גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהכביש לבורסה בת"א: מה דוחף את הטייקונים החשאיים של ענף הרכב לשוק ההון

מי שבמשך עשרות שנים העדיפו להתנהל מתחת לרדאר ולצבור הון עתק מאימפריות של יבוא מכוניות, מגדילים לאחרונה את חשיפתם לשוק ההון באמצעות הנפקות, מהלכי השתלטות והשקעות מגוונות ● בין הסיבות למגמה: העברה בין-דורית של ההון המשפחתי וכניסת הרכבים הסיניים לישראל

רמי אונגר, ג'ורג' חורש, משפחות עיני ודנון, יעקב שחר, משפחת קרסו / צילום: תמר מצפי, שלומי יוסף, ענבר לוי, עינת רום
רמי אונגר, ג'ורג' חורש, משפחות עיני ודנון, יעקב שחר, משפחת קרסו / צילום: תמר מצפי, שלומי יוסף, ענבר לוי, עינת רום

יבואני הרכב הגדולים בישראל נחשבו במשך עשורים ארוכים ל"טייקונים שקטים", המעדיפים להרחיק את עסקיהם מהעין הציבורית וליהנות מהשגשוג המתמשך בעסקיהם - פועל יוצא של תחרות נמוכה ורווחיות חריגה. אלא שבשנים האחרונות משהו השתנה, ולצד השקעות שביצעו בתחומים נוספים (נדל"ן, תשתיות ופיננסים) הם נחשפים יותר ויותר לשוק ההון המקומי - בדרך של הנפקה, השתלטות או הכנסת משקיעים לעסק הפרטי.

רק בשבוע החולף דווח בתקשורת על כוונתו של רמי אונגר, היבואן הוותיק של מכוניות קיה (סוכנות טלקאר), לחבור למנכ"ל צים אלי גליקמן ומנהלים נוספים בחברת הספנות כדי לרכוש בה את השליטה (צים נסחרת בניו יורק בשווי של 2.1 מיליארד דולר). בד בבד מתחרה בימים אלה יבואן גדול אחר, ג'ורג' חורש, בעלי יבואנית הרכב יוניון (טויוטה), על רכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי כאל, יחד עם קבוצת הביטוח הראל.

לאלה ניתן לצרף את המהלך של משפחות עיני ודנון, בעלי יוניברסל מוטורס (UMI). יבואנית רכבי שברולט לישראל נמצאת בימים אלה בעיצומו של "רוד שואו", לקראת רישום מניותיה למסחר בבורסה בתל אביב, לפי שווי שאפתני של כ-3.5 מיליארד שקל (לאחר שבעבר הנפיקה אג"ח לציבור).

מדובר בהעלאת הילוך מצד היבואנים, שקישטו בשנים האחרונות את פורטפוליו הנכסים שלהם בעוד ועוד השקעות, חלקן חברות ציבוריות, בסכומים של מאות מיליוני שקלים.

אותו רמי אונגר המקושר כעת לצים, השלים לאחרונה השתלטות על ענקית הנדל"ן הבורסאית ויתניה, שטלקאר שלו מחזיקה ב-55% במניותיה. UMI מצידה השתלטה בשנים האחרונות על שתי חברות ציבוריות: קבוצת הסיעוד וכוח האדם דנאל וכן חברת האבטחה G1. יבואן רכב אחר, יעקב שחר (קבוצת מאיר), רכש את מניות השליטה בחברת ההתחדשות העירונית בית וגג - שנים לאחר שהשתלט בעבר על חברת הביטוח הפניקס.

"העברת ההון לדור הבא"

בישראל פועלים כתריסר יבואנים גדולים, שנהנים מדי שנה מרווח פנטסטי של מאות מיליוני שקלים כל אחד, הנובע ממכירת מכוניות וחלפים, שירותי מוסך ועוד. על רקע זה ניתן היה להבין מדוע אותם אנשי עסקים השתדלו בעבר לפעול "מתחת לרדאר", ולהיזהר מחשיפה לציבור.

על פי גורמים שונים בשוק, סיבה מרכזית לשינוי הגישה שלהם בשנים האחרונות היא שמדובר בשחקנים מבוגרים. הגיל הממוצע של מרבית הדמויות המובילות ביבואניות הגדולות נע סביב 80. "הם לא הופכים ליותר צעירים", מסביר גורם בכיר בשוק שמכיר מקרוב את היבואנים, "ואין דרך טובה יותר להעביר את ההון לדור הבא, חוץ מהנפקה או השקעות בבורסה.

"בצורה זו לכל אחד יש את המניות הסחירות שלו, ומי שרוצה יכול למכור או להישאר". גורם אחר בענף מוסיף כי "איפה שיש דור שני מאותה משפחה זה יחסית פשוט. האתגר הוא שלפעמים יש לך אחים שלכל אחד יש ילדים, ואז זה כבר טיפה יותר מורכב, ולכן זה מגיע להנפקה".

ואכן ההערכות בשוק הן שלאחר קרסו מוטורס וכעת גם UMI, עוד בעלי שליטה ביבואניות רכב יבחנו בשנים הקרובות את הפיכת עסקיהם לציבוריים, כחלק מההעברה הבין-דורית של ההון המשפחתי.

מי שעל פי ההערכות צפויה להיות אחת מהן היא קבוצת מאיר, המייבאת את רכבי וולוו והונדה לארץ, ונמצאת בשליטה משותפת של משפחות שחר וקז. עדות לכך היא פעולה מקדימה בה נקטו בעלי היבואנית לפני כשלוש שנים: מכירת 20% מהמניות לידי חברות הביטוח הפניקס וכלל, לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל לסוכנות.

בבסיס המהלך עמדה החלטת שתי המשפחות השולטות להסדיר את העברת השליטה במאיר לבני דור ההמשך, כשעם השלמת המכירה מונו אבנר קז ואור שחר, נכדיו של מייסד החברה מאיר קז ז"ל, ליושבי הראש המשותפים של החברה.

מי שעוד ביצע בשנים האחרונות מהלך להעברה בין-דורית הוא ג'ורג' חורש, שבתחילת שנת 2021 העביר מניות בחלק מעסקיו לשני ילדיו, אנדרו ורוקסן. בעוד שהיבואן הוותיק השאיר ככל הידוע את השליטה בפעילות הרכב בידיו, הוא העביר לילדיו את החזקותיו ברשתות הקמעונאות סופר-פארם, H&M ובתחום האנרגיה (תחנות הכוח דליה ואשכול).

הסכסוכים של קרסו

מי שהגיעו לבורסה עוד בתחילת העשור הקודם הם בני משפחת קרסו. להנפקת קרסו מוטורס, יבואנית המותגים רנו, ניסאן ועוד, קדם סכסוך ארוך ומתוקשר בין כמה מנכדיו של מייסד החברה, משה קרסו, שהפכו לדומיננטיים בעסק המשפחתי, מה שיצר מתחים גם בין הוריהם.

בשנת 2007 הסכימו הצדדים על פשרה, במסגרתה הוחלט כי איציק וייץ, שעמד אז בראש סוכנות השכרת הרכבים אוויס, ימונה למנכ"ל החברה, תפקיד בו הוא מחזיק עד היום (גם ביבואניות רכב אחרות מונו מנהלים חיצוניים, בהן UMI המנפיקה כעת).
תחת שרביטו של וייץ עברה קבוצת קרסו שינוי ארגוני שכלל מיזוג של כל הפעילויות בהן עסקה לשתי חברות - קרסו מוטורס וקרסו נדל"ן. אך לא פחות מחשוב מכך, הוא הוביל את מהלך ההנפקה של פעילות הרכבים, כחלק מניסיון לשמור על השלום בין בני המשפחה. "היום אנחנו לוקחים מהעבר רק את השורשים, לא את המריבות", אמר אז בראיון יואל קרסו, הבכור מבין בני הדור השלישי של משפחת אצולת הרכבים.

אלא שבשנת 2021 פרץ סכסוך נוסף בין בני המשפחה, שסלל את הדרך להנפקתה של קרסו נדל"ן שנה לאחר מכן, בזמן שלעסק כבר החלו להיכנס בני הדור הרביעי. באותה שנה פעלה המשפחה להרחיב את עסקיה לתחומים נוספים, באמצעות מהלכים שנועדו לשלב אותה בגרעין השליטה ברשת הקמעונאות שופרסל ובענקית התחבורה הציבורית אגד, אך אלו לא צלחו בסופו של דבר.

איום הרכב הסיני

מלבד הרצון לבצע העברה בין-דורית של עסקיהם, מושפעים מהלכי ההשקעה של יבואני הרכב משינויים העוברים על "הלחם והחמאה" של עסקיהם - יבוא הרכב. "לאורך השנים, היו ליבואנים שנים מאוד טובות, אבל השמיים בשוק הרכב בישראל נראים היום קודרים יותר מבעבר", מסביר מנכ"ל של אחת מהן. "לכן, הרבה יבואנים החליטו לפזר או לבזר את עסקיהם בשנים האחרונות".

מדובר בכניסה של עוד ועוד מותגי רכב סיניים המאיימים לשנות את השוק. לדברי אותו מנכ"ל, "בשלוש השנים האחרונות הייתה חדירה מסיבית של מותגים סיניים לישראל. אם לפני שלוש או ארבע שנים נתח השוק שלהם היה 2%-3%, היום הוא כבר נושק ל-30%. באופן טבעי זה שינה את כל הזירה התחרותית.

"גם ברכבים החשמליים היצרנים הסינים הרבה יותר חזקים, מה שעוד פעם משבש את הזירה עצמה. לכך תצרף גם את העובדה שהם יורידו את ההכנסות העתידיות מתחום החלפים, כי שלהם דורשים פחות תחזוקה. אחרי שהאבק ישקע, נראה איך השוק יתחלק מחדש, אבל בוודאות מפת השחקנים הגדולים תשתנה במהלך השנים הקרובות", מסכם המנכ"ל.

צריך לציין כי חרף האיומים הללו, ולמרות המלחמה ועליית יוקר המחיה, תחום הרכב בישראל נותר יציב במהלך שנת 2024 ואף רשם צמיחה קלה. במהלך השנה החולפת קנו הישראלים כ-272 אלף מכוניות חדשות. מגמה זו נמשכה גם אל תוך המחצית הראשונה של 2025 במהלכה נרשם גידול של 2.9% במסירת הרכבים לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הדוחות השנתיים של שלוש החברות הציבוריות בענף (דלק רכב, קרסו ו-UMI) מלמדים כי הללו עדיין מרוויחות מאות מיליוני שקלים בשנה.

רכב שברולט שמייבאת לארץ חברת UMI / צילום: יח''צ

נדל"ן, תשתיות ואנרגיה

רווחים אלו הפכו, כאמור, את הקבוצה המצומצמת של בעלי הבית ביבואניות הרכב למיליארדרים, בעלי כיסים עמוקים וערמות של מזומנים. זה אפשר להם בשנים האחרונות לנתב סכומים גדלים והולכים להשקעות, בעיקר בתחומי ה"כלכלה ישנה": נדל"ן, אנרגיה, תשתיות, פיננסים, שירותים וקמעונות, המבטיחים להם בדרך כלל תזרים יציב ממקורות נוספים.

"לא מדובר בפיננסיירים, אלא בשחקנים לטווח ארוך, נזילים מאוד ולא ממונפים. הם לא באים לעשות סיבוב", אומר מי שמכיר היטב חלק מהיבואנים הגדולים.

גורם אחר בשוק הרכב מציע לחלק את ההתרחבות של היבואנים לשניים. מצד אחד יש את מה שניתן לראות בו כהתרחבות טבעית לתחומים משלימים, כמו כניסה לעולמות הליסינג, המימון והטענת רכב חשמלי, לצד הרחבת יבוא המותגים. מהלכים אלה בוצעו כמעט בכל חברות היבוא לאורך השנים, שמחזיקות היום בסל הפעילויות הללו.

מהצד השני, ניצבות כאמור ההשקעות בתחומי פעילות שאינם קשורים לתחום הרכב, שאחד החביבים עליהם הוא הנדל"ן. "לכל היבואנים יש היום פעילות נדל"ן. גם בגלל שהיסטורית יש להם הרבה מוסכים, רובם במרכזי הערים, שהפכו להיות נכסי נדל"ן מאוד מאוד יקרים" מסביר הגורם בשוק.

"אם בעבר הם היו מוכרים את השטח, היום לחברות בסדר גודל הזה יש את הגישה להון, אז רבות מהן מקימות עליהם פרויקטי נדל"ן בצורה עצמאית", לדבריו. רמי אונגר (טלקאר)

עוד כתבות

טלטלה בשווקים / צילום: איל יצהר, שלומי יוסף, ינאי יחיאל

הקרנות שעשויות לחולל מהפכה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

לא רק קבוצת דלק: אלה המרוויחים הגדולים מעסקת ניו-מד ● קטגוריה של קרנות כספיות "מתחדשות" באות לאתגר את הבנקים ● קרן ההון הנורבגית מכרה מניות ישראליות ובשוק מעריכים: למוסדיים יש הזדמנות לקנות בזול ● כך בעלי השליטה בבזק, פרטנר וסלקום הרוויחו מאות מיליונים ● מנהל ההשקעות שחושש מהתמחור הגבוה של מניות הבנקים והביטוח, וממליץ "לא להמר נגד השקל"

ניצן לביא, מנכ''ל סופר פארם / צילום: יח''צ

רכישת הענק שטלטלה את מותגי האופנה ונתנה פייט לאימפריות היוקרה

רכישת ורסצ'ה ע"י פראדה שינתה את הכללים בשוק האופנה, בו שולטות קבוצות־על ● ניצן לביא, מנכ"ל סופר־פארם, מסביר למה העסקה היא מעבר לאיחוד בין מותגים איקוניים ● מדד המותגים 2025

הריסה ובנייה בתל אביב / צילום: שי אשכנזי

הדיירים מחכים שנים לפינוי ובינוי, ואז רגע לפני ההריסה הוא נעצר

פרויקטים של התחדשות עירונית שתוכננו לפני 3-4 שנים הופכים להיות לא כלכליים במציאות של זינוק בעלויות הבנייה ● יותר ויותר יזמים מבקשים מהדיירים לשנות את התמורות ברגע האחרון

פנחס פוזיילוב / צילום: פוטו ניסים

הוא בן 97, אחיו בן 99, ושניהם עדיין הולכים לעבודה מדי יום

"כשעזבתי את בית הספר, התחלתי לעבוד כשוליה של יהלומן. הייתי צריך ללטש יהלום במינימום נזק, ומהרגע הראשון התברר שאני מסוגל לעשות את זה כמו מישהו עם 20 שנות ניסיון" ● שיחה קצרה עם פנחס פוזיילוב, ממייסדי תעשיית היהלומים בישראל

רכבת ישראל / צילום: טלי בוגדנובסקי

שיבושים כבדים ברכבת ישראל: מה קרה, ואילו רכבות פעילות?

קריעה של כבלים חשמליים בשתי נקודות במסילת החוף הראשית של רכבת ישראל, בלילה בין חמישי לשישי, הביאו לשיבושים כבדים לרכבות בכל הארץ ● התיקונים ייארכו מספר ימים לפחות (למרות שבוצעו עבודות בשבת כדי להאיץ את התהליך), ובינתיים מופעלות רכבות דיזל ישנות ● מה גרם לתקלה כה נרחבת, ואילו רכבות יפעלו? גלובס עושה סדר

הפגנה למען שחרור החטופים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

השביתה למען החטופים: האם העובדים יקבלו שכר, ומה אם המעסיק מסרב לשבות?

אילו גופים צפויים לשבות היום, האם עובדים שיפגינו זכאים ליום חופש, והאם ישולם שכר גם אם המשרד כולו נסגר? ● גלובס עושה סדר

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי / צילום: ap, Alex Brandon

טראמפ דוחק את הודו לפינה, וזה עלול לעלות לו ביוקר

מכס בשיעור של 50% על הודו הוביל לסדק ביחסים עם ארה"ב ● העיתוי לא מקרי: טראמפ מבקש להפעיל לחץ על רוסיה דרך לקוחת הנפט המרכזית שלה, לקראת מפגש הפסגה עם פוטין באלסקה ● ואולם, הודו לא מתקפלת מולו, וממשיכה להוביל מדיניות עצמאית ומרובת שותפויות ● מי עשויה להרוויח בגדול מהמשבר הנוכחי?

גבי ויסמן, רפי עמית, שוקי ניר, עומר כילף / צילום: נובה, רענן טל, דורון לצטר, יח''צ

הישראלית שקפצה הודות לטראמפ, ואלו שקיבלו כתף קרה מהמשקיעים

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● סולאראדג' קפצה, הודות לפרסום תקנות חיוביות מהצפוי מצד הממשל האמריקאי ● חברות השבבים הישראליות סבלו מהסנטימנט השלילי בשוק, בשל תחזיות חלשות של אפלייד מטיריאלס ● ואינוויז קפצה בעקבות האטה בקצב שריפת המזומנים

קניון עזריאלי / צילום: Shutterstock

למה הקניונים ומרכזי המסחר הגדולים נותרו מחוץ לשביתה

למרות הניסיונות של משפחות החטופים לגייס את ההסתדרות ואת ראשי המשק לשביתה כוללת במשק, הקניונים ומרכזי הקניות יישארו היום פתוחים ● אחת הסיבות המרכזיות: ההסתדרות לא הודיעה על הצטרפות לשביתה

יו''ר ההסתדרות ארנון בר דוד שיחה עם משפחות החטופים, 11.8.25 / צילום: דוברות ההסתדרות

בין הכלכלי לפוליטי: על סוגי השביתות וההשבתות, ומה אמר ביהמ"ש לגביהם

בשבוע הבא חלקים במשק יושבתו במחאה נגד מדיניות הממשלה בסוגיית החטופים, ולא על תנאי העסקה ● לדבר יש משמעות בסיווג השביתה, ובהתאם ליחס המשפטי אליה ● ובמקביל גם מעסיקים החלו להשתמש בכלי ההשבתה

קונים בפריפריה בתקווה שהמדינה תשפוך הטבות. אתר בנייה באשקלון / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק הדיור שינה מומנטום - אז למה 5,844 ישראלים קנו דירה ביוני?

תחושת עושר קולקטיבית, שוק מניות פורח וגימיקים שיווקיים מצליחים - כל אלה דוחפים אלפי ישראלים לקנות דירה דווקא כשכולם מספידים את השוק ● בין ימי חג, טילים וריבית גבוהה שהורדתה רק מתרחקת, הנתונים מראים: הפסיכולוגיה נשארת חזקה מהסטטיסטיקה

הדיי עפאים. הלל לארץ ישראל / צילום: דן פרץ

אשרי האיש שזהו מקומו: הדיי עפאים חי את האדמה, הפעם דרך היין

הדיי עפאים הוא חקלאי, טבח, גבן, מוזיקאי, כותב, ובשנים האחרונות גם יינן ● ביקב החדש שלו "מקומי" - המקום שלי, הוא שואף "לעשות יין בהיר, כזה שאפשר לשתות ב–10 בבוקר, ולהמשיך לעבוד"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

המלחמה עם איראן הפילה את הצמיחה: התכווצה בקצב שנתי של 3.5%

בנוסף, התמ"ג העסקי ירד ב-6.2% ● בלמ"ס מציינים כי הנתונים "הושפעו בצורה מהותית ממלחמת 'עם כלביא', במיוחד ההוצאה לצריכה פרטית וההשקעה בנכסים קבועים" ● איך זה ישפיע על החלטת הריבית השבוע?

תרמית מניות / צילום: Shutterstock

"גם שומרי הסף כשלו": כך נפלו כמאה ישראלים בתרמית מניות והפסידו 20 מיליון שקל

חיילים, פנסיונרים ובכירים בהייטק: נוכלים שהתחזו לדמויות מפתח בעולם ההשקעות הפילו בפח ישראלים מכל שכבות החברה, בהם מי שמחשיבים עצמם סוחרים מיומנים ● כעת נבחנת הגשת תביעה ייצוגית נגד הרגולטורים, הברוקרים ומטא - שנטען שגררה רגליים ובכך אפשרה להונאה להתקיים בפלטפורמות שלה

ספינת סער 6, הובילה את המתקפה הלילית / צילום: תע''א

כלי השיט שהוביל את התקיפה הלילית בתימן, והכוחות הנוספים של ישראל בים

בניסיון להגביר את הלחץ על החות'ים, חיל הים תקף לפנות בוקר תשתיות אנרגיה בתימן ● אילו כלי שיט השתתפו בתקיפה, אילו אמצעים ימיים נוספים יש לישראל, והעסקאות שנחתמו לאחרונה בתחום ● גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

המשביר חידשה חברות במועדון אוטומטית. בכמה תפצה את הלקוחות?

בית המשפט העליון קובע לראשונה: חברת ביטוח חייבת לשאת גם בהוצאות המשפטיות של הניזוק, ולא רק של המבוטח ● רשת המשביר לצרכן תפצה לקוחות ב־6.75 מיליון שקל, לאחר שחידשה להם חברות במועדון הלקוחות ללא הסכמה ● דור אלון תחויב ביותר מ־5 מיליון שקל על הפעלת תחנת דלק שלא כדין במשך שש שנים ● שלושה פסקי דין בשבוע

ניקולא פוש, היורש (ימין) ואריק פריימונד / אילוסטרציה: איורים: גיל ג'יבלי

תיק הרמס נפתח: היעלמות מניות ב-15 מיליארד דולר, מוות פתאומי וכמה הסברים

ההתאבדות לכאורה של אריק פריימונד, היועץ הפיננסי ליורש רשת מוצרי היוקרה הרמס, מסמנת תפנית דרמטית באחת התעלומות הפיננסיות הגדולות ביותר של המאה ● לפי עורכי דינו, היה פריימונד "אדם בעל רגישות נדירה שנשבר מאלימות החשד, הבגידה ומעולם חסר רחמים"

דירת גן עם 5 חדרים בטבריה / צילום: שניאור בר

שבוע על המדף: בכמה נמכרה דירה עם נוף לכנרת?

ברחוב מורן בשכונת שיכון עובדים בטבריה, נמכרה דירת גן בת 5 חדרים עם נוף לכנרת, בשטח כולל של 183 מ"ר, תמורת 3.25 מיליון שקל ● "מדובר בשכונה מאוד מבוקשת שפונה לקהל צעיר. הבניין עצמו נבנה ברמה גבוה מאוד ובדירה רמת הגימור גבוהה, מעל הסטנדרט המקובל" ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

חודש מצוין לקרנות ההשתלמות והפנסיה ביולי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מיטב בראש, אלטשולר שחם בתחתית: מה עשה הכסף שלכם בחודש יולי

במסלולים הכלליים מיטב בצמרת, אלטשולר מאכזב למרות תשואות חזקות בוול סטריט ● החוסכים ב-S&P 500 עם חודש חזק במיוחד שמחזיר אותם לתשואה חיובית קטנה מתחילת השנה

דונלד טראמפ וולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock, Mark Schiefelbein - AP

טראמפ מצטרף לפוטין בתוכנית שלום-עכשיו לאוקראינה, בלי הפסקת אש זמנית

אסוציאציות מזרח תיכוניות: טראמפ חוזר בו מתוכנית שעליה הודיע עוד בחודש ינואר ● הוא מעניק לפוטין את היכולת להמשיך את המלחמה בחסות משא-ומתן לשלום ● זלנסקי מגיע מחר לוושינגטון לפגישה שאולי תחרוץ את גורל אוקראינה