גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היברידית, פלאג־אין או חשמלית: מה כדאי לבדוק לפני שקונים מכונית "ירוקה" יד שנייה?

אחת משתי מכוניות חדשות שנמכרו אשתקד שייכת לקטגוריות הירוקות - היברידיות או חשמליות ● מגמה זו משנה גם את פני שוק היד שנייה: מצד אחד המגוון והתחרות על לב הצרכן בעלייה, אבל מאחורי כל עסקה מסתתר סימן שאלה גדול

רכב חשמלי במרכז קניות / צילום: דלית אייזק לויתן
רכב חשמלי במרכז קניות / צילום: דלית אייזק לויתן

רשות המסים הציגה לא מכבר את הניתוח השנתי של שוק הרכב לשנת 2024. אחת המגמות המרשימות בדוח היא האצת היקף החדירה לישראל של כלי רכב "מחושמלים", כלומר מכוניות היברידיות, פלאג־אין וחשמליות מלאות.

מבחן דרכים | במחיר של 139 אלף שקל לפני מבצעים, הרכב הזה הוא מתחרה ראוי ליונדאי
שישה מושבים ב-3 שורות: הטסלה החדשה שנחשפה בסין
תיקון לחוק יבוא הרכב: יבואנים "זעירים" יורשו לייבא עד 60 מכוניות בשנה

כבר בשנה שעברה אחת מכל שתי מכוניות חדשות שנמכרו בישראל הייתה שייכת לאחת משלוש הקטגוריות "הירוקות" הללו, והמגמה ממשיכה לצבור תאוצה. יש לכך השפעות רבות, כולל אחת קריטית על שיקולי הרכישה של הלקוחות בשוק המשומשות הישראלי בשנים הקרובות. בעיקר בכלי רכב בני עד ארבע שנים, שמרכזים את רוב הביקוש בשוק.

500 אלף "מחושמלים"

על־פי נתוני האוצר כבר ב־2021 תפסו כלי רכב "מחושמלים" כשליש מסך המכירות השנתיות של רכב חדש בישראל. מאז המגמה צברה תאוצה כאשר בשנה שעברה הסתכם חלקם של המחושמלים בכ־51% מסך מכירות הרכב החדש. הכמות הגדולה ביותר היא של היברידיות, אבל גם שתי הקטגוריות הנוספות סוגרות פערים.

בחודשים ינואר-יולי 2025 אומנם נרשמה ירידה משמעותית בנתח היחסי של החשמליות, אבל היא פוצתה על־ידי זינוק במכירות רכבי פלאג־אין. בשורה התחתונה סגמנט הרכב ה"מחושמל" תפס מתחילת השנה כ־53% מהמסירות. הנתונים מלמדים כי בין 2021 למחצית 2025 עלו על הכביש קצת יותר מחצי מיליון כלי רכב "מחושמלים".

השלם זול מסך חלקיו

התחרות בפלחים ה"מחושמלים" בשוק הרכב החדש בישראל היא עזה. כתוצאה, לא מעט דגמים היברידיים, חשמליים ופלאג־אין חדשים, בעיקר מתוצרת סין (אבל לא רק), נמכרים בישראל במחירים שקרובים מאוד לעלות הייצור שלהם (בניכוי מסים) ולפעמים אף למטה מכך.

יש לכך כמה סיבות כמו אימוץ מדיניות היצף ביצוא, שנוקטים חלק מהיצרנים הסינים כדי להגשים יעדים עסקיים, להיפטר מעודפים ו/או לממש תמריצים שהם מקבלים מממשלת סין. יצרנים אחרים חותכים מחירים כדי לנטרל מהלכים תחרותיים של המתחרים. ואילו בזירה המקומית ראינו בשנה האחרונה הוזלות חדות של יבואנים, שנועדו להיפטר מרכבי "אפס קילומטר" מתיישנים, שהשוק מוצף בהם. ההוזלות הללו תורמות להאצת שחיקת הערך של ה"מחושמלות" בשוק המשומשות, למעט כמה דגמים יחידי סגולה.

הבעיה היא שעלות החלפים והטיפולים לכלי רכב משומשים כאלה לא יורדת באותה פרופורציה. אומנם בעיקרון חלפים מתוצרת סין זולים יותר ממקביליהם במערב, אבל עדיין גם יצרני רכב סינים רוכשים חלפים מספקים בינלאומיים, ואין להם שליטה על כל שרשרת הערך. התוצאה: מי שרוכש רכב "מחושמל" משומש במחיר מציאה עלול להיתקל בהפתעות לאורך הדרך שכדאי להיות מודע אליהן.

הסוללה עולה כמו רכב

ידוע לכל שהרכיב היקר ביותר ברכב מחושמל הוא הסוללה. המחירים אומנם יורדים בשנים האחרונות, ועדיין עלות החלפת סוללה בקיבולת 80־60 קילוואט ברכב חשמלי "מלא", יכולה לנוע בין 90 ל־70 אלף שקל. כלומר, מחירה שקול כמעט למחיר של רכב חשמלי־משפחתי בן שלוש־ארבע, שמחירו כמשומש נע סביב 120-100 אלף שקל.

בדגמי רכב היברידיים מבוקשים, ששומרים יחסית על ערכם, היחס בין מחיר החלפים למחיר הרכב המשומש יותר מאוזן, אך עדיין עלות החלפת הסוללה יכולה לנוע בסביבות 13-10 אלף שקל.

חשוב להדגיש כי במצב תפעול נורמלי סוללה היא אינה רכיב שמתכלה לעתים תכופות. נתונים שהצטברו בעולם מלמדים כי סוללות של כלי רכב "מחושמלים" נוטות לשמור על "בריאות" גבוהה יחסית של הסוללה גם אחרי למעלה מ־250 אלף ק"מ בתנאים אופטימליים. ועדיין חלק מהסוללות עוברות "חיים קשים" יותר מאחרות, ולרוכש של רכב משומש, ולעתים גם למוכר, קשה לדעת מה מצבה האמיתי של הסוללה.

עלויות נסתרות בפלאג־אין

רכבי פלאג־אין עם טווח חשמלי ארוך הם להיט בשוק הרכב החדש בישראל בזכות מחירי היצף, אבל מחירוני החלפים של היבואנים מגלים כי מחיר הסוללה שלהם אינו רחוק מזה שברכב חשמלי מלא.

המחיר של החלפת סוללה בקיבולת נפוצה של 24־18 קילוואט־שעה הוא כ־54 עד 60 אלף שקל. דגמי פלאג־אין רבים נמכרים כחדשים בכ־190-170 אלף שקל נטו, אבל כאשר רכב כזה יאבד מערכו 30%-20% כשיצא לשוק המשומשות בעוד שלוש־ארבע שנים, מחיר הסוללה (אם יידרש להחליפה) יהווה חלק משמעותי ממחירו.

והסוללה היא לא הרכיב הייחודי והיקר היחיד בכלי רכב "מחושמלים". יחידות בקרה למנוע או לגיר יכולות לעלות 14-11 אלף שקל. נשפך לכם קפה רותח על מסך המולטימדיה הענק והמרשים? תתכוננו להוציא 15-12 אלף שקל.

אחריות עם מגבלות

באופן כללי רוב הדגמים ה"מחושמלים" מגיעים כיום עם אחריות ארוכה על הסוללה, בין 5 ל־8 שנים, והיא בתוקף עבור רוב המשומשים "הטריים" המוצעים בשוק בקטגוריות הללו. אבל האחריות מוגבלת לרוב ל־150 עד 180 אלף ק"מ, די קרוב לקילומטרז' של רכב מחושמל משומש בן 4-3, שהיה בשימוש בציי רכב ועבר 40־30 אלף ק"מ בשנה. כלומר כאשר רוכש הרכב המשומש ירצה למכור את הרכב בעתיד, הסוללה כבר תהיה ללא אחריות.

האחריות על הסוללות גם אינה גורפת. רוב היצרנים מתחייבים להחליף סוללה רק במקרה של תקלה טרמינלית או אם "הבריאות" של הסוללה ירדה מתחת ל־70%. כלומר, אם הרכב החשמלי המשומש מספק "רק" 30% פחות מהטווח המקורי שלו בתנאים אופטימליים, הוא אינו זכאי להחלפה במסגרת האחריות.

המלכודת של הביטוח

כידוע, חברות הביטוח לא אוהבות להפסיד, ועבורן רכב מחושמל חדש או משומש מייצג סיכון מוגדל. זאת מכיוון שהן צריכות לשאת בעלות הסוללות ורכיבים יקרים אחרים במקרה של פגיעה בתאונות, חשיפה לאש ולנזקי מים מתמשכים וכו'. לכן כבר היום הנטייה היא לנקוב בתעריפי ביטוח גבוהים יחסית לכלי רכב "מחושמלים", חדשים ומשומשים. במקרה של מימוש פוליסת הביטוח, הפרמיות העתידיות יזנקו.

השורה התחתונה

כאמור מעלה, המעבר של שוק הרכב הישראלי לסגמנט ה"מחושמל" הוא עובדה קיימת, וחלקם היחסי של רכבי הבנזין בשוק המשומשות ימשיך ויירד. לפיכך לרוכשי משומשות "חשמליות" כאלה מומלץ לנקוט את כל אמצעי הזהירות המקובלים בשוק.

מומלץ לתעדף כלי רכב מבעלות פרטית עם קילומטרז' נמוך, שהיסטוריית הטיפולים המלאה שלהם ידועה וכתובה; לא לוותר על בדיקה ייעודית טרום רכישה של הרכב במכונים, שמתמחים בכלי רכב "מחושמלים", כולל הפקה של "דוח בריאות סוללה". זה אומנם עולה יותר מבדיקה רגילה, לרוב בסביבות 1,000 שקל, אבל עשוי להשתלם.

עוד מומלץ: לבחון רכישת פוליסה להארכת האחריות על הסוללה; לערוך שופינג רציני בביטוח; לבדוק ברשת את זמינות החלפים לרכב שרוכשים ואת עלותם; ואם יש ספקות, לתמחר אותן במיקוח על מחיר הרכב המשומש.

עוד כתבות

איור: גיל ג'יבלי

תמחור זול, צמיחה גבוהה: האם כדאי לכם לשלב בורסות מהמזרח בתיק?

כשחושבים על השקעות מעבר לים חושבים בדרך כלל על וול סטריט או בורסות אירופה, אבל האם ההזדמנויות הגדולות נמצאות בקצה השני של העולם? ● מתחילת השנה מדדי השווקים המתפתחים מציגים תשואת יתר על הבורסות במערב ● איך כדאי לשלב אותם בתיק? ● נתון בשבוע

מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג / צילום: ap, Nic Coury

רגע לפני הדוחות שכולם מחכים להם, לאנליסט הזה יש גם תחזית מדהימה

אנליסט בחברת המחקר Melius Research מעריך כי אנבידיה עשויה להגיע לשווי של 9 טריליון דולר עד 2030 ● להערכתו, ענקית השבבים בדרך לכבוש חלק גדול משוק האנרגיה מבינה מלאכותית ● וגם: מה צפוי בדוחות החברה שיפורסמו בשבוע הבא?

חיים גייר / צילום: תמר מצפי

לא רק נדל"ן: תיק ההשקעות שהניב לחיים גייר רווח רבעוני של 25 מיליון שקל

תיק ניירות הערך של איי.אי.אס, שבשליטת חיים גייר, זינק ל-410 מיליון שקל והקפיץ את הרווח הרבעוני ל-36 מיליון שקל – כמעט פי 4 מהתקופה המקבילה ● לצד הנכס המרכזי בפארק פלמחים, החברה מקדמת גם פרויקט אחסון מטוסים בנגב

נגמ''ש נמר / צילום: מנהלת המרכבה והרק''ם במשרד הביטחון

5 מיליארד ש' יוקצו להצטיידות במשוריינים: מי יהיו הספקיות?

הממשלה אישרה תוכנית להגדלה של קצב ייצור טנקי המרכבה ונגמ"שי הנמר והאיתן, בהיקף של יותר מ־5 מיליארד שקל ● בפרויקט מעורבות שלושת התעשיות הביטחוניות הגדולות

עמית בירמן, מנכ''ל שיכון ובינוי / צילום: רמי זרנגר

למרות התנגדות המוסדיים: שיכון ובינוי אישרה מענק מיוחד של 5 מיליון שקל למנכ"ל

דירקטוריון החברה, בראשות בעל השליטה נתי סיידוף, החליט לעקוף את החלטת אספת המניות ולאשר את התגמול החד-פעמי, לעמית בירמן ● ההכנסות ברבעון קפצו ב-24% ונרשם מעבר לרווח של 122 מיליון שקל

ספינה של צים / צילום: Lior Patel/jצים

הרווח הנקי של צים צלל: "הביקושים ירדו תוך כמה שבועות"

חברת התובלה הימית מציגה ירידה של 94% ברווח הנקי הרבעוני, אך מעלה את ממוצע טווח התחזיות השנתי ● מנכ"ל צים אלי גליקמן לא מכחיש פרסומים על כוונתו לרכוש את החברה, שבקופתה נחים קרוב ל-3 מיליארד שקל – 50% יותר משווי השוק שלה ● המניה ירדה ב-1.4% במסחר בוול סטריט

מנכ''ל IBC, יוסי חבר / צילום: רמי זרנגר

רשות התחרות אישרה את העסקה למכירת השליטה במיזם הסיבים IBC

סלקום, הוט וקרן תש"י בדרך להשלמת מכירת החזקותיהם במיזם הסיבים בזכות האישור שניתן כעת ע"י רשות התחרות ● כעת נותר אישורם של משרד התקשורת והגורמים המממנים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה בת"א; טאואר ונובה נפלו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.6% ● בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי והשקל נחלש ל-3.4 שקלים לדולר ● יחסי טראמפ-זלנסקי-פוטין מורידים את מחירי הנפט ● המשקיע שמנסה לתזמן את מחיר הביטקוין ● וגם: ההמלצה שקיבלה פאלו אלטו מבק אוף אמריקה

השינויים לא יובילו לפיטורי עובדים, אלא לשינויים בתפקידיהם / צילום: Shutterstock

בתוך חודשים: מערכות AI ייכנסו לאולמות בתי המשפט

הרשות השופטת מכניסה לשימוש מערכת תמלול מבוססת בינה מלאכותית, שתיפרס בתחילת שנת המשפט ב־60 עד 70 אולמות של בתי משפט השלום במסגרת פיילוט נרחב ● בנוסף, ברבעון הראשון של 2026 מערכת הבינה המלאכותית של הנהלת בתי המשפט, "צ'אט המשפט", צפויה להיות זמינה עבור השופטים והרשמים

ביהמ"ש בגרמניה קבע: מותר למנוע כניסה עם כאפייה לאתר הזיכרון בבוכנוולד

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ארה"ב מטילה סנקציות נוספות על בית הדין הפלילי הבינלאומי, בגרמניה אישרו מניעת כניסות עם כאפייה לאתר זיכרון לשואה, ובאיטליה קוראים להשעות את ישראל ממסגרות בינלאומיות של ענף הכדורגל ● כותרות העיתונים בעולם 

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יוסי כהן

נותרה ללא שינוי: הורדת הריבית תחכה כנראה להתפתחויות בגזרת עזה

מאז ינואר 2024, הריבית בישראל עומדת על 4.5% - כשהאינפלציה עדיין מעל היעד שעומד על 3% ● על אף הציפיות בשוק להורדת ריבית בספטמבר, נראה כי בנק ישראל יעדיף לנקוט גישה זהירה ולחכות להתפתחויות הביטחוניות הקרובות, גם אם הריבית בארה"ב תרד

גלעד אלשטשולר, יוסי לוי, יאיר לפידות / צילום: סם יצחקוב, יח''צ, איל יצהר

ילין לפידות מסכם את החודש הגרוע מזה שנים בגיוסים, והגוף שהופך ללהיט שהמשקיעים נוהרים אליו

דוח העברת הכספים למתחרים בגופי הגמל מגלה כי אלטשולר שחם ממשיך לאבד כספים בקצב מהיר, והפסיד ביולי עוד 2.4 מיליארד שקל ● בית ההשקעות מור העביר אליו מהמתחרים 1.85 מיליארד שקל, ועלה למקום השני בגיוסים מתחילת השנה ● ילין לפידות רושם חודש שלישי רצוף של אובדן כספים, ומי המרוויחות הגדולות?

צחי ארבוב, יו''ר ומבעלי אקרו נדל''ן / צילום: אלכס פרגמנט

שוק דירות היוקרה בת"א מגמגם: אקרו מכרה רק 11 דירות ברבעון

המחיר הממוצע לדירה עמד על 5.7 מיליון שקל ● מכירת חלקה של אקרו במלון הבוטיק The George לאחים זלקינד הקפיצה את רווחיה ברבעון ביותר מפי 3

ולדימיר פוטין - נשיא רוסיה, דונלד טראמפ - נשיא ארה''ב, וולודימיר זלנסקי - נשיא אוקראינה / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson, Alex Brandon, Jacquelyn Martin

דילמה אוקראינית: לוותר על שטח ולהשכין שלום עם טראמפ או להסתכן בעימות נוסף

נשיא ארה"ב דוחף להפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה, אך באירופה קיוו לערובות ביטחוניות גדולות יותר וכן נדרש שיח בין פוטין לזלנסקי ● הוא רומז שיעניש את רוסיה אם לא תתגמש ● באשר לאוקראינה - בעיני טראמפ נכונותה לוותר על שטח היא מפתח לסיום המלחמה

אילוסטרציה: Shutterstock / צילום: Shutterstock

לא זזים מהמזגן: הגידול בקניות האונליין גבוה השבוע מהגידול ברכישות הפיזיות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על עלייה כלל-ענפית ברכישות ועל נטייה לפיצול רכישות מזון

דובר צה''ל, תא''ל אפי דפרין / צילום: צילום מסך

דובר צה"ל: "התחלנו בשלב ב' של המערכה בעזה"

ארה"ב מטילה סנקציות על שופטים בבית הדין בהאג: "ביה"ד נלחם משפטית נגד ישראל" ● נתניהו: אין בכוונת ישראל להתיישב ברצועת עזה ● 8 מחבלים חוסלו במתקפת פתע של חמאס על מגנן צה"ל, היתר נמלטו ● הערכה: המבצע לכיבוש העיר עזה יחל בשבועות הקרובים ● גורמים בישראל: מו"מ יתנהל רק תחת אש, צה"ל יעצור רק אם תיחתם עסקה ● 50 חטופים - 684 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

אילוסטרציה: Shutterstock, Vitalii Vodolazskyi

ניסתה לשלול אבהות של בעלה לשעבר, הגרוש התנגד. מה פסק ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה נדרש לאחרונה לסוגיה מורכבת, במסגרתה פנתה אם גרושה בבקשה לברר את זהות אביה הביולוגי של בתה ● שני הגברים הרלוונטיים, כמו גם המדינה ובית הדין הרבני, התנגדו להליך ● מה סבר בית המשפט לגבי טובת הילדה?

חלוקת רכוש בגירושים / אילוסטרציה: Shutterstock

הזוג מתגרש: כך יתחלקו 4 בתים בהרצליה פיתוח

בית המשפט הורה לבעלי חברת אופנה לשלם לגרושתו מחצית מעליית שווי החברה בשנות הזוגיות ומחצית משווי נכסי יוקרה בהרצליה

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; הניקיי ירד קלות

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● ההנג סנג ירד ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה מעורבת ● שוק האג"ח האמריקאי במצב המתנה: כולם מחכים לפאוול ● למרות הירידה במחיר הזהב, ב-UBS מעריכים שיטפס ל-3,700 דולר לאונקיה ● וגם: 2 המניות שבנק אוף אמריקה ממליץ להתרחק מהן

המניות עם התשואות הכי גבוהות נשארו מחוץ למדדי הפיננסים החדשים של הבורסה

בבורסה השיקו מדדים פיננסים חדשים. בדקנו אם משתלם לעקוב אחריהם

הבורסה לניירות ערך השיקה מדדי משקל שווה למניות הבנקים והביטוח הגדולות ● אלא שהמדד החדש יקטין את ההשפעה של מניות הפועלים ולאומי, שהובילו את טבלת התשואות בבנקים, ולא כולל את מניות הביטוח הקטנות, שהציגו עליות של מאות אחוזים בשנה האחרונה