים סביב החברה - והודיעה הבוקר על משיכת חוות-הדעת, דוחות הסקירה ומכתב ההסכמה שערכה באשר לדוחות הכספיים של אוטומקס

עמירם קופר ז''ל וסהר ברוך ז''ל

עמירם קופר וסהר ברוך הם שני החטופים החללים שהושבו לישראל הערב

עמירם קופר וסהר ברוך נחטפו בחיים ב־7 באוקטובר, וגופותיהם הושבו היום לישראל ● תקרית חריגה בכפר בלידא שבדרום לבנון: "עובד עירייה נורה למוות בזמן שישן" ● בצלב האדום טענו: לא היינו מודעים לתרגיל של חמאס, התיעוד מהשטח מוכיח אחרת ● במקום אדלשטיין: טלי גוטליב, נגדה מתנהלת חקירה על הדלפת מידע סודי, תמונה לחברת ועדת החוץ והביטחון ● עדכונים שוטפים

חיים לוינסון / צילום: צילום מסך יוטיוב

חיים לוינסון הודיע על עזיבת "הארץ"; העיתון: הוחלט לסיים את עבודתו

בפוסט ברשת X הסביר לוינסון כי "מלאכת הכתיבה היומיומית כבר לא מדברת אליי כמו שהייתה" ● מספר שעות לאחר מכן, ב"הארץ" פורסם תחקיר לפיו לוינסון קיבל לפחות 200 אלף שקל מחברת פרספשן שבבעלות היועץ הפוליטי שרוליק איינהורן

צילום: איל יצהר

מכה לבאר יעקב: לא תקבל פיצוי על פיתוח מחנה צריפין

שופט בית המשפט המחוזי קבע כי דרישת העירייה ממשרד הביטחון לתשלום של כמעט 59 מיליון שקל כהיטלי פיתוח - מבוטלת ● דרישת העירייה הייתה לתשלום של כ־47 מיליון שקל כהיטל סלילת רחובות, ועוד כ־11.7 מיליון שקל כהיטל ביוב - כל אלו בגין עבודות תשתית במחנה הצבאי צריפין שבבעלות המדינה וסופחו לשטח העירייה

נשיאי ארה''ב וסין יחד / צילום: ap, Mark Schiefelbein

טראמפ לאחר הפגישה עם נשיא סין: "יש לנו דיל"

בתום פגישה שארכה כשעה ו-40 דקות, הודיע נשיא ארה"ב על הפחתת מכסים על סחורות ומוצרים סיניים ● טראמפ: "יש לנו הסכם שיתחדש מדי שנה. אני חושב שהוא יימשך זמן רב"

סניף אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

הנאמנים באוטומקס: חשדות כבדים להונאה במאות מיליוני שקלים ולפיברוק המלאי

הנאמנים שמינה ביהמ”ש ליבואנית הרכב טוענים כי היא הציגה מלאי כוזב של יותר מאלף רכבים שלא קיימים בפועל ● ביהמ"ש הורה על עיכוב יציאה מהארץ למנכ"ל דניאל לוי, לבניו ולסמנכ"לית הכספים ● ברקע: חקירת רשות ני"ע ולהב 433 בחשד למרמה וזיוף דוחות

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בפגישתם השבוע / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארבע מדינות, 6 הסכמים: על מה חתם דונלד טראמפ בביקורו באסיה

סיורו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באסיה הסתיים היום, כאשר במהלכו הוא נפגש נפגש עם מנהיגי קוריאה, סין ויפן וחתם עמם סדרת הסכמים מדיניים וכלכליים רחבי-היקף ● הביקור מסמן את החזרה של ארה"ב למזרח אסיה, במטרה לחזק את שותפויותיה האסטרטגיות ולהרחיב את נוכחותה הכלכלית באזור

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ננעלה בירידות; נטפליקס הכריזה על פיצול מניות של 10 ל-1

נעילה מעורבת באירופה ● מטא מגייסת 30 מיליארד דולר באג"ח, ההנפקה הגדולה ביותר מאז 2023 ● הרשי: המכירות לעונת האלווין היו מאכזבות מהצפוי ● באירופה הבנק המרכזי הותיר את הריבית ללא שינוי ● הביקוש העולמי לזהב זינק לשיא כל הזמנים ברבעון השלישי של השנה, בהובלת גל השקעות בקרנות סל ומחירי זהב חסרי תקדים ●  הדולר האמריקאי מתחזק לשיא של שלושה חודשים

הרגולציה של ביטוח לאומי / איור: גיל ג'יבלי

ביטוח לאומי משנה את הכללים ומטלטל את החברות בתחום הסיעוד

בשנים האחרונות הפכו שירותי הסיעוד בבית לשוק צומח ורווחי במיוחד לחברות ולמשקיעים ● אבל רגולציה שמחוץ לשליטת החברות יכולה לטלטל את התחום ● איך יושפעו החברות המובילות בתחום?

מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: ap, Godofredo A. Vásquez

אפל עקפה את ציפיות הרווח, אך פספסה במכירות האייפונים

הכנסות החברה היו 102.5 מיליארד דולר, רשמה רווח של למניה 1.85 דולר למניה לעומת צפי של 1.77 דולר ● ההכנסות ממכירות האייפון היו 49 מיליארד דולר, מעט פחות מהצפי

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Jacquelyn Martin

טקטיקת הפחדה? הנשיא טראמפ: "הנחיתי את הפנטגון להתחיל בניסויים גרעיניים באופן מיידי"

הנשיא האמריקאי סיפק הצהרה חסרת תקדים ועשוי לשבור רצף של 33 שנים ● "לארה"ב יש הכי הרבה נשק גרעיני בעולם, זה הושג עוד בכהונה הקודמת שלי", כתב הנשיא והדגיש: "בתוך 5 שנים סין תשתווה לרוסיה בכמות הנשק הגרעיני" ● דקות לאחר ההצהרה הדרמטית: טראמפ נפגש עם נשיא סין בדרום קוריאה

דניאלה ואמנון וייס / צילום: ויקיפדיה, דניאלה וייס

רשות המסים ניצחה את דניאלה וייס: כמה מס היא תשלם על השכרת 12 דירות וחנויות?

בני הזוג דניאלה ואמנון וייס השכירו 12 נכסים אולם הפסידו את הפטור ממס לנכה - והכול בגלל סעיף בהסכם קודם עם רשות המסים

אילוסטרציה: Shutterstock, Elnur

נתבע בחצי מיליון שקל עבור שבועיים של נישואים. מה קבע ביהמ"ש?

גבר יהודי שהתחתן עם אישה מוסלמית חתם על הסכם נישואים בפני עורך דין, במסגרתו התחייב לשלם "מוהר מיידי" עבור בגדים וזהב ו"מוהר דחוי" במקרה של גירושים ● מה קרה כאשר לאחר שבועיים בלבד של נישואים האישה נפרדה ממנו ודרשה לקבל מאות אלפי שקלים בהתאם להסכם?

משפחה שברחה מאל-פאשר יושבת במחנה פליטים בצפון סודן / צילום: Reuters, Mohammed Jamal

ג'נוסייד בלי מצלמות: דארפור נעלמה מהמצפון הבינלאומי ומהכותרות

מיליציית RSF כבשה את אל־פאשר שבדארפור ופתחה במסע הרג חסר רחמים באוכלוסייה של רבע מיליון בני אדם ● בעוד הזוועות מתועדות ברשתות, הקהילה הבינלאומית שותקת ומתמקדת בזירות אחרות ● הטבח מוכיח את אוזלת ידה של מערכת הצדק הבינלאומי

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עופר עמרם

אקטיביזם רגולטורי: הרשות לניירות ערך תסייע במימון תביעה ייצוגית נגד אייסקיור מדיקל

התביעה נגד החברה, שמפתחת טיפול בהקפאה לגידולים שפירים וממאירים בשד, הוגשה ביולי 2021, ורק לאחרונה היא קיבלה אישור FDA לשיווק המוצר שלה לסרטן השד ● זו אינה הפעם הראשונה שהרשות מממנת תביעה ייצוגית, שם מסבירים כי המטרות הן לאפשר פיצוי למשקיעים שספגו נזק, וכן לחזק את ההרתעה והציות בשוק ההון

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

100 בקשות פירוק ביום: חברות הארנק במרוץ לניצול הטבת המס לפני שתיגמר

בסוף נובמבר תפוג הוראת השעה, המאפשרת לבעלי חברות ארנק פירוק או העברת נכסים לבעלי מניות יחידים בדחיית מס ופטור ממס רכישה ● בעקבות זאת, ברשות המסים מדווחים על זרם חסר תקדים של בקשות פירוק ● מומחים סבורים כי זה הזמן לארגן את הנכסים מחדש, וגם נותנים טיפים למי שבוחרים שלא לנצל את ההטבה

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר

הפקקים חזרו, ולא רק בשעות השיא: מה צריך לקרות כדי שהמצב ישתנה?

נתונים של נתיבי איילון מגלים שביחס לתקופה שלפני החגים, באוקטובר חלה החרפה בפקקים בנתיבים העמוסים בארץ - ולא רק בשעות השיא ● לצד השקעה לוקה בחסר בתחבורה ציבורית, היעדר תיאום בין בנייה למגורים לתשתיות תחבורה החריף את הבעיה ● מומחים מתריעים כי המצב עשוי להקצין ללא שינוי בגישה התכנונית: גם הכללים שהיו נכונים בעבר אינם רלוונטיים עוד