גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדיון אצל מירי רגב על הרחבת פעילות וויזאייר התלהט, והבכיר יצא בזעם

לגלובס נודע כי דיון במשרד התחבורה בנוכחות השרה רגב, על הקמת בייס בנתב"ג של חברת התעופה ההונגרית וויזאייר, התלהט והסתיים ביציאה של מנכ"ל רשות התעופה האזרחית מהחדר ● במוקד - ויכוח עם מנכ"ל רשות שדות התעופה על סדרי עדיפויות: תחרות מול דאגה לחברות הישראליות

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

האפשרות שלחברת התעופה וויזאייר תינתן האפשרות להקים בסיס בנמל התעופה בן גוריון ממשיכה להסעיר את הרוחות. לגלובס נודע כי דיון סוער אצל שרת התחבורה מירי רגב הסתיים ביציאה מפתיעה ובטריקת דלת של שמואל זכאי, מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א). ברקע עומדת הכוונה להכניס את וויזאייר לארץ, כדי להגביר את התחרות ולהוריד מחירים, ומהצד השני - חשש לפגיעה בחברות הישראליות. בסוף הפגישה הוחלט לקדם את הנושא, אך עדיין יש פערים מול חברת התעופה עצמה.

מייסד Waze מקים קרן חדשה להשקעה בחברות שלו וחובר למשקיע מפתיע
המלחמה סידרה לחברת הנשק הישראלית עסקאות במעל 3 מיליארד שקל

וויזאייר ההונגרית מעוניינת כבר כמה שנים להקים בייס בנתב"ג. כלומר, מקום שבו היא לא רק תפעיל טיסות הלוך וחזור, אלא ממש תוכל להחנות את המטוסים שלה, וכך תוכל להתחרות עם החברות הישראליות על הסלוטים המועדפים עליהן. כיום יש לחברות התעופה המקומיות יתרון, בכך שרק המטוסים שלהן חונים בישראל, ובכך הן יכולות לנצל בתחילת היום ובסופו את הסלוטים שמועדפים על הנוסעים. אם וויזאייר תקים בסיס כזה בישראל, גם היא תוכל ליהנות מהתנאים המשופרים הללו, וכך תהפוך לשחקנית דומיננטית שתוכל ליצור תחרות בשעות השיא בנתב"ג.

בתגובה לכך, במשרד התחבורה מתכננים רפורמה רחבה יחסית, שתגביר את התחרות בענף התעופה, שבו המחירים (ואיתם רווחי החברות) מזנקים בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז פרוץ המלחמה. במסגרת הרפורמה מתכננים לפתוח את נתב"ג כבייס לחברות זרות, כמו גם להנהיג מחיר דיפרנציאלי של אגרות שדה התעופה לחברות. בצורה כזאת, שעות השיא, המבוקשות יותר, יעלו יותר משעות השפל.

תחרות על שעות השיא

בצורה כזאת מקווים לאזן את התחרות הקשה שיש היום על שעות השיא החביבות על הנוסעים, ולהגדיל את יעילות הקיבולת של נתב"ג. נוסף על כך, מתכוונים לדרוש מוויזאייר תנאים נוספים: העסקת צוותים שמורכבים ברובם מישראלים, התחייבות לטוס בזמן מלחמה, טיסות קבועות מנתב"ג לאילת, הקמת בסיס הפעילות משדה התעופה רמון וטיסות ליעדים פופולריים במחסור, כמו בנגקוק וניו יורק. וויזאייר, שמתמקדת בטיסות קצרות יחסית, תידרש לשם כך לחכור מטוסים שיכולים לטוס ליעדים ארוכי-טווח. חלק מהדרישות כרוכות בשאלה האם החברה תקים חברה בת ישראלית, או תמשיך לפעול מישראל כחברה זרה.

בוויזאייר דורשים מנגד שהבייס יוקם בנתב"ג, ולאפשר לה להקים מרכז לתיקון מטוסים שיוכל לשמש חברות מלבד וויזאייר בישראל - תנאי שכעת נמצא במחלוקת מול משרד התחבורה. כמו כן, החברה מתכננת להקצות כמות גדולה של מטוסים, דבר שעלול לגרום לתחרות עזה על הסלוטים המבוקשים. לפי גורמים במשרד התחבורה, על אף הפערים וויזאייר מציגה גמישות ומראה עניין במהלך.

שתי עמדות מנוגדות

בדיון שנערך ביום שני בנושא במשרד התחבורה, הוצגו שתי עמדות מנוגדות: האחת של שרון קדמי, מנכ"ל רשות שדות התעופה, שמכירה ביתרונות אך חוששת מתלות בגורם תעופה זר בזמני חירום ומשברים, ומעוניינת להסדיר את הנושא מול וויזאייר, כאמור. מהצד השני, שמואל זכאי, מנכ"ל רשות התעופה האזרחית, שחושש יותר מפגיעה בחברות הישראליות. במהלך הפגישה, ולאחר שהרוחות התלהטו, כך מספרים גורמים לגלובס, הציג זכאי את עמדתו באריכות, ויצא מהחדר.

לגבי החשש להשלכות על חברות התעופה, נראה שיש דברים בגו, אך גורמים במשרד התחבורה מעירים שזו השלכה טבעית של תחרות, וייתכן שתידרש קונסולידציה בשוק הישראלי, למשל איחוד בין חברות כמו ישראייר וארקיע.

אל על, המלכה הבלתי מעורערת של שוק התעופה כיום, כנראה תשרוד גם את זה, כפי ששרדה את הסכם "שמיים פתוחים" מול האיחוד האירופי לפני 12 שנה. כל עוד וויזאייר תתחייב לטוס גם בזמני חירום, ההערכות הן שבשורה התחתונה מהלכים כאלה יהיו לטובת הצרכן.

מנגד, אם המלחמה תסתיים, וחברות התעופה הזרות יחזרו באופן טבעי, ההיצע יגדל והמחירים ירדו גם בלי שוויזאייר תקים בסיס בישראל. המתנגדים חוששים כי במצב כזה, כשירידת המחירים תתרחש ממילא, ישראל תאבד את חברות התעופה הישראליות, שהוכיחו את עצמן כנכס אסטרטגי חשוב שמאפשר להשיב ישראלים ארצה בטיסות חילוץ, גם במצבי חירום כמו מלחמה עם איראן.

כמו כן, בחברות הישראליות חוששים ממצב שבו חברות ענק, כמו האמירתיות למשל, ילכו בעקבותיה של וויזאייר. במצב כזה, גם אל על תהיה בסכנה. ההצעה להקים בסיס בישראל הוצעה עד כה לחברות הלואו קוסט ריינאייר ואיזיג'ט, ולגלובס נודע שריינאייר האירית כבר השיבה בשלילה.

"טיעונים ענייניים בלבד"

בפגישה, בסופו של דבר, הוחלט להתקדם מול וויזאייר, אך כרגע דבר אינו בטוח. בספטמבר, עם ביקורו המתוכנן של מנכ"ל וויזאייר, יוזף ואראדי, צפויה פגישה עם השרה רגב ונציגי משרדה, כדי להגיע להסכמות. זאת, כדי להבטיח שפתיחת הבייס בישראל תועיל לתחרות מצד אחד, ומצד שני תענה על הקשיים שמעלים במשרד התחבורה לגבי רציפות השירות בזמן חירום ועוד דרישות.

ממשרד התחבורה נמסר, כי "במטרה להגביר את התחרות ולהוזיל את מחירי הטיסות, שרת התחבורה מירי רגב הנחתה את מנכ"ל המשרד משה בן זקן לקדם את הקמת בסיס התעופה לחברות לואו קוסט זרות בישראל, ובכוונתו להיפגש עם מנכ"לי החברות שהביעו עניין בכך. לגבי הטענות על עזיבות: התיאור שקרי - לא היה ולא נברא. הוצגו עמדות שונות, כיאה וכמקובל בדיונים מקצועיים".

מרשות שדות התעופה נמסר, כי "בדיון נשמעו טיעונים ענייניים ומקצועיים בלבד. ההחלטה בנושא הינה בידי משרד התחבורה".

עוד כתבות

שוק שורי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, נוצר באמצעות Adobe Firefly

תשכחו מנחיתה קשה: התחזית של מנהלי הקרנות לוול סטריט

סקר מנהלי הקרנות הגלובלי, שמפרסם בנק אוף אמריקה אחת לחודש, מצביע על אופטימיות בקרב הנשאלים בנוגע לשוק המניות ולכלכלה האמריקאית ● ומה הם חושבים לגבי הריבית ויו"ר הפד הבא?

דונלד טראמפ וליפ בו טאן / צילום: אינטל

מנכ"ל אינטל הבטיח להציג לטראמפ "תוכניות חדשות" - והמניה קפצה

השניים נפגשו אתמול, לאחר שרק בשבוע שעבר, קרא טראמפ למנכ"ל החברה ליפ-בו טאן להתפטר, בטענה לניגוד עניינים בו הוא מצוי, בשל יחסו לסין ● נראה שאחרי הלחץ שהפעיל הממשל על אנבידיה ואפל - קמפיין שהסתיים בהסכם שבו כל אחת מהן תשקיע חצי טריליון דולר בהקמת מתקנים ותשתיות בארה"ב - אינטל היא הבאה בתור

יוני אסיא, מייסד ומנכ''ל איטורו / צילום: יח''צ eToro

לאחר דוחות מאכזבים, מניית איטורו נפלה מתחת למחיר ההנפקה

הרבעון המלא הראשון של איטורו כחברה ציבורית הסתכם ברווח של 30.2 מיליון דולר, ירידה קלה של 1.3% בהשוואה לרבעון המקביל ● למרות שהנתון עקף את התחזיות, המניה ירדה בחדות בוול סטריט

דירה להשכרה. כבר לא השקעה מובנת מאליה / צילום: איל יצהר

לכמה ישראלים יש יותר מדירה אחת, ולמה המשקיעים בורחים מהשוק

כ־18% מבעלי הדירות בישראל הם משקיעים, בעלי שתי דירות לפחות ● אבל מה שהיה תחום לוהט במשך שנים, מציג סיבוב פרסה חד ● הרבעון השני של 2025 היה אחד מהגרועים ביותר מבחינת רכישת דירות ע"י משקיעים, בעיקר כאלה שכבר שנים קונים ומוכרים פה נדל"ן

מנכ''ל בנק הפועלים, ידין ענתבי / צילום: יונתן בלום

בנק הפועלים הרוויח 2.5 מיליארד שקל ברבעון; יחלק גם הוא דיבידנד ענק

בנק הפועלים רשם עלייה של 14% בשורת הרווח הנקי, שהסתכם ברבעון השני ב-2.5 מיליארד שקל ● בדומה לבנקים לאומי והבינלאומי, גם הפועלים יחלק מחצית מהרווח הנקי כדיבידנד - 1.27 מיליארד שקל ● התשואה על ההון שרשם הבנק הייתה גבוהה ועמדה על 16.7%

סולן U2: "ממשלת ישראל איננה מדינת ישראל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הקהילה היהודית הקטנה בנורבגיה מדווחת על עלייה באנטישמיות, התוכנית לכבוש את עזה משאירה את מצרים בצד, המתיחות בין ישראל וקטאר, והמכתב של בונו על המלחמה בעזה ● כותרות העיתונים בעולם 

טראמפ מודיע על כוונתו לשלוח את המשמר הלאומי לוושינגטון, לצד התובעת הכללית ושר ההגנה / צילום: ap, Alex Brandon

עם 800 חיילים: טראמפ שולח את המשמר הלאומי להילחם בפשיעה בוושינגטון

הנשיא הפקיע ל־30 יום את סמכויות משטרת וושינגטון על מנת "להציל", לדבריו, את הבירה האמריקאית מגל פשיעה ● ראשת העיר הדמוקרטית דחתה את טענותיו וציינה כי הפשיעה בעיר ירדה משמעותית ● עלות המהלך: עשרות מיליוני דולרים למשלם המסים האמריקאי

אלון דוידי, ראש עיריית שדרות / צילום: כדיה לוי

אלון דוידי: "אנחנו לא רוצים רק לחזור, שדרות צריכה לגדול ל־80 אלף תושבים"

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, סיפר בכנס מובילות בתעשייה הישראלית על התוכנית להכפיל את אוכלוסיית העיר בתוך חמש שנים ● את הסיוע מהממשלה הוא מגדיר כתקדימי, ולדבריו הידידה הכי גדולה של שדרות היא חברת אסם: "ייסדנו קרן משותפת לבני ובנות העיר"

אורי לוין, ממייסדי ווייז ופשה רומנובסקי / איור: גיל ג'יבלי

מייסד Waze מקים קרן חדשה להשקעה בחברות שלו וחובר למשקיע מפתיע

לגלובס נודע על שיתוף פעולה בין אורי לוין, ממייסדי waze, לאיש קרן הנקו לשעבר פשה רומנובסקי בהקמת קרן ההון־סיכון "דאבל דאון" ● לטובת הקרן החדשה כבר גוייסו 20 מיליון דולר - כחצי מהיעד ● השקת פעילותה מתוכננת לסוף השנה

דוד פורר - מבעלי השליטה בבזק, יובל כהן - יו''ר קרן פורטיסימו, אבי גבאי - מנכ''ל ומבעלי מניות פרטנר / צילום: איל יצהר, שלומי יוסף, ינאי יחיאל

פורר, פורטיסימו ואבי גבאי: המרוויחים הגדולים מהראלי במניות התקשורת

עלייה של מעל 50% במניית בזק בשנה האחרונה סידרה לבעלי השליטה, דוד פורר וקרן סרצ'לייט, רווח של מיליארד שקל על הנייר ● מניות פרטנר וסלקום הכפילו את מחירן, ובעלי ההון שרכשו בהן את השליטה בשנים האחרונות כבר מורווחים מאות מיליוני שקלים על השקעתם

תמונה שנוצרה באמצעות chatGPT

כשכולם משתמשים בסטוריטלינג, הדרך לבלוט היא לעורר את התודעה

העתיד של הסטוריטלינג יהיה עיצוב חוויות כמו שמעצבים טקס - רעיונות מעולמות המיסטיקה שמתורגמים לעולם של מותגים וחדשנות

הקרנות שעשויות לעשות מהפכה / אילוסטרציה: Shutterstock

יותר תשואה, פחות מיסוי: הקרנות שעשויות לחולל מהפכה בשוקי הכספים

ביוזמת רשות ני"ע מתפתחת בשוק קטגוריה של קרנות כספיות "מתחדשות", אשר מפרסמות את התשואה שהן צפויות להניב לתקופת הפקדה שיבחר המשקיע ● אלה נועדו לאתגר את הבנקים שמקפידים להציע ללקוחות ריביות נמוכות למדי בפיקדונות ● למי הן עשויות להתאים?

רוני על-דור, מנכ''ל ונשיא סאפיינס / צילום: גל חרמוני

פורמולה תרשום רווח ענק: מוכרת את סאפיינס לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר

סאפיינס, ספקית פתרונות הטכנולוגיה לתחום הביטוח המנוהלת ע"י רוני על-דור, נרכשת ע"י קרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית Advent בעסקה של 2.5 מיליארד דולר ● שווי העסקה משקף פרמיה של 47.5% למחיר הנעילה של סאפיינס אמש בנאסד"ק ● הרווח של פורמולה יעמוד על 775 מיליון דולר לפני מס

אילוסטרציה: Shutterstock, alexfan32

ביה"ד לעבודה: קילומטרז' הרכב ייכנס לשיקולים בזכאות להשלמת הכנסה

הביטוח הלאומי יביא בחשבון את הקילומטרז' של רכב בחישוב שוויו, בבואו לקבוע האם בעליו זכאי להשלמת הכנסה, כך קובע בית הדין הארצי לעבודה ● משמעות הדבר אפשרות להרחבת מעגל מקבלי הגמלה

ניקולאי טנגן, מנכ''ל קרן העושר הנורבגית / צילום: Reuters, Matt Rourke

הנורבגים מכרו בזול? למה בשוק ההון דווקא מרוצים מהמהלך האגרסיבי של הקרן

הקרן שינתה את הקריטריונים הכלכליים שלה באופן שאִפשר לה למכור החזקות ב־11 חברות ישראליות ● המהלך לא כלל את המניה הביטחונית נקסט ויז'ן או את הבנקים ● ההערכה בשוק: מדובר בהזדמנות למוסדיים לקנות בזול

ניקולאי טנגן, מנכ''ל קרן העושר הנורבגית / צילום: Reuters

הפטנט של קרן העושר הנורבגית להפסקת השקעות בחברות ישראליות

ענקית ההשקעות מכרה החזקות ב-20% מהפורטפוליו הישראלי שלה אחרי לחץ ציבורי עצום בנורבגיה לפעול נגד ישראל בשל המלחמה בעזה ● עיון ברשימת המניות שדווח שנמכרו מגלה שאין להן קשר מיוחד למצב ביטחוני, ונראה כי מדובר בניסיון לרצות את דעת הקהל הנורבגית בלי להסתכן בפתיחת חזית מול ארה"ב

קובי פרידמן (ימין) ויונתן פרי (שמאל) / צילום: אורנה חלף

חברת סייבר אלמונית מתל אביב נמכרת ב-305 מיליון דולר

פיינדינגס תימכר לדיג'ינקס הבריטית בתמורה ל-305 מיליון דולר, לאחר שגייסה 15 מיליון דולר בלבד ● פיינדינגס פיתחה מערכת שסורקת את מערכות הספקים בארגונים בעלי שרשרת אספקה ארוכה ויכולה לאבחן בעיות בתחום הציות תוך זמן קצר ● החברה מייצרת הכנסות של מיליוני דולרים ועל פי ההערכה חצתה את רף ה-10 מיליון דולר בקצב ההכנסות השנתי (ARR)

גיא ברנשטיין ורוני על-דור / צילום: יח''צ, גל חרמוני

20 שנות ניהול מתנקזות לאקזיט אחד: המנכ"ל שהרוויח היום 60 מיליון דולר

סאפיינס, ספקית פתרונות טכנולוגיה לתחום הביטוח, נמכרת לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר לקרן פרייבט אקוויטי אמריקאית, והמנהלים שלה ושל בעלת השליטה נהנים ● רוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס מזה 20 שנה שמחזיק ב-2.5% ממניותה, יהפוך למנכ"ל השלישי בקבוצת פורמולה שגורף רווחי ענק

בצלאל מכליס, נשיא ומנכ''ל אלביט מערכות / צילום: אסף שילה ישראל סאן

אלביט מציגה: צבר הזמנות בגובה בלתי נתפס ועסקת ענק באירופה

החברה הביטחונית ממשיכה ליהנות מהגידול בביקושים למוצריה ורשמה צבר שיא של 23.8 מיליארד דולר ● בתוך כך, אלביט הודיעה הבוקר על זכייה בחוזה ענק של 1.63 מיליארד דולר לאספקה של פתרונות הגנה למדינה אירופית

הדמיות פרויקט בריקל במיאמי, ארה''ב / צילום: KOBIKARP

ארבעת הישראלים שחוברים לעסקת ענק במיאמי

קנדה גלובל, שבשליטת אסף טוכמאיר וברק רוזן, ניצלה את העובדה שהמוכר התקשה לעמוד בנטל המימון שלקח על הנכס – ורכשה 60% מהזכויות ב-106 מיליון דולר ● עפ"י גורמים בשוק, הגורם המקשר מאחורי הקלעים היה אדם נוימן, מייסד WeWork ושותף בחברה ● שותף נוסף בעסקה הוא איש העסקים יקיר גבאי