גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וויזאייר חוזרת לישראל: לאיזה יעד תוכלו להוזיל את הטיסה בעד 80%?

חברת הלואו קוסט וויזאייר חוזרת לנתב"ג בהדרגה וצפויה להשפיע על מחירי הטיסות ליעדי אירופה ● איך תתבצע החזרה המדורגת ולאילו יעדים, ובפני אילו אתגרים צפויות לעמוד חברות התעופה המקומיות?

מטוס של וויזאייר בנתב''ג / צילום: Shutterstock
מטוס של וויזאייר בנתב''ג / צילום: Shutterstock

בסוף השבוע האחרון חברת הלואו קוסט ההונגרית וויזאייר נחתה בנתב"ג, לראשונה זה שלושה חודשים.

החברה עשתה צעד משמעותי לקראת ישראל עם הודעתה על הקדמת חזרתה לפעילות בארץ, זאת לאחר שמטוסי החברה כבר הוקצו ליעדים אחרים. לפי הערכות, וויזאייר ביצעה שינויים משמעותיים בלוח הטיסות שלה כדי להסיט מטוסים בחזרה לישראל.

בלעדי | וויז אייר תקים בסיס בנתב"ג? התנגדות במשרד התחבורה מאיימת על התוכנית
מדד המותגים 2025 | חברות התעופה האהובות על הישראלים: באיזה מקום אל על, ומי החליפה את טורקיש איירליינס?

החזרה לפעילות בנתב"ג תתבצע בהדרגה: החל מסוף השבוע האחרון יוצאות חמש טיסות בשבוע לבודפשט וללרנקה. ב־22 באוגוסט יחודש קו התעופה ללונדון לוטון, והוא יכלול חמש טיסות בשבוע. ב־1 בספטמבר יתווספו קווים נוספים לוינה, לסופיה, לרומא ולמילאנו - כל אחד מהם יכלול שלוש עד ארבע טיסות בשבוע. עוד יתווספו הקו לבוקרשט בהיקף של חמש טיסות בשבוע והקו ליאשי בהיקף של שתי טיסות בשבוע. החל מ־15 בספטמבר יחזרו גם הקווים לאתונה, לכרתים, לרודוס, לורשה, לוילנה, לורנה ולקרקוב. הקווים לקלוז' ולנאפולי יחודשו ב־27 וב־28 באוקטובר, בהתאמה.

איך החזרה של וויזאייר תשפיע על המחירים?

תחילה, חידוש פעילותה של וויזאייר בארץ צפוי לתרום לירידה במחירי הטיסות. זאת כיוון שהחברה מציעה כעת היצע חדש של כרטיסי טיסה לתקופה שבה הביקושים בשיאם, לעומת חברות התעופה שפועלות בישראל ללא הפסקה ומשווקות את כרטיסיהן חודשים ארוכים מראש. בשל כך, מחירי הכרטיסים שהן מציעות כבר משקפים את המחירים הגבוהים האופייניים לתקופות של ביקוש גבוה. וויזאייר משווקת כעת את הכרטיסים הראשונים - הנמכרים במחיר הנמוך ביותר לפי שיטת התמחור הנהוגה בענף התעופה.

נתונים אלה מצביעים על כך שהשפעתה על ירידת המחירים צפויה להיות בולטת בעיקר בקווים ליעדים שאליהם ההיצע מוגבל והתחרות פחותה.

כך למשל לפי נתוני אופיר טורס, וויזאייר מציעה כרטיסים של הרגע האחרון לבודפשט באוגוסט ב־248 דולר, לעומת 536-327 דולר בחברות הישראליות; ולטיסות ללונדון בחגי תשרי ב־558 דולר, מול 2,624-977 דולר במתחרות. גם בכרטיסים לווינה הפער משמעותי: 558 דולר מול 1,390-586 דולר. הפער נובע בין היתר מכך שבאל על ברוב הקווים כבר לא נותרו כרטיסים במחלקת התיירים בתקופות הביקוש, והמחירים ההתחלתיים שהחברה מציעה הם במחלקות הפרימיום והעסקים, בעוד ששאר חברות התעופה מציעות את הכרטיסים האחרונים במחלקות התיירים.

לעומת זאת, בקווים שמשכם קצר יותר, אלה שהתחרות בהם משמעותית יותר, התמונה משתנה: בקו ללרנקה בסוף אוגוסט, למשל, וויזאייר מציעה מחיר נמוך יותר (140 דולר מול 198-164 דולר), אך בתקופת חגי תשרי היא מציעה מחיר דומה לזה שמציעה ארקיע (400 דולר מול 442-308 דולר). בקו לסופיה, המחירים כמעט זהים (390 דולר בוויזאייר ובארקיע).

הקמת בסיס של וויזאייר בישראל על השולחן

חזרה זו של וויזאייר לישראל התרחשה רגע לפני דיון שתוכנן להתקיים היום (אך נדחה) בנושא הקמת סניף של וויזאייר בישראל.

כזכור, במהלך טיסתה של שרת התחבורה מירי רגב לבודפשט בחודש יוני, הודיעה לשכתה לתקשורת כי בפגישה שלה עם מנכ"ל וויזאייר ההונגרית יוז'ף ואראדי סוכם על "הקמת צוותי עבודה לבחינת הקמת בסיס פעילות של החברה בישראל". המהלך מצטייר כהזדמנות להגברת התחרות בישראל ומתוך כך גם להורדת מחירים.

המבקרים של המהלך מביעים חשש כבד כי הקמת בסיס של וויזאייר עלולה להיות מכה קשה לחברות התעופה הישראליות, שהן נכס אסטרטגי של המדינה. הם סבורים כי זו לא הדרך להביא להורדת מחירים.

למעשה, וויזאייר תהנה מהיתרונות של חברה ישראלית ולא תסבול מהחסרונות, בשעה שהמחירים לא יושפעו משמעותית. למה לא יֵרדו מחירים? לטענת מבקרי המהלך, רק הגדלת ההיצע באופן משמעותי באמצעות שילוב של מגוון חברות זרות יכול להביא להורדת מחירים.

בתקופה הקרובה - וכל עוד יש מלחמה - גם הרחבת פעילותה של וויזאייר לא צפויה להביא להיצע מספק של טיסות, שיביא לירידת המחירים לרף שהיה מקובל לפני המלחמה.

בטווח הקצר, חידוש פעילותה של וויזאייר בארץ צפוי לתרום להגברת התחרות. זאת כיוון שכל תוספת טיסות משמעותית כעת, בימים שבהם מעט חברות תעופה זרות פועלות בישראל. אולם בהמשך, אם תהיה רגיעה במצב הביטחוני - חברות תעופה זרות רבות ישובו לישראל, ובשלב הזה תחול ירידת מחירים טבעית, ללא תלות בהקמת בסיס פעולה קבוע של וויזאייר בישראל.

ירידה זו במחירים עלולה להתרחש במקביל להיחלשות ניכרת של חברות התעופה הישראליות, שהוכיחו את עצמן כחיוניות במצבי חירום.

הקמת בסיס תפעולי (Hub) בישראל היא מהלך בעל חשיבות מהותית, שכן הוא קובע היכן יסיימו המטוסים את יום הפעילות ומהיכן ימריאו בבוקר.

כיום נהנות החברות הישראליות מיתרון תחרותי בזכות היכולת להפעיל טיסות בסלוטים המוקדמים והמאוחרים של היום - שעות שמועדפות על הנוסעים המעוניינים לצאת מוקדם ולחזור מאוחר. הקמת בסיס בישראל תחייב הקצאת סלוטים דומים גם לוויזאייר, מה שיצמצם את היתרון הזה.

עם זאת, לחברות הישראליות יש כיום חיסרון לעומת החברות הזרות: הן כפופות לרגולציה מחמירה, הכוללת הסכמי שכר והסכם שירותי אבטחה מול אל על. אם וויזאייר תירשם כחברה ישראלית, תחול עליה אותה רגולציה, דבר המצמצם את הכדאיות הכלכלית של מהלך כזה. אם תישאר חברה זרה ותפעיל טיסות מבסיס בישראל, היא תוכל להתחרות על הסלוטים המבוקשים מבלי לשאת בנטל הרגולציה המקומית - מצב שעלול להוביל בהדרגה לפגיעה בחברות הישראליות.

אם וויזאייר אכן תפתח בסיס פעילות כזה בישראל, הדבר עלול ליצור תקדים לכך שחברות תעופה זרות נוספות - גדולות וחזקות מהישראליות - יוכלו לפתוח בסיסים כאלה. דבר שעלול להחריף את האתגרים שיעמדו בפני החברות הישראליות.

נזכיר כי רק החודש הודיעה וויזאייר על סגירת פעילות החברה באבו דאבי, לאחר חמש שנות ניסיון בתפעול בסיס מקומי שכזה. ההחלטה נבעה משילוב של קשיים תפעוליים וכלכליים. בנוסף, עיכובים בהחזרת מטוסים לשירות והירידה ברווחיות גרמו לחברה למקד את משאביה בשוקי הליבה באירופה, שם היא נהנית מתשתיות ותנאי פעילות יציבים יותר.

עוד על הפרק: טיסות וויזאייר לאילת

הרעיון להבאת וויזאייר לישראל נועד בין היתר גם לסייע בהרחבת היצע הטיסות לאילת. בשל חוסר הרווחיות של הקו ביחס לקווים לחו"ל, ובשל העובדה שטיסות לאילת אינן יוצאות מלאות באופן קבוע. עם זאת, הצורך של תושבי אילת בקשר תחבורתי סדיר למרכז הארץ הופך את הפעלת הקו לאינטרס לאומי של ממש.

לכן, חברות התעופה זקוקות לתמריץ שיאפשר להן להפעיל את הקו מבלי להפסיד. במשרד התחבורה פועלים כעת לגיבוש מכרז שיאפשר פיצוי לחברות התעופה על טיסות שלא יצליחו למלא, ושוקלים לאפשר גם לוויזאייר לזכות בו.

עוד כתבות

הפגנה למען שחרור החטופים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שביתה למען החטופים: האם העובדים יקבלו שכר, ומה אם המעסיק מסרב לשבות

אילו גופים צפויים לשבות ביום ראשון, האם עובדים שיפגינו זכאים ליום חופש, והאם ישולם שכר גם אם המשרד כולו נסגר? ● גלובס עושה סדר

הדיי עפאים. הלל לארץ ישראל / צילום: דן פרץ

אשרי האיש שזהו מקומו: הדיי עפאים חי את האדמה, הפעם דרך היין

הדיי עפאים הוא חקלאי, טבח, גבן, מוזיקאי, כותב, ובשנים האחרונות גם יינן ● ביקב החדש שלו "מקומי" - המקום שלי, הוא שואף "לעשות יין בהיר, כזה שאפשר לשתות ב–10 בבוקר, ולהמשיך לעבוד"

גרסה מוגדלת של טסלה Y / צילום: יח''צ

שישה מושבים ב-3 שורות: הטסלה החדשה שנחשפה בסין

טסלה השיקה בסין גרסה מוגדלת של מודל Y ודגם לואו־קוסט, ועל פי הערכות הדגמים צפויים להגיע לישראל עוד השנה ● ההסתדרות ונמל אילת מתכוונים לקדם חקיקה שתחייב את יבואני הרכב בישראל לפרוק בנמל אילת כלי רכב שמיובאים מהמזרח ● ושני דגמים של המותג הסיני לינק אנד קו הושקו בישראל ● השבוע בענף הרכב

ניצן לביא, מנכ''ל סופר פארם / צילום: יח''צ

רכישת הענק שטלטלה את מותגי האופנה ונתנה פייט לאימפריות היוקרה

רכישת ורסצ'ה ע"י פראדה שינתה את הכללים בשוק האופנה, בו שולטות קבוצות־על ● ניצן לביא, מנכ"ל סופר־פארם, מסביר למה העסקה היא מעבר לאיחוד בין מותגים איקוניים ● מדד המותגים 2025

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik

נפתרה התעלומה: זוהי ההשקעה הסודית של וורן באפט

45 ימים מאז פרסמה ברקשיי האתוויי את הדוח הרבעוני, המתינו מיליונים לדעת מהי אותה השקעה עליה דיווח באפט ואותה שמר באישור הרשות לניירות ערך בסוד ● ההמתנה הסתיימה היום ● וגם, שתי ההחזקות הגדולות אותן באפט חתך

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי / צילום: ap, Alex Brandon

טראמפ דוחק את הודו לפינה, וזה עלול לעלות לו ביוקר

מכס בשיעור של 50% על הודו הוביל לסדק ביחסים עם ארה"ב ● העיתוי לא מקרי: טראמפ מבקש להפעיל לחץ על רוסיה דרך לקוחת הנפט המרכזית שלה, לקראת מפגש הפסגה עם פוטין באלסקה ● ואולם, הודו לא מתקפלת מולו, וממשיכה להוביל מדיניות עצמאית ומרובת שותפויות ● מי עשויה להרוויח בגדול מהמשבר הנוכחי?

נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג'מן / צילום: עופר חג'יוב

עתירה נגד חוק הרווחים הכלואים: "הסדר פסול שאין כדוגמתו בעולם"

איגוד לשכות המסחר ואיגוד המייצגים הגישו לבג"ץ עתירה בדרישה לבטל את החוק, בטענה כי הוא פוגע בזכויות יסוד, סותר עקרונות חוקתיים ומחיל חבות מס רטרואקטיבית על רווחים שהצטברו עוד לפני כניסתו לתוקף, בתחילת ינואר השנה ● "ההסדר מערער את עקרונות היסוד של שיטת המס בישראל", נכתב בעתירה

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

בשיא אוגוסט: קווי הרכבת המרכזיים בין חיפה לתל אביב וירושלים יושבתו לכמה ימים

נזק כבד, בהיקף של מאות מטרים, נגרם כתוצאה מפגיעה של רכבת משא בתשתית החשמל במהלך הלילה • תחנות הרכבת שבין בנימינה ונתניה לת"א, ובמקביל גם אלה בין ת"א לנתב"ג, יושבתו למשך כמה ימים לצורך טיפול בתקלה - כשעונת הקיץ נמצאת בשיאה • כל הפרטים על הקווים שיושבתו - והחלופות

ניקולא פוש, היורש (ימין) ואריק פריימונד / אילוסטרציה: איורים: גיל ג'יבלי

תיק הרמס נפתח: היעלמות מניות ב-15 מיליארד דולר, מוות פתאומי וכמה הסברים

ההתאבדות לכאורה של אריק פריימונד, היועץ הפיננסי ליורש רשת מוצרי היוקרה הרמס, מסמנת תפנית דרמטית באחת התעלומות הפיננסיות הגדולות ביותר של המאה ● לפי עורכי דינו, היה פריימונד "אדם בעל רגישות נדירה שנשבר מאלימות החשד, הבגידה ומעולם חסר רחמים"

קונים בפריפריה בתקווה שהמדינה תשפוך הטבות. אתר בנייה באשקלון / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק הדיור שינה מומנטום - אז למה 5,844 ישראלים קנו דירה ביוני?

תחושת עושר קולקטיבית, שוק מניות פורח וגימיקים שיווקיים מצליחים - כל אלה דוחפים אלפי ישראלים לקנות דירה דווקא כשכולם מספידים את השוק ● בין ימי חג, טילים וריבית גבוהה שהורדתה רק מתרחקת, הנתונים מראים: הפסיכולוגיה נשארת חזקה מהסטטיסטיקה

מנכ''ל אינטל, ליפ בו טאן / צילום: Reuters, Laure Andrillon

מניית אינטל זינקה לאחר דיווח שממשל טראמפ שוקל רכישת חלק בחברה

העסקה עשויה לסייע לאינטל במאמצי החברה להרחיב את הייצור המקומי ● הבית הלבן לא הגיב מיידית לבקשות לתגובה ● מניית אינטל זינקה במעל  7% והוסיפה לעלות במסחר המאוחר

שוק השכירות מביא את הכותרת העיקרית / צילום: Shutterstock, Kanjana Kawfang

145 אלף שקל פחות לדירה: איפה נרשמו הירידות הכי משמעותיות?

מדד שירותי דיור בבעלות הדיירים רשם בחודש יולי עלייה של 1.4%, שהיא הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2016, והשלישית בגובהה מאז 2010 ● חודשי הקיץ עד ראש השנה הם חודשים לוהטים גם כך בשוק השכירות, כך שיש להניח שגם החודש הבא יראה עליות משמעותיות ● לעומת זאת, מחירי הדירות דווקא יורדים

גם זה קרה פה / צילום: ap

הצביעות העולמית לגבי ישראל חוגגת, ואולי טוב שכך

חייבים להגדיל את ייצור החשמל, גם לטובת חשבון החשמל שלנו ● האיתותים הסותרים מהעולם לגבי ישראל ● ומשפט נתניהו זקוק ליותר מעוד יום על הנייר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פיל נייט, מייסד נייקי / צילום: NIKE Inc

שני מיליארד דולר לחקר הסרטן: התרומה הגדולה אי פעם לאוניברסיטה

המייסד השותף של נייקי הודיע כי יתרום סכום ענק של 2 מיליארד דולר לחקר הסרטן באוניברסיטת אורגון ● מדובר בתרומה הגדולה ביותר שהוענקה לאוניברסיטה או מוסד בריאות בארה״ב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה ביציבות; אמזון זינקה ב-3.5%, אינטל ב-7%

בורסות אירופה עלו זה היום השלישי ברציפות ● בלומברג: ממשל טראמפ שוקל להשקיע באינטל ● המניה הסודית של וורן באפט תיחשף הלילה - ההימורים נוטים לקטרפילר וללוקהיד מרטין ● בעקבות הדוחות: נייס ואלוט נופלות, סלברייט מזנקת  ● הביטקוין יורד בכ-4% לאחר שהגיע הלילה לשיא כל הזמנים ● הורדת הריבית תידחה? האינפלציה הסיטונאית בארה״ב הואצה ביולי בקצב הגבוה ביותר מזה שלוש שנים ●  ירידה מפתיעה במספר המובטלים החדשים בארה"ב

טראמפ ופוטין בפסגת אלסקה / צילום: ap, Jae C. Hong

פסגת אלסקה הסתיימה באופן מפתיע. מה צפוי עכשיו?

טראמפ אומר שהוסכמו ״הרבה, הרבה נקודות חוץ מאיזו אחת או שתיים גדולות״. הוא אומר שעסקה לסיום המלחמה תלויה בזלנסקי, והוא מייעץ לו ״לחתום על עסקה״ ● לפי שעה הוא מסיר לפחות את האיום לגרום ״תוצאות חמורות״ לכלכלת רוסיה

סוכריות מנטוס / צילום: Shutterstock

היכן המציאו את סוכריות המנטוס?

מי האישה הראשונה והיחידה ששירתה בשייטת 13, מה המציאה מריון דונובן, ומיהו הכדורסלן בעל קריירת היורוליג הקצרה ביותר בהיסטוריה? ● הטריוויה השבועית

הצד הפחות נוצץ של טרנד הקפה שכבש את המדינה / צילום: Shutterstock

המציאות מאחורי הטרנד: "זה מגניב ויש המון תורים. אבל לא נשאר כסף"

הטבע, התפריט הקליל, הנגישות לילדים והחוויה הלא מחייבת הפכו את עגלות הקפה לבילוי שסוחף את הישראלים, והן צצות בזו אחר זו ● אלא שמאחורי התורים נערמים קשיי רגולציה, שבהרבה מהמקרים הופכים את העסק ללא רווחי ● כך, למרות עלויות התפעול הנמוכות, חלקן נסגרות ● בכמה נאמדת ההשקעה, ואיך בכל זאת אפשר להצליח?

יו''ר ההסתדרות ארנון בר דוד שיחה עם משפחות החטופים, 11.8.25 / צילום: דוברות ההסתדרות

בין הכלכלי לפוליטי: על סוגי השביתות וההשבתות, ומה אמר ביהמ"ש לגביהם

בשבוע הבא חלקים במשק יושבתו במחאה נגד מדיניות הממשלה בסוגיית החטופים, ולא על תנאי העסקה ● לדבר יש משמעות בסיווג השביתה, ובהתאם ליחס המשפטי אליה ● ובמקביל גם מעסיקים החלו להשתמש בכלי ההשבתה

KGM TIVOLI  2025 / צילום: יח''צ

במחיר של 139 אלף שקל לפני מבצעים הרכב הזה הוא מתחרה ראוי ליונדאי

הקרוס־אובר המחודש KGM TIVOLI מציע חלל פנימי שימושי, תא מטען גדול, אבזור תקני וביצועים סבירים. היכולת הדינמית שלו לא מבריקה, אבל ב־139 אלף שקל הוא מתאים לשוחרי התחבורה הזולה ● מבחן דרכים