גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במחיר של 139 אלף שקל לפני מבצעים הרכב הזה הוא מתחרה ראוי ליונדאי

הקרוס־אובר המחודש KGM TIVOLI מציע חלל פנימי שימושי, תא מטען גדול, אבזור תקני וביצועים סבירים. היכולת הדינמית שלו לא מבריקה, אבל ב־139 אלף שקל הוא מתאים לשוחרי התחבורה הזולה ● מבחן דרכים

KGM TIVOLI  2025 / צילום: יח''צ
KGM TIVOLI 2025 / צילום: יח''צ

הסטטוס מהווה שיקול מרכזי בהחלטות הקנייה של רבים, שמחפשים את "הרכב הנכון להיראות בו". הם מוכנים לשלם לא מעט עבור מותג, ממדים נדיבים, עיצוב מרשים וחדשנות טכנולוגית. יצרני ויבואני הרכב נוטים מצידם לטפח את התופעה, שדוחפת את הביקוש לטריטוריה יקרה ורווחיות יותר.

שישה מושבים ב-3 שורות: הטסלה החדשה שנחשפה בסין
תיקון לחוק יבוא הרכב: יבואנים "זעירים" יורשו לייבא עד 60 מכוניות בשנה

עם זאת, קיים בישראל ביקוש לא מבוטל לרכב "תכליתי", מצד לקוחות שהנסועה השנתית שלהם נמוכה ומסתכמת באלפי קילומטרים בודדים, בעיקר בעיר. אין להם עניין בביצועים יוצאים דופן, בתחכום, בהתנהגות כביש מלוטשת או אפילו בצריכת דלק חסכונית. הדרישות המרכזיות הן לממדים קומפקטיים, מרחב פנימי סביר, נוחות ותפעול פשוט. הפלח הזה נשלט על ידי דגמים כמו סוזוקי קרוס־אובר, יונדאי VENUE, קיה סטוניק, סקודה קמיק וכו', ולאחרונה הצטרפו גם כמה סיניות. כעת מצטרף עוד שחקן חדש־ותיק, KGM טיבולי, שמיוצר בדרום קוריאה וחוזר אלינו בגרסה מחודשת לאחר כמה שנות הפסקה.

עיצוב חיצוני

חיצונית לטיבולי יש פרופורציות של קרוס־אובר עירוני קומפקטי עם אורך של 4.25 מ' בלבד, רוחב מכובד וגובה של 1.61 מ'. עיצובו נראה כמו ערב רב של סגנונות: החרטום מתהדר בפנסים גדולים, מכסה תא מנוע שטוח ורחב, וגריל טרפזי גדול נוסח רכבי פנאי שטח של פעם. פרופיל הצד נשלט על ידי כנפיים אחוריות תפוחות, שפולשות לתוך משטח הדלת האחורית. יש גם עמודי גג קדמיים כמעט זקופים, עמודי גג אחוריים מאסיביים, גג שטוח וקשתות גלגלים מודגשות שסוגרות על חישוקי 18 אינץ'.

המעצבים איבדו את הדרך בעיצוב החלק האחורי, שמחצין דלת מגושמת וזקופה, שמשה צרה ופנסים קטנים. קשה לקרוא לעיצוב הכולל "הרמוני" אבל כאמור, זה לא מה שהלקוחות בפלח הזה מחפשים.

פנים הרכב

הכניסה לתא הנוסעים והיציאה ממנו מתבצעת בנוחות תודות לגג גבוה, ותנוחת הישיבה מלפנים גבוהה כמו בכלים גדולים יותר. חבל רק שמושב הנוסע לא מתכוון לגובה. מרווח הפנים של הרכב הוא פלוס משמעותי בזכות ניצול יעיל של החלל הפנימי ובסיס גלגלים באורך סביר ביחס לאורך הכולל של הרכב.

מרחב הראש מלפנים לא יקפח גם נוסעים גבוהים ואילו מאחור יכולים שני מבוגרים להושיט רגליים קדימה בנוחות. גם תא המטען עמוק ורחב ועם נפח שימושי של 423 ליטר הוא הגדול בפלח. קיפול מסעד המושב האחורי מפנה חלל העמסה של למעלה מ־1,100 ליטר ומאפשר לשנע חפצים ארוכים ו/או רחבים במיוחד.

איכות החומרים והגימור מצביעה על השקעה מודעת ויש בתא כמה דיפונים מחומרים רכים שמחפים על עמדת הפיקוד והדלתות. הריפוד דמוי העור באיכות סבירה, כריות המושבים נוחות ובידוד רעשי רוח סביר עד סביבות 120 קמ"ש. מנגד אפשר למצוא בתא גם לא מעט משטחים מפלסטיק קשיח, שמשמיעים צליל חלול כאשר נוקשים עליהם.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד ממשיך את הקו של העיצוב החיצוני עם ערבוב אלמנטים. מצד אחד יש לוח מחוונים דיגיטלי גדול שלצידו מסך מולטימדיה בגודל סביר. לוח המחוונים מציג את המידע החיוני בצורה ברורה אבל לגרפיקה שלו יש מראה נוסטלגי בנוסח משחקי מחשב של פעם. מסך המולטימדיה די מודרני, למרות שמערך התפריטים דורש תשומת לב והחיבור למערכות הפעלה טלפוניות אינו אלחוטי. מנגד רוב המערכות החיוניות בנהיגה, כולל מערכת האקלים, נשלטות גם על ידי מתגים פיזיים. עוד פריט נוסטלגי הוא מוט ההילוכים הענק שממוקם בין המושבים.

הראות לפנים ולצדדים טובה בזכות החלונות הגדולים אבל הראות לאחור והצידה מוגבלת מאד בשל עמודי הגג המאסיביים. השימוש במצלמת הנסיעה לאחור הוא כמעט חובה.

האבזור התקני סביר ביחס לרכב לואו־קוסט וכולל בין השאר בקרת אקלים אלקטרונית מפוצלת, התנעה ללא מפתח, ריפוד דמוי עור ועוד. יש גם חבילה די מקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות, אם כי ההתערבות של מערכת השמירה על הנתיב גסה במופגן ודורשת ניתוק.

מנוע וצריכת דלק

הטיבולי מגיע אלינו עם מנוע טורבו־בנזין בנפח 1.5 ליטר, שמייצר הספק של 163 כ"ס ומומנט של 26.5 קג"מ, שזמין בסל"ד נמוך. אלה נתונים מכובדים ביחס לקטגוריה "הזולה" אבל הביצועים עצמם מתונים למדי עם תאוצה ל־100 קמ"ש ב־10.6 שניות.

המנוע מרגיש נמרץ ומאפשר לרכב לצבור מהירות בקצב מכובד במישור ובעליות. אבל, התיבה האוטומטית בת 6 המהירויות נוטה להוריד הילוכים בצורה די אגרסיבית ולהישאר בהילוך נמוך ובסל"ד גבוה וקולני גם כשאין בכך צורך. אזור הנוחות הוא בעת שיוט בעיר ועל הכביש המהיר, שם המנוע מרגיש רגוע ושקט. צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת עומדת על כ־12.8 ק"מ לליטר ואפשר להתקרב לנתון הזה בנסיעה רגועה. נסיעה יותר נמרצת תוריד את הטווח הריאלי לסביבות 10 ק"מ לליטר ויש בפלח מערכות הנעה חסכוניות הרבה יותר.

על הכביש

על הכביש הטיבולי שומר על איזון כל עוד לא דוחקים בו יותר מדי. ההיגוי מרגיש כבד ודי מדויק למעט נטייה ל"לחימת הגה" בעת האצה חזקה, היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות סבירה ואחיזת הכביש מכובדת תודות לצמיגים הרחבים. עם זאת האצה חזקה בתוך פנייה יכולה לגרום ל"בריחה" רגעית של הגלגלים הקדמיים. גם נטיית הגוף בפניות הדוקות די מוחשית, אבל אלה לא תופעות שהלקוחות הטיפוסיים בפלח יחוו לעיתים קרובות.

נוחות הנסיעה על כבישים עירוניים סבירה אך היתקלות בבורות עירוניים משמעותיים או בפסי האטה יכולה לטלטל את הנוסעים כהוגן.

מחיר

טיבולי 2025 עולה כ־139 אלף שקל לפני הנחות ומבצעים וזה מחיר נגיש לקרוס־אובר קומפקטי במונחים של השוק הישראלי. הוא בהחלט לא המילה האחרונה בעולם הרכב ויש לו כמה וכמה קצוות מחוספסים, בעיקר בתחום הדינמי. אבל הוא מספק פתרון הגיוני ושימושי למי שמחפש כלי תחבורה תכליתי, זריז במידה, מאובזר היטב ומרווח יחסית לקטגוריה ומוכן להתפשר בתחומים אחרים. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

יונדאי VENUE

134-147 אלף שקל לקרוס־אובר הקומפקטי של יונדאי, מוביל המכירות בפלח. אורכו 4.04 מ', תא המטען בנפח 355 ליטר. מנוע 1.6 ליטר ללא טורבו מייצר 123 כ"ס.

יונדאי VENUE / צילום: יח''צ

צ'רי טיגו 4 הייבריד

136-138 אלף שקל לקרוס־אובר של צ'רי, שגבוה במעט מטיבולי אך תא המטען מסתפק ב־310 ליטר. תא נוסעים מאובזר היטב. מנוע 1.6 ליטר היברידי שמייצר 163 כ"ס.

צ'רי טיגו 4 הייבריד / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אוכל וקינוחים בעספורה / צילום: באדיבות עספורה

מאסתם בחופש הגדול? ארבע עגלות קפה ששוות יציאה לטבע גם באוגוסט

כריכים מיוחדים, פיצות עם תוספות לא שגרתיות, עוגות של פעם ובר יין צונן ● עגלות הקפה הבולטות בנוף, שתוכלו להעביר בהן זמן משפחתי

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

בשיא אוגוסט: קווי הרכבת המרכזיים בין חיפה לתל אביב וירושלים יושבתו לכמה ימים

נזק כבד, בהיקף של מאות מטרים, נגרם כתוצאה מפגיעה של רכבת משא בתשתית החשמל במהלך הלילה • תחנות הרכבת שבין בנימינה ונתניה לת"א, ובמקביל גם אלה בין ת"א לנתב"ג, יושבתו למשך כמה ימים לצורך טיפול בתקלה - כשעונת הקיץ נמצאת בשיאה • כל הפרטים על הקווים שיושבתו - והחלופות

השבוע בעולם / צילום: ap, Alex Brandon

דונלד טראמפ עסוק מאוד השבוע: כובש את וושינגטון, מטיל מס יצוא

מזג האוויר השתגע, מ־50 מעלות עד 355 מ"מ גשם ● דרום קוריאה משליכה נשיא לשעבר לכלא עם אשתו ● טראמפ כובש את וושינגטון ומטיל מס יצוא ● ביהמ"ש העליון בהודו מורה לכלוא מיליון כלבים ● 'כל אלכוהול מזיק לבריאות' ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

תרמית מניות / צילום: Shutterstock

"גם שומרי הסף כשלו": כך נפלו כמאה ישראלים בתרמית מניות והפסידו 20 מיליון שקל

חיילים, פנסיונרים ובכירים בהייטק: נוכלים שהתחזו לדמויות מפתח בעולם ההשקעות הפילו בפח ישראלים מכל שכבות החברה, בהם מי שמחשיבים עצמם סוחרים מיומנים ● כעת נבחנת הגשת תביעה ייצוגית נגד הרגולטורים, הברוקרים ומטא - שנטען שגררה רגליים ובכך אפשרה להונאה להתקיים בפלטפורמות שלה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

המניה שזינקה ביותר מ-20% אחרי הדוחות

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● סגירת הקניונים במבצע "עם כלביא" לא העיבה על תוצאות מליסרון ● עלבד הציגה דוח חזק, הכריזה על חלוקת דיבידנד והמניה זינקה ● והכנסות מקס סטוק עלו, אך הרווח הנקי קטן

השופט יוסף אלרון. דומיננטיות יוצאת דופן בפסיקה הפלילית / צילום: שלומי יוסף

כך הצליח שופט עליון אחד להפוך מגמה שלמה של הקלה בענישה

גלובס צלל ל-450 פסקי דין פליליים בעשור האחרון ומצא: שיעור ערעורי המדינה שהתקבלו בעליון זינק ב-130% ברבעון הראשון השנה לעומת הרבעון המקביל ב-2020, וגם בחומרת גזר הדין נרשמה עלייה ניכרת ● על המגמה הזאת מנצח השופט יוסף אלרון, האם היא תימשך אחרי פרישתו בחודש הבא?

אפליקציית Gett / צילום: יח''צ

עסקת Gett הושלמה: תימכר ב-188 מיליון דולר לקבוצת מוסדיים ישראלית

אחרי התנגדות רשות התחרות למכירת אפליקציית המוניות גט (Gett) לידי פנגו מוקדם יותר השנה, קבוצת משקיעים הכוללת את לאומי פרטנרס, מיטב, מזרחי טפחות, הפניקס וקלירמרק קפיטל מודיעה על רכישת גט

קונים בפריפריה בתקווה שהמדינה תשפוך הטבות. אתר בנייה באשקלון / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק הדיור שינה מומנטום - אז למה 5,844 ישראלים קנו דירה ביוני?

תחושת עושר קולקטיבית, שוק מניות פורח וגימיקים שיווקיים מצליחים - כל אלה דוחפים אלפי ישראלים לקנות דירה דווקא כשכולם מספידים את השוק ● בין ימי חג, טילים וריבית גבוהה שהורדתה רק מתרחקת, הנתונים מראים: הפסיכולוגיה נשארת חזקה מהסטטיסטיקה

תמונה שיצר GPT–5 כשהתבקש לתאר ויזואלית את גרסתו החדשה / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

מודל GPT-5 יצא לשוק. עד כמה הצ'אט השתפר?

OpenAI השיקה את מודל הבינה המלאכותית החדש שלה, והבטיחה ביצועים מהירים יותר, לצד זכירת המשתמש ופיצ'רים כמו מצב אוטומטי, למידה ויכולת כתיבת קוד ● בפועל, השינויים מינוריים למדי

שוק השכירות מביא את הכותרת העיקרית / צילום: Shutterstock, Kanjana Kawfang

מחירי השכירות ממשיכים לטפס: המדד רשם את העלייה הגבוהה ביותר מאז 2016

מדד שירותי דיור בבעלות הדיירים רשם בחודש יולי עלייה של 1.4%, שהיא הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2016, והשלישית בגובהה מאז 2010 ● חודשי הקיץ עד ראש השנה הם חודשים לוהטים גם כך בשוק השכירות, כך שיש להניח שגם החודש הבא יראה עליות משמעותיות ● לעומת זאת, מחירי הדירות דווקא יורדים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ת"א ננעלה בירוק; מדדי הביטוח והנדל"ן זינקו במעל 2%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים ● בנק דיסקונט ומזרחי פרסמו את תוצאותיהן לרבעון ● מחר צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בישראל ● שוק האג"ח משקף ציפייה שהריבית בישראל תרד, אך לא בקרוב ● וגם: אופנהיימר בהמלצה חיובית על מניות הגיימינג

פרויקט תע''ש השלום של שיכון ובינוי / הדמיה: מילבאואר אדריכלים

שבע שנים מתום המכרז: היתר בנייה מלא ראשון במתחם תע"ש השלום בתל אביב

הוועדה המקומית של עיריית ת"א המליצה על הפקדת תכנית התחדשות למבנים בודדים בנוסח תמ"א 38, עם פוטנציאל להוספת 25 אלף דירות ●  ועדת הערר בחיפה מאפשרת המשך ייזום פרויקטים של תמ"א 38 בכרמליה ● שיכון ובינוי קיבלה היתר בנייה מלא במתחם תע"ש בת"א שמוגדר כפרויקט להשכרה ארוכת טווח ● הולנת”ע ממליצה על הקמת שישה יישובים חדשים בין דימונה לבאר שבע ● חדשות השבוע בנדל"ן

סקוט ראסל מנכ''ל נייס / צילום: באדיבות נייס

נייס מציגה דוחות חזקים ומעלה את תחזית הרווח השנתית, אך המניה נפלה

נייס פרסמה תוצאות חיוביות בהן עקפה את שורת הרווח וההכנסות ● הרווח הנקי גדל גם ברמה הרבעונית וגם במחצית, ל-187 מיליון דולר ול-317 מיליון דולר ● במקביל, החברה העלתה את תחזית הרווח למניה לטווח של 12.33-12.53 דולר

חזית ההסברה / צילום: Shutterstock

המוחות הכי מבריקים והכלים הכי מתקדמים נמצאים כאן, אז איך ישראל בכל זאת מפספסת בחזית ההסברה

התעמולה האנטי־ישראלית הפכה לאפקטיבית במיוחד במלחמה. החל מקמפיין ההרעבה שזכה לחשיפה רבה ועד הטענות לטבח מכוון נגד תושבי עזה ● על היעדר ההסברה מחפים חברות ויזמי הייטק מתחת לרדאר, בין היתר באמצעות מערכות להפצת מסרים בעולם, ניטור רשתות בוטים וניסיון להשפיע על הנרטיב השלילי שנוצר לישראל ● אז למה המדינה לא ממנפת את העליונות הטכנולוגית להסברה?

הפגנה למען שחרור החטופים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שביתה למען החטופים: האם העובדים יקבלו שכר, ומה אם המעסיק מסרב לשבות

אילו גופים צפויים לשבות ביום ראשון הקרוב, האם עובדים שיפגינו זכאים ליום חופש, והאם ישולם שכר גם אם המשרד כולו נסגר? ● גלובס עושה סדר

רמת החייל / צילום: Shutterstock

מחיר מטרה בשדרות, 1,000 דירות בבנימינה: רמ"י פרסמה מכרזי ענק לקרקעות

במכרזים הנוכחיים כלולות אלפי דירות מסובסדות בלב אזורי הביקוש, בין היתר, בכפר סבא, בקדימה צורן ובראשון לציון ● אחד המכרזים המסקרנים הוא מכרז ל-342 יחידות דיור, בשלושה מתחמים ברמת החייל בתל אביב

פיל נייט, מייסד נייקי / צילום: NIKE Inc

שני מיליארד דולר לחקר הסרטן: התרומה הגדולה אי פעם לאוניברסיטה

המייסד השותף של נייקי הודיע כי יתרום סכום ענק של 2 מיליארד דולר לחקר הסרטן באוניברסיטת אורגון ● מדובר בתרומה הגדולה ביותר שהוענקה לאוניברסיטה או מוסד בריאות בארה״ב

ויליאם דופלסי וג'ון וולץ / צילום: רויטרס - Curtis Means, Kylie Cooper

טקילה, סמים ועינויים: מסע הבזבוזים של צמד משקיעי קריפטו שהסתיים מאחורי הסורגים

ויליאם דופלסי וג'ון וולץ ניסו למצוא חן בעיני כמה מן המשפחות העשירות והמשפיעות ביותר באמריקה ויצאו למשימה שהפכה לאפיזודה אלימה בדירת יוקרה במנהטן ● התוכניות הגרנדיוזיות של השניים לעסקים ולכניסה לפוליטיקה הוחלפה בסכנה ממשית למאסר ממושך

צילומים: ענת לברון, איל יצהר, שלומי יוסף, תמר מצפי, טלי בוגדנובסקי

מי חברת הגמל והפנסיה המצטיינת בישראל? תלוי את מי שואלים

כל חברת ביטוח ופנסיה משווקת את עצמה כ"מצטיינת" ● עודף המסלולים, והקושי היכולת להשוות ביניהם, יוצרים בלבול שמותיר את המוסדיים מאחור ● מדד המותגים 2025

כהן, לארי, פרידמן, לוי, ענתבי / צילום: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, שלומי יוסף, ענבל מרמרי

עלייה דו ספרתית ברווח ובאשראי לציבור: הבנקים סיפקו עוד רבעון בלתי נתפס

חמשת הבנקים הגדולים בישראל הציגו עלייה של 10% ברווח הנקי הרבעוני ל־8.4 מיליארד שקל - שמחציתו תחולק כדיבידנד º לאומי עם הרווח הגבוה במערכת, והפועלים צמוד אליו ● הבינלאומי עם התשואה הגבוהה ביותר להון, ומי הבנק שהפריש הכי הרבה להפסדי אשראי