גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חרם טורקי ומבול רכבים סינים לא הורידו את טויוטה, מאזדה ומרצדס מהצמרת

בעקבות החרם של ארדואן על ישראל, דגמי קורולה סדאן הייבריד ו־C־HR נעלמו מהכבישים - אך טויוטה עדיין בראש ● והאם הזוהר של מותגי הפרמיום דועך? ● מדד המותגים 2025

טויוטה קורולה קרוס / צילום: יח''צ
טויוטה קורולה קרוס / צילום: יח''צ

כ־255 אלף כלי רכב חדשים נמסרו בישראל בשנת 2019; באותה שנה התחרו כ־34 מותגי רכב פעילים בזרם המרכזי של שוק הרכב הישראלי. כעת ב־2025, צפוי היקף המסירות להיות דומה, במקרה הטוב. אבל בשוק הנוכחי מתמודדים לא פחות מ־54 מותגים פעילים שמכוונים לזרם המרכזי. המשמעות היא עומס תחרותי חריג בשוק הרכב. זאת בזמן שהגודל "הטבעי" של שוק הרכב הישראלי החדש, בשנה נורמלית, צריך לנוע סביב 350 ל־400 אלף כלי רכב לכל הפחות.

למדד המותגים המלא לשנת 2025

אבל הבעיה היא ש"שנה נורמלית" בשוק הרכב הישראלי הוא בבחינת זיכרון מהעבר. ב־2020 נפגע הביקוש בשוק בשל הקורונה. שנה לאחר מכן החל משבר השבבים שפגע בייצור הגלובלי של כלי הרכב והביא למחסור מתמשך בדגמים רבים במשך כמעט שנתיים. כאשר השוק העולמי החל להתייצב, נקלעה ישראל למערבולת פוליטית וביטחונית, שהשפעתה השלילית על הביקוש לרכב מורגשת גם כעת. בין לבין גם זינקו מסי הרכב והפער בין ההכנסה הממוצעת לבין מחירי הרכב הממוצעים העמיק. אז עד שהביקוש בשוק יגיע לממדים "הטבעיים", מתמודדים הקונים הפוטנציאליים עם לא מעט רעש שיווקי, ויש לכך גם השפעה ברורה על תוצאות מדד המותגים.

בזכות המוניטין: "מותגי הבונקר" מובילים

כמו בכל שנה, ברשימת העשרת המותגים המובילים בקטגוריה ממוקמים מותגים שניתן להגדיר אותם בתור "מותגי בונקר". לקטגוריה אחת של מותגים כאלה משתייכים מותגים "עממיים" שהמוניטין שלהם נצבר במשך שנים ארוכות של פעילות בשוק הישראלי. המוניטין הזה מתורגם לערכים כמו אמינות ושמירת ערך, שאותם מחפשים הרבה לקוחות שמרנים ושונאי סיכונים. לרוב, למותגים הללו יש חשיפה גבוהה ברחוב ובציי הרכב.

בדרך כלל קיימת קורלציה בין דירוג המותגים הללו לבין ביצועי המכירות שלהם בפועל. טויוטה למשל, שממוקמת במקום הראשון בקטגוריית הרכב במדד המותגים היא "מותג בונקר" קלאסי, שלרוב גם תופס את אחד משלושת המקומות הראשונים בטבלת מכירות הרכב בישראל.

אולם, במשך רוב 2024 נעדרו שני דגמים אסטרטגיים מההיצע של טויוטה בישראל - קורולה סדאן הייבריד וקרוס־אובר C-HR הייבריד. היצוא לישראל של שני הדגמים הללו, שמיוצרים בטורקיה, הופסק בשל האמברגו על יצוא רכב מהמדינה שהטיל ארדואן.

אך למרות שנפח המכירות של שני הדגמים הללו בלבד תפס בעבר כמחצית מכלל מכירות טויוטה בישראל, החברה הצליחה לסגור את הפער עם דגמים חלופיים, מה שמהווה הוכחה לחוזק המותג בישראל, שחזק יותר מהביקוש לדגם אהוד כזה או אחר.

מותגי הפרמיום: מעט מכירות, הרבה חשיפה

לקטגוריה אחרת של "מותגי בונקר" בשוק הרכב הישראלי משתייכים מותגי פרמיום. בדומה למדדי מותגים משנים עברו גם הפעם השתבצו מרצדס, ב.מ.וו ואאודי בחמישייה המובילה הכוללת.

זאת למרות שהמכירות בפועל שלהם מציבה אותם כמותגי נישה עם אחוזים בודדים מסך המסירות השנתי הכולל. פער כזה בין עוצמת החשיפה של המותגים הללו לבין משקלם בטבלת המסירות בפועל אינו תופעה ייחודית לישראל והוא מוכר בכל העולם.

הסיבה היא שמדובר במותגי ראווה. סוג של פנטזיה מוטורית, שמקושרת להצלחה בחיים. הזוהר של המותגים הללו לא דועך לאורך השנים ועדות לכך היא השוק הפעיל מאוד של רכבי יד שנייה. לקטגוריה הזו אפשר לשייך גם את וולבו שבמקום התשיעי בדירוג ואת לקסוס שבמקום 15.

מקרה נפרד היא טסלה, שגם היא נחשבת עבור לא מעט לקוחות בישראל בתור מותג פרמיום. לא רק בגלל רמות המחיר אלא גם בגלל החשיפה התקשורתית יוצאת הדופן שהיא מקבלת בעולם, במיוחד מאז שאילון מאסק החליט לנסות את מזלו בפוליטיקה, הצטרף לממשל טראמפ, ולאחר מכן הסתכסך עם הנשיא.

נראה שגם בישראל, טסלה, שמוקמה במקום 200 במדד, מקבלת דימוי השלילי, וסביר להניח שחלק מכך נובע משלל ההתבטאויות של מאסק בשנה האחרונה.

הסיניות: גודש מותגים ומכירות, אבל דירוג נמוך במדד

למדד נכנסו השנה שישה מותגים סינים, לעומת אחד בלבד בשנה שעברה, אולם כולם ממוקמים בתחתית הדירוג בקטגוריה. וגם אלה שנכנסו מהווים רק חלק קטן מכלל מותגי הרכב הסינים שפעילים כיום בישראל.

המיקום הנמוך במדד מגיע למרות שכמעט 200 אלף כלי רכב מתוצרת סין נוסעים כיום על כבישי ישראל ומותגי הרכב מתוצרת סין תופסים כיום כמעט רבע מהמסירות השנתיות. ובפלחים מו כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין, נתח השוק שלהם אף מתקרב ל־80%.

הסבר אחד לפער הוא שרוב המותגים הסינים הם חדשים יחסית בשוק הישראלי. לקוריאנים למשל, לקח כמעט שני עשורים להיכנס למיינסטרים של שוק הרכב.

הסבר אחר הוא שגודש המותגים הסינים, שמתחרים זה בזה על אותם פלחי שוק, יוצר אצל הצרכנים "הצפה חושית" - עומס יתר של מידע שגורם להתעלמות והדחקה. זה לא מפתיע אם לוקחים בחשבון שבשוק הישראלי מתמודדים כיום כ־15 מותגים פעילים מתוצרת סין והם מתרבים בקצב שממוצע של כל שלושה מותגים בשנה.

אבל ההסבר הסביר ביותר הוא שרוב המותגים הסינים החדשים מתמקדים בישראל ב"הארד סייל" ופחות במיתוג לטווח ארוך. דגמים סינים רבים מתמודדים בשוק על בסיס "תמורה לכסף", כלומר עם מחירי החדרה נמוכים, אבזור עשיר, ממדים גדולים, טכנולוגיה מתקדמת, טווח נסיעה ארוך וכו'.

האתגר של המותגים החדשים בדרך לשוק הישראלי

שיטת השיווק הזו הגיונית אם לוקחים בחשבון שרוב המותגים החדשים חייבים להשיג מאסה משמעותית של מכירות תוך זמן קצר כדי להשיג חדירה ראשונית בשוק הישראלי הצפוף.

יתר על כן, חלק גדול מאוד מהיבואנים משיגים את זיכיונות היבוא אחרי קרב תחרותי קשה מול יבואנים אחרים, שבמהלכו הם נאלצים להסכים לתנאים מסחריים תובעניים של היצרנים הסינים כמו התחייבות לרכישה מראש של מלאים בני אלפי כלי רכב. תחת לחץ תחרותי, הם חייבים לגלגל מלאים ולהחזיר את ההשקעה, והשקעה במיתוג הופכת להיות מותרות.

הגישה הזו טומנת בחובה לא מעט סיכונים, כפי שמשתקף היטב במדד המותגים הנוכחי. אחד הם הוא פגיעה בניסיונות של היצרנים הסינים לטפס בהדרגה לפלח רכבי הפרמיום, שהוא יותר רווחי עבורם מהפלחים העממיים. אלא שבפלח הפרמיום, שיקולי הרכישה כוללים של הלקוחות גם מרכיב אמוציונלי של סטטוס וסגנון חיים, שאותו כמעט בלתי אפשרי להשיג בלי השקעה משמעותית במיתוג.

סיכון נוסף של מדיניות ה"הארד סייל" הוא קושי לייצב את ערכי היד השנייה של המותגים הסינים החדשים. בעתיד הלא רחוק, כאשר מאסות של כלי רכב משומשים מתוצרת מותגים סינים יצאו לשוק ויתקלו בחוסר ביקוש, עלולה להיווצר תגובת שרשרת שתפגע במכירות המותג.

עוד כתבות

אלון כהן, מייסד משותף והמנכ''ל לשעבר / צילום: רמי זרנגר

"באתי משכונת מצוקה. לא חשבתי שמישהו אי פעם ירצה את המוצר שלי"

בגיל 18 הוא נדרש להחליט אם לנטוש את קריירת הכדורגל או להתגייס לממר"ם ● הדרך שבחר היא שגם הולידה בהמשך את סייברארק, אבל הקשיים לא פסקו: "המשפחות שלנו שילמו מחיר" ● כעת אלון כהן, מייסד משותף והמנכ"ל לשעבר, חוזר להתחלה ולא מתחרט שעזב את החברה, למרות ההיסטוריה שעשתה השבוע ● ראיון עם מייסד סייברארק אודי מוקדי מפורסם גם הוא במגזין G

אוטובוס אגד / צילום: יח''צ

300 איש סירבו להצעה מפתה: 1.4 מיליון שקל - במזומן

קרן קיסטון החליטה לממש את האופציה לרכישת נתח נוסף באגד, אך כ-8.6% מבעלי המניות באגד החליטו שלא למכור את מניותיהם ● מדובר ב-300 בעלי מניות שככל הנראה רוצים להמשיך ולקבל דיבידנדים בעתיד או מחכים ליום שבו קיסטון וקרן המורים והגננות יחליטו להנפיק את אגד בבורסה ● נזכיר כי חברי אגד כבר קיבלו בעסקאות הקודמות מיליונים כל אחד עבור מניותיהם

טים קוק, מנכ''ל ענקית הטכנולוגיה אפל / צילום: Reuters

טראמפ ואפל מכריזים על השקעה חדשה של 100 מיליארד דולר בארה"ב

לאחר שטראמפ איים להטיל מכסי יבוא על החברה, אפל הודיעה בפברואר האחרון כי תשקיע 500 מיליארד דולר בייצור מקומי בארה"ב בארבע השנים הקרובות ● כעת דווח כי ענקית הטכנולוגיה תגדיל את המחויבות המצטברת שלה בארה"ב ל-600 מיליארד דולר

אסדת קידוח לוויתן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הסופה המושלמת שעומדת מאחורי עסקת הגז ההיסטורית עם מצרים

עסקת הגז ההיסטורית של ניו-מד ממאגר לוויתן למצרים תמורת כ־35 מיליארד דולר היא מפץ אזורי, לא פחות ● לא רק בזכות היקף העסקה, כי אם בשל העיתוי - בתקופה שבה רואים כיצד מעמדה המדיני של ישראל בעולם מתערער

מהן המניות הכי יקרות בוול סטריט / צילום: Shutterstock

תמחור בלתי נתפס: מה משותף לפלנטיר, טסלה ופאלו אלטו, והאם הן מעניינות להשקעה?

בחינה של 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט מעלה כמה מהכוכבות הגדולות של השנה האחרונה כמו פלנטיר וברודקום ● אבל האם תמחור גבוה הוא בהכרח דגל אדום? המומחים מנתחים מתי מניות יקרות הן הזדמנות, ומתי מדובר בטרנד שעתיד לדעוך

פאלאס דיור מוגן / צילום: יח''צ

פתרון לירידה בשוק היד השנייה? רשת התיווך שתשתף פעולה עם חברת דיור מוגן

אנגלו סכסון תטפל במכירת או השכרת דירות שבבעלות אזרחים ותיקים שירכשו יחידת מגורים ברשת הדיור המוגן פאלאס תמורת מחיר מופחת ● רנואר ערכה הקרנת בכורה לסדרת הרשת שלה "בכל מקום", המביאה את סיפורם של פצועי המלחמה ● וגם: נחמן בנשעיה, דירקטור בחברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן, תרם מניות בשווי 10 מיליון שקל לפלטפורמת גיוס התרומות JGIVE ● אירועים ומינויים

רשות המסים / צילום: איל יצהר

שני עובדי רשות המסים מואשמים בקבלת שוחד של מאות אלפי שקלים

לפי כתב האישום, שני עובדים בפקיד שומה נצרת קיבלו 335 אלף שקל וסייעו לנישומים לקבל במרמה החזרי מס בסך 4.9 מיליון שקל

פרויקט ג'נרי 3 של שפיר, בקריית הממשלה בירושלים / הדמיה: צפון-מזרחית הדמיות

האוצר תובע משפיר פיצוי בגובה 25 מיליון שקל על איחורים בפרויקט משרדים ממשלתי

לטענת החשכ"ל, הפרויקט מצוי באיחור ניכר מבחינת היתר הבנייה שלו, והוא עתיד להימסר בפיגור של 7 חודשים ● בשפיר הנדסה הגיבו כי הפרויקט מתעכב בגלל המלחמה ובשל גיוס בכירים בחברה למילואים

סם אלטמן, מנכ''ל חברת OpenAI / צילום: ap, Mark Schiefelbein

דולר אחד בלבד: ההצעה החדשה של סם אלטמן לממשל האמריקאי

החברה המנוהלת על ידי סם אלטמן הודיעה כי הציעה את הצ'אטבוט הפופולרי שלה לסוכנויות הפדרליות של הממשל בארה"ב תמורת דולר אחד בלבד עד השנה הבאה ● "המטרה היא לסייע לממשלת ארה"ב לעבוד טוב יותר", נכתב בפוסט שפרסמה החברה בנושא

מנכ''ל רפאל, יואב תורג'מן / צילום: סיון פרג'

עוד עסקת נדל"ן ענקית לרפאל: תשלם כחצי מיליארד שקל על מבנה לוגיסטי בעכו

תדהר מניבים והראל יקימו עבורה את המרכז בעכו, לאחר שתטוהר הקרקע המזוהמת. היקף העסקה מוערך ביותר מחצי מיליארד שקל ● גפן מגורים חתמה על מזכר הבנות מול היזם נתי גלבוע, שישקיע כ-62 מיליון שקל ● וגם: עמי גרופ תקים מרכז מסחרי חדש בטירת הכרמל ● חדשות השבוע בנדל"ן

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

רפא תשווק את גלולת ההרזיה של אפיטומי בישראל

המוצר צפוי להגיע למדפים בישראל בינואר 2026 ● אפיטומי איבדה הסכם שיווק עם נסטלה ונערכת לחיפוש שותפים אחרים בשוק העולמי

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

המהלך המפתיע של בנק ישראל והמסר לשוק שמסתתר מאחוריו

ביום חמישי יתפרסמו יתרות המט"ח של בנק ישראל ● בחודש יוני, בצל המלחמה עם איראן, הבנק מכר דולרים וחיזק את השקל, למרות שהוא בכלל לא נחלש ● מדוע? ייתכן שהוא חושש מאינדיקטור פיננסי אחר לגמרי ● נתון בשבוע

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: איל יצהר

רשות החברות מקדמת הקלות בפיקוח על תקציב של 25 מיליארד שקל

ברשות זיהו שתהליכי אישורים בחברות התחבורה כמו הרכבת - כרוכים בבירוקרטיה ובעלות עודפת של 125 מיליון שקל בשנה ● ההצעה שעל הפרק לייעול והחשש בענף מהתערבות פוליטית

מפעל החברה בבית שמש / צילום: רווח הפקות, ויקיפדיה

הנורבגים מוכרים מניה שזינקה ב־600%. מי יהיו הבאות בתור?

ממשלת נורבגיה הנחתה את קרן העושר לבחון את כל השקעותיה בישראל, בשל החזקה של 2% ממנועי בית שמש שמספקת שירותים לחיל האוויר ● מנקסט ויז'ן ועד הבנקים: מה יהיה השלב הבא?

בניית ממ''ד. מעלה את ערך הדירה? תלוי את מי שואלים ומתי / צילום: תמר מצפי

בדיקה מיוחדת של לשכת השמאים עבור גלובס: כמה שווה ממ"ד במחיר הדירה

שני מחקרים שבוצעו לאחרונה מעלים ממצאים סותרים: בבנק ישראל מדברים על פערי מחיר נמוכים בין דירות ממוגנות לבין כאלה שלא, ואילו בדיקה של לשכת השמאים עבור גלובס מעלה פערים דו־ספרתיים במחירים

אסדת קידוח לוויתן / צילום: אלבטרוס

35 מיליארד דולר: ניו-מד חתמה על עסקת ענק לאספקת גז למצרים

חברת ניו-מד מדווחת על חתימת הסכם יצוא הגז הגדול ביותר אי-פעם לדבריה, שכוללת 130BCM בשווי 35 מיליארד דולר ● העסקה תכלול מכירה של 20BCM החל מהמחצית הראשונה של 2026, ו-110 נוספים לאחר השלמת ההרחבה של ההפקה ממאגר לוויתן

בבריטניה מבהירים: זו המשימה של טיסת הריגול שלנו מעל עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: בבריטניה טוענים שחיל האוויר הבריטי מפעיל טיסות ריגול מעל עזה רק כדי לחפש מידע על חטופים, בלגיה ושבדיה תומכות בהשעיית חברות ישראליות מתוכנית הורייזן, וגרמניה ובריטניה יקבלו ילדים חולים מעזה ● כותרות העיתונים בעולם 

שוקי ניר, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: דורון לצטר

למרות פגיעת המכסים, סולאראדג' ממשיכה לצמצם את ההפסדים

סולאראדג' רשמה ברבעון השני הכנסות של 289 מיליון דולר, עלייה של 9% מהרבעון המקביל אשתקד, וצמצמה את ההפסד הנקי לפי כללי החשבונאות המקובלים ב-4.6% ל-125 מיליון דולר ● החברה גם מספקת לרבעון השלישי תחזית הכנסות גבוהה מצפי השוק

בשוק חוששים שוול סטריט בדרך לירידות / צילום: ap, Richard Drew

האזהרה של ענקי ההשקעות לגבי וול סטריט, וההמלצה המפתיעה

לאחר ראלי חד בשוק מאז השפל של אפריל, הבנקים הגדולים מזהירים מפני ירידה צפויה במדדים בשבועות הקרובים ● אבל אם תהיה ירידה, זו הזדמנות קנייה ● ובפרט, "להישאר מושקעים בחברות הנהנות מגל הבינה המלאכותית", הם אומרים

רועי כץ / צילום: רמי זרנגר

המיתוג שמאחורי האקזיט הישראלי הגדול ביותר אי-פעם

בגיל 29 בלבד רועי כץ הוא מנהל המותג של WIZ, שעומדת לקראת אקזיט ענק הודות להצעת הרכישה מגוגל תמורת 32 מיליארד דולר ● בראיון למדד המותגים של גלובס הוא מסביר איך מייצרים בולטות גלובלית לשחקנית צעירה בענף הסייבר, ומה למד מהמייסד אסף רפפורט ● מדד המותגים 2025