גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טסלה בוחנת השקת האב בישראל. מה תקבל בתמורה?

לגלובס נודע כי במסגרת סיור של שרת התחבורה רגב במפעל יצרנית הרכב החשמלי בגרמניה, סוכם על הגעה לישראל של בכיר בחברה כדי לבחון הקמת "האב" של טסלה לתחבורה חכמה ● במקביל, משרד התחבורה פתח בהדרגה את הרגולציה לנהיגה אוטונומית

מפעל הייצור של טסלה ליד ברלין / צילום: ap, Ebrahim Noroozi
מפעל הייצור של טסלה ליד ברלין / צילום: ap, Ebrahim Noroozi

כמעט כל דגם רכב מודרני במחיר של 160-300 אלף שקל ומעלה שיורד כיום מפס הייצור בסין מצויד בערכת תוכנה וחומרה שמתוכננת לתמוך במה שהסינים מכנים "נהיגה חכמה". כלומר, מערכת שמסוגלת לקחת על עצמה חלק משמעותי מפעילות הנהיגה הפיזית לפרקי זמן ממושכים ובסיטואציות מורכבות. המגמה תלך ותעמיק, וגם טסלה מציבה כיום מערכות כאלה במוקד הפיתוח האסטרטגי שלה לשנים הבאות.

שורה של אולמות תצוגה חדשים לרכב: מי פותח ובאילו ערים
החל מ-400 אלף שקל: הרכב הזה ישדרג לכם את תחושת החיים הטובים

בינתיים, המערכות הללו עדיין לא מיועדות להחליף את הנהג, אלא בעיקר לסייע בנהיגה לפרקי זמן ממושכים, כולל סיטואציות מורכבות, ללא התערבות אנושית, אבל עם נוכחות נהג ברכב ומוכנות מיידית שלו לקחת פיקוד במידת הצורך.

דגמים עם יכולות כאלה כבר נמצאים בישראל זה זמן, אבל כרגע הרגולציה הישראלית אינה תומכת בהם, מכיוון שהחוק דורש מהנהג לשלוט ברכב באופן מלא וברציפות, למעט לצורך ביצוע ניסויים בכלי רכב ספציפיים. כלומר, הלקוחות רוכשים כלי רכב עם יכולות טכנולוגיות, שבהן אסור להם להשתמש על פי חוק. אלא שכיום אנחנו מתחילים לראות אינדיקציות ראשונות לכך שגם הרגולציה הישראלית מתחילה ליישר קו עם העולם. אולם פריצת הדרך הממשית עשויה להגיע בעקבות פגישה שערכה השנה שרת התחבורה, מירי רגב, עם בכירים מטסלה.

הרגולציה נשארה מאחור

בעשור החולף שמענו הרבה הכרזות מרגולטורים מקומיים על כוונות להפוך את ישראל למובילה עולמית בתחום של מערכות נהיגה חכמות, לא רק במו"פ אלא גם על הכבישים.

אלא שלמרות כל ההכרזות, המחקרים וההמלצות של ועדות בין-משרדיות, כולל מהשנתיים האחרונות, המצב בשטח לא השתנה. זאת בשל חוסר הוודאות בנושאי משפט וביטוח, ובעיקר על מי להטיל את האחריות בעת תאונה.

היבוא הפתוח לישראל של כלי רכב שבהם מותקנות מערכות נהיגה חכמות, אך ללא אישור חוקי להשתמש בהן, מוביל רוכשי רכב להתעלם מהאיסור ולהשתמש במערכות כאלה על כבישים ציבוריים על דעת עצמם, לפעמים בליווי תיעוד ברשתות. יתר על כן, האכיפה של "עבירות" כאלה כמעט בלתי אפשרית.

אבל בחודש יולי השנה נרשמה פריצת דרך, כאשר משרד התחבורה התיר, לראשונה, להשתמש באופן חוקי בישראל במערכות חנייה אוטונומיות כאשר הנהג נמצא מחוץ לרכב. אומנם מדובר רק בפונקציה אחת ושולית יחסית של מערכות נהיגה חכמות, וגם עליה מוטלות בישראל מגבלות כמו הימצאות נהג במרחק של עד 6 מטרים מהרכב, הגבלת המהירות ל-12 קמ"ש וכו'. ועדיין, זהו צעד חשוב ללקוחות רבים של דגמים שמיובאים לישראל.

בהודעה של משרד התחבורה שליוותה את הרגולציה נמסר, כי "התקנה החדשה היא אבן דרך נוספת בדרך לקראת שילובן של מערכות עזר מתקדמות לנהג בישראל.. באופן מבוקר בטיחותי ואחראי".

במקביל מדווחים יבואני רכב כי משרד התחבורה החל לבצע בדיקה "שקטה" על מצאי מערכות הנהיגה החכמות ויכולותיהן בדגמים חדשים שמיובאים לישראל.

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: ap, Ebrahim Noroozi

טסלה העירה את השוק?

מדוע משרד התחבורה התעורר בנושא הנהיגה האוטונומית אחרי כל כך הרבה שנים? ייתכן שזה קשור לביקור שערכו במאי השנה שרת התחבורה ופמלייתה הרשמית במפעל הייצור של טסלה Y בגרמניה, שבמסגרתו היא נפגשה עם בכירים בהנהלת החברה העולמית. דבר הביקור נשמר בחשאיות במשרד התחבורה לבקשת המארחים מטסלה. אולם כעת מתברר, שבמהלך הביקור, שנערך בנוכחות סגן נשיא טסלה לאירופה, אפריקה והמזה"ת, ג'ו וורד, סוכם על הגעתו לישראל של סגן הנשיא, כדי לבחון אפשרות להקמת "האב" של טסלה לתחבורה חכמה עבור ישראל והמזרח התיכון.

טסלה נמצאת בעיצומו של מהלך גלובלי להשיג הובלה עולמית בתחום הנהיגה האוטונומית, שאותו סימן יו"ר החברה, אילון מאסק, בתור יעד אסטרטגי של החברה לשנים הקרובות.

במסגרת זאת מפעילה כיום החברה ניסויים מתקדמים במערכת הנהיגה האוטונומית המלאה שלה, שמכונה FSD, במספר מקומות בארה"ב ובסין - הן במתכונת של "מוניות רובוטיות" והן במתכונת של ניסויים על כבישים ציבוריים - באמצעות נהגים מתנדבים בכלי הרכב של טסלה שבבעלותם.

אולם למרות זאת טסלה עדיין לא צלחה בשום מקום בעולם את מחסום הרגולציה, שיאפשר לה "לפתוח" שימוש לא מוגבל בטכנולוגיה עבור מיליוני לקוחותיה הפרטיים. אומנם על כבישי ישראל יש כיום אלפי כלי רכב של טסלה, שבעליהם שילמו כ-36 אלף שקל עבור המערכת החכמה, בתקווה שהיא תקבל אישור רגולטורי לצורך הפעלתה באמצעות עדכון תוכנה מרחוק. אבל ספק אם זו הסיבה, מכיוון שהפוטנציאל המסחרי בישראל זניח בהשוואה להיקף המכירות של טסלה בעולם.

נראה, שהחשיבות האמיתית של ישראל עבור טסלה היא הפוטנציאל שלה כמעין "שטח ניסויים" אידיאלי להפעלה מסחרית של מערכות FSD בכלי רכב פרטיים.

בישראל יש תשתית טכנולוגית מתקדמת בתחום הנהיגה האוטונומית, שמאפשרת מעקב אחרי הביצועים בשטח של מערכות כאלה ולימוד מתקלות בתנאי אמת. זהו נכס רב-ערך לפרויקט עם שאיפות גלובליות, ומובילאיי, למשל, עושה זאת על כבישים ציבוריים בישראל זה כמה שנים, עבור השוק הגלובלי.

יתרון נוסף הוא השטח המצומצם יחסית של ישראל, שמעניק יתרונות למערכות הניווט ולזיהוי השטח של מערכות נהיגה חכמות המותקנות בכלי הרכב. עוד יתרון הוא התמיכה של הרגולציה בישראל בכלי רכב בתקינה אמריקאית ואירופית, שמאפשרת לבחון את ביצועי המערכות החכמות בכלי רכב, שעונים לכל סוגי התקינה.

ולבסוף, מבחינת תעשיית הרכב, ישראל היא שוק מתוחכם אבל מבודד גיאוגרפית. כלומר, אם כלי רכב שמצוידים במערכות כאלה כושלים או מבצעים תאונה, התהודה הגלובלית של האירוע מוגבלת, וכך גם השפעתו על המניות של יצרני רכב.

צוותים סיניים בישראל

שלל יצרנים סינים משתמשים גם הם כיום בישראל כמעין זירת ניסוי לבחינת הישימות ולשדרוג מערכות נהיגה חכמות בכלי רכב סדרתיים.

על פי הערכות, יש כיום בישראל עשרות אלפי כלי רכב מתוצרת סין שתומכים במערכות כאלה, ושניתן לשדרג את יכולותיהם באמצעות עדכוני תוכנה. רבים עתידים להצטרך אליהם ברבעונים הקרובים. זוהי מסה קריטית, שהופכת את ישראל למרכז פיתוח אידיאלי עבור הסינים.

חברת HUAWEI למשל, שמפתחת עבור יצרנים סינים רבים את מערכות הנהיגה החכמה, ואף משתתפת עם חלקם בפיתוח כלי רכב שלמים, מחזיקה בישראל צוותים טכניים קבועים, שתפקידם העיקרי הוא לבחון את תפקוד המערכות בתנאי אמת.

אפשר רק לשער, שהסרת מחסומי הרגולציה, שמתממשת כיום, תיתן לפעילות הזו תנופה, ותביא את המערכות הללו קרוב יותר לכיסם של המוני הצרכנים.

במשרד התחבורה אישרו כי הנושא נדון במהלך הביקור של שרת התחבורה ומנכ"ל המשרד בטסלה, שבמסגרתו גם נערכו הדגמות בנסיעה בכלי רכב אוטונומיים של החברה, שעדיין אינם משווקים לציבור.

עוד כתבות

רמת החייל / צילום: Shutterstock

מחיר מטרה בשדרות, 1,000 דירות בבנימינה: רמ"י פרסמה מכרזי ענק לקרקעות

במכרזים הנוכחיים כלולות אלפי דירות מסובסדות בלב אזורי הביקוש, בין היתר, בכפר סבא, בקדימה צורן ובראשון לציון ● אחד המכרזים המסקרנים הוא מכרז ל-342 יחידות דיור, בשלושה מתחמים ברמת החייל בתל אביב

ראשת ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני / צילום: Reuters, Domenico Cippitelli

אחרי גרמניה: האם גם הידידה הזו של ישראל תתהפך עלינו?

איטליה הפגינה עד כה מדיניות פרו־ישראלית יחסית, כולל השקעות בארץ ● אך בשבוע האחרון החל הטון להשתנות, ושר הביטחון אף קרא "להטיל סנקציות" ● לאן הולכת מדינת המפתח האירופית שתושביה הם הביקורתיים ביותר כלפי ישראל

כהן, לארי, פרידמן, לוי, ענתבי / צילום: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, שלומי יוסף, ענבל מרמרי

עלייה דו ספרתית ברווח ובאשראי לציבור: הבנקים סיפקו עוד רבעון בלתי נתפס

חמשת הבנקים הגדולים בישראל הציגו עלייה של 10% ברווח הנקי הרבעוני ל־8.4 מיליארד שקל - שמחציתו תחולק כדיבידנד º לאומי עם הרווח הגבוה במערכת, והפועלים צמוד אליו ● הבינלאומי עם התשואה הגבוהה ביותר להון, ומי הבנק שהפריש הכי הרבה להפסדי אשראי

אוכל וקינוחים בעספורה / צילום: באדיבות עספורה

מאסתם בחופש הגדול? ארבע עגלות קפה ששוות יציאה לטבע גם באוגוסט

כריכים מיוחדים, פיצות עם תוספות לא שגרתיות, עוגות של פעם ובר יין צונן ● עגלות הקפה הבולטות בנוף, שתוכלו להעביר בהן זמן משפחתי

אינפלציה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

קצב האינפלציה השנתי ירד ביולי ל-3.1%; מחירי הדירות יורדים חודש רביעי ברציפות

האינפלציה עלתה בחודש יולי ב-0.4%, בהתאם לצפי בשוק ● השינוי במחירי השכירות ובמחירי הטיסות אחראי לחצי מהעלייה החודשית באינפלציה ● מחירי הדירות ירדו ב-0.5% ומחוז תל אביב בלט בירידות

ההפגנה בכיכר הבימה לשחרור החטופים / צילום: יאיר פלטי

המקומות שמאפשרים לעובדים לשבות ביום ראשון

ביום ראשון יוזמות משפחות החטופים שביתה ויום מחאה במשק ● למרות שהסתדרות העובדים הכללית לא הצטרפה למהלך, חברות רבות הודיעו על תמיכתן, ובהן תנובה, מטה ההייטק ולשכת עורכי הדין ● ומה יעשה פורום העסקים?

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

עם נפילות של עשרות אחוזים: כך התקרר התחום הלוהט בבורסה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפני מספר שנים, ביומד היה התחום הכי לוהט בבורסה ● המניות זינקו, פיתוחים חדשים זכו לכותרות, וחברות יצאו עם חלומות גדולים להנפקות מוצלחות ● אבל מההייפ ההוא לא נשאר הרבה: כבר 4 שנים שלא הונפקה חברת ביומד בת"א, המדד הענפי צנח ב־65% מהשיא, ובשוק מספרים שגם החברות המוצלחות מעדיפות להישאר בשוק הפרטי ● האם יש סיכוי שהתחום יתאושש?

אורן שובל ודניאל רמות, מייסדי Via / צילום: יח''צ

בדרך להנפקה: חברת ויה הישראלית חושפת הפסד שנתי של 100 מיליון דולר

ההפסד השנתי של חברת טכנולוגיית התחבורה בסוף 2024 עדיין משמעותי ועומד על כ-90 מיליון דולר - ירידה של 23% מ-116 מיליון דולר ב-2023 ● בגיוס ההון הפרטי האחרון של ויה, בפברואר 2023, עמד שווי החברה על 3.5 מיליארד דולר

הפגנה למען שחרור החטופים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שביתה למען החטופים: האם העובדים יקבלו שכר, ומה אם המעסיק מסרב לשבות

אילו גופים צפויים לשבות ביום ראשון הקרוב, האם עובדים שיפגינו זכאים ליום חופש, והאם ישולם שכר גם אם המשרד כולו נסגר? ● גלובס עושה סדר

צילומים: ענת לברון, איל יצהר, שלומי יוסף, תמר מצפי, טלי בוגדנובסקי

מי חברת הגמל והפנסיה המצטיינת בישראל? תלוי את מי שואלים

כל חברת ביטוח ופנסיה משווקת את עצמה כ"מצטיינת" ● עודף המסלולים, והקושי היכולת להשוות ביניהם, יוצרים בלבול שמותיר את המוסדיים מאחור ● מדד המותגים 2025

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

נעילה מעורבת בוול סטריט; סולאראדג' זינקה בכ-17%

דאו ג'ונס עלה ב-0.1%, S&P 500 השיל 0.3% והנאסד"ק נחלש ב-0.4% ● חברת ייצור השבבים Applied Materials נפלה אחרי שפרסמה תחזיות מאכזבות לרבעון הנוכחי ● נפתרה תעלומת ההשקעה של באפט: רכש 5 מיליון ממניות יונייטד-הלת' גרופ בהשקעה בשווי כ-1.6 מיליארד דולר

נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג'מן / צילום: עופר חג'יוב

עתירה נגד חוק הרווחים הכלואים: "הסדר פסול שאין כדוגמתו בעולם"

איגוד לשכות המסחר ואיגוד המייצגים הגישו לבג"ץ עתירה בדרישה לבטל את החוק, בטענה כי הוא פוגע בזכויות יסוד, סותר עקרונות חוקתיים ומחיל חבות מס רטרואקטיבית על רווחים שהצטברו עוד לפני כניסתו לתוקף, בתחילת ינואר השנה ● "ההסדר מערער את עקרונות היסוד של שיטת המס בישראל", נכתב בעתירה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ת"א ננעלה בירוק; מדדי הביטוח והנדל"ן זינקו במעל 2%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים ● בנק דיסקונט ומזרחי פרסמו את תוצאותיהן לרבעון ● מחר צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בישראל ● שוק האג"ח משקף ציפייה שהריבית בישראל תרד, אך לא בקרוב ● וגם: אופנהיימר בהמלצה חיובית על מניות הגיימינג

מאיה שוורץ / צילום: עדו לביא

המרוץ לנשיאות התאחדות התעשיינים נפתח, וזו המועמדת החדשה

מנכ"לית איגוד ההייטק, מאיה שוורץ, תתמודד במרוץ לנשיאות התאחדות התעשיינים, כאשר מדובר בפעם הראשונה שאישה מתמודדת על התפקיד ● השף שגב משה ישיק בשבוע הבא את מסעדת SEGEV DINER הכשרה בפתח תקווה ● ויאיר אבידן, המפקח על הבנקים לשעבר, מצטרף לאוניברסיטת רייכמן כעמית מחקר בכיר ● אירועים ומינויים

חזית ההסברה / צילום: Shutterstock

המוחות הכי מבריקים והכלים הכי מתקדמים נמצאים כאן, אז איך ישראל בכל זאת מפספסת בחזית ההסברה

התעמולה האנטי־ישראלית הפכה לאפקטיבית במיוחד במלחמה. החל מקמפיין ההרעבה שזכה לחשיפה רבה ועד הטענות לטבח מכוון נגד תושבי עזה ● על היעדר ההסברה מחפים חברות ויזמי הייטק מתחת לרדאר, בין היתר באמצעות מערכות להפצת מסרים בעולם, ניטור רשתות בוטים וניסיון להשפיע על הנרטיב השלילי שנוצר לישראל ● אז למה המדינה לא ממנפת את העליונות הטכנולוגית להסברה?

עו''ד עמית חדד וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

האם סנגורי נתניהו יתפטרו מהייצוג? רומזים שייתכן שישקלו זאת

הסיבה: החלטת השופטים במשפט נתניהו לעבור לארבעה ימי דיונים בשבוע ● התפטרות סנגורים מייצוג בעיצומו של משפט מצריכה את הסכמת השופטים, וסביר להניח שזו לא תינתן

השבוע בעולם / צילום: ap, Alex Brandon

דונלד טראמפ עסוק מאוד השבוע: כובש את וושינגטון, מטיל מס יצוא

מזג האוויר השתגע, מ־50 מעלות עד 355 מ"מ גשם ● דרום קוריאה משליכה נשיא לשעבר לכלא עם אשתו ● טראמפ כובש את וושינגטון ומטיל מס יצוא ● ביהמ"ש העליון בהודו מורה לכלוא מיליון כלבים ● 'כל אלכוהול מזיק לבריאות' ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מערכת הלייזר של חברת EOS האוסטרלית / צילום: צילום מסך מיוטיוב

המדינה שמצליחה לעקוף את ישראל ביצוא מערכות לייזר

בעוד שמערכת ההגנה האווירית באמצעות לייזר, מגן אור, צפויה להפוך למבצעית ברבעון האחרון של השנה, חברת EOS האוסטרלית סגרה חוזה בגובה כ-80 מיליון דולר למדינה באירופה ● אוקראינה פיתחה מערכת לייזר קלת־משקל ליירוט רחפנים ● סטארט־אפ ישראלי בתחום סימולציות האימונים מתרחב לתחום הגיימינג ● ודנמרק יוצאת למסע רכש בתחום ההגנה האווירית, מבלי לכלול את ישראל ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ויליאם דופלסי וג'ון וולץ / צילום: רויטרס - Curtis Means, Kylie Cooper

טקילה, סמים ועינויים: מסע הבזבוזים של צמד משקיעי קריפטו שהסתיים מאחורי הסורגים

ויליאם דופלסי וג'ון וולץ ניסו למצוא חן בעיני כמה מן המשפחות העשירות והמשפיעות ביותר באמריקה ויצאו למשימה שהפכה לאפיזודה אלימה בדירת יוקרה במנהטן ● התוכניות הגרנדיוזיות של השניים לעסקים ולכניסה לפוליטיקה הוחלפה בסכנה ממשית למאסר ממושך

יונתן אוריך / צילום: ויקיפדיה

ביהמ"ש ביטל את כל התנאים המגבילים על יונתן אוריך בפרשת קטרגייט

נותרו בעינן רק הערבויות להבטחת התייצבותו לחקירה ● השופט מזרחי: אין חשד סביר ואין חשש לשיבוש החקירה