גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אולי זו הסיבה שכולם רוצים לקנות חברת כרטיסי אשראי

חברות כרטיסי האשראי אהובות יותר על הציבור הישראלי מאשר הבנקים ● ויזה, ישראכרט ומאסטרקארד מתברגות ברשימת 100 המותגים המובילים

כרטיסי אשראי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
כרטיסי אשראי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

עצרו לחשוב על משהו שאתם ממש רוצים לקנות. חלק יגידו רכב יוקרתי, אחרים יפנטזו על בית נאה בלי משכנתא לבנק ויש מי שירצו לקנות לעצמם חופשה חלומית ביעד נחשק. אלה רשימות קנייה של הציבור הרחב, לטייקונים ומנכ"לים של גופי ענק יש שמות אחרים. בשנתיים האחרונות הם רוצים לקנות חברות כרטיסי אשראי.

למדד המותגים המלא לשנת 2025

הראשונה הייתה כלל ביטוח שרכשה את מקס תמורת 2.5 מיליארד שקל, שבמקביל בחרה בשגית דותן לתפקיד מנכ"לית החברה במקומו של רון פאינרו, שכיהן בתפקיד בשמונה השנים האחרונות. השנייה היא קבוצת דלק של יצחק תשובה שעדיין מחכה לאישור המפקח על הבנקים כדי להשתלט על ישראכרט לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל.

והשלישית - כאל, חברת האשראי שמוחזקת על ידי בנק דיסקונט (72%) והבינלאומי (28%), עליה מתנהל מכרז שהביא קרנות השקעה זרות, גופים מקומיים כמו ג'ורג' חורש וחברת הביטוח הראל, איש העסקים מוטי בן משה (בעלי אלון הריבוע הכחול), רמי לוי ועוד.

למה כולם רוצים לקנות בישראל חברות כרטיסי אשראי? כנראה בשל הוראות החוק. ועדת שטרום המליצה להפריד את חברות האשראי מהבנקים וקצבה להם זמן להנפיק או למכור את החברות האלה. אבל זו רק תשובה קצרה ולא מדויקת. כבר ב־2019 בנק הפועלים הנפיק די במהירות את ישראכרט והיא הפכה לחברה ללא גרעין שליטה. בשנתיים האחרונות התנהל על רכישת השליטה בה מאבק ייצרי וצמוד בין הראל ביטוח (שנפסלה בהמשך), ואחר כך מנורה מבטחים שעליה גברה קבוצת דלק (שעדיין מחכה לאישור המפקח על הבנקים).

הישראלים אוהבים חברות אשראי

השנה הצליחו להתברג ב־100 המותגים האהובים ארבעה נציגות של עולם כרטיסי האשראי - ויזה (35), ישראכרט (55), כאל (62) ומסטרקארד (79). במקומות הבאים במדד ממוקמים מועדוני לקוחות בעולם האשראי: דרים קארד (155) של חברת פוקס, שמאפשר להנפיק כרטיס אשראי דרך חברת מקס שזוכה למיתוג המועדון. באמצעות כרטיס אשראי של דרים קארד, תוכלו לקנות ברשת פוקס ולצבור מזומנים ("cash back") לרכישה חוזרת. ביום הולדת ידאגו לתת לכם הטבה.

במקום 208 נמצאת עוד חברת כרטיסי אשראי אמריקן אקספרס ואחר כך עוד מועדון לקוחות פליי קארד (FLY CARD) של אל על. דרך מועדון זה הקניות שמבוצעות בכרטיס האשראי צוברות נקודות שאפשר להמיר לכרטיסי טיסה או הטבות אחרות. במקום האחרון בין חברות האשראי במדד המתגים נמצאת דיינרס (294), זהו מותג כרטיסי אשראי שבבעלות כאל, שהיה קצת נשכח ועזוב.

התחרות מול הבנקים

על פניו, חברות האשראי עדיין נהנות "מהנחה" לעומת המגזר הבנקאי. מדוע הן אהובות באופן יחסי? קודם כל הרווח הנקי של שלושת החברות האשראי המקומיות מצומק מול הבנקים. ישראכרט, כאל ומקס הרוויחו אשתקד 838 מיליון שקל (ירידה של 9% בתוך שנה, משום שב־2023 כאל מכרה את הבניין שלה בגבעתיים ורשמה רווח חד־פעמי גבוה).

רווח מצרפי כזה עדיין מהווה שליש מהרווח הנקי של הבנק הקטן ביותר במערכת - הבינלאומי, אשר הרוויח 2.4 מיליארד שקל ב־2024. חברות האשראי הן גם חברות תפעוליות במהותן. מוטות צעירים שפוקדים את המוקדים שלהן ונותנים שירות. אלה לא הבנקים שמעמידים משכנתאות (למרות שגם הן מלוות יותר ויותר הלוואות יקרות בריבית דו-ספרתי).

ואנחנו נציע הסבר נוסף. הסיבה המרכזית לציון הגבוה שמקבל הסקטור היא, שככל הנראה הציבור משייך את חברות האשראי לצד המהנה של הוצאות הכסף. זו לא הלוואה כבדה ל־30 שנה, אלא 1+1 בכרטיס לקולנוע, או "גיהוץ" כדי לקנות זוג מכנסיים חדשים בקניון. לכן, ייתכן שהציבור אוהב הרבה יותר את חברות כרטיסי האשראי, למגינת ליבם של מחלקות השיווק בבנקים.

עוד כתבות

אמיר ברעם, מנכ''ל משרד הביטחון ואילן רום, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: אלעד מלכה - משרד הביטחון, ברוך גרינברג

הישיבה הקריטית על הנפקת תע"א והמאבק על עשרות המיליארדים

בשבוע הבא ידונו משרדי הביטחון והאוצר בסלע המחלוקת העיקרי סביב הנפקת תע"א: האם ההכנסות מהמהלך יופנו לחברה או למדינה? ● ברקע: המחסור ביו"ר קבוע והדירקטוריון המתרוקן

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה ומבעלי מניותיה / צילום: כדיה לוי

הבורסה עם רווחי שיא, ושווי המניות של המנכ"ל הגיע לכ-250 מיליון שקל

הבורסה בת"א הציגה רווחי שיא במחצית הראשונה, בשל עלייה חדה במחזורי המסחר ● המניה השלימה זינוק של יותר מ־800% מאז ההנפקה, ובעלי העניין, כולל המנכ"ל איתי בן זאב, הרוויחו מאות מיליוני שקלים "על הנייר" ● וגם: הקרנות הזרות שמכרו מניות במיליארד שקל

מימין: ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה, מוריס צ'אנג, יו''ר TSMC, וטים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Pichi Chuang-  AP, Noah Berger - רויטרס

כשמדובר במונופול שבבים, אפילו מעצרים במשרד לא מדאיגים את השוק

השבוע התרחשה דרמה של ממש ב־TSMC. סודות מסחריים דלפו והביאו לפיטורים ומעצרים של עובדים - אבל המניה ירדה בפחות מ־3% ● כנראה אין תחליף ליצרנית השבבים של אנבידיה ואפל

מהפך בבורסה / איור: גיל ג'יבלי

עידן חדש בבורסה: כך נערכים בשוק לשינוי בימי המסחר

רשות ניירות ערך נתנה את האישור הסופי, והחל מינואר 2026 תיישר הבורסה בת"א קו עם מקבילותיה בעולם, ותעבור למסחר בימי שני עד שישי ● בחדרי המסחר כבר ערוכים, הסוחרים ייאלצו לשנות הרגלים ומה יקרה למחזורי המסחר?

בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

סמוטריץ' משך את התנגדותו, ותחנת הכוח ריינדיר הסמוכה לכפר סבא אושרה

שר האוצר תכנן להתנגד כדי להבטיח מחלף לשומרון, אך ככל הנראה לאחר שהובטח שהקמת תחנת הכוח לא סותרת את המחלף, הוא משך את התנגדותו ● כעת תידרש התחנה לסגירה פיננסית בין פאוורג'ן, יחד עם הפניקס ורפק תקשורת, לבין גורמים מממנים שיאפשרו סופית את הקמתה

מפעל החברה בבית שמש / צילום: רווח הפקות, ויקיפדיה

הנורבגים מוכרים מניה שזינקה ב־600%. מי יהיו הבאות בתור?

ממשלת נורבגיה הנחתה את קרן העושר לבחון את כל השקעותיה בישראל, בשל החזקה של 2% ממנועי בית שמש שמספקת שירותים לחיל האוויר ● מנקסט ויז'ן ועד הבנקים: מה יהיה השלב הבא?

תקיפת צה''ל בלבנון (ארכיון) / צילום: ap, Hassan Ammar

חיל האוויר החל בגל תקיפות בדרום לבנון

מחוץ לשערי הקריה: עימותים במחאת משפחות החטופים ● שר החוץ גדעון סער באו"ם: "הרעבת החטופים היא כלי עבור חמאס וחלק מקמפיין התעמולה הסדיסטי שלו" ● בעזה טוענים: לפחות 20 הרוגים ופצועים בהתהפכות משאית סיוע ● אזהרת שורדי השבי: לחמאס יש טכנולוגיות שמזהות כשצה"ל מתקרב לחטופים ● 50 חטופים - 670 ימים בשבי עדכונים שוטפים

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

רפא תשווק את גלולת ההרזיה של אפיטומי בישראל

המוצר צפוי להגיע למדפים בישראל בינואר 2026 ● אפיטומי איבדה הסכם שיווק עם נסטלה ונערכת לחיפוש שותפים אחרים בשוק העולמי

אלון כהן, מייסד משותף והמנכ''ל לשעבר / צילום: רמי זרנגר

"באתי משכונת מצוקה. לא חשבתי שמישהו אי פעם ירצה את המוצר שלי"

בגיל 18 הוא נדרש להחליט אם לנטוש את קריירת הכדורגל או להתגייס לממר"ם ● הדרך שבחר היא שגם הולידה בהמשך את סייברארק, אבל הקשיים לא פסקו: "המשפחות שלנו שילמו מחיר" ● כעת אלון כהן, מייסד משותף והמנכ"ל לשעבר, חוזר להתחלה ולא מתחרט שעזב את החברה, למרות ההיסטוריה שעשתה השבוע ● ראיון עם מייסד סייברארק אודי מוקדי מפורסם גם הוא במגזין G

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בת"א; מדד הנפט והגז קופץ בכ-2.5%, אמות יורדת ב-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.3% ● השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים ● האם הירידה בפרמיית הסיכון של ישראל נבלמה? ● מבול של דוחות בקרב הישראליות בוול סטריט, איזו מניה דואלית תקפוץ בת"א? ● התחזית האופטימית לחברת השבבים הישראלית ● וגם: באופנהיימר ממליצים על סקטור התשתיות, אך מזהירים משני סקטורים אחרים

דין לייטרסדורף (מנכ''ל החברה) ומשה שלו  (סמנכ''ל מוצר) / צילום:  עמית אלקיים

תג מחיר של 3.1 מיליארד דולר: הגיוס המוצלח של הסטארט-אפ הישראלי

דקארט - חברה ישראלית שמפתחת מודל שפה גדול - גייסה 100 מיליון דולר נוספים לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר - פחות משנה לאחר סבב הגיוס האחרון שלה ● החברה הוקמה לפני כשנתיים והספיקה להפוך מסטארט-אפ שפיתח מודל המוזיל את עלויות האימון וההפעלה של מודלי שפה גדולים, למעבדת בינה מלאכותית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ת"א ננעלה בירידות; מניית הבורסה זינקה ב-12%, קמטק צללה ב-10%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.6% ● בזק: הרווח הנקי הסתכם בכ-426 מיליון שקל, עלייה של כ-48% ● הראל: הנתונים האחרונים מצביעים על ירידה בתוצר בישראל, אך הנתונים הראשוניים ליולי מצביעים על התאוששות ● לבנקים הגדולים בוול סטריט יש אזהרה ברורה: התכוננו לירידות, ההמלצה שלהם - הירידה היא הזדמנות קנייה

מנכ''ל רפאל, יואב תורג'מן / צילום: סיון פרג'

עוד עסקת נדל"ן ענקית לרפאל: תשלם כחצי מיליארד שקל על מבנה לוגיסטי בעכו

תדהר מניבים והראל יקימו עבורה את המרכז בעכו, לאחר שתטוהר הקרקע המזוהמת. היקף העסקה מוערך ביותר מחצי מיליארד שקל ● גפן מגורים חתמה על מזכר הבנות מול היזם נתי גלבוע, שישקיע כ-62 מיליון שקל ● וגם: עמי גרופ תקים מרכז מסחרי חדש בטירת הכרמל ● חדשות השבוע בנדל"ן

חימושים משוטטים של חברת UVISION / צילום: Reuters, IMAGO

בהשראת ישראל: הפתרון של טורקיה לשיגור כטב"מים מתאבדים

חברת רוקטסאן הטורקית חושפת מערכת שיגור חדשה המבוססת על מודל גרמני־ישראלי ● פקיסטן זונחת את מסוקי הקוברה האמריקאים לטובת דגם תקיפה סיני ● וטייוואן משתפת פעולה עם סטארט־אפ אמריקאי בתחום הבינה המלאכותית ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בשוק חוששים שוול סטריט בדרך לירידות / צילום: ap, Richard Drew

האזהרה של ענקי ההשקעות לגבי וול סטריט, וההמלצה המפתיעה

לאחר ראלי חד בשוק מאז השפל של אפריל, הבנקים הגדולים מזהירים מפני ירידה צפויה במדדים בשבועות הקרובים ● אבל אם תהיה ירידה, זו הזדמנות קנייה ● ובפרט, "להישאר מושקעים בחברות הנהנות מגל הבינה המלאכותית", הם אומרים

פאלאס דיור מוגן / צילום: יח''צ

פתרון לירידה בשוק היד השנייה? רשת התיווך שתשתף פעולה עם חברת דיור מוגן

אנגלו סכסון תטפל במכירת או השכרת דירות שבבעלות אזרחים ותיקים שירכשו יחידת מגורים ברשת הדיור המוגן פאלאס תמורת מחיר מופחת ● רנואר ערכה הקרנת בכורה לסדרת הרשת שלה "בכל מקום", המביאה את סיפורם של פצועי המלחמה ● וגם: נחמן בנשעיה, דירקטור בחברת הטכנולוגיה הביטחונית נקסט ויז'ן, תרם מניות בשווי 10 מיליון שקל לפלטפורמת גיוס התרומות JGIVE ● אירועים ומינויים

שוקי ניר, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: דורון לצטר

למרות פגיעת המכסים, סולאראדג' ממשיכה לצמצם את ההפסדים

סולאראדג' רשמה ברבעון השני הכנסות של 289 מיליון דולר, עלייה של 9% מהרבעון המקביל אשתקד, וצמצמה את ההפסד הנקי לפי כללי החשבונאות המקובלים ב-4.6% ל-125 מיליון דולר ● החברה גם מספקת לרבעון השלישי תחזית הכנסות גבוהה מצפי השוק

אסדת קידוח לוויתן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הסופה המושלמת שעומדת מאחורי עסקת הגז ההיסטורית עם מצרים

עסקת הגז ההיסטורית של ניו-מד ממאגר לוויתן למצרים תמורת כ־35 מיליארד דולר היא מפץ אזורי, לא פחות ● לא רק בזכות היקף העסקה, כי אם בשל העיתוי - בתקופה שבה רואים כיצד מעמדה המדיני של ישראל בעולם מתערער

אסדת קידוח לוויתן / צילום: אלבטרוס

35 מיליארד דולר: ניו-מד חתמה על עסקת ענק לאספקת גז למצרים

חברת ניו-מד מדווחת על חתימת הסכם יצוא הגז הגדול ביותר אי-פעם לדבריה, שכוללת 130BCM בשווי 35 מיליארד דולר ● העסקה תכלול מכירה של 20BCM החל מהמחצית הראשונה של 2026, ו-110 נוספים לאחר השלמת ההרחבה של ההפקה ממאגר לוויתן

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

בנמל אשדוד מאשימים: רשות החברות רוצה להקריס אותנו

מנכ”ל הנמל, ניסן לוי, טוען כי רשות החברות פועלת להחלשתו הכלכלית של הנמל כדי להביא להפרטתו: "מהלכים חסרי היגיון עסקי שמובילים לקריסת החברה" ● באוצר וברשות החברות טוענים מנגד: הנמל לא יעיל, עתידו טמון בהפרטה מלאה